Requiem pre sóla, zbor a orchester na novom CD súčasného slovenského skladateľa Mariana Kittnera už v predaji

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V apríli 2022 vyšla z produkcie tsARTmusic CD live nahrávka svetovej premiéry Requiem slovenského skladateľa Mariana Kittnera v podaní slovenských umelcov. Ako sólisti sa predstavili Mária Porubčinová, Terézia Kružliaková, Juraj Kuchar a Tomáš Šelc. Štátny komorný orchester Žilina dirigoval Rastislav Štúr, spoluúčinkoval Spevácky zbor Lúčnica (Elena Matušovázbormajsterka). Koncert sa konal v novembri 2021 v Dome umenia Fatra – sídle ŠKO Žilina.

(PR článok, Tomáš Šelc s. r. o)

Projekt nahrávky CD nosiča Requiem mal viacero ideových východísk. Prvým bola možnosť prezentácie súčasnej slovenskej skladateľskej tvorby, druhým pripomenutie slovenskej ľudovej hudby zakomponovaním ľudových motívov, ale aj jednohlasného gregoriánskeho spevu do jednotlivých častí a tretím dopyt poslucháčov na Slovensku po skladbách s duchovným obsahom v latinskom jazyku spôsobený absenciou tohto druhu hudby. Ako píše skladateľ Marian Kittner v bulletine CD nosiča:

„Pripomínanie si zosnulých bolo v kresťanskej cirkvi od samého počiatku vážnou udalosťou. Už v druhom storočí nachádzame zmienku o sviatosti eucharistie na počesť mŕtvych. O zhudobnenej zádušnej omši však nevypovedajú žiadne pramene až do 10. storočia. Vtedy sa objavuje na pôde gregoriánskeho chorálu a jej repertoár sa do 14. storočia rýchlo rozširuje. Polyfónia strhávala pozornosť z obsahu textu viac smerom k estetickej hodnote hudobného prejavu, pričom často dochádzalo k slabšej zrozumiteľnosti textu. Prvé kompletne zachované viachlasne spracované requiem máme až z polovice 15. storočia. Tradícia viachlasného requiem tak vyrastala z tradície viachlasnej omše. V 18. storočí Mannheimská škola položila základy symfonického orchestra, ktorý sa v priebehu klasicizmu rozšíril. Vzniká to, čo sa nazýva symfonické requiem. Štandardným obsadením sa stáva symfonický orchester, zbor a štyria sólisti.

Marian Kittner: Requiem, obal CD, zdroj: tsARTmusic

Najznámejšou kompozíciou tohoto druhu je Requiem Wolfganga Amadea Mozarta (1791). Podľa daného princípu a modelu pravidelného striedania zboru, orchestra a sólistov som pri komponovaní postupoval aj ja, presne tak, ako Antonín Dvořák, ktorého hudobná reč mi je veľmi blízka. O skladateľovi Antonínovi Dvořákovi vieme, že bol hlboko veriacim človekom. Jeho Requiem je symbolom čistej viery, popretkávané duchovnosťou, ozajstnou pokorou a zároveň je mimoriadne osobné. Bola to jedinečná schopnosť skladateľa dostať svoje intímne dialógy s Bohom do diel a pretaviť ich do dokonalej umeleckej formy.

Moje Requiem je rozdelené na 13 častí, presne tak, ako ich rozdelil Antonín Dvořák s tým, že poslednú časť som obohatil o záverečnú orchestrálnu kódu attacca. V diele môžu poslucháči identifikovať motívy a fragmenty z rôznych diel, či už napríklad citáciu témy Scherza Gustava Mahlera z Tretej symfónie v časti Quid sum miser, gregoriánsky chorál v časti Tuba mirum, Tanec rytierov z Romea a Júlie Sergeja Prokofieva v časti Confutatis – avšak vždy v novom šate, inom spracovaní alebo inštrumentácii – môj zámer bol zdôrazniť týmito hudobnými odkazmi výročia či už narodenia alebo smrti týchto skladateľov, ktoré sme si práve v roku 2021 pripomenuli… Requiem je venované pamiatke Petra Martinčeka, významného slovenského skladateľa, ktorý skonal vo februári 2021. Bolo posledným dielom, ktoré sme spolu konzultovali“.

Marian Kittner (1975) je absolvent Konzervatória v Bratislave a Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Aktuálne pôsobí ako hudobný skladateľ a aranžér pre rôzne projekty na Slovensku a v zahraničí. Spolupracuje s agentúrou Koncerty s. r. o., pre ktorú už osem sezón aranžoval orchestrálne skladby v rámci projektu Vianoce v Bratislave, kde spolupracoval so sólistami ako Edita Gruberová, Štefan Kocán, Richard Šveda, Pavol Bršlík a ďalší. Vytvoril viac ako 30 orchestrálnych aranžmánov s vianočnou tematikou, ktoré sa hrávajú na pódiách doma a v zahraničí.

Marian Kittner, zdroj foto: mariankittner.com

Pôsobí aj ako organista a zbormajster zboru M@gnificat vo farnosti Bratislava-Dlhé Diely. Zbor sa zúčastňuje hudobných projektov a festivalov na Slovensku i v zahraničí, kde zaznamenal medzinárodné úspechy. V roku 2018 napísal svoju Druhú Vianočnú omšu pre zbor a orchester venovanú Eugenovi Suchoňovi pri príležitosti 110. výročia jeho narodenia. V roku 2019 mala v Slovenskej filharmónii premiéru jeho Sinfonietta G dur v podaní Slovenského komorného orchestra a v tom istom roku napísal aj svoju prvú Symfóniu Es dur. V roku 2020 napísal veľké zborové Jánove pašie, ako aj cyklus Biblických piesní pre sólo barytón, soprán a sláčikové kvarteto, ktoré vyšli na CD vo vydavateľstve tsARTmusic. V roku 2021 zložil Requiem pre sóla, zbor a symfonický orchester. Venoval ho rodine zosnulého hudobného skladateľa Petra Martinčeka (www.mariankittner.com).

Svetová premiéra vokálno-inštrumentálneho diela Requiem pre sóla, zbor a orchester Mariana Kittnera sa pred poslucháčmi konala 4. novembra 2021 v Dome umenia Fatra v Žiline s nadšeným ohlasom u publika.

Mária Porubčinová, Terézia Kružliaková, Rastislav Štúr, Juraj Kuchar, Tomáš Šelc. Štátny komorný orchester Žilina, Spevácky zbor Lúčnica, sverová premiéra Requiem Mariana Kittnera, 2021, foto: Roderik Kučavík / ŠKO Žilina

Súčasťou koncertu bola aj live nahrávka, ktorá v apríli 2022 vstupuje na slovenský trh so súčasnou slovenskou klasickou tvorbou. CD si možno objednať na www.tsartmusic.sk a neskôr sa bude dať kúpiť aj v kamenných obchodoch, špecializovaných na klasickú hudbu.

Vydanie nahrávky z produkcie vydavateľstva tsARTmusic podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia, ako aj ďalší partneri: Nadácia primátora mesta Žilina a Žilinský samosprávny kraj. Poďakovanie patrí aj Mariánovi Turnerovi, Karlovi Hamplovi, Petrovi Fiabáne a Erike Jurinovej.

PR článok, text: Tomáš Šelc s. r. o | www.tsartmusic.sk

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár