Rozlúčka Berlínskych filharmonikov so starým rokom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Rozlúčku s rokom 2021, plným pálčivých otázok bez uspokojivých odpovedí, absolvovali Berlínski filharmonici na silvestrovských koncertoch 29., 30. a 31. decembra vo svojom sídle v Berlíne. Až do uskutočnenia koncertov stáli nad nimi otázniky, či ich realizáciu stav pandémie umožní – a ak áno, či s publikom alebo bez neho. Koncertná sieň napokon privítala 2000 zaočkovaných a otestovaných poslucháčov, avšak namiesto avizovaného šéfdirigenta Kirilla Petrenka koncerty dirigoval Lahav Shani.

V deň prvého koncertu, 29. decembra, Berlínski filharmonici s veľkým poľutovaním oznámili, že Kirill Petrenko sa musel kvôli akútnym bolestiam chrbta koncertu vzdať. Orchester ďakoval mladému izraelskému dirigentovi Lahavovi Shanimu, ktorý situáciu zachránil. Shani, klavirista a dirigent narodený roku 1989 v Tel Avive, je súčasným šéfdirigentom Rotterdamského filharmonického orchestra.

Od sezóny 2020 – 2021 je následníkom Zubina Mehtu v Israel Philharmonic Orchestra. Na tohtoročných silvestrovských koncertoch stál pred Berlínskymi filharmonikmi druhýkrát, debutoval tu v septembri roku 2020. Zmena dirigenta priniesla i zmenu dramaturgie. Petrenko plánoval koncert uskutočniť v rytme viedenského valčíka, avšak nie od kráľov tohto tanca, dynastie Straussovcov.

Silvestrovský koncert Berlínskych filharmonikov, 2021, Lahav Shani, Berlínski filharmonici, foto: Stephan Rabold

Zo skladateľského odkazu hudby zázračného dieťaťa Ericha Wolfganga Korngolda, kedysi uvádzanej aj v Bratislave, mala zaznieť predohra k Shakespearovej činohre Viel Lärm um nichts (Veľa kriku pre nič). V čase svojho vzniku, v 20-tych rokoch minulého storočia, anticipovala budúceho dvojnásobného držiteľa Oscara za filmovú hudbu. Od Richarda Straussa, skladateľa neprekonaných valčíkových sekvencií z opery Der Rosenkavalier (Gavalier s ružou), bola na programe suita z jeho svojho času neúspešného baletu Schlagobers (Šľahačka). Richard Strauss však v diele potvrdil svoj zmysel pre trojštvrťový takt a genialitu. Tieto dva body z programu vypadli, musel sa teda upraviť.

Voľného dirigenta našla intendantka Berlínskej filharmónie na poslednú chvíľu, takže na skúšku s orchestrom ostala iba generálka. Tu sa ukázalo, ako suverénne Lahav Shani zastúpil šéfa Petrenka. Dokázal sa postaviť pred tento orchester a spamäti dirigovať slávnostný koncoročný hudobný pozdrav z Berlína vysielaný do celého sveta. Okrem troch live koncertov v domovskej koncertnej sieni na Námestí Herberta von Karajana sa totiž dal prenos na Silvestra paralelne naživo sledovať aj v tradičnej Digital Concert Hall Berlínskej filharmónie. Navyše, koncert prenášali aj mnohé kiná Nemecka, Rakúska, Švajčiarska, Švédska, Nórska a počúvali ho ľudia v Číne, Kórei, Tokiu a v New Yorku. Napokon ho v nepatrnom časovom posune na Silvestra vysielal aj nemecko-francúzsky kultúrny kanál televízie ARTE.

Koncert ponúkol umelecké highligts. Ani nie v prvom rade posolstvo radosti a bezstarostnosti, ale skôr noblesnú atmosféru najvyššej hudobnej kultúry od operety operiet až po vrcholné hudobné čísla slávnych Ďagilevových baletov. Na úvod zaznela legendárna predohra zo Straussovho Netopiera v absolútnom vzájomnom porozumení hudobníkov a dirigenta. V podaní špičkového orchestra iskrila a skvela sa v tom najlepšom slova zmysle.

Silvestrovský koncert Berlínskych filharmonikov, 2021, Janine Jansen, Berlínski filharmonici, foto: Stephan Rabold

Z tvorby nemeckého skladateľa Maxa Brucha je dnes jeho Koncert pre husle a orchester č. 1, venovaný legendárnemu huslistovi Josephovi Joachimovi, ukážkovým dielom svojho druhu. Je vlastne jedným z mála Bruchových diel, ktoré dnes poznáme. Jeho sólista sa môže prezentovať ako virtuóz, rapsód, romantik, rytmicky pregnantný tanečník… Takto všestranne, navyše sálajúc okolo seba suverenitu, sa predstavila holandská huslistka Janine Jansen, iba pred pár rokmi objavená žiariaca kométa. Na silvestrovskom koncerte disponovala takou podmanivosťou osobnosti a technickou zručnosťou, že bez akýchkoľvek ťažkostí splnila všetky požadované atribúty, aby dielo vyznelo vo svojej nádhere.

V druhej časti zapôsobila najmä kantabilitou, svojimi stradivárkami spievala vlastnú pieseň hlbokej lásky k tomuto sláčikovému nástroju. V tretej časti doslova vyzývala do tanca každého jedného poslucháča zahaleného do rúška. Počúvať ju spolu s filharmonikmi pod taktovkou Shaniho bol naslovovzatý pôžitok.

Iba Janine Jansen patril potlesk za interpretáciu dielka Liebesleid od niekdajšieho slávneho huslistu a skladateľa Fritza Kreislera (1875 Viedeň – 1962 New York). Po emigrácii do USA počas nacizmu na neho hudobný svet v Európe zabudol, v posledných rokoch však čoraz častejšie oslovuje interpretov i poslucháčov. Liebesleid je jedno z Kreislerových troch charakteristických kusov pre husle a klavír, v ktorom dominuje sladkosťou sa rozplývajúca melodika tak blízka niekdajšej husľovej kantiléne z viedenských kaviarní. Janine Jansen vystihla rovnováhu medzi krásou a gýčom krásno-smutnej Kreislerovej hudobnej lyriky. Počúvať ju v orchestrálnej verzii spolu s filharmonikmi a mágom Shanim bol pôžitok.

Silvestrovský koncert Berlínskych filharmonikov, 2021, Janine Jansen, Berlínski filharmonici, foto: Stephan Rabold

Stravinského Vták Ohnivák, ukážkové dielo niekdajšieho ruského, v Paríži pôsobiaceho súboru, skôr nepatrí do silvestrovského programu pre bežné obecenstvo, očakávajúce niečo iné. Ale práve na ňom dokázali Berlínski filharmonici, akým špičkovým orchestrom sú a ako sa z tohto opusu dá urobiť jeden z vrcholov koncertu v posledný deň roka. Pohotová reakcia orchestra na viac-menej neznámu koncepciu mladého dirigenta bola obdivuhodná, nabitá kontrastmi; z pódia sršali farby, rytmy, závratné tempá, stoický pokoj, dvíhali sa a padali obrovské dynamické oblúky…

Vták Ohnivák so svojimi magickými silami a nesmrteľnou láskou v koncertnej sieni takmer ožil. Vynikajúci orchestrálni hudobníci mnohých národností excelovali ako sólisti plechových a drevených dychových nástrojov a mladý, akoby v dynamite naložený dirigent, rástol od taktu k taktu!

Treba disponovať nevšedným interpretačným umením, aby sa zavŕšil už i tak neobyčajný koncert s mimoriadnosťou hviezdnej hodiny. „Berlínčania“ ponúkli na záver koncertu La Valse Mauricea Ravela – známu štylizovanú ódu na viedenský valčík. Ravel ho vyšperkoval všetkými možnými farbami a dynamickými nuansami pôvodne ako balet pre Sergeja Ďagileva, navyše ponúkol dirigentovi mnohotvárne stvárňovať agogiku vychádzajúcu z fantázie ducha a umu diela.

Silvestrovský koncert Berlínskych filharmonikov, 2021, Lahav Shani, Berlínski filharmonici, foto: Stephan Rabold

V Ravelovi doslova explodovala Shaniho extáza v trojštvrťovom takte, tento elegantný a vznešený dirigent v ňom prekonal sám seba. Ukázal, ako mu chutí hudba a ako sa dá jej sila preniesť do orchestra a z neho do koncertnej siene. Iba apokalyptický, náhle useknutý záver kompozície, utlmil nadšenie z počúvania a prinavrátil poslucháča do reality. Kreatívny Shani dokázal aj bez taktovky na záver navodiť bezhraničný apetít na svoje ďalšie rafinované kreácie zo srdca Berlína či so svojím domovským orchestrom v Jeruzaleme. Obrovský potlesk živého publika bol pre neho a celý orchester balzamom na dušu interpretov a vďakou za ťažký pandemický rok.

Prídavok – Galop z Chačaturjanovovej Maškarády – doviedol obecenstvo do novej extázy… Najväčší podiel na nej mal mladý dirigent, ktorý celý večer celebroval bez taktovky, bez partitúr, bez motýlika i bez fraku!

Popri všetkých komplikáciách je pre orchester šťastím, že sa dosiaľ nikto neinfikoval. Kompletne zaočkovaných je 96 percent hudobníkov. Aj pravidelné testovanie umožnilo orchestru na silvestrovskom koncerte sedieť pri pultoch ako za celkom bežných okolností.

Sledovala som ho v optimálnej audiovizuálnej kvalite v televízii i v Digitálnej koncertnej hale Berlínskych filharmonikov. V tejto modernej spoplatnenej digitálnej sieni sa nachádza viac ako 650 videí z posledných šiestich desaťročí. Okrem koncertov k nim patria aj filmy, dokumentácie, portréty umelcov a rozhovory s veľkými dirigentmi. Na sedem dní sa do nej dá bezplatne zaregistrovať (https://www.digitalconcerthall.com/de/register) a v pandemickom čase v bezpečí obývačky počúvať hudbu v podaní naslovovzatých majstrov. Je to ideálna možnosť stretnutí s interpretačným umením na najvyššej úrovni až do momentu, kedy operné domy a koncertné siene opäť otvoria svoje brány…

Autor: Agata Schindler

písané z online prenosu koncertu 31. 12. 2021

Silvestrovský koncert Berlínskych filharmonikov 2021
31. decembra 2021

Berlínski filharmonici
Lahav Shani, dirigent
Janine Jansen, husle

Johann Strauss ml.: predohra k operete Netopier
Max Bruch: Koncert pre husle a orchester č. 1, g mol, op. 26
Fritz Kreisler: Liebesleid
Igor Stravinsky: Vták Ohnivák, suita
Maurice Ravel: Valčík

www.berliner-philharmoniker.de

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár