Post scriptum k novej opernej inscenácii Čarovná flauta v Košiciach

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
O inšpiratívnej a umelecky zodpovedne pripravenej novej opernej inscenácii Čarovnej flauty v opere Štátneho divadla v Košiciach sa už toho vie dosť na úrovni odbornej i laickej verejnosti, ako aj z objektívne zhodnotených dvoch premiér (17. a 18. 2. 2023), autorizovaných optikou Pavla Ungera. Na prvej repríze sa v dvoch postavách predstavili ďalší pozoruhodní sólisti.

Po dvoch premiérach som navštívila aj prvú reprízu (28. 2. 2023) tejto rozprávkovo vyzerajúcej inscenácie, ale súčasne signalizujúcej a vysielajúcej smerom k publiku aj spoločensky závažné posolstvá, len zdanlivo naivné, ale oveľa obsažnejšie, ktoré jej tvorcovia divákom postupne odkrývali (režisér Alexander Wiegold, scénograf Ondrej Zachar, kostymér Tomáš Kypta, video Michal Balgavý, pohybová spolupráca Andrej Petrovič v súčinnosti s nezabudnuteľným majstrovstvom dirigenta Viniciusa Kataha a so sólistami a zborom). K ďalšej návšteve inscenácie ma zlákali avizované alternácie v úlohách Tamina a Papagena.

Na prvej repríze nastala zmena, keď do roly Tamina pozvali Andreja Vancela a v postave Papagena vystúpil Martin Kovács. Alternovali sa aj postavy troch dám.

W. A. Mozart: Čarovná flauta, Štátne divadlo Košice, 2023, Andrej Vancel (Princ Tamino), foto: Joseph Marčinský

Andrej Vancel, študent operného spevu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kam sa vrátil po študijnom pobyte v Linzi v rámci projektu Erasmus, dostal na scéne Štátneho divadla Košice príležitosť vyskúšať si naplno jednu z tých krásnych mužských operných rolí, ktoré W. A. Mozart skomponoval pre lyrický tenor. Princovi Taminovi sa cestou libreta dostáva do vienka schopnosť bojovať a obrániť pravdu a lásku aj cez nepohodlnú cestu prekážok a sebaodriekania. Slovami Sarastra „Je viac než princ, je ČLOVEK“.

Mladý sólista v úlohe Tamina debutoval. Vstupom do tejto úlohy svojím dobre posadeným hlasom lyrického sfarbenia potvrdil danosti pre túto postavu, ale ukázal i perspektívu a možnosti ďalšej cizelácie svojho hlasového fondu a stability prechodných tónov. Jeho výkon, naozaj hodnotný, priniesol zároveň aj vyhliadku na budúce hudobné prvky s možnosťou pridať ich do registra svojho speváckeho umenia a do klenby hlasového potenciálu. Počas predstavenia sa v postave Tamina postupne uvoľnil a spriechodnil herecký prejav.

W. A. Mozart: Čarovná flauta, Štátne divadlo Košice, 2023, Martin Kovács (Papageno), Sylvia Ondočko (Papagena), foto: Joseph Marčinský

Prvá repríza Čarovnej flauty predstavila v úlohe Papagena tretieho protagonistu, ktorého má súbor opery ŠD k dispozícii. Po Marekovi Gurbaľovi a Mariánovi Lukáčovi ním bol Martin Kovács. Príjemný, sýty barytón a herecké danosti sólistu vypovedali o javiskovej kreativite a bezprostrednosti v hereckej a výrazovej flexibilite a stali sa homogénnou súčasťou umelecky hodnotnej a zaujímavej inscenácie. Táto dobre zvládnutá úloha možno povedie mladého speváka s ambíciami aj k ďalším barytónovým úlohám.

Nedá mi nespomenúť, že Martin Kovács je synom niekdajšieho výborného basistu, sólistu opery ŠD v Košiciach Ľudovíta Kovácsa, z repertoáru ktorého pripomeniem aspoň niečo: Pimen (Boris Godunov), Don Quijote, Don Pasquale, Knieža Gremin (Eugen Onegin), Mr. Scrooge.

Prečítajte si tiež:
Košická Čarovná flauta s odkazom na mozartovské korene má rozprávkový i filozofický rozmer
Čarovná flauta: rozprávkový príbeh − nesmrteľná hudba − dielo ideovo vznešené
Mozart – skladateľ vážnej a inej hudby
Mozart a Salieri – mýtus a fakty

P. S. Intenzívne vnímam, že umelecké vedenie súboru Opery ŠD a jeho riaditeľ Roland Kern-Tóth sú mimoriadne ústretoví voči mladej, nastupujúcej generácii speváckych talentov. Tento prístup osvedčili už niekoľkokrát. Neuplynul ani týždeň a dňa 5. 3. 2023 v tejto divákmi silne navštevovanej inscenácii dostala priestor v úlohe Kráľovnej noci ďalšia mladá speváčka Zoya Petrova z Operného štúdia SND. Toto P.S. patrí už mimo mojej osobnej, priamej návštevy inscenácie Čarovnej flauty.

Autor: Dita Marenčinová

písané z 1. reprízy inscenácie Čarovná flauta 28. 2. 2023

W. A: Mozart: Čarovná flauta
Štátne divadlo Košice
Premiéra 17. a 18. februára 2023

Libreto: Emanuel Schikaneder

Hudobné naštudovanie: Vinicius Kattah
Dirigenti: Vinicius Kattah, Igor Dohovič
Réžia: Alexander Wiegold
Zbormajster: Peter Valentovič, Irina Demyanyshyna
Detský zbor: Igor Dohovič
Scéna: Ondrej Zachar
Spolupráca na scéne: Alexander Wiegold
Kostýmy: Tomáš Kypta
Pohybová spolupráca: Andrej Petrovič
Svetelný dizajn: Róbert Farkaš
Videodizajn: Michael Balgavy

osoby a obsadenie

Sarastro / Hovorca: Jozef Benci, Ivan Zvarík, Michal Onufer
Princ Tamino: Maksym Kutsenko, Andrej Vancel
Kráľovná noci: Lucie Kaňková, Gabriela Hrženjak, Eva Bodorová
Pamina: Veronika Bilová, Aneta Hollá
Vtáčnik Papageno: Marek Gurbaľ, Marián Lukáč, Martin Kovács
Papagena: Veronika Bilová, Silvia Ondočko
Monostatos: Maksym Kutsenko, Anton Baculík
Prvá dáma: Janette Zsigová, Ľubica Strapáčová
Druhá dáma: Viera Kállayová, Alena Fialeková
Tretia dáma: Myroslava Havryliuk, Barbara Sopková
Prvý chlapec: Jana Hrubovčáková, Bianka Marcinová
Druhý chlapec: Karin Juščáková, Kamila Skladaná
Tretí chlapec: Ema Bašistová, Rebeka Hubková
Prvý kňaz: Pavol Cebák, Pavol Spišský
Druhý kňaz: László Havasi, Stanislav Rusyn
Prvý ozbrojenec: Pavol Spišský, Pavol Cebák
Druhý ozbrojenec: László Havasi, Martin Kovács

www.sdke.sk

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár