Slovenské národné divadlo uviedlo Prvoaprílový koncert, na ktorom sa spoločne predstavili umelci operného a baletného súboru pod taktovkou Dušana Štefánka a v réžii Pavla Smolíka.
V prvých desaťročiach existencie SND koncerty suplovali neexistenciu národného symfonického orchestra, pričom občas museli platiť istú daň aj politickej moci (koncerty k výročiam Masaryka, Tisu a KSČ). Neskôr sa už vyslovene operné koncerty obmedzili na najväčšie sviatky kalendárneho roku prípadne na inauguračné koncerty nových sezón súboru. V posledných rokoch organizované koncerty pod názvom Voci da camera (viac orientované na piesňovú než opernú tvorbu) sa príliš neosvedčili aj vzhľadom na špecifickú (ne)vyspelosť bratislavského publika.

Prvoaprílové gala v SND, 2019,
Andrej Szabo, Monika Fabianová,
foto: Jozef Barinka
Po nedávno uvedenom benefičnom koncerte v prospech chorých detí sa teraz vedenie SND odhodlalo k ďalšiemu koncertu a usporiadali ho ku Dňu vtákov, čiže prvému aprílu spájanému vždy s veselou náladou galakoncert. Prvá časť posledného slova vyznieva trocha nadnesene, veď v dnešnom svete niet veľmi čo oslavovať, azda sa len tešiť slovám s predneseného známeho Smetanovho zboru „Proč bychom se netěšili“. Cieľ pobaviť nie celkom tradičné operné publikum koncert splnil, diváci sa smiali, umelci šantili.
Predsa sa však nad podujatím treba aj hlbšie zamyslieť. Na jeho umeleckom profile sa podieľali tak operní ako baletní umelci. Tvorcom programu (námet Denisa Macho, scenár Pavol Smolík, Martin Vanek, Andrej Szabo) sa neveľmi vydarilo udržať jednotiacu líniu pre oba súbory. Kým operná časť šla jasne po myšlienke zábavnosti, baletné čísla (zhodou okolností čosi viac aplaudované než čísla operné) boli „len“ kvalitnými ukážkami práce choreografov a tanečníkov bez pevnejšieho vzťahu k nosnej ideovej línii.

Prvoaprílové gala v SND, 2019,
Olga Chelpanova, Konstantin Korotkov, Artemyj Pyzhov, zbor Opery SND,
foto: Jozef Barinka
Celkový obraz podujatia bol trocha prekomplikovaný. Počuli sme operné árie, ansámble, zbory, predohru, baletné etudy, paródie opery i tanca, sledovali filmové zábery z Bednárikovej inscenácie Majstrovská lekcia Marie Callas (z roku 2001) v kombinácii so živou ukážkou z tejto hry s prítomnosťou hlavnej protagonistky Emilie Vášáryovej. Nechýbal ani hovoriaci konferenciér a jeho nemý proťajšok, a tiež dva výstupy realizátora detských operných výchovných podujatí Martina Vaneka. Niektoré výjavy boli kostýmované, iné civilne poňaté, spevácke čísla boli väčšinou podávané poloscénicky, hoci zavše aj so spievaním z nôt. Celkovo skôr než o koncerte by sa dalo hovoriť o opernom šou alebo o veselom operno-výchovnom koncerte pre dospelých.

Prvoaprílové gala v SND, 2019,
Emília Vášáryová, Jana Bernáthová,
foto: Jozef Barinka
Zásadnejšie výhrady nemožno mať voči dramaturgii opernej časti. Dôsledne sa pridŕžala základnej idey, takmer sa vyhla ukážkam z diel, ktoré má súbor momentálne v repertoári a úspešne „oprášila“ hudobné čísla z takých opier ako sú Rossiniho Popoluška či Talianka v Alžíri (v Bratislave naposledy hraná v rokoch 1965 – 68), Donizettiho Nápoj lásky, no predovšetkým zaradila efektný zbor z Verdiho Sily osudu s mezzosopránovým sólom (tu uvádzanom ako dvojsólo mezzosopranistiek) a záverečný odkaz Verdiho všetkým ľuďom („Celý svet je bláznovstvo“) z jeho Falstaffa. Istým paradoxom je, že úvodný a záverečný ansámbel koncertu sú bonbónikom pre operných fajnšmekrov, no časť obecenstva (vzhľadom na reakcie) si ich skôr vykladala len ako akúsi absurditu na zasmiatie.

Prvoaprílové gala v SND, 2019,
Adriana Banásová, Jitka Sapara-Fischerová, Jana Bernáthová, Denisa Šlepkovská, Róbert Remeselník, Gustáv Beláček, Pavol Remenár, Juraj Peter, Igor Pasek, Michal Želonka, zbor Opery SND
foto: Jozef Barinka
Operný program dopĺňala komicky ladená španielska zarzuela s účasťou známej gitaristky Miriam Rodriguez Brullovej a mexický hit pre tenoristov Granada tentoraz spievaný ženským hlasom. Piesňovú tvorbu mala reprezentovať Delibesova pieseň Les Filles de Cadix (na text Alfreda de Musetta často spievaná koloratúrnymi hviezdami). Pre ochorenie interpretky ju v programe nahradila populárna árie Musetty z Pucciniho Bohémy v interpretácii Adriany Banásovej. Jedným z drobných pošmyknutí bol pri tomto čísle krátky vstup predstaviteľa Alcindora, ktorý pre diváka, ktorý nevidel túto Pucciniho operu viac než jedenkrát zostal nečitateľný.

Prvoaprílové gala v SND, 2019,
Gustáv Beláček, Monika Fabianová,
foto: Jozef Barinka
Umelecky stála operná časť programu na štyroch interpretoch. Popri spoľahlivom speve svoje pravé komediantstvo a herecké vlohy znova potvrdili barytonista Pavol Remenár a sopranistka Jana Bernáthová. Z rýdzo vokálneho hľadiska najviac zaujal duet z Taliansky v Alžíri. Gustáv Beláček ako Mustafa potvrdil, že mu komické basové úlohy obzvlášť sedia. Monika Fabianová (Isabella) upútala znelým tónom v hrudnom registri a v ďalších číslach bezpečnými výškami a uvoľneným prejavom. Koncert dirigoval Dušan Štefánek, zbory pripravil Pavol Procházka.
Zábava sa skončila, súbory SND čaká tvrdá práca. Koncerty (rôzne koncipované a smerované) sú vítaným obohatením sezóny, ktorá bohužiaľ vojde do historických análov najnižším počtom operných premiér.
Autor: Vladimír Blaho
písané z koncertu 1. 4. 2019
Prvoaprílové GALA Opery a Baletu SND
1. apríla 2019
Námet: Denisa Macho
Dirigent: Dušan Štefánek
Réžia: Pavol Smolík
Zbormajster: Pavel Procházka
Dramaturgia: Pavol Smolík, Dušan Štefánek, Eva Gajdošová
Scenár: Pavol Smolík, Martin Vanek, Andrej Szabo
Choreografia: Stanislav Fečo, Igor Holováč, Vladimir Malakhov, Vasilij Medvedev
Účinkovali:
Za Operu SND: Jana Bernáthová, Adriana Banásová, Monika Fabianová, Róbert Remeselník, Pavol Remenár, Gustáv Beláček, Jitka Sapara-Fischerová, Denisa Šlepkovská, Igor Pasek, Juraj Peter, František Ďuriač, Michal Želonka, Miriam Rodriguez Brüllová, Margot Kobzová
Za Balet SND: Klaudia Görözdös, Yuki Kaminaka, Tatum Shoptaugh, Andrej Szabo, Adrian Szelle, Olga Chelpanova, Konstantin Korotkov, Artemyj Pyzhov
Moderátori: Emil Leeger, Andrej Szabo
Znalec divadelného zákulisia: Martin Vanek
Hosť podujatia: Emília Vášáryová
Spoluúčinkuoval orchester a zbor Opery SND
Program koncertu
G. Rossini: Predohra z opery Popoluška
G. Rossini: Sexteto („Questo è un nodo avviluppato“) z opery Popoluška
Jana Bernáthová, Andrea Vizvári, Monika Fabianová, Róbert Remeselník, Pavol Remenár, Gustáv Beláček
P. I. Čajkovskij: Pas de deux z baletu Spiaca krásavica
Klaudia Görözdös, Adrian Szelle
G. Rossini: Dueto Isabelly a Mustafu ( „Oh, che muso, che figura!“ ) z opery Talianka v Alžíri
Monika Fabianová, Gustáv Beláček
G. Rossini: Ária Mustafu („Già d´insolito ardore nel petto“ ) z opery Talianka v Alžíri
Gustáv Beláček
Prekvapenie znalca zákulisia Martina Vaneka
C. Pugni, V. Medvedev: Pas de deux Diany a Acteona z baletu Esmeralda
Yuki Kaminaka, Tatum Shoptaugh
G. Donizetti: Ária Belcoreho („Come Paride vezzoso“ ) z opery Nápoj lásky
Pavol Remenár
W. A. Mozart: Dueto Blonde a Osmina („Ich gehe, doch rate ich dir“) z opery Únos zo serailu
Jana Bernáthová, Gustáv Beláček
prestávka
B. Smetana: ,,Proč bychom se netěšili”, „To pívečko…” zbor z opery Predaná nevesta
Zbor Opery SND
A. Ch. Adam, M. Petipa: Pas de trois z 2. dejstva baletu Korzár
Olga Chelpanova, Konstantin Korotkov, Artemyj Pyzhov
T. McNally: Majstrovská lekcia Marie Callas
Výber
Emília Vášáryová, Jana Bernáthová, Margot Kobzová, Martin Vanek
G. Giménez: Zarzuela
Pavol Remenár, Miriam Rodriguez Brüllová
G. Bizet: Scéna robotníčok („Au secours!“) z opery Carmen
Zbor Opery SND
A: Lara: Granada
Monika Fabianová
Prekvapenie znalca zákulisia Martina Vaneka
G. Puccini: ária Musetty z opery Bohéma
Adriana Banásová
G. Verdi: „Rataplan“ z opery Sila osudu
Monika Fabianová, Denisa Šlepkovská, Zbor Opery SND
G. Verdi: Finále („Tutto nel mondo è burla“) z opery Falstaff
Jana Bernáthová, Adriana Banásová, Denisa Šlepkovská, Jitka Sapara-Fischerová, Róbert Remeselník, Pavol Remenár, Gustáv Beláček, Igor Pasek, Juraj Peter, Michal Želonka
promovideo