Pocta Petrovi Dvorskému v SND – jubilantov hlas nezaznel, hviezdou bol Piotr Beczała

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Slovenské národné divadlo, na javisko ktorého sa Peter Dvorský v rámci termínových možností pravidelne vracal počas celej skvostnej kariéry, usporiadalo v deň umelcových sedemdesiatin reprezentatívny galakoncert. Jeho zámerom bolo pripomenúť si časť postáv, alebo diel, ktoré tvorili os jubilantovho repertoáru.

Pred dramaturgiou nestála ľahká úloha, ako zostaviť samotný program a ktorých sólistov do neho angažovať. Definitívna podoba sa zrodila zrejme až tesne pred koncertom. Nie preto, žeby niektorý z ôsmich domácich a zahraničných tenoristov vystúpenie odriekol, nezaznel však plánovaný hlas Petra Dvorského z divadelnej nahrávky (Ondrej zo Suchoňovej Krútňavy) či sfilmovanej verzie Verdiho Maškarného bálu. Ak tieto záznamy z neznámych dôvodov nevyhovovali, siahnuť sa mohlo do archívu Slovenského rozhlasu. Alebo po nedávno vydanej CD reedícii Verdiho Requiem z Bratislavských hudobných slávností roku 1982, kde Dvorského Ingemisco je ťažko prekonateľné.

Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021, Peter Dvorský v hľadisku SND, foto: Ctibor Bachratý/SND

Jednoducho, autentický a svojím spôsobom jedinečný hlas Petra Dvorského chýbal. Večer nebol konferovaný z javiska a naživo ho otvorila svojím úprimným vyznaním Emília Vášáryová. Medzi jednotlivými číslami zazneli citácie Dvorského dnes už nežijúcich kolegov (Giuseppe di Stefano, Luciano Pavarotti, Mirella Freni, Ghena Dimitrova, Montserrat Caballé) a nahraté zdravice Plácida Dominga či Dominiqua Meyera. Cez video sa prihovoril aj minister zahraničných vecí Ivan Korčok.

Počas otváracej predohry k Smetanovej Predanej neveste sa na projekčnej ploche objavovali fotografie aj z privátneho života dnešného sedemdesiatnika, ktorého umelecké cesty smerovali do všetkých najvýznamnejších scén a festivalov sveta.

Prečítajte si tiež:
Peter Dvorský jubiluje

Prvá časť slávnostného večera oživila spomienky na slovanskú časť repertoáru Petra Dvorského. Z diel, ktoré umelec najčastejšie interpretoval, zazneli (azda okrem Janáčka) ukážky zo štyroch podstatných. Orchester Opery SND hral pod taktovkou Ondreja Lenárda, ktorého táto neopakovateľná príležitosť priviedla po rokoch za dirigentský pult našej prvej scény. Už predohra k Predanej neveste naznačila, že jeho nekompromisná, na celok i detaily zameraná taktovka, by bola užitočná nielen príležitostne. Potenciál orchestra sa v divadle s neobsadenou pozíciou šéfdirigenta nemôže rozvíjať a posúvať dopredu.

Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021,Daniel Čapkovič, Peter Berger, Jolana Fogašová, Jorge de León, Piotr Beczała, Adriana Kučerová, Petr Nekoranec, Pavol Bršlák, Eva Hornyaková, Tomáš Juhás, Michal Lehotský, foto: Ctibor Bachratý/SND

Jeníka zo Smetanovej Predanej nevesty Peter Dvorský naštudoval v roku 1977 (ešte predtým spieval aj Vaška) a sprevádzal ho viacerými scénami sveta. Áriu Jak možná věřit spoľahlivo predniesol Tomáš Juhás. Ešte oveľa skôr, ako dvadsaťjedenročný, debutoval na scéne SND ako mladícky náruživý, spevácky oslnivý Lenskij v Čajkovského Eugenovi Oneginovi. Kuda, kuda…, touto áriou sa predstavil po Petrovi Dvorskom najúspešnejší slovenský tenorový svetobežník Pavol Bršlík. Ako zvyčajne, výrazovo vypracovaný, typovo autentický, spievajúci vrúcnym lyrickým tenorom.

Zo slovenského repertoáru najväčšiu príležitosť poskytla Petrovi Dvorskému Krútňava Eugena Suchoňa a v nej postava Ondreja. Pristúpil k nej až vtedy, keď hlas už disponoval potrebnou dramatickou dimenziou. Monológ Ondreja Vrav, dievča, kde si krásu vzalo zaznel v podaní Michala Lehotského a áriu Katreny Žiale bôľne, pálčivé zaspievala Jolana Fogašová.

Princa v Rusalke od Antonína Dvořáka si okrem bratislavskej inscenácie úzko spájame najmä s Viedenskou štátnou operou, kde v ňom roku 1987 exceloval po boku Gabriely Beňačkovej, pod taktovkou Václava Neumanna a v réžii Otta Schenka. Dnes už má Viedeň novú inscenáciu a excelentným Princom nielen v nej býva aj poľský tenorista Piotr Beczała. Jeho Vidino divná, přesladká na záver slovanskej polovice galakoncertu (ešte pred ním sa predstavila Adriana Kučerová v árii Měsíčku na nebi hlubokém) nenechala nikoho na pochybách, že na javisku Opery SND stojí jeden z najfascinujúcejších tenoristov súčasnosti. Dal jej emotívny náboj, opojnú frázu, perfektnú výslovnosť a prenikavo žiarivý kov.

Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021, Piotr Beczała, Ondrej Lenárd, Orchester Opery SND, foto: Ctibor Bachratý/SND

Druhá polovica večera bola dramaturgicky orientovaná na taliansku a v jedinom čísle aj na francúzsku literatúru. Isteže sa dalo uvažovať v alternatívach, z ktorej opery aké číslo vybrať. Či nechýbali napríklad v Dvorského kariére pomerne kľúčový Gounodov Faust (prvý krok so súborom SND do Viedne) a Donizettiho Lucia di Lammermoor (pamätná inscenácia s Editou Gruberovou), z Verdiho napríklad Rigoletto, Sila osudu alebo Simon Boccanegra. To zrejme ovplyvnila aj prítomnosť disponibilných sólistov, možno ich preferencie. Trocha zvláštne pôsobilo, že v pocte tenoristovi, ktorý vo svojich najlepších rokoch, ba i desaťročiach vládol suverénnym trojčiarkových C, zaznela jediná ária s týmto magickým tónom.

Prvým účinkujúcim po pauze bol Miroslav Dvorský, ktorý z Alfreda vo Verdiho Traviate (De´ mieibollenti spiriti) už vyrástol, no jeho poznateľný timbre v hlase ostáva. Giacomo Puccini bol zastúpený komplexe. Dvorského výnimočného Des Grieuxa z Manon Lescaut (koľkože večerov absolvoval po boku Mirelly Freni) troška pripomenul áriou Donna non vidi mai Michal Lehotský. Ťažko však tolerovať áriu Rodolfa z Pucciniho Bohémy v poňatí mladého českého tenoristu Petra Nekoranca. Jednak to nie je jeho odbor, technicky bol nevyvážený a ani jediné vysoké C večera nezaznelo v dôstojnej podobe.

Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Miroslav Dvorský, Opera SND, 2021, foto: Ctibor Bachratý/SND
Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021, Ondrel Lenárd, Orchester Opery SND, foto: Ctibor Bachratý/SND

Po ňom po prvýkrát vstúpil na javisko španielsky tenorista Jorge de León, aby v recitatíve a árii Macduffa z Verdiho Macbetha Ah, la paterna mano ukázal svoj objemný, taliansky štýl ovládajúci, no zasa nie výnimočný dramatický tenor. Aj keď patrí k umelcom pohybujúcim sa na veľkých scénach sveta, po ňom nasledujúci Piotr Beczała áriou Pourquoi me réveillerMassenetovho Werthera vyvolal po Rusalke opäť zimomriavky. Krása materiálu sa u neho snúbila s reflexiou duševného stavu hrdinu, jeho hlas sa voľne niesol priestorom a jasal v každej polohe.

Cileovej Adriany Lecouvreur (Peter Dvorský v nej stvárňoval Maurizia) predniesla áriu titulnej hrdinky v lyrickejšej verzii Eva Hornyáková. Peter Berger zjavne prechádza do dramatického odboru, čo na malej ploche árie Pinkertona Addio fiorito asilPucciniho Madama Butterfly postupne rozvinul.

V tercete z Verdiho Maškarného bálu sa ku Jorgemu de LeónoviJolane Fogašovej koncentrovaným a farebným barytónom pridal Daniel Čapkovič. Oficiálnu časť uzavrel hlavný spevácky magnet večera Piotr Beczała Cavaradossiho E lucevan le stellePucciniho Toscy. Ideálne talianske legato, kovové jadro a výrazové vypointovanie árie budú rezonovať ešte veľmi dlho.

Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021, Ondrej Lenárd, Orchester Opery SND, foto: Ctibor Bachratý/SND

Popri poľskom tenoristovi druhým nepísaným hrdinom koncertu bol dirigent Ondrej Lenárd. Neviem, koľko priestoru mal na skúšky s orchestrom a sólistami z rôznych končín. Ale jeho schopnosť počúvať hlasy, dýchať s nimi, zachytávať ten rýchlo pominuteľný okamih, keď treba frázu natiahnuť či skrátiť, je stále mimoriadna. Aj keď občas nevyšlo všetko dokonale (a možno ani k maestrovej plnej spokojnosti), Lenárdovi patrí skutočne veľké bravó za výkon v tomto slávnostnom večere.

Prídavky už boli tak trocha na efekt. Traja tenoristi (Piotr Beczała, Jorge de LeónMichal Lehotský) si podelili Calafovo Nessun dormaTurandot. Najkrajší kút v šírom svete, pochádzajúci z Dusíkovho Hrnčiarskeho bálu zaspieval Pavol Bršlík a napokon nechýbalo ani obligátne BrindisiVerdiho Traviaty s kompletným tuctom sólistov.

Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021, Michal Lehotský, Jorge de León, Piotr Beczała, Orchester Opery SND, foto: Ctibor Bachratý/SND
Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021, Matej Drlička (generálny riaditeľ SND), Peter Dvorský s manželkou v hľadisku SND, foto: Ctibor Bachratý/SND
Galakoncert pri príležitosti 70. narodenín Petra Dvorského, Opera SND, 2021, záverečná klaňačka, foto: Ctibor Bachratý/SND

Z pohľadu recenzenta nie je jednoduché oddeliť eufóriu a emócie tohto mimoriadneho večera, za ktorý účinkujúcim z javiska poďakoval pohnutým hlasom sám oslávenec, od bežného hodnotenia výkonov. Nerozoberal som teda všetky, podčiarkol som najmä tromfy a naznačil polemickejšie momenty.

Po skončení oficiálnej časti programu sa vo foyeri okrem osobných gratulácií jubilantovi odohrala aj prezentácia anglickej verzie knihy Legenda bez legiend, ktorú v roku 2011 napísal Jaroslav Blaho. Napokon zaznel aj pozdravný list prezidentky Zuzany Čaputovej Petrovi Dvorskému, čo sa podľa môjho názoru malo udiať priamo v sále. Škoda, že táto časť sa ocitla mimo hlavného programu.

Prezentácia anglickej verzie knihy ,,Legenda bez legiend, s podptitulom Peter Dvorský a jeho doba (v roku 2011 ju napísal Jaroslav Blaho), 2021, foto: Juraj Žilinčár/SND

Divadlo ponúklo tiež živý stream, no ideálnejší by bol priamy televízny prenos. Každopádne galakoncert mal dôstojný priebeh a bol zaslúženou poctou slovenskému umelcovi, ktorý sa do nadnárodnej opernej histórie zapísal zlatými písmenami.

Autor: Pavel Unger

písané z galakoncertu 25. 9. 2021

Galavečer Peter Dvorský 70
nová budova SND, 25. septembra 2021

Dirigent: Ondrej Lenárd
Dramaturgia: Jozef Červenka, Dalibor Jenis (idea koncertu)
Scenár: Matej Drlička, Jozef Červenka


Jolana Fogašová, soprán
Eva Hornyáková, soprán
Adriana Kučerová, soprán
Piotr Beczala, tenor
Peter Berger, tenor
Pavol Bršlík, tenor
Miroslav Dvorský, tenor
Tomáš Juhás, tenor
Michal Lehotský, tenor
Jorge de León, tenor
Petr Nekoranec, tenor
Daniel Čapkovič, barytón

Orchester Opery SND

B. Smetana: predohra o opere Predaná nevesta
B. Smetana: Jak možná věřit, ária Jeníka z opery Predaná nevesta
Tomáš Juhás
E. Suchoň: Žiale bôľne, pálčivé, monológ Katreny z opery Krútňava
Jolana Fogašová
E. Suchoň Vrav, dievča, kde si krásu vzalo, monológ Ondreja z opery Krútňava
Michal Lehotský
P. I. Čajkovskij: Kuda, kuda…, ária Lenského z opery Eugen Onegin
Pavol Bršlík
A. Dvořák: Měsíčku na nebi hlubokém, ária Rusalky z opery Rusalka
Adriana Kučerová
A. Dvořák: Vidino divná, přesladká, ária Princa z opery Rusalka
Piotr Beczała

prestávka

G. Verdi: Lunge da lei – De‘ miei bollenti spiriti, ária Alfreda z opery La traviata
Miroslav Dvorský
G. Puccini: Donna non vidi mai, ária Des Grieux z opery Manon Lescaut
Michal Lehotský, tenor
G. Puccini: Che gelida manina, ária Rodolfa z opery Bohéma
Petr Nekoranec
G. Verdi: O figli, o figli miei! – Ah, la paterna mano, ária Macduffa z opery Macbeth
Jorge de León
J. Massenet: Pourquoi me réveiller, ária Werthera z opery Werther
Piotr Beczała
F. Cilea: Ecco: respiro appena… Io son l’umile ancella, ária Adriany z opery Adriana Lecouvreur
Eva Hornyáková
G. Puccini: Addio Fiorito Asil, ária Pinkertona z opery Madama Butterfly
Peter Berger
G. Verdi: Forse la soglia attinse, ária Riccarda z opery Maškarný bál
Peter Dvorský
úryvok z filmu Petra Weigla L’amore e’destino
G. Verdi: trio Ahimé! S´apressa alcun!, ária Riccarda z opery Maškarný bál
Jolana Fogašová
Jorge de León
Daniel Čapkovič
G. Puccini: E lucevan le stelle, ária Cavaradossiho z opery Tosca
Piotr Beczała

www.snd.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár