Rappresentatione di Anima et di Corpo od Emilia de’ Cavalieriho v Theater an der Wien

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Theater an der Wien (Divadlo na Viedenke) dal postaviť impresário Emanuel Schikaneder pred 200 rokmi. Od roku 2006 znovu slúži pôvodnému účelu prezentovať operu. Exkluzívne sa venuje barokovej opere a súčasnej hudbe. Už 16 rokov stojí na jeho čele Roland Geyer, zmluva sa mu končí na budúci rok v auguste. Pre záverečnú sezónu svojho pôsobenia pripravil 12 premiér. V nedeľu 19. septembra 2021 zaznela premiéra Cavalieriho opery Rappresentatione di Anima et di Corpo pod taktovkou Giovanniho Antoniniho a v réžii Roberta Carsena.

Motto režiséra Roberta Carsena k tejto opere: Nájdi si svoju cestu, aby si mohol konať dobro.

Theater an der Wien je vyhľadávaným miestom Rakúšanov a zahraničných hostí, ktorých priťahuje objavná dramaturgia a obsadenie mladých nádejných sólistov. Divadlo hrá ako staggionové niekoľko predstavení v jednom obsadení za sebou, čo má svoje veľké výhody – zostava sa dielo naučí a v prípade, že nedôjde k vynútenej zmene obsadenia, odspieva celú sériu predstavení v nezmenenej podobe. Aj angažovanie kvalitných súborov je ľahšie pri blokovom plánovaní. Stálou zložkou divadla je Arnold Schoenberg Chor, ktorý založil Erwin Ortner pred takmer 50 rokmi (písanie s „oe“ uvádza samotný zbor – pozn. VP).

V nedeľu 19. septembra divadlo ponúklo zaujímavú premiéru, prvú v aktuálnej sezóne v Theater an der Wien (divadlo hráva aj v priestore neďalekej Kammeroper (Komornej opery) – pozn. VP).

Emilio de‘ Cavalieri (1550 – 1602), zdroj: internet

Bola to prvá kompletne zachovaná partitúra opery na svete Rappresentatione di Anima et di Corpo. Vznikla v roku 1600 a jej autorom je Riman Emilio de’ Cavalieri. V Rakúsku dielo už odznelo dva razy, a to na Salzburskom festivale v rokoch 1968 a 1973.

Hral prestížny a aj Slovákom dobre známy súbor barokovej hudby Il giardino Armonico pod vedením Giovanniho Antoniniho (na Slovensko ho priviedla agentúra Kapos v roku 2011, kedy organizovala koncert Cecilie Bartoli, pozn. red.). Priam dych vyrážajúca umnosť, zručnosť, muzikálnosť a narábanie s ornamentmi. Zatiaľ čo v speve sa ich niektorí sólisti po dohode s dirigentom vzdali kvôli prehľadnosti faktúry, v orchestri dominovali.

E. de‘ Cavalieri: Rappresentatione di Anima et di Corpo, Theater an der Wien, 2021, Carlo Vistoli (Angelo Custode), Georg Nigl (Mondo), ansámbel, foto: Werner Kmetitsch

Mimoriadne vydarené ozdoby zazneli hlavne v podaní hráčov na historické dychové nástroje, čo si naozaj vyžaduje profesionálnu skúsenosť a techniku. Veď hudba je v barokovej partitúre zapísaná len v sólovom hlase a v basovej línii a všetko ostatné je vecou vkusu, skúsenosti a desiatok rokov štúdia originálnych traktátov a literatúry, ktorú do popredia vyniesli 60-te roky minulého storočia (napr. moja generácia ešte zháňala Doningtonovu The Interpretation of Early Music – 1000 stranový návod, ako na to…). Prešli desiatky rokov a Bratislava sa môže pochváliť celým radom odborníkov na starú hudbu, ako aj obdivuhodných improvizátorov.

Divadlu sa celých 15 rokov darí spolupracovať s hviezdnym režisérom Robertom Carsenom. Bolo to aj v tomto prípade. Tento Kanaďan patrí k azda najžiadanejším divadelným a filmovým režisérom sveta – a prospieva to jemu i súborom, v tomto prípade Theater an der Wien.

E. de‘ Cavalieri: Rappresentatione di Anima et di Corpo, Theater an der Wien, 2021, Cyril Auvity (Intelletto), Anett Fritsch (Anima), Daniel Schmutzhard (Corpo), Florian Boesch (Consiglio), tanečnice a tanečníci, Arnold Schoenberg Chor, foto: Werner Kmetitsch
E. de‘ Cavalieri: Rappresentatione di Anima et di Corpo, Theater an der Wien, 2021, Anett Fritsch (Anima), Daniel Schmutzhard (Corpo), foto: Werner Kmetitsch

Cavalieri napísal dielo na slávnosť Svätého roka v Ríme, vyhláseného na rok 1600. Objednal ho intendant na dvore Ferdinanda de’ Medici vo Florencii s cieľom obnoviť grécku tragédiu. Ako vieme, viedlo to k zrodu opery. V diele sa snúbi stredoveké mystérium, jezuitská dráma a alegória. Premiéra sa konala v modlitebni Spoločenstva sv. Filippa Neriho. Skladateľ prepája zbory, orchestrálne tutti a tanec na základe iba 700 veršového libreta – krátkosť textu považoval za kľúčovú!

Robert Carsen mal neľahkú úlohu zatraktívniť a do života vniesť príbeh duše a tela, príbeh lásky a hľadanie tej pravej krásy v láske. Anima je v interpretácii Anett Fritsch suverénna a cieľavedomá žena, ktorá nebaží po bohatstve, ale dáva prednosť vnútornému citu a hĺbke. Spieva štýlovo, sýto. Corpo v podaní Daniela Schmutzharda predstavuje muža, ťažko odolávajúceho lákadlám peňazí, slávy, zlata. Spieva rovným tónom s uveriteľným výrazom.

Milenecký pár sa dostáva na scénu v prológu, kde vystúpia na pódium všetci – zbor, tanečníci, sólisti, rozprávajú sa o zmysle „čakania“, vytvárajú zámerný chaos, aby ich po istom čase vyrušil najskôr prvý sólista a po ňom ďalší. Spolu ich je dvanásť. A medzi nimi aj Slovák Matúš Šimko, ktorý týmto predstavením debutoval v Theater an der Wien. Pekné, výborne školené hlasy a sympatická partia mladých sa do Carsenovej réžie naozaj hodili.

E. de‘ Cavalieri: Rappresentatione di Anima et di Corpo, Theater an der Wien, 2021, Matúš Šimko (Compagni di Piacere), Daniel Schmutzhard (Corpo), Margherita Maria Sala (Piacere), Anett Fritsch (Anima), Michal Marhold (Compagni di Piacere), tanečnice a tanečníci, foto: Werner Kmetitsch

Carsen evokoval príbehy z rímskych čias, ktoré slúžili ako prameň inšpirácie v časoch renesancie a baroka, a maľoval ich na scéne i nad ňou. Jeho práca s výtvarnou zložkou – scénou i svetlami, ktorých bol aj sám spolutvorcom – bola fascinujúca. Ľudia defilujú v súčasných odevoch mladých – texaskách, či letných šatách. Lákadlá prichádzajú v podobe priam bednárikovských Faustov alebo výstredných skupiniek orgiastickej spoločnosti, zaodetí v červenom. Práve tam stvárňoval Matúš Šimko postavu Compagnia, sprevádzajúceho postavu Piacere – Potešenie. Ľahkosť jeho spevu aj hereckej akcie ho predurčujú na ďalšie hosťovania (vo viacerých médiách sme o ňom nedávno písali v súvislosti s uvedením opery Dafné so súborom Musica aeterna Bratislave). (Recenziu na webe Opera Slovakia si prečítate TU…, pozn. red.).

Rappresentatione di Anima et di Corpo má 3 dejstvá, trvá 90 minút a hrá sa bez prestávky. V druhej polovici sa akcent presúva na premýšľanie o hodnote čistoty, sľubov panenstva a duchovna. Na scéne sa objavuje aj Anjel strážny, vynikajúco ho spieval a hral taliansky kontratenor Carlo Vistoli.

E. de‘ Cavalieri: Rappresentatione di Anima et di Corpo, Theater an der Wien, 2021, Anett Fritsch (Anima), Daniel Schmutzhard (Corpo), tanečnice a tanečníci, Arnold Schoenberg Chor, foto: Werner Kmetitsch

Opera sa končí víťazstvom čistoty a prezrádza niečo aj o skladateľovi a jeho dobe, ktorá podobné príbehy podporovala prostredníctvom cirkvi. Na protest proti tomu necháva Robert Carsen zaznieť v úvode poznámku celého súboru o zmysle života a miesta Boha v ňom – veď neexistuje! To však bol iba jediný výkrik do tmy. Poézia výjavov, vyústenie príbehu do priam obrazu namaľovaného bielou farbou – účinkujúci boli odetí v bielych kostýmoch – všetko spelo ku katarzii a nájdeniu hlbokého zmyslu života.

Cavalieriho hudba je veľmi pekná. Divadelná herecká akcia zdôraznila jej pôvab a hlboký zmysel. Prispeli k tomu aj dve Intermezzá, ktoré umne premostili dej. Arnold Schoenberg Chor bol vynikajúci spevácky aj herecky (zbormajster Erwin Ortner), aj tanečníci podali obdivuhodný výkon. Sólisti spievali a hrali zomknutí v nadšení, vzácne vyrovnaní a zladení – okrem už spomenutých sa predstavili Florian Boesch (Consiglio), Georg Nigl (Tempo), Cyril Auvity (Intelletto), Margherita Maria Sala (Piacere), Michal Marhold (Compagno di Piacere) a Giuseppina Bridelli (Via Mondana, Anima Beata).

Ovácie v Theater an der Wien boli zaslúžené. Hľadisko divadla, zaplnené do posledného miesta prezrádzalo, že publikum tvoria melomani, ktorí hudbu poznajú a menej ako róbam sa venujú samotnému divadlu. Obdivuhodné.

Autor: Viera Polakovičová

písané z premiéry 19. 9. 2021

E. de‘ Cavalieri: Rappresentatione di Anima et di Corpo
Theater an der Wien
premiéra 19. septembra 2021

Dirigent: Giovanni Antonini
Réžia: Robert Carsen
Scéna: Robert Carsen a Luis F. Carvalho
Kostýmy: Luis F. Carvalho
Choreografia: Lorena Randi
Svetlá: Robert Carsen a Peter van Praet
Dramaturgia: Ian Burton
Zbormajster: Erwin Ortner

osoby a obsadenie

Anima: Anett Fritsch
Corpo: Daniel Schmutzhard
Intelletto: Cyril Auvity
Consiglio: Florian Boesch
Tempo: Georg Nigl
Piacere: Margherita Maria Sala
Compagni di piacere: Matúš Šimko, Michal Marhold
Angelo Custode: Carlo Vistoli
Vita Mondana, Anima Beata: Giuseppina Bridelli

Orchester: Il Giardino Armonico
Zbor: Arnold Schoenberg Chor

www.theater-wien.at

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár