Na začiatku opernej sezóny 2023/2024 Slovenské národné divadlo v Bratislave po vydarenom koncerte na počesť Lucie Popp uviedlo tri dni po sebe (14., 15., a 16. 9. 2023) reprízy inscenácie Dvořákovej Rusalky z roku 2020 v réžii Martina Kákoša. Na prvom i poslednom z týchto predstavení septembrovej série popri sólistoch SND vystúpili ako hostia poľská sopranistka Iwona Sobotka (debut v SND), český tenorista Aleš Briscein a naša „zahraničná“ Slovenka Jana Kurucová.
Iwona Sobotka už dve desaťročia spieva na poľských i zahraničných operných javiskách pomerne rôznorodý, v prevahe však skôr lyricko-mladodramatický repertoár. Z tohto hľadiska bol jej výkon prekvapením, pretože jej poňatie úlohy víly Rusalky bolo hlasovo pomerne dramatické.



Kým v prvom dejstve dynamicky i výrazovo nuansovala part, neskôr to už bola iba osudom rozorvaná bytosť s úderným, farebným, no trochu chladným hlasom vo vysokej polohe. Vo výraze jej potom chýbalo trochu viac nehy a éterickosti, hoci celkovo bol jej výkon kvalitný s osobitne pôsobivo stvárneným posledným „posolstvom“ o ľudskej duši.
Prečítajte si tiež:
• Dvořákova Rusalka v SND. Operná rozprávka či psychodráma? (recenzia premiéry z roku 2020)
• Opera SND uvádza premiéru Dvořákovej Rusalky
• Martin Kákoš: Rusalka v Opere SND je predstavenie rodinného typu
• Rusalka – klenot českej opernej tvorby
• Repríza Rusalky v Opere SND. Šťastná náhoda či trend?
• Dvořákova Rusalka v číslach a spomienkach (z histórie Rusalky v Opere SND)
• Etnologička Katarína Babčáková o mýte v librete Rusalky
• Antonín Dvořák významne prispel k rozvoju svetovej hudby
Pôvodne titulnú rolu naštudovali tri domáce slovenské Rusalky, Poľka Iwona Sobotka bola po Ukrajinke Olge Bezsmertnej (recenziu reprízy z júna 2022 si prečítate TU…) ďalšia „cudzia“ vodná víla. Popredný český tenorista Aleš Briscein vlastní svetlý, esteticky menej príťažlivý tenorový hlas a jeho koncepcia Princa je výsostne lyrická, takže mu nerobilo problém zvládnuť náročný záverečný duet, s ktorým mávajú farebnejšie a dramatickejšie tenorové hlasy isté problémy.
Cudziu kňažnú v podaní Jany Kurucovej (sólistky Hamburskej štátnej opery), sme už v SND počuli, úloha jej sedí a jej „tvrdá“ vysoká poloha korešponduje s negatívnym charakterom postavy.


Dovolím si ešte dve poznámky. V hľadisku predstavenia bolo pomerne dosť prázdnych sedadiel. Prečo? Na to by mali odpovedať sociológovia alebo pracovníci divadla.
Väčšina kritikov po premiére režisérovi vyčítala, že koncipoval inscenáciu ako rozprávku pre deti s absenciou filozofickej nadstavby diela. Posledné predstavenie Rusalky ma presvedčilo, že rozprávky, podobne ako antické báje, nepotrebujú osobitný výklad, keďže hovoria či spievajú o základných veciach ľudského života, akými sú v tomto prípade svár tela a duše či polarita šťastia a utrpenia. Stačí počúvať, prípadne čítať titulkovacie zariadenie, aby sme dnes tak ako v minulosti pochopili, že človek v si komplikovanom svete ozaj zaslúži Rusalkino „ľudská duša, Boh ťa poľutuj“.
Autor: Vladimír Blaho
písané z reprízy 16. 9. 2023
A. Dvořák: Rusalka
Opera SND, Bratislava
Premiéra 20. februára 2020
nova budova SND
Hudobné naštudovanie: Ondrej Olos
Dirigent reprízy: Martin Leginus
Réžia: Martin Kákoš
Scéna: Milan Ferenčík
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Choreografia: Jaroslav Moravčík
Zbormajstri: Zuzana Kadlčíková, Ladislav Kaprinay
Dramaturgia: Pavol Smolík, Marek Mokoš
osoby a obsadenie recenzovanej reprízy 16. 9. 2023
Rusalka: Iwona Sobotka
Princ: Aleš Briscein
Cudzia kňažná: Jana Kurucová
Vodník: Peter Mikuláš
Ježibaba: Denisa Hamarová
Hájnik: Pavol Remenár
Lovec: Pavol Remenár
Kuchtík: Veronika Bilová
Prvá lesná žienka: Andrea Vizvári
Druhá lesná žienka: Adriana Banásová
Tretia lesná žienka: Terézia Kružliaková
vypočujte si tiež:
video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.