Slovenské národné divadlo v máji 2023 uviedlo dve reprízy Pucciniho opery Turandot – inscenácie Jozefa Bednárika z roku 2006. Predstavenia boli atraktívne tým, že za dirigentský pult sa postavil medzinárodne uznávaný slovenský dirigent Juraj Valčuha. Druhou debutantkou bola sopranistka Adriana Kučerová, ktorá po prvýkrát stvárnila Liù.
Inscenáciu poslednej Pucciniho opery o krutej čínskej princeznej hudobne naštudoval dirigent Ondrej Lenárd. Kým jej divadelná podoba sa po sedemnástich rokoch nemení, hudobné prevedenie je dnes iné tak v speváckom obsadení ako aj v dirigentoch.
Po americkom šéfdirigentovi Opery SND Kevinovi Rhodesovi, ktorý začiatkom tejto sezóny inscenáciu prevzal po Dušanovi Štefánkovi a Rastislavovi Štúrovi a hudobne ju jednostranne predramatizoval, tentoraz sa za dirigentský pult postavil v Taliansku i ďalších krajinách pôsobiaci Slovák Juraj Valčuha. Je hudobným riaditeľom v Teatro di San Carlo v Neapole a takú istú pozíciu zastáva aj u Houstonských symfonikov.

O jeho renomé svedčí okrem iného aj fakt, že v ostatnom období dirigoval v Mníchove obnovenú inscenáciu Wagnerovej opery Tristan a Izolda, ktorú prevzal ako prvý dirigent po hudobnom riaditeľovi mníchovskej opery Kirillovi Petrenkovi. Do konca sezóny sa so symfonickým koncertom predstaví v Monte Carle, v Berlíne bude dirigovať Pucciniho Turandot, v júli na benátskom námestí San Marco uvedie Beethovenovu Deviatu a aktuálnu sezónu Valčuha zakončí v Mníchove ďalšími reprízami už spomínaného Tristana a Izoldy.
Na Slovensku sme ho poznali z koncertov v bratislavskej Redute (dirigoval tu symfonické koncerty aj koncertné prevedenia opier), ale postupne ho spoznáva aj publikum našej prvej divadelnej opernej scény. V Slovenskom národnom divadle v Bratislave debutoval v máji 2022, kedy tu dirigoval Verdiho Dona Carla. Tentoraz v SND zaznela Pucciniho Turandot (26. a 28. mája 2023) po prvýkrát pod jeho taktovkou.


Valčuhova koncepcia Pucciniho labutej piesne je pozoruhodná. Dirigent vzorne cíti so spevákmi bez toho, že by ich hlasy v dramaticky vypätých situáciách prekrýval. Jednostrannú patetickosť a veľkoopernosť nahradil dôrazom na dynamické kontrasty, pričom v partitúre poodkryl viacero pôsobivých lyrických pasáži, pri ktorých sa v drobných nástrojových vstupoch zvýraznila skladateľova orientálna exotická inšpirácia.
Variabilným je aj vo voľbe temp, niektoré hudobné čísla od seba oddelil krátkou cezúrou, inde dodával hudobnému dianiu spád. Na rozdiel od pôvodného naštudovania so scénickou hudbou v druhom dejstve umiestnenou pred javiskom na bokoch orchestrálnej jamy (partitúra predpisuje štyri trúbky a štyri trombóny) ju Valčuha vo svojej koncepcii presunul za javisko.
Prečítajte si tiež:
• Výročie Pucciniho Turandot
• Simonetta Puccini: Súhlasila som so zmenou záveru Turandot. Presvedčil ma Ricordi
• Čo všetko prezradil o Puccinim obsah nenápadného kufríka
• Niekoľko poznámok k okrúhlemu výročiu Pucciniho úmrtia
• Pucciniho Turandot na Slovensku
Spevácky predstavenie „ovládla“ (ako vždy) nemecká sopranistka Maida Hundeling, ktorej výkon korešpondoval s tým, že sa ňou interpretovaná postava princeznej označuje za dcéru nebies. Tretí Kalaf z pôvodného speváckeho obsadenia Michal Lehotský (na javisku SND sme ho videli po dlhšom čase), podal najlepší výkon v prvom dejstve, neskôr už miestami mal isté problémy s vysokou polohou partu, v ktorej jeho hlasu chýbala elasticita tónu.


V postave Liù debutovala Adriana Kučerová takto naznačujúca, že prešla z koloratúrnych úloh k úlohám lyrickým. Puccinim tak veľmi milovanú postavu u nás ako aj vo svete interpretujú rôzne ženské hlasy, pričom k ideálu sa blížia tie, ktoré v záveroch troch árií dokážu tón popri farebnej sýtosti aj jemne nasadzovať.
Kučerovej Liù je výrazne lyrickejšia než bola v predchádzajúcich podaniach slovenských speváčok účinkujúcich v tejto inscenácii (Matyašová, Kohútková, Flórová), a tejto koncepcie partu sa dôsledne pridŕža, čo v celku korešponduje aj s dirigentským poňatím. Viac farby by sa azda žiadalo v dolnej polovici hlasového rozsahu.

V dvojici májových predstavení účinkovali aj umelci, ktorí už dlhšie stvárňujú postavy v tejto inscenácii – Jozef Benci (Timur), Daniel Čapkovič (Ping), Ondrej Šaling (Pang), Tomáš Juhás (Pong) a František Ďuriač (Mandarin).
K atraktivite divákmi hojne navštíveného predstavenia prispel (z tých novšie obsadených umelcov) aj Pavol Mucha ako Cisár spĺňajúc tak zámer, aby sa účastníci Operného štúdia SND prezentovali aj v menších úlohách bežného repertoáru.

Turandot je „zborová“ opera, takže v scéne vzývania mesiaca nemožno opomenúť citlivý a v ďalšom priebehu opery monumentálny zvuk zborového telesa SND pod vedením hlavnej zbormajsterky Zuzany Kadlčíkovej.
Autor: Vladimír Blaho
písané z reprízy 28. 5. 2023
G. Puccini: Turandot
Opera SND, Bratislava
Premiéra 3. marca 2006
Libreto: Giusepe Adami a Renato Simoni podľa rozprávkovej hry Carla Gozziho.
Hudobné naštudovanie: Ondrej Lenárd
Dirigent repríz 26. a 28. 5. 2023: Juraj Valčuha (debut v inscenácii)
Réžia: Jozef Bednárik
Scéna: Vladimír Čáp
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Zbormajsterka: Zuzana Kadlčíková
(premiérové naštudovanie zborov Blanka Juhaňáková)
Dramaturgia: Martin Bendik, Slavomír Jakubek
osoby a obsadenie repríz 26. a 28. mája 2023
Turandot: Maida Hundeling
Calaf: Michal Lehotský
Liù: Adriana Kučerová (debut v role)
Timur: Jozef Benci
Ping: Daniel Čapkovič
Pang: Ondrej Šaling
Pong: Tomáš Juhás
Mandarin: František Ďuriač
Altoum: Pavol Mucha
Orchester a Zbor Opery SND, Bratislavský chlapčenský zbor
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.