Privátne Beethovenovo requiem a nevianočná Ryba so Schubertom na zámku v Smoleniciach

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na zámku v Smoleniciach sa dňa 15. novembra 2022 uskutoční piesňový večer, na ktorom sa predstavia čembalistka Barbara Maria Willi a basbarytonista Tomáš Šelc. Na koncerte zaznejú diela Beethovena, Rybu a Schuberta. Jedna z kompozícii zaznie v slovenskej premiére. Vstup na koncert je voľný.

(PR článok, tsARTmusic)

Koncert, ktorý poskytuje šancu nielen objaviť, že ikona vianočného obdobia a autor obľúbenej vianočnej omše „Česká mše vánoční“ Jakub Ján Ryba skladal aj veľmi vtipné a vrelé piesne, ale rovnako ukazuje, že Beethoven by neprežil bez českej šľachty a pražské konexie v ňom vzbudzovali neobyčajnú invenciu, vďaka ktorej skomponoval prvé privátne requiem v hudobných dejinách. Koho by potom ešte prekvapilo odhalenie, že Schubert bol prvým ekológom a že dokázal previesť svoj súcit s určitému druhu ryby do hudby?

Na túto otázku nájdu odpoveď návštevníci koncertu, ktorý sa uskutoční na originálnom mieste, s výnimočným nástrojom, so skvelými umelcami a s pozoruhodným programom v utorok 15. novembra 2022 o 18:00 na zámku v Smoleniciach.

Kladivkový klavír, ktorý je vernou kópiou nástroja z roku 1815 od vynikajúceho viedenského staviteľa Conrada Grafa si z Brna do zámku v Smoleniciach privezie vynikajúca, uznávaná interpretka, odborníčka na hudbu 17. a 18. storočia, česko-nemecká čembalistka Barbara Maria Willi. Sprevádzať bude slovenského basbarytonistu Tomáša Šelca, ktorý je doma a v zahraničí považovaný za uznávaného interpreta koncertnej, duchovnej a piesňovej literatúry. Za túto činnosť mu bola v roku 2020 udelená Cena Frica Kafendu za vynikajúce interpretačné výkony doma a v zahraničí. Kópiu kladivkového klavíra postavil Paul McNulty, pôvodom Američan pôsobiaci v Česku.

Koncert sa uskutoční počas odbornej konferencie Slovenského národného múzea – Hudobného múzea pod názvom: „Vplyv šľachtických rodov na formovanie kultúrneho dedičstva“ na tému šľachtické rody monarchie v regióne Marchfeld/Malé Karpaty s prihliadnutím na panstvo Dolná Krupá.

Zámok Smolenice, zdroj foto: smolenice.com

Organizátorom je agentúra a hudobné vydavateľstvo tsARTmusic v spolupráci so Slovenským národným múzeom – Hudobným múzeom a Kongresovým centrom SAV – Smolenický zámok. Hlavným partnerom je Fond na podporu umenia, ktorý koncert podporil z verejných zdrojov Slovenskej republiky.

Fotografie použité v PR článku sú z koncertu, ktorý sa konal v Prahe vo Vzlete v rámci Komornej rady koncertov Collegia 1704 v marci 2022 pod názvom „Ty písně moje vezmi jen“. Autor fotografií: Petra Hajská.

Barbara Maria Willi, Tomáš Šelc, fotografia z koncertu Ty písně moje vezmi jen, marec 2022, foto: Petra Hajská

Barbara Maria Willi. Lásku k historickým nástrojom a zručnosti v ladení jej priniesli Jos van Immerseel a Mark Lindley. Jesper Christensen v nej budoval túžbu zrealizovať generálny bas čo najvernejšie podľa barokových princípov. Spolupracovala s umelcami ako napríklad Magdalena Kožená, Martina Janková, Erich Hoeprich, Doron Sherwin, Erich Höbarth, Sergio Azzolini, Christian Leiterer atď. Barbara Maria Willi koncertuje na významných pódiách ako napríklad v Zürišskej opere, vo viedenskom Konzerthause, vo filharmóniách v Krakove, Essene, Wrocławi, na Bratislavskom hrade, v pražskom Rudolfíne a i.

Čembalistka a sólistka na kladivkový klavír rada prináša nové uhly pohľadov do hudobného vnímania. Dôkladne skúmala generálbasové pramene 17. storočia a často prekvapí svojimi osobitými realizáciami. S kladivkovým klavírom podnietila výskumnú cestu do oblasti piesňovej tvorby 18. storočia a predstavila celý rad neznámych českých autorov (Josef Rösler, Jan Václav Hugo Voříšek, Leopold Koželuh a ďalší).

Barbara Maria Willi, fotografia z koncertu Ty písně moje vezmi jen, marec 2022, foto: Petra Hajská

Barbara Maria Willi založila čembalovú triedu na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne a od roku 2014 je vedúcou tamojšej Katedry organovej a historickej interpretácie.

Jej dramaturgie pre festival Concentus Moraviae sú nápadité a provokatívne (flámska búrka, veľkí skladatelia a ich nepriatelia). Vďaka jej pôsobeniu sa stalo bienále starej hudby Concentus Moraviae podujatím s najväčším počtom koncertov na autentické nástroje v Strednej Európe. Od roku 2014 zodpovedá aj za dramaturgiu festivalu Bachova organová jeseň. Spolu s agentúrou C.E.M.A. založila úspešný cyklus koncertov starej hudby v Brne pod názvom Barbara Maria Willi uvádza.

Je autorkou generálbasovej detektívky „Generálbas alebo kto zavraždil kontrapunkt?“ (Musica Sacra, Brno 2010). V poslednom čase sa venuje aj interpretácii súčasnej hudby, okrem iného s Brno Contemporary Orchestra. (www.barbara-maria-willi.eu)

Tomáš Šelc je absolventom Vysokej školy múzických umení v Bratislave v triede prof. Petra Mikuláša. Pred štúdiom na VŠMU absolvoval operný spev a zborové dirigovanie na Konzervatóriu v Bratislave (Alžbeta Michálková, Dušan Bill). V roku 2013 získal cenu Študentská osobnosť Slovenska za školský rok 2013/2014 v kategórii Hudba a umenie. V roku 2020 mu bola udelená Cena Frica Kafendu za vynikajúce interpretačné výsledky doma i v zahraničí. Od roku 2020 je členom Spolku koncertných umelcov na Slovensku.

Napriek mladému veku je všestranným interpretom venujúcim sa duchovnej hudbe, piesňovej tvorbe, opere i operetnému žánru. Od roku 2006 sa pravidelne zúčastňoval na domácich a zahraničných medzinárodných speváckych súťažiach (Vráble, Trnava, Karlovy Vary, Kroměříž, Olomouc, Eger, Praha, Mníchov, Berlín), na ktorých sa pravidelne umiestňoval na najvyšších priečkach (osem prvých miest, jedno druhé a jedno tretie miesto) a získaval mimoriadne ocenenia poroty.

Barbara Maria Willi, Tomáš Šelc, fotografia z koncertu Ty písně moje vezmi jen, marec 2022, foto: Petra Hajská

Predstavil sa na prestížnych koncertných pódiách a medzinárodných festivaloch v Bratislave (Konvergencie, Bratislavské hudobné slávnosti, Albrechtina, Dni starej hudby), Žiline (Stredoeurópsky festival koncertného umenia), Spišskom podhradí (Musica Nobilis), Košiciach, Brne (Veľkonočný festival duchovnej hudby), Prahe (Pražské jaro, Festival Jarmily Novotnej), Bayreuthe, Hannoveri (NDR), Johannesburgu (Johannesbourg International Mozart Festival), Varšave (Veľkonočný festival Ludwiga van Beethovena), Wroclawe (Wratislavia Cantans), Santanderi (Festival de Santander), Bilbau (Festival Art Sacrum), Tokiu, Kanazawe, Lübecku (Schleswig-Holstein Musik Festival) a iných. Absolvoval majstrovské kurzy zamerané na interpretáciu barokovej hudby pod vedením Petra Schreiera v nemeckom Lübecku a majstrovský kurz s Evou Márton.

Spoluúčinkoval na svetových premiérach diel Jorgea Bossa a Vladimíra Godára. Realizoval nahrávky pre vydavateľstvá Hänssler Classic (Gabriel Fauré: Requiem, dir. Rolf Beck), Pavian Records (Vladimír Godár: Querela pacis, dir. Andrew Parrott), Phaedra (Ján Levoslav Bella: Cirkevné diela, dir. David Porcelijn). V roku 2012 vydal v Pavian Records svoje profilové CD Biographie s piesňovou tvorbou Alexandra Albrechta a v roku 2013 vo vydavateľstve Music Forum svoje druhé profilové CD Ave Maria et alia opera musica sacra so slovenskou duchovnou tvorbou. Toto CD bolo nominované na album roka 2013 v kategórii Klasická hudba v súťaži Radio Head Awards.

Okrem toho spoluúčinkoval na ďalších CD nahrávkach, z nich Paratum Cor so skladbami františkánskych skladateľov z 18. storočia (2014 vyd. Serafin); Talianske árie od Jana Dismasa Zelenku (2015, vyd. Accent), Deus meus et omnia opäť so skladbami františkánskych skladateľov z 18. storočia (2017, vyd. Serafin); Jan Dismas Zelenka – Missa ZVW33V so súborom Collegium1704 pod taktovkou Václava Luksa (2019); Antonín Rejcha – Requiem pod taktovkou Zděnka Klaudu (2019); Kantáty Jána Levoslava Bellu so symfonickým orchestrom SRo pod taktovkou Andrewa Parrotta (2019, vyd. Hudobné centrum).

Tomáš Šelc

V roku 2013 debutoval v Národnom divadle Brno v úlohe Masetta (W. A. Mozart – Don Giovanni), kde stvárnil aj úlohu Visconteho di Suze (G. Donizetti – Maria di Rohan) a Zunigu (G. Bizet – Carmen). V Slovenskom národnom divadle sa predstavil v úlohách Publia (W. A. Mozart – La Clemenza di Tito), 1. Nazareťana (R. Strauss – Salome) a Taddea (G. Paisiello – Kráľ Teodor v Benátkach). V roku 2017 debutoval v Moravskosliezskom národnom divadle Ostrava v úlohe Agamemnona (Ch. W. Gluck – Ifigénia v Aulide). V roku 2018 sa predstavil v úlohe Maestra Spinelloccia a Amantia di Nicolaia (G. Puccini – Gianni Schicchi) v Slovenskom národnom divadle a Moravskoslieszkom národnom divadle Ostrava.

Je členom prestížnych zborových a ansámblových zoskupení: Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), Clemencic Consort (René Clemencic), Taverner Consort (Andrew Parrott), Collegium 1704 (Václav Luks) a Cappella Mariana (Vojtěch Semerád).

Ako sólista spolupracoval so Singapore Symphony Orchestra, Johannesbourg Mozart Festival Orchestra, Kanazawa Symphony Orchestra, Barockorchester Elbipolis Hamburg, Süd-west Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Schleswig Holstein Orchester, Savaria Barok Orchester, Dohnányi Orchestra Budafok, Orchestre National des Pays de la Loire, Maďarským symfonickým orchestrom, Maďarským rozhlasovým orchestrom, Budapest Festival Orchestra, Filharmóniou Zlín, Janáčkovou filharmóniou Ostrava, Filharmóniou Brno, Filharmóniou Hradec Králové, Českými komornými sólistami, Orchestrom Slovenskej filharmónie, SKO Bohdana Warchala, Musica Florea, Solamente naturali a ďalšími. (www.tomasselc.com)

PR článok

Zdroj a text: tsARTmusic

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár