Pred 160 rokmi sa narodil operný libretista Giovanni Targioni-Tozzetti

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Najvýznamnejším autorom operných libriet pre skladateľov generácie Giovane scuola italiana zjednodušene nazývanej veristami bol nepochybne Luigi Illica. Na druhom mieste však treba spomenúť o šesť rokov mladšieho Targioni-Tozzettiho, ktorý sa do dejín talianskej opery zapísal ako „dvorný“ libretista Pietra Mascagniho. Od jeho narodenia (17. marca 1863) v tomto roku uplynie už 160 rokov.

Giovanni Targioni-Tozzetti pochádzal významnej rodiny mesta Livorna, ktorá dala Talianom viacero významných osobností vedeckých i umeleckých. Libretistov otec Antonio sa venoval literatúre a priatelil sa s významným talianskym literátom Carduccim. Jeho syn Giovanni vyštudoval taliansky jazyk a literatúru v Pise, bol činný ako pedagóg na Národnej akadémii v Livorne a prispieval do časopisov v Ríme, Turíne a Livorne. V rokoch 1911-14 bol starostom svojho rodného mesta. Z početných literárnych diel spomeňme aspoň dramatizáciu románu Théophila Gautiera Kapitán Fracasse a drámu Charlotte Corday (o mníške, ktorá počas francúzskej revolúcie zavraždila revolucionára Jean Paula Marata).

Dnes je však Targioni-Tozzetti známy najmä vďaka operným libretám, ktoré písal pre svojho priateľa Pietra Mascagniho, väčšinou v spolupráci s ďalším priateľom Guidom Menascim. Okrem vlastných libriet preložil z francúzštiny libreto Massenetovho Werthera (1894) a libreto Paula Bélera k Mascagniho opere Amica (premiérovanej v Monte Carle v marci 1905 a v jeho talianskom preklade o dva mesiace neskôr v Ríme).

Prečítajte si tiež:
S Vladimírom Blahom o verizme a predstaviteľoch ,,Mladej talianskej školy“

Okrem libriet pre Mascagniho je autorom textov neúspešnej opery Umberta Giordana Regina Diaz (Neapol, 1894) spracúvajúcej príbeh francúzskych autorov Simona a Badiona. Rovnaký námet pred Giordanom podľa Cammaranovho libreta skomponoval Gaetano Donizetti v opere Maria di Rohan.

Targioniho najslávnejším libretom (napísaným spolu s priateľom Guidom Menascim) je však Cavalleria rusticana, ktorú podľa poviedky literárneho veristu Giovanniho Vergu zo zbierky noviel La vita dei campi, v roku 1884 prerobenej Vergom na drámu ponúkol svojmu priateľovi Mascagnimu, aby sa mohol zúčastniť skladateľskej súťaže vypísanej vydavateľom Sonzognom.

Giovanni Targioni-Tozzetti, Pietro Mascagni, Guido Menasci, zdroj foto: internet

Libretisti posielali svoje verše skladateľovi poštou do Cerignoly, kde vtedy Mascagni pôsobil a na poslednú chvíľu dielo ponúkol do súťaže. O dva mesiace po vyhlásení výsledkov už prvú veristickú operu uviedlo 17. mája 1890 rímske Teatro Costanzi, čo vyvolalo priam lavínu napodobovateľov tohto dodnes z repertoáru divadiel neodchádzajúceho diela. Libretisti príbeh zjednodušili, lokálny kolorit sústredili predovšetkým do troch zborových výjavov a dialógy či monológy koncipovali tak, že v opere zaujímajú priestor uzavretých hudobných čísel.

Prečítajte si tiež:
Neoperný Pietro Mascagni
Esencia verizmu jubiluje – Mascagniho opera Cavalleria rusticana má 130 rokov
Mascagni nepoznaný
Pietro Mascagni v Bratislave

V roku 1892 potom Mascagni vo florentskom Teatro della Pergola uviedol operu Rantzau podľa libreta  oboch spomínaných priateľov, ktorí vychádzali z románu francúzskych autorov Erckmanna a Chatriana Dvaja bratia. V opere ide o nenávisť dvoch bratov Giacoma a Gianniho, ktorú prekoná vzájomná láska ich detí Giorgia a Luisy, takže záver diela namiesto tragédie prináša zmierenie. Medzi prvými divadlami, ktoré túto operu uviedlo bola aj Nemecká opera v Prahe (1893), no potom dielo upadlo do zabudnutia. Svetová premiéra však mala prvotriedne obsadenie, keď popri postave Luisy v podaní Haricley Darclée (neskôr sa stala prvou Pucciniho Toscou) hlavné úlohy spievali svetové esá Mattia Battistini a Fernando de Lucia. Dnes je dostupná aj skvelá nahrávka duetu mileneckej dvojice z tejto opery v podaní Renaty Scotto a Placida Dominga z roku 1978.

Alessandro Philipson, Carlo Bembaron, Guido Menasci, Giovanni Targioni-Tozzetti, Pietro Mascagni, Guido Rignano, Guido Cave Bondi, Arturo Aghib, Corrado Padoa (1890), zdroj foto: internet

V roku 1895 mala premiéru ďalšia výsostne veristická Mascaniho opera Silvano, pre ktorú Targioni napísal libreto na základe francúzskeho literárneho diela Alphonsa Karra. Silvano patrí dnes k najviac zabudnutým operám skladateľa, no v roku 2009 ju uviedla Štátna opera v Banskej Bystrici z podnetu Jaroslava Blaha a Mariana Vacha. Banskobystričania patria na Slovensku k šíriteľom Mascagniho málo hrávaných opier, čo potvrdila aj skutočnosť, že ako jediné slovenské operné divadlo uviedli aj skladateľovho Priateľa FritzaHymnus na slnko z opery Iris uviedli na Zámockých hrách zvolenských skôr, než ho v Slovenskom národnom divadle v Bratislave naštudoval v rámci operného koncertu Rastislav Štúr.

Okrem toho Marian Vach ešte v pozícii dirigenta Komornej opery (pred odchodom na Banskej Bystrice) naštudoval v bratislavskom Dóme sv. Martina aj Mascagniho Omšu F dur. Zato „neveristického“ Zanetta (premiéra v Pesare v roku 1896) u nás dodnes nepoznáme. Pre toto časovo limitované dielko vychádzajúce z francúzskej predlohy, v ktorej v roku 1869 triumfovala Sarah Bernhardtová, takisto vytvorili libreto Targioni s Menascim. Po Menasciho smrti (1925) spolupráca s Targioniho s Mascagnim pokračovala pri operách Pinotta (1932) a Nerone (1935), v ktorých titulné úlohy na premiérach stvárnili Mafalda Favero resp. Aureliano Pertile.

Celkovo však libretistické majstrovstvo Targioniho zaostáva za schopnosťami iných libretistov spolupracujúcich s Mascagnim, ktorými boli Luigi Illicu (opery Iris, Isabeau, Maschere), Giovacchino Forzano (Lodoletta, Il piccolo Marat) alebo slávny spisovateľ Gabriele D’Annunzio (Parisina). Targioniho s Mascagnim zbližoval aj slušne povedané pomerne laxný postoj k talianskemu fašizmu. Keď dnes počúvate Mascagniho Sicilianu, zbor Regina coeli alebo pijácku pieseň Turidda, počúvate nielen Mascagniho hudbu ale aj Targioniho texty. Giovanni Targioni-Tozzetti zomrel 30. mája 1934 v talianskom Livorne.

Autor: Vladimír Blaho

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár