Pretty Yende na bratislavskom recitáli neopustila populárne árie

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dva cykly súkromnej Agentúry Kapos, či ide o Svetové operné hviezdy alebo Veľké slovenské hlasy, za jedenásť rokov svojej existencie nielenže nastavili latku kritérií extrémne vysoko, ale v drvivej väčšine koncertov si ju ani neznižovali. S tým súvisí prirodzené riziko, že ak ju hosťujúci umelec náhodou podlezie, citlivé ucho to zaznamená.

Po dvojnásobných odkladoch, spôsobených vlnami pandémie koronavírusu, tretí pokus predstaviť bratislavskému publiku silné meno svetových operných scén, juhoafrickú sopranistku Pretty Yende, napokon 10. júna 2022 vyšiel. Bolo to však za cenu objektívnych kompromisov. Ako píše v úvodnom texte bulletinu usporiadateľ všetkých doterajších koncertov Ján Korecký, tento raz sa musel zaobísť bez dotácie z Fondu na podporu umenia. A zaplatiť hlas z Metropolitan Opery, či prvých scén Viedne, Paríža, Londýna a ďalších podobného kalibru, nejde z jedného vrecka.

Vanessa Garcia Diepa, Pretty Yende, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Muselo teda dôjsť ku kompromisu. V dejisku podujatia, Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie, orchester a dirigenta z úsporných dôvodov nahradil sprievod klavíra. Nie je to pre operné árie optimálne riešenie, no v danej chvíli pre zachovanie koncertu bolo jediným možným. Čo však už v rukách sólistky nenarážalo na limity, to je dramaturgia večera.

Pretty Yende a španielska klaviristka Vanessa Garcia Diepa ponúkli program ladený na vlne talianskeho belcanta a francúzskej romantickej tvorby, avšak koncentrovaný na najpopulárnejšie árie z tohto obdobia. Pritom Pretty Yende, ktorú poznám z Rossiniho Opera Festivalu v Pesare aj z inscenácií raritných skladateľových diel (Amira v Ciro in Babilonia, Zoraide v Ricciardo e Zoraide), mohla vybočiť z komfortnej línie známych čísel. Nestalo sa.

Ak orchester v opernom repertoári nahrádza klavír, môže ísť o dvojsečnú zbraň. Farebne krásnym a technicky dokonalým hlasom sa podarí ešte väčšmi vyniknúť (resp. návštevník oželie inak nevyhnutný orchestrálny originál), no na druhej strane hrozí, že sa vyplavia na povrch aj nedostatky, ktoré by sčasti inštrumentálne plénum „zamaskovalo“. Práve istá zraniteľnosť v nepevnosti dispozícií technického rázu sa u Pretty Yende, najmä v prvej polovici večera, žiaľ, vyplavila.

Už úvodná Norina z Donizettiho Dona Pasqualeho (ária Quel guardo il cavaliere) naznačila, že objemnejší koloratúrny soprán umelkyne virtuózne ozdoby a behy trocha „maže“ a hlavne v intonácii nie je precízny. Elegickú poetiku Vincenza Belliho v scéne a árii Elviry z Puritánov v cavatinovej časti Qui la voce poňala štýlovo presným frázovaním i temnejším farbením tónu. V cabalette Vien, diletto sa však znovu objavili kazy v intonácii, v presnosti vyspievania každého tónu v behoch a v celkovom ponúkaní príliš roztvorenej vysokej polohy.

Pretty Yende, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Široké výšky asi súvisia s objemným a mladodramatickým charakterom jej hlasu, no špičkoví „technici“ dokážu skrotiť aj veľké tóny do skoncentrovanej a jednoliatej fazóny. V árii Ah! Tardai troppoLindy di Chamounix od Gaetana Donizettiho začala účinne vymodelovaným recitatívom, v áriovej časti prekvapila čistými staccatami, ale opäť niektoré objemne spievané výšky v udržateľnosti tónu trocha poľavovali.

Rosina z Barbiera zo Sevilly je najpopulárnejšou Rossiniho áriou pre ženský hlas, síce skôr pre koloratúrny mezzosoprán, no pýšia sa s ňou aj virtuózne soprány. Pretty Yende sa zasa posnažila vniesť do nej osobný vklad neopočúvanými výrazovými detailmi z komického arzenálu. Škoda, že to bola jediná Rossiniho ária počas večera, zvlášť keď v jej repertoári zatiaľ ešte dominuje práve tento skladateľ.

Marguerite z Gounodovho Fausta (tzv. Šperková ária) sa ukázala ako vhodná pre charakter mladodramatického hlasu sólistky, ktorý poľahky napĺňal priestor a znel sýto nielen vo vysokej, ale aj hlbokej polohe. Dala jej aj primeraný výraz, len škoda že trilok akosi odignorovala. K Charlesovi Gounodovi sa vrátila ešte valčíkom Julietty z Roméo et Juliette (Romeo a Júlia), v ktorej sa blysla veľkým fondom a spoľahlivou technikou ozdobného spevu, aj keď na jej občasné glissandá sme si už zvykli. Práve „rozcvičku“ v koloratúrych kaskádach si vložila pred rezké rondo Marie z 1. dejstva La fille du régiment (Dcéra pluku) od Gaetana Donizettiho (práve jemu venovala najviac čísel), ktorému dodala svoj vrodený temperament.

Vanessa Garcia Diepa, Pretty Yende, Koncert agentúry Kapos, 2022, foto: PANER

Oficiálnu časť programu uzavrela Pretty Yende s klaviristkou Vanessou Garcia Diepou (priemerný výkon, vrátane núdzových predelov vo forme klavírnych verzií medzihier z Mascagniho Sedliackej cti, Pucciniho Manon Lescaut a Meditácie z Massenetovej Thaïs) veľkou scénou a áriou Violetty z Verdiho La traviaty. Je to jej osvedčené číslo, za stvárnenie celej postavy v novej inscenácii diela vo Viedenskej štátnej opere (podobne ako po aktuálnej sérii Belliniho Puritánov tamže) si vyslúžila u kritiky pomerne polarizujúce súdy. Od obdivu po dosť ostré výhrady. Tie sa týkali v prvom rade jej technických problémov a z nich plynúcej labilnej intonácie. To sa napokon ukázalo aj v Bratislave.

Publiku to zrejme neprekážalo. Podľa našich (zlo)zvykov bolo na nohách okamžite. Pretty Yende ovácie povzbudili k trom prídavkom. Obohranou a tým na škodu veci zdevalvovanou Laurettinou áriou O mio babbino caro z Pucciniho Gianniho Schicchiho. V druhom, americkej piesni Art is calling for me / I want to be a Primadonna z diela The Enchantress od Victora Herberta, preukázala svoj mimoriadny zmysel pre humor, herecký talent, ale aj mnoho obdivuhodných fines koloratúrnej techniky a pevných výšok. S bratislavským obecenstvom v plnej sále Reduty sa rozlúčila emotívnym a výrazovo autentickým prednesom baladicko-sentimentálnej piesne Over the Rainbow.

Autor: Pavel Unger

písané z koncertu 10. 6. 2022

Pretty Yende
Koncert agentúry Kapos
v rámci cyklu Svetové operné hviezdy
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
10. júna 2022

Pretty Yende, soprán
Vanessa Garcia Diepa, klavír

Gaetano Donizetti: DON PASQUALE
Quel quardo il cavaliere
Norina, 1. dejstvo

Vincenzo Bellini: I PURITANI
Ah! Rendetemi La Speme … Qui la voce sua soave… Vien, diletto
Elvira, 2. dejstvo

Pietro Mascagni: CAVALLERIA RUSTICANA
Intermezzo
Vanessa Garcia Diepa

Gaetano Donizetti: LINDA DI CHAMOUNIX
Ah! Tardai troppo – O luce di quest’anima
Linda, 1. dejstvo

Gioachino Rossini: IL BARBIERE DI SIVIGLIA
Una voce poco fa
Rosina, 1. dejstvo

prestávka

Charles Gounod: FAUST
O Dieu, que de bijoux
Marguerite, 3. dejstvo

Gaetano Donizetti: LA FILLE DU RÉGIMENT
Chacun le sait
Marie, 1. dejstvo

Giacomo Puccini: MANON LESCAUT
Intermezzo
Vanessa Garcia Diepa

Charles Gounod: ROMEO ET JULIETTE
Je veux vivre!
Juliette, 1. dejstvo

Jules Massenet: THAÏS
Méditation
Vanessa Garcia Diepa

Giuseppe Verdi: LA TRAVIATA
È strano… Ah, fors’è lui… Sempre libera
Violetta Valéry, 1. dejstvo

www.kapos.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár