V tomto roku si pripomenieme niektoré osobnosti, ktoré sa narodili pred sto-stodvadsať rokmi na Slovensku a po celý svoj život odovzdávali talent, krásu hlasu, hĺbku vedomostí a schopností hudbe a hudobnej kultúre, divadlu, svojim poslucháčom a obdivovateľom. V Košiciach sa 22. januára 1923, teda pred storočím, narodil Miroslav Hájek, barytón, v rokoch 1960 – 1982 bol sólista opery košického Štátneho divadla. Zomrel pred 40 rokmi 16. novembra 1982.
Z ďalších viacerých okrúhlych výroční si najbližšie vo februári pripomenieme napríklad nedožitých 85 rokov tenoristu Vojtecha Schrenkela, ako aj 150. výročie narodenia Dezidera Kövéra, (1873 – 1933) riaditeľa Hudobnej školy v Košiciach, učiteľa hudby, dirigenta a teoretika, pri ktorom na Opera Slovakia uverejníme zaujímavé, doposiaľ neznáme fakty.
Prvého mája uplynie sto rokov od narodenia Gizely Veclovej-Živojnovičovej a výnimočného huslistu Aladára Móžiho, o päť rokov viac od narodenia veľkého operného znalca a dirigenta Tibora Frešu zo Spišského Štiavnika (1918 – 1987).

Piateho apríla sa pred 90-timi rokmi narodil muzikológ, publicista a novinár Marián Jurík, 11. mája 1933 zasa rodák z Košíc, skladateľ Pavol Bagin. V apríli budú častokrát znieť piesne jedinečného Františka Krištofa Veselého, pripomínať si budeme 120. výročie narodenia tohto rodáka zo Skalice (12. apríla 1903 – 13 marca 1977). Množstvo výročí a významných udalostí je zaznamenaných aj v kalendáriu Opera Slovakia TU…
V závere roka patrí k najvýznamnejším udalostiam pre slovenskú hudobnú obec 110 rokov od narodenia popredného hudobného vedca Prof. Jozefa Kresánka. Narodil sa v Čičmanoch 20. decembra 1913 a zomrel 14. marca 1986.

Aktuálne prípravy na premiéru opery Eugena Suchoňa Svätopluk dňa 24. februára 2023 v SND v Bratislave nás podnietili k spomienkam na prípravu inscenácie tejto opery v sezóne 1959/1960 v Štátnom divadle v Košiciach a sústredili pozornosť na jedného z hlavných predstaviteľov. Postavu Mojmíra stvárnil Miroslav Hájek, ktorému je venovaný tento článok k tohtoročnému stému výročiu jeho narodenia.
Významná postava Mojmíra stvárnená v réžii Kornela Hájka vyznela pod taktovkou dirigenta Josefa Vincoureka (premiéra 8. mája 1960) v podaní rodáka z Košíc Miroslava Hájka nanajvýš úspešne. Jeho barytón zaznel vo všetkých polohách dôsledne dramaticky a v celej šírke výrazového oblúku. Preukázal cit pre východný obrad a orientálnu melodiku. Krásou a trvalým stvárnením obsahu najmä v záverečnom dejstve si získal sympatie a obdiv publika.

Pred nástupom do košickej opery, kde bol dlhoročným sólistom, študoval súkromne u pražského pedagóga spevu F. C. Friedricha, členom operného súboru sa stal až r. 1954 v Divadle F. X. Šaldu v Liberci, kam bol angažovaný na odporučenie kolegu Kašlíka.
Na pôde košickej opery sa mu darilo najmä v tvorbe slovenských skladateľov, ako napr. Nechľudov v Cikkerovej opere Vzkriesenie a Hudec v Holoubkovych Bačovských žartoch. Titul zaslúžilý umelec získal po mnohých úspešných kreáciách hlavných postáv v operách obdobia verizmu, romantizmu a súčasnej tvorby. Podrobne o jeho umeleckej dráhe písala dokumentaristka Elena Blahová v článku Pripomíname si v novembri 2017 TU…
Osobnosti Miroslava Hájka som venovala pozornosť r. 1973 vo Východoslovenských novinách, roč. 22, č. 40, str. 6, 16. 2. 1973. Článok vyšiel pod titulom „Hájkova cesta k srdcu diváka.“
Autor: Lýdia Urbančíková