Premiéra: Sedliacka česť a Komedianti na javisku košickej opery

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Košice – Opera Štátneho divadla v Košiciach pripravila premiéru dvoch veristických jednoaktoviek – Sedliackej cti Pietra Mascagniho a Komediantov Ruggera Leoncavalla v hudobnom naštudovaní Petra Valentoviča a v réžii Michaela Taranta.

„Obe opery výrazne reprezentujú hudobno – operný štýl verizmus, ktoré vrcholným predstaviteľom je aj v Košiciach dobre známy Giacomo Puccini. Sú postavené na príbehu lásky, cti, viny, trestu a zúfalých prehier,“ hovorí dramaturgička Linda Keprtová. Obe opery vznikli zaujímavým spôsobom. V  júli roku 1888 bola v Miláne vypísaná súťaž na jednoaktovú operu, pre ktorú Mascagni skomponoval Sedliacku česť (Cavalleriu rusticana). Tá napokon súťaž vyhrala a v nasledujúcich mesiacoch mala ohromujúci úspech v celom Taliansku a po tom, ako ju vo Viedni uviedol Gustav Mahler, ju hrali operné domy po celom svete a stala sa najslávnejšou Mascagniho operou.

Triumfálny úspech Mascagniho opery inšpiroval Leoncavalla k napísaniu Komediantov (Pagliacci), ktorí mali premiéru v roku 1892 v Miláne a tiež dosiahli obrovský úspech. Nahrávka árie Vesti la giubba z tejto opery v podaní fenomenálneho Enrica Carusa sa dokonca stala prvou gramofónovou platňou na svete, z ktorej sa predalo viac ako milión výliskov.

Sedliacka česť, Opera ŠD Košice, Jolana Fogašová (Santuzza)

Sedliacka česť, Opera ŠD Košice,
Jolana Fogašová (Santuzza)
foto: Joseph Marčinský

V Košiciach tieto jednoaktovky, ktoré sa tradične hrávajú po celom svete spolu v jeden večer, hudobne naštudoval dirigent Peter Valentovič, zinscenoval ich Michael Tarant. Obaja umelci sú košickému publiku dobre známi z niektorých predošlých operných titulov. Za návrhom scény stojí scénografka a kostýmová výtvarníčka Dana Hávová a choreografiu pripravil Jiří Pokorný.

Zaujímavé sú tieto opery aj z hudobnej stránky. Podľa dirigenta Petra Valentoviča, ktorý mal v rukách hudobné naštudovanie, nie je náhoda, že sa tieto opery hrajú spolu. „Je v nich rovnaký počet sólistov, masový zbor a takmer symfonické zloženie orchestra s množstvom dychových nástrojov, bicou sekciou, organom. Najvýraznejším znakom oboch je melodika. Melódie sú dramatické, vášnivé, je tam množstvo kontrastov a kladú obrovské nároky na sólistov. Zároveň sú v nich obrovské zborové scény, ktoré sa dajú porovnať možno aj s Aidou,” dodal Valentovič.

Komedianti, Opera ŠD Košice

Komedianti, Opera ŠD Košice
foto: Joseph Marčinský

Režisér Michael Tarant, ktorý sa do Košíc vrátil po necelých dvoch rokoch, je podľa Keprtovej zárukou toho, že sa na javisku naplno prejavia emócie charakteristické pre veristické opery. Samotný Tarant považuje tieto dve opery za jeden z vrcholov svetovej opernej literatúry z pohľadu diváka. „Myslím si, že pre publikum okrem Nabucca, Carmen a vo vynikajúcom obsadení Aidy, neexistuje príťažlivejší titul ako je táto operná dvojička. Určite je to sviatok opery, lebo sú to vrcholné veristické diela. Sú to skutočné príbehy, ktoré sme mnohí v trochu inej podobe prežili,” povedal Tarant.

V speváckom obsadení sa košickému publiku predstavia domáci a hosťujúci umelci ako Jolana Fogašová, Anita Jirovská, Lászlo Boldizsár, Martin Bárta, Zoltán Vongrey, z domácich sólistov sa predstavia Tatiana Paľovčíková, Janette Zsigová, Marián Lukáč, Marek Gurbaľ, Jaroslav Dvorský, Gabriela Hübnerová, Lenka Čermáková, Anton Baculík a najnovšia posila sólistického ansámblu opery tenorista Titusz Tóbisz a iní.

Komedianti, Opera ŠD Košice, Titusz Tobisz

Komedianti, Opera ŠD Košice, Titusz Tobisz
foto: Joseph Marčinský

„Postavu Neddy spievam už druhýkrát a teraz je moja najobľúbenejšia. U mňa je to stále tak, že postava, ktorú práve robím, je najobľúbenejšia. Keď som Neddu spievala prvýkrát, nemyslela som si, že sa k nej ešte dostanem,” povedala Paľovčíková.

Hosťujúci Boldizsár László v postavách Turiddu v Sedliackej cti a Cania v Komediantoch neúčinkuje prvýkrát. Práve v kontroverznom Caniovi má podľa vlastných slov šancu ukázať rôzne roviny ľudského charakteru, ktoré prežil aj vo vlastnom živote. „Aj ja som bol zaľúbený, aj ja som bol žiarlivý. Ale musím povedať, že až tu v Košiciach som si popri Caniovi obľúbil aj postavu Turidda,” povedal László.

 Pietro A.S. Mascagni: SEDLIACKA ČESŤ
Ruggero Leoncavallo: KOMEDIANTI
Dve jednoaktové opery
Štátne divadlo Košice
Premiéry: 16. a 17. mája 2014

Inscenačný tím

Hudobné naštudovanie: Peter Valentovič
Réžia: Michael Tarant
Dirigenti: Igor Dohovič, Peter Valentovič
Scéna a kostýmy: Dana Hávová
Choreograf: Jiří Pokorný
Zbormajster: Lukáš Kozubík
Dramaturg: Linda Keprtová

Osoby a obsadenie

SEDLIACKA ČESŤ

Santuzza: Jolana Fogašová, Anita Jirovská
Turiddu: László Boldizsár, Jaroslav Dvorský
Alfio: Martin Bárta, Zoltán Vongrey
Lola: Lenka Čermáková, Gabriela Hübnerová
Lucia: Andrea Nemcová, Erika Šporerová

KOMEDIANTI

Canio: László Boldizsár, Titusz Tóbisz
Peppe: Anton Baculík, Peter Malý
Tonio: Martin Bárta, Zoltán Vongrey
Nedda: Tatiana Paľovčíková, Janette Zsigová
Silvio: Marek Gurbaľ, Marián Lukáč

Spoluúčinkuje orchester a zbor ŠD Košice

www.sdke.sk

Zostavil: Ľudovít Vongrej

Zdroj: ŠDKE

 

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár