Previerka študijných rokov

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Poslucháči operného a koncertného spevu VŠMU sa počas štúdií predstavujú verejnosti štyrmi spôsobmi. Jedným sú domáce spevácke súťaže (Vráble, Trnava atď.), druhým operné inscenácie (napr. diel Menottiho, Mozarta, Janáčka atď.) a ďalším absolventské bakalárske alebo magisterské koncerty na záver štúdia.

Napokon ide o pásma operných árií či duetov, v poslednom čase naberajúce podobu, v ktorej budúcich spevákov a speváčky nielen počúvame ale vidíme ich aj v akcii a v kostýmoch. Nie je to zlá myšlienka, lebo prinajmenšom niektorí šťastlivci či šťastlivkyne, ktoré zakotvia v operných súboroch (ako sólisti alebo v zbore) si pri takýchto koncertoch privyknú namiesto sledovania dirigenta aj pracovať s rekvizitou, s priestorom a spoluhráčmi. Pravda spev musí zostať vždy na prvom mieste. Pri speve ich nepočúva len ich pedagóg ale celý pedagogický zbor, ich spolužiaci, príbuzní či ďalší návštevníci milujúci operu.

Scenár a réžiu operných fragmentov tentoraz nazvaných Adam a Evy alebo Korida lásky, ktoré sa konali 16. a 17. februára 2020 v bratislavskom Divadle Lab, vytvoril Tomáš Surý. Zo šestnástich výstupov asi tretina pôsobila scénicky vtipne, menšie problémy boli pri sólových áriách kde sa účinkujúci museli spoľahnúť len na svoju gestiku a mimiku. Kostýmy pre štrnástich študentov (dvanástich dievčat a dvoch mladých mužov) vytvorili poslucháči Katedry scénografie VŠMU Dominika Katonová, Anna Kušková, pričom ako sa zdá, im nešlo o súzvuk medzi postavou opery a kostýmom (napr. v kroji nespievala predstaviteľka Suchoňovej Katreny, ale iná účinkujúca). Na klavíri účinkujúcich sprevádzala Oksana Zvineková a choreografiu pripravila Elena Záhoráková. Hudobné naštudovanie popri klaviristke mal na starosti dirigent Dušan Štefánek a Ladislav Kaprinay.

Osobitne sa treba pristaviť pri dramaturgii koncertu. Celú polovicu hudobných čísel tvorili úryvky z opier W. A. Mozarta, čo je z pedagogického hľadiska chvalihodné, lebo zvládnutie skladieb zázračného dieťaťa zo Salzburgu je najlepším kritériom osvojenia si základov klasického spevu. Pre nepoučených divákov to síce môže vyvolať istú monotónnosť programu, najmä keď sú hlasy a výkony účinkujúcich značne podobné, no tieto koncerty sa nerobia pre náhodných operných návštevníkov.

Z účinkujúcich len piati boli študentmi magisterského štúdia, väčšina ostatných bola žiakmi druhého ročníka štúdia bakalárskeho. Až piati z mladých adeptov spevu boli žiakmi Petra Mikuláša, po troch „vyslali“ na koncert pedagogičky Dagmar Podkamenská-Bezačinská a Božena Ferancová.

Vyšší stupeň zrelosti sme zaznamenali u Veronika Bilovej pri interpretácii Grétryho árie so sprievodom gitár, príjemne sa počúval barytón Adama Nádlera i soprán Tatiany Hajzušovej, dobre zvládnuté pasáže sa dali nájsť aj vo vystúpeniach Andrey Pietrovej, Moniky Trombitášovej, Viktórie Černajovej a ďalších. Je azda logické, že s rastom náročnosti jednotlivých partitúr narastal aj počet interpretačných problémov.

Vo všeobecnosti poslucháčov ešte čaká dôslednejšie osvojenie si všetkých fínesov krásneho spevy a osobitne čisté zvládanie tónov vo vysokej polohe. Podujatie pôsobilo skôr sympaticky než podnetne a ak chcú účinkujúce dievčatá a chlapci napodobiť svojich úspešných predchodcov, dnes sólistov operných divadiel, čaká ich ešte dosť práce.

Autor: Vladimír Blaho

fotografie z Fragmentov VŠMU nedodala

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku