Rastislav Štúr: V Opere SND chceme nadviazať na vypredané predstavenia spred koronakrízy

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Uvoľňovanie opatrení naprieč Európou a teda aj Slovenskom prináša nové výzvy aj pre kultúrne inštitúcie. Za istých okolností môžu privítať divákov, rozhodne však nie v plnom počte a za ideálnych podmienok. V Opere Slovenského národného divadla sme u jej riaditeľa Rastislava Štúra zisťovali, či si budú môcť naživo vychutnať zážitok zo živého predstavenia operní fanúšikovia ešte do konca sezóny, čo všetko sa pripravuje na sezónu nasledujúcu, či ako strávil súbor predchádzajúce mesiace.

Naposledy (začiatkom apríla) ste čitateľov nášho portálu informovali o situácii v Opere SND. Hoci ešte stále pretrváva krízový stav, situácia sa od vtedy výrazne zmenila. Priblížte prosím, v akom režime je Opera SND v týchto dňoch?

Situácia sa skutočne zmenila a chvalabohu sa spoločnosť vracia k normálnemu spôsobu života. S tým súvisí aj otvorenie kultúrnych ustanovizní ‒ samozrejme, ešte s istými obmedzeniami. No a práve tieto obmedzenia nám zatiaľ bránia plnohodnotne fungovať. Predstavenia Opery SND – a vlastne každého operného súboru na svete – sú nákladné, čo je dané už len počtom účinkujúcich. Napriek tomu v hľadisku môžu ľudia sedieť zatiaľ len šachovnicovo, to znamená, že aj keď predstavenie vypredáme, tržby nie sú ani polovičné oproti normálnemu stavu. V tomto čase sú zamestnanci čiastočne na domácej a individuálnej príprave, v menších skupinách prebiehajú skúšky predstavení aj v divadle.

Slovenské národné divadlo, historická budova 1. marca 2020, foto: Zdenko Hanout

Počas koronakrízy sprístupnili všetky renomované operné divadlá svoje archívy a divákom ponúkli bohatú dennú nádielku záznamov svojich produkcií. Zo slovenských divadiel záznamy viacerých operných inscenácií ponúklo len Štátne divadlo Košice. Riaditeľ banskobystrickej Štátnej opery v rozhovore pre Opera Slovakia uviedol, že svoje predstavenia nemohli zverejniť, pretože nemali ošetrené autorské práva. Očakávané záznamy operných produkcií ste divákom nesprístupnili ani v SND. Tiež sú za tým podobné príčiny ako v Banskej Bystrici?

Zmluvy s viacerými externými umelcami, ale predovšetkým s majiteľmi autorských práv na diela, neumožňuje šíriť naše inscenácie do online priestoru, na YouTube a podobne.

Plánujete tento problém v budúcnosti riešiť?

Tento problém už dlhší čas riešime a koronakríza nám tiež ukázala, aké dôležité môžu byť aj iné formy prezentácie predstavení, než priamo v divadle. Pohybujeme sa pritom v ekonomicko-právnej aj v technickej oblasti. Prvá spomínaná oblasť si vyžaduje financie na rozšírenie autorských práv, druhá nevyhnutne predpokladá zakúpenie kvalitného audiovizuálneho systému. Naše technológie nám totiž umožňujú robiť len pracovné záznamy predstavení. Bolo by vhodné, keby sa rozšíril Štatút Slovenského národného divadla tak, aby sme mohli poskytovať záujemcom aj záznamy z našich inscenácií.

Jozef Dolinský, Peter Kováč, Rastislav Štúr vítajú hostí galakoncertu k 100. výročiu vzniku SND (1. 3. 2020), foto: Collavino
Pandémia koronavírusu nečakane zaútočila aj na SND. Navyše, nie počas bežnej, ale jubilejnej stej sezóny, krátko po spoločnom slávnostnom koncerte troch súborov. Operné domy vo svete začali okamžite improvizovať, hľadať nové komunikačné kanály a prešli do onlinu. Opera SND však spočiatku nevyslala veľa signálov voči svojmu publiku porovnateľných s medzinárodnou operou scénou. Nebolo v možnostiach riaditeľa opery dať počas koronakrízy viac o sebe vedieť?

Dovolím si polemizovať. Naše pôsobenie v online priestore prišlo prakticky hneď po začiatku karantény a nás teší, že na základe našej výzvy mnohí umelci, členovia orchestra i zboru iniciovali zaujímavé aktivity. Tie sme koordinovali a výstupy sme uverejňovali. Štruktúra týchto podujatí sa postupne obohacovala a zahusťovala, vznikli nové formáty ‒ prezentácie členov orchestra v rámci cyklu Malá denná hudba, diskusné relácie o opernom divadle z Modrého salóna a podobne.

Mimoriadnym bonusom je prepojenie jednotlivých dramaturgických podnetov na všetky tri umelecké súbory Slovenského národného divadla – opera úzko spolupracovala so súbormi Činohry a Baletu SND, aby sme spoločne oslovili našich divákov. Som presvedčený, že takýto signál o našej vzájomnej spriaznenosti je nesmierne dôležitý. Pod názvom projektu Národné klebety dramaturgovia diskutujú o tom, ako napríklad jednu tému spracovali autori v činohernej dráme, opere či balete (Don Giovanni / Don Juan alebo Romeo a Júlia v dráme Williama Shakespeara, opere Charlesa Gounoda a balete Sergeja Prokofieva a ďalšie témy). Pripravujeme aj spoločný trojsúborový projekt Carmen, ktorý je zaujímavým pohľadom na tri typologické stránky tejto dramatickej postavy.

Prečítajte si tiež:
Viedeň, Mníchov, Berlín či New York sprístupňujú svoje operné produkcie a koncerty klasickej hudby cez internet
Cesta okolo sveta: známe i menej známe divadlá prinášajú bohatú nádielku opery online
La Scala klope na dvere vašej obývačky
Glosa na nedeľu. Je máj, streamov čas, ale aj čas myslenia na budúcnosť

Ste riaditeľom najväčšieho operného súboru na Slovensku. Ako by ste zhodnotili súčasný krízový stav v hudobnej inštitúcii z pozície operného manažéra? Prezraďte našim čitateľom, ako v takejto situácii postupuje manažér hudobnej inštitúcie?

V Opere SND pracujeme v najlepšom režime, aký je za daných okolností možný. V zásade je manažérsky pohľad v čase koronakrízy štruktúrovanejší, ako by sa mohlo zdať. Komunikácia so súbormi a umelcami bola ešte intenzívnejšia, ako obyčajne, keďže sme museli pružne reagovať na množstvo zmien, na ktoré sme nemali priamy dosah. Vývoj koronakrízy sa menil každú chvíľu, okolnosti u nás a v zahraničí sa líšili, a tak bola práca mimoriadne dynamická.

Nová budova SND, sála opery a baletu

Aktuálna sezóna v divadlách a hudobných inštitúciách zriaďovaných MKSR je k 30. 4. ukončená, no po uvoľnení opatrení viaceré z nich v júni otvorili svoje brány. Banskobystrická Štátna opera uvádza päť predstavení. Ponúkne pred divadelnými prázdninami niektoré svoje inscenácie aj Opera SND a ak áno, na čo všetko sa môžu diváci tešiť?

Vraciame do života celý pôvodný repertoár, ale ten príde na rad až po prázdninách. V koprodukcii s RTVS sme v uplynulých dňoch nakrútili charitatívny program pod názvom Ďakujeme, Slovensko, nad ktorým prevzala záštitou prezidentka Slovenskej republiky Zuzana Čaputová a Ministerstvo kultúry SR. Program odvysiela RTVS v piatok 26. 6. o 20.30 na Jednotke. Budeme mať aj prvé „živé“ podujatie po karanténe ‒ koncert slovanských piesní pod názvom Opäť spolu! v skvelom sólistickom obsadení v historickej budove SND v sobotu 27. júna o 19.00 hod.

Pokračujeme tiež v našich online aktivitách. A koordinujeme koncerty našich umelcov, ktoré sa pravidelne konajú na terase novej budovy SND. Aktuálnu divadelnú sezónu ukončíme open air happeningom Divadlo pred divadlom v utorok 30. 6. s programom od 16-tej hodiny pre rodiny s deťmi i pre všetkým milovníkov umenia. Nebudú chýbať poprední operní i baletní sólisti, komorné inštrumentálne zoskupenie zložené z našich hudobníkov, ale ani členovia činohry, z ktorých niektorí sa tiež predstavia aj ako hudobníci.

Prečo ste sa v Opere SND rozhodli uviesť piesňový koncert Opäť spolu! (27. júna)a nie štandardné operné predstavenie či operný koncert?

Za danej situácie by to nebolo ekonomicky zodpovedné.

Rastislav Štúr, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia

Ako vyzerajú prípravy na koncert a aký je to pocit, po troch mesiacoch opäť pripravovať živú umeleckú produkciu?

Prípravy prebiehajú štandardne, je to bežný profesionálny postup. Teší ma, s akou radosťou sa umelci do tejto práce zapojili a verím, že to bude na výsledku zjavné. Jolana Fogašová, Terézia Kružliaková, Adriana Kučerová, Michal Lehotský, Peter Mikuláš, Sergej Tolstov – to sú mená, ktoré sú zárukou umeleckej kvality. Považujem za náš manažérsky úspech, že sme v rekordnom čase a za veľmi obmedzených finančných podmienok dostali na javisko takúto skvelú zostavu interpretov.

Riaditelia rôznych inštitúcií nám prezradili, že počas koronakrízy vykonali množstvo práce či už na prípravách nasledujúcich sezón, publikácií, v administratíve, na aktualizáciách webových stránok a pod., na ktoré nemali dostatočný čas počas bežnej prevádzky. Nazrime aj do zákulisia Opery SND a prezraďte našim čitateľom, akým spôsobom ste využili čas, kedy ste nemohli fungovať v bežnom režime, a čím všetkým ste sa v Opere SND počas troch mesiacov zaoberali?

Počas tohto obdobia sme venovali veľa úsilia optimalizácii všetkých procesov spájajúcich administratívu a organizáciu umeleckej práce: po intenzívnych rokovaniach so zástupcami zamestnancov sme kompletne upravili náplne práce v kolektívnych telesách. Pracovné poriadky, konkurzné poriadky, zájazdové poriadky a iné interné smernice sú tesne pred finalizáciou. Vyriešili sme tak mnoho vecí, na ktoré by, paradoxne, za normálneho pracovného režimu nebol priestor. Zároveň prebiehali a prebiehajú intenzívne rokovania s tvorcami pripravovaných inscenácií, keďže ich termíny sa museli popresúvať.

Prečítajte si tiež:
Rudolf Hromada: Štátnej opere narušila pandémia koronavírusu plány, ambície aj ciele
Igor Valentovič: Živá umelecká výpoveď je pre mňa imaginatívnejšia…
Karel Hampl: V Štátnom komornom orchestri Žilina sa postupne vraciame do normálneho režimu

Šéf košickej opery Karol Kevický: Opera je kolos, ktorý opätovne nerozbehnete lusknutím prstov

Plánujete v Opere SND aktivity aj počas divadelných prázdnin? Kedy sa začne nová divadelná sezóna?

Tento rok bude obdobie divadelných prázdnin mimoriadne pracovne náročné. Nútená takmer štvormesačná prestávka narušila dlhodobý pracovný proces. Opäť ho rozbehnúť v takom veľkom umeleckom telese si vyžaduje veľké úsilie a čas. Preto sa budeme cez prázdniny venovať organizácii práce, prázdniny budú kratšie aj pre umeleckých zamestnancov tak, aby sme mohli 19. septembra umelecky zodpovedne otvoriť sezónu s vyše dvadsiatimi repertoárovými titulmi.

Slovenské národné divadlo, historická budova, ilustračné foto, zdroj: internet

Väčšina európskych zahraničných operných scén už ohlásila dramaturgické plány budúcej sezóny, spúšťajú predaje vstupeniek, takže pravdepodobne počítajú s tým, že by sa mala začať štandardne. Robí tak aj košická a bystrická opera. Aká bude nová operná sezóna v Bratislave a na aké novinky sa už netrpezliví diváci môžu tešiť na opernom javisku SND?

Chceli by sme nadviazať na vypredané predstavenia spred koronakrízy. V sobotu 26. septembra uvedieme premiéru opery Giuseppe Verdiho Aida, ktorá bude aj súčasťou programu Bratislavských hudobných slávností. Pripravujeme Otvárací galakoncert sezóny ‒ a v rámci repertoáru tituly, z ktorých niektoré vraciame na javisko po dlhšom čase. Od septembra do decembra pozývame divákov na predstavenia opier Rusalka, Triptych, La traviata, Don Giovanni, Carmen, Turandot, Čarovná flauta, Hoffmannove poviedky, Nabucco. Pre deti sa bude hrať obľúbená Rozprávka o šťastnom konci.

V máji sa mala konať prvá premiéra nového Operného štúdia SND premiéry Purcellovej opery Dido a Aeneas a Zuzanka Hraškovie od Jozefa Grešáka. Na aký termín sa presunuli a aké budú ďalšie kroky Operného štúdia?

Naplánované workshopy operného štúdia sa z tejto sezóny presunuli na september 2020 a premiéra opier Zuzanka Hraškovie a Dido a Aeneas je naplánovaná na január 2021.

Rastislav Štúr, foto: rastislavstur.sk

Na tlačovej konferencii k 100. sezóne ste uviedli, že by ste boli rád, aby sa Opera SND stala členom medzinárodnej organizácie Opera Europa. V akom štádiu rokovaní ste teraz a aké výhody týmto členstvom Opera SND získa?

Na konci mája bola jarná konferencia Opera Europa, ktorá sa namiesto v Helsinkách konala v online priestore. O tom, že operné umenie stále oslovuje široké spektrum tvorcov a záujemcov svedčí aj to, že na túto online konferenciu sa zaregistrovalo 160 organizácií v 40 krajinách. V akom zložitom období sa nachádzame, dokumentovala aj jedna z tém: „Plánovanie pre neistú budúcnosť“. V diskusiách sa kolegovia snažili prezentovať, ako sa najrýchlejšie a najefektívnejšie vrátiť do „normálu“.

Aj na tejto konferencii bola jednou z tém etapa digitalizácie – to je napríklad jeden zo záujmov participácie Opery SND v prestížnej Opera Europa a samozrejme predovšetkým aj to, aby sme rozšírili naše kontakty, ktoré máme s opernými divadlami. Našou ambíciou je zviditeľniť sa ako operný súbor – aby sme neboli prítomní na európskych a svetových operných scénach len vďaka skvelým operným sólistom. Jedným z príkladov je svetová premiéra opery Impresario, ktorej hudbu skomponovala Ľubica Čekovská a ktorá sa uskutoční v Opere SND a na renomovanom festivale v Bregenzi. S dramaturgiou pracujeme na ďalších projektoch.

S Opera Europa pokračujeme v kontakte – takým signálom bude aj 25. október, ktorý je Svetovým dňom opery a ktorý si chceme pripomenúť aj u nás. Veľmi aktuálnou je nastolená téma „Môže ľudstvo prežiť bez kultúry?“.

Rozprávala sa: Dáša Juhanová

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Dáša Juhanová

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku