S Jánom Koreckým o koncertoch svetových operných hviezd na Slovensku v čase korona-krízy

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Za deväť rokov pôsobenia agentúra KAPOS priviedla na Slovensko veľa špičkových svetových operných spevákov vrátane slovenských svetobežníkov, a aj v tomto roku mala pripravený výber zo svetovej speváckej elity. No ambiciózny plán zmenila pandémia koronavírusu. O vynútených zmenách, ale aj o organizovaní takýchto koncertov hovoríme s riaditeľom agentúry Jánom Koreckým.

Na Slovensku ste producentom výnimočných operných koncertov s umelcami svetovej opernej špičky a doteraz ste ich u nás uviedli tridsaťjeden. Prečo ste sa rozhodli organizovať ich ?

Na koncerty svetových hviezd som chodieval do bližšieho i vzdialenejšieho zahraničia. Vždy to stálo veľa peňazí, lebo okrem drahej vstupenky si človek musel platiť cestu, ubytovanie a mal aj veľa iných výdavkov. Doviedlo ma to k myšlienke privádzať svetových operných spevákov k nám, aby ich aj slovenské publikum mohlo zažiť napriamo. Tak som v roku 2011 vytvoril cyklus Svetové operné hviezdy. Popritom som získal prehľad aj o slovenských spevákoch úspešne pôsobiacich v zahraničí, a tak vznikol cyklus Veľké slovenské hlasy.

Čo všetko si organizácia takýchto koncertov vyžaduje a ako sa pracuje so svetovými umelcami?

Človek musí byť v prvom rade dobre zorientovaný, a teda sledovať medzinárodnú scénu. Celkom dobrou orientáciou sú prenosy opier z Metropolitnej opery New York, lebo tam zvyčajne spievajú najlepší z najlepších. Dnes som hrdý, že mnohých z týchto spevákov som dotiahol aj do Bratislavy. No treba chodiť aj po svete, navštevovať predstavenia, festivaly, nadväzovať kontakty so spevákmi a ich agentúrami… Osobný kontakt je vždy viac než e-mail poslaný do agentúry. S väčšinou spevákov, ktorých som uviedol na Slovensku, som sa spoznal osobne vopred, a hoci nad ich kalendármi bdejú agentúry, speváci vedia veľa urobiť svojou ústretovosťou v termínoch i honorároch.

Juan Diego Flórez a Ján Korecký po koncerte Juana Diega Flóreza v Bratislave, 10. 2. 2016, (produkcia agentúra Kapos), zdroj foto: PANER

Keď som s usporadúvaním koncertov začínal, pociťoval som obrovskú bázeň pri stretnutí so spevákmi, bál som sa osloviť ich priamo. Ukázalo sa však, že sú to tiež len ľudia z mäsa a kostí, navyše tí, s ktorými som pracoval, boli aj veľmi prívetiví, príjemní, skromní. Nijaké hviezdne maniery, nijaké osobitné požiadavky, o akých sa píše pri hviezdach popu. S väčšinou sme dokonca nadviazali priateľské vzťahy a z času na čas sa stretávame pri predstaveniach.

Prezraďte našim čitateľom, koho ste plánovali predstaviť na Slovensku v roku 2020

Tento rok som mal pripravené naozaj hviezdne operné koncerty. Vychádzajúcu slovenskú a čoskoro svetovú hviezdu Slávku Zámečníkovú, špičkovú juhoafrickú sopranistku Pretty Yende, ktorá je už doma na najprestížnejších operných scénach, elitných belcantových tenoristov Lawrencea BrownleehoMichaela Spyresa, ktorí očarujú svet vysokými tónmi a nakoniec českých manželov, basbarytonistu Adama Plachetku a sopranistku Kateřinu Kněžíkovú.

Prečo v prípade agentúry Kapos hovoríme o roku, a nie o sezónach?

Núti nás k tomu obchodný rok. Koncerty, ktoré prinášame, sa nedajú vyfinancovať bez pomoci sponzorov, či reklamných partnerov, a tak ako oni aj my rozmýšľame v horizonte roka. Koncerty plánujeme dlho dopredu, a snažíme sa, aby nám potenciálni partneri vyčlenili prostriedky vo svojich ročných rozpočtoch.

Teraz hovoríme o roku 2020, keď ste opäť prišli s atraktívnou ponukou koncertov. Ako je to s najbližším májovým koncertom v súvislosti s pandémiou koronavíriusu?

Prvým koncertom mal byť koncert cyklu Veľké slovenské hlasy, recitál našej mladej, no už hviezdnej sopranistky Slávky Zámečníkovej. Slávku sme predstavili už vlani na Adventnom koncerte v Slovenskej filharmónii, kde bola hlavnou protagonistkou. Teraz má pripravený sólový recitál, ktorý mal odznieť 17. mája 2020 o 17.00 h, no v plánovanom čase neodznie. Pre koronakrízu.

Adventný koncert agentúry Kapos, 2019, Elena Matušová, Walter Attanasi, Slávka Zámečníková, Štefan Bučko, Slovenský komorný orchester, Spevácky zbor Lúčnica, foto: PANER

Všetci vnímame, ako sa úspešne bránime pandémii, čo sa darí o.i. vďaka prísnym opatreniam a obmedzeniam, ku ktorým bolestne patria aj divadelné sály a koncertné siene, predbežne uzavreté do leta. Navyše zákaz zhromažďovania, ale aj zavreté hranice, brániace pohybu umelcov, túto situáciu ešte väčšmi sťažujú. Preto sa snažíme vybaviť nový termín. So Slávkou Zámečníkovou sme v kontakte, spoločne hľadáme riešenie. Koncert určite bude, len v novom termíne a možno aj na inom mieste, podľa disponibility. A samozrejme, zakúpené vstupenky zostávajú v platnosti.

A ako to bude s ďalšími tohtoročnými koncertmi?

V prvom polroku, alebo ak chcete na konci sezóny 2019/2020, sme mali mať koncert svetovej hviezdy, juhoafrickej sopranistky Pretty Yende. Aj jej sa týka uzavretie Slovenskej filharmónie, kde mal koncert odznieť 3. júna 2020. Pretty Yende je momentálne doma, v Juhoafrickej republike a čaká na vývoj situácie. Operné vystúpenia vo Viedni a v Mníchove jej tiež zrušili, ďalšie dva koncerty, v Liège a v Riu de Janeiro, síce ešte nie sú zrušené ani odvolané, ale prekvapilo by ma, keby sa uskutočnili.

Pretty Yende, foto: Gregor Hohenberg

My sa pokúšame o nový termín bratislavského koncertu, no zatiaľ ani nevieme, kedy je schopná prísť do Európy. Jesenné termíny sú problematické, asi priskoré a tiež obsadené dohodami ešte spred krízy. No máme tam nejaké možnosti. Realistickejšie nám však pripadá jar budúceho roka. Samozrejme, znamená to znovu dohodnúť koncertnú sieň, orchester, dirigenta…

Slávka Zámečníková a Pretty Yende, to mali byť koncerty v prvom polroku 2020, ktoré ste odložili a nové termíny závisia od vývoja situácie v súvislosti s pandémiou. Aké plány ste mali na druhý polrok a ako je to s termínmi týchto koncertov?

V októbri chystáme, a zatiaľ veríme, že aj uskutočníme, veľký a jedinečný duel operných tenoristov, aký sa zatiaľ uskutočnil iba v Amsterdame pred dvoma rokmi. Konkrétne súboj špičkových belcantových tenoristov Lawrencea Brownleeho a Michaela Spyresa. Obaja sú kráľmi vysokých céčiek, ba i vyšších tónov. Ich priateľské zápolenie na pódiu v amsterdamskom kráľovskom Concertgebouw, na ktoré nás upozornila istá priateľka opery, nás zaujalo natoľko, že hneď sme začali bojovať o termín, čo sa nám aj podarilo, a 16. októbra 2020 by duel týchto tenoristov mal oživiť koncertnú sieň Slovenskej filharmónie v Bratislave.

Lawrence Brownlee a Michael Spyres, foto zdroj: PrimaFila Artists

Tu zatiaľ neuvažujeme o preložení termínu, ktorý už máme dlho rezervovaný. Chceme veriť, že situácia sa dovtedy natoľko znormalizuje, že koncert bude možný. Zladiť termíny týchto špičkových svetových spevákov, o ktorých sa trhajú operné domy, nebolo ľahké, navyše k nim dohodnúť aj dirigenta s citom pre belcanto… Posúvať tento koncert by bolo veľmi ťažké a mohlo by to viesť aj k jeho zrušeniu.

Ďalšou takou srdcovkou je koncert českého svetového basbarytonistu Adama Plachetku s manželkou, sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou, čerstvou držiteľkou prestížnej Thálie. Máme pripravený nádherný program. Tu sa však usilujeme o preloženie na budúci rok, nakoľko kríza nám zabránila hoci aj základné promo a nechceme ohroziť koncert podfinancovaním. Veríme, že ľudia si ich rovnako užijú aj na budúci rok.

Adam Plachetka s manželkou, sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou, foto: Marek Olbrzymek

Operná scéna na vzniknutú situáciu zareagovala ,,novými” formátmi a presunula sa do on-linu. Na internete je bohatá nádielka aktuálnych, ale i starších produkcií či koncertov. Svetoznámi speváci, z ktorých viacerých sme na Slovensku naživo uvideli a počuli vďaka vám, sa svojim fanúšikom prihovárajú priamo zo svojich obývačiek. Ako to vnímate vy?

Nepoviem nič nové: bezplatná rozsiahla ponuka hudobných inštitúcií na internete kompenzuje absenciu živých koncertov. Samozrejme, nikdy to nenahradí živý kontakt s hudbou a spevom, ale vyplní to čas karantény a udrží spevákov, hudobné telesá, koncertné či operné domy v povedomí. Čiže je to aj istá forma PR. Vzhľadom na šírku ponuky je sledovanosť rôzna. Nemyslím si, že ľudia, ktorí si pozrú predstavenia či koncerty na webe, zaplnia po kríze sály, aspoň nie masovo. Skôr sa obávam, že tých pohodlnejších a menej náročných to môže uspokojiť a nebudú hľadať živý kontakt s hudobným umením. No tiež predpokladám, že po oživení spoločenského života väčšina ponuky, aspoň tej bezplatnej, z internetu dosť rýchlo zmizne.

Očakávate teda hlad po živej hudbe?

Svojím spôsobom áno, tak ako sa ľudia radi vrátia napríklad na športoviská. Momentálne však sledujeme, že väčšina operných domov predčasne ukončila sezónu, ohrozené sú aj tradičné letné festivaly. Keby kríza vyvrcholila v lete, ako sú aj predpovede u nás, mohlo by to priniesť oživenie už na jeseň. A to pomerne rýchlo. Otázka znie skôr inak. Nevyžiada si doba nové hygienické štandardy? Nebudú sa ľudia báť ísť medzi ľudí? A budú mať vôbec peniaze na vstupenky?

Aké by boli vaše odpovede na tieto otázky?

Myslím si, že nové hygienické štandardy prídu, lebo len tie môžu vzbudiť dôveru. Napríklad dezinfekčné spreje či gély po stenách, v toaletách, meranie teplôt pri vstupe. Dištančné sedenie by síce pokazilo atmosféru, ale môže byť podmienkou obnovenia prevádzky. Kúpa vstupeniek závisí v prvom rade od ponuky interpretov. Ak ľudia chcú zažiť svetovú hviezdu, ktorú zatiaľ poznajú len z televízie či prenosov opier do kín, tak radi prídu a doprajú si zážitok po mesiacoch strádania v izolácii. Pravda, ak ich nepostihla zlá finančná situácia, ktorá hrozí po pandémii mnohým rodinám. Kultúrni ľudia si však vedia pre kvalitnú kultúru veľa odoprieť. A pokiaľ ide o strach z blízkeho kontaktu, domnievam sa – a či si to skôr želám? – že ľudia rýchlo prekonajú tento strach. Súčasťou dress codu sa však asi stanú rúška…

Cecilia Bartoli, Peter Dvorský, Ján Korecký, po koncerte Cecilie Bartoli v Bratislave, 13. 10. 2011, (produkcia agentúra Kapos), foto: PANER

Osobitným problémom sa v kultúre ukazuje podpora sponzorov…

To je veľký problém, lebo príjmy zo vstupného nepokryjú ani tretinu nákladov našich koncertov. Zvyšok musím zohnať z podporných fondov alebo od sponzorov či reklamných partnerov. V čase utlmenia hospodárskeho života sa mnohé firmy či finančné inštitúcie, ktoré zvykli prispievať na umenie, dostali do vážnych problémov a prvé, čo sa v takýchto problémoch škrtá, je, žiaľ, kultúra. No zasa je to aj o kultúrnych a osvietených ľuďoch vo firmách a inštitúciách, ktorí aj v ťažkých časoch vedia nájsť prostriedky na podporu kvalitných projektov.

Podľa čoho si na koncerty Kaposu vyberáte spevákov?

Snažím sa získať spevákov, ktorí sú práve na vrchole, a zvyčajne krúžia po popredných operných domoch ako Metropolitná opera, La Scala, Viedenská štátna opera, londýnska Kráľovská opera, parížska Bastille, Nemecká opera v Berlíne, ale aj ďalších, čo však nie je podmienkou. Mal som tu už spevákov, ktorí v Európe ešte len začínali, no vnímal som ich potenciál. Napríklad Oľga Peretyatko, ktorú som mal v Bratislave ešte pred Viedňou. Alebo Pretty Yende, ktorú som mal v pláne v júni, som spoznal ešte vo februári 2013, keď vo Viedni zaskočila za Ceciliu Bartoli v Theater an der Wien a po boku Lawrencea Brownleeho spievala kňažnú Adèle. Odvtedy sme priebežne v kontakte a snažím sa ju priviesť do Bratislavy. Jej raketový štart a rozličné termínové kolízie však umožnili jej vystúpenie až teraz, a tu zrazu koronavírus…

Pretty Yende a Ján Korecký po parížskom uvedení Traviaty v septembri 2019, foto zdroj: KAPOS

Ako pripravujete dramaturgiu týchto koncertov?

Zväčša vychádzam z aktuálneho repertoáru speváka a mám predstavu, čo by som chcel uviesť. Samozrejme, aj spevák má svoje predstavy. Dôležitú úlohu zohráva i dĺžka koncertu, lebo náročný program stojí veľké fyzické sily. Takže do koncertu vsunieme aj tematicky príbuzné orchestrálne skladby a rátame tiež s prídavkami. Inokedy zasa agentúra speváka má už dramaturgiu hotovú a ponúka koncert speváka ako hotový produkt v rámci nejakej šnúry. Nie vždy mi to vyhovuje, ale často nie je možnosť meniť program, lebo v šnúre ide spevák od mesta k mestu s rovnakým programom a nechce sa mu učiť niečo iné.

A aké ďalšie hviezdy máte v pláne?

Otvorený ešte zostáva tohtoročný Adventný koncert, ktorého tradíciu sme založili vlani po piatich úspešných ročníkoch Vianočných koncertov. Tu by som zatiaľ nechcel prezradiť viac.

Na budúci rok okrem preložených koncertov pripravujeme vychádzajúcu hviezdu, francúzskeho tenoristu Benjamina Bernheima a gruzínsku hviezdnu mezzosopranistku Anitu Rachvelishvili. Obidvoch sme mali v pláne už vlani, no z rozličných dôvodov sme museli termíny zrušiť a teraz sa usilujeme o vyhovujúce termíny na budúci rok. Ešte je predčasné hovoriť o detailoch, lebo obaja sú veľmi žiadaní a veľká ponuka iného usporiadateľa v zahraničí alebo operného domu, nás ľahko vyhodí zo sedla… Nie je vylúčené, že z ekonomických dôvodov tieto koncerty posunieme až na ďalší rok.

Ján Korecký a Benjamin Bernheim v Paríži, 2019, foto: súkr archív Jána Koreckého

Vráťme sa ešte k financovaniu koncertov. Prinášate svetovú i slovenskú špičku, no aj ceny vstupeniek sú svetové. Príjmy našich ľudí však svetové nie sú. Nedá sa s tým niečo robiť?

Žiaľ, dnes aj v opernom svete vládne music business. Umelecké agentúry požadujú pre umelcov špičkové honoráre a vzhľadom na všeobecný záujem ich aj dostanú. Nikoho nezaujíma, že na Slovensku sú nízke platy. A neraz sa mi aj stalo, že mi agenti spevákov zacitovali medzinárodne dostupné údaje o životnej úrovni v Bratislave a bolo vymaľované. O termíny špičkových spevákov je bitka, dohadujú sa aj tri roky dopredu. Ak nezoberiete ponúkaný termín, iní radi zoberú. Okrem honorárov sólistov, je tu ešte dirigent, orchester, miestnosť, notový materiál, licencie, cestovné náklady, ubytovanie a v neposlednom rade aj marketing. … Samozrejme, z honorárov ešte musíte odviesť zrážkovú daň a ani sa nenazdáte a v lepšom prípade ste pri 70 000 € (to je cca 100 € netto na jedno sedadlo v Slovenskej filharmónii!), no už sme platili aj sumy výrazne šesťciferné. To sa dá len s dobrými partnermi, ktorí koncert podporia.

Vzhľadom na moje zameranie som rád, ak s koncertom neskončím v červených číslach, čo sa mi, žiaľ, už viackrát stalo a deficit som musel vyrovnávať z iných činností alebo z vlastného vrecka. Preto sa teším, že hudobný život a aj takéto projekty čoraz významnejšie podporuje Fond na podporu umenia, ktorý však má obmedzené zdroje, lebo podporuje všetky druhy umenia po celom Slovensku.

Oplatí sa vám teda robiť tieto koncerty? Akú máte motiváciu?

Keď som sa do toho púšťal, mal som ambíciu priniesť na Slovensko vrcholnú svetovú kvalitu. Nerozmýšľal som o zisku, no bol som presvedčený, že milovníci hudby u nás, a najmä operného spevu, sa budú hrnúť na takéto koncerty a sponzori sa budú predháňať, aby sa zviditeľnili. Naozaj som bol taký naivný. Keď som bol ešte vydavateľom automobilových časopisov, kde sme tiež „hrali“ v prvej lige, to tak aj bolo. Žiaľ, pri hudbe a možno ani pri kultúre to neplatí a ak, tak len veľmi obmedzene. Takže o naozajstných ziskoch sa dá len snívať. No nerobím to pre zisk. Uspokojuje ma, keď sa projekt vydarí, keď si môžem dať ďalšiu pomyselnú čiarku. Odmenou mi je skôr radosť z krásneho, zväčša nezabudnuteľného koncertu a tiež uznanie v odborných kruhoch doma i v zahraničí.

Ján Korecký, Pavol Bršlík a Peter Dvorský po koncerte Pavla Bršlíka v Bratislave 5. 6. 2012 (produkcia agentúra Kapos), zdroj foto: Archív Kapos

Nezlikviduje korona-kríza a nevyhnutne následná ekonomická kríza malých usporiadateľov?

Záleží, kto to má ako nastavené. V agentúre KAPOS nemám zamestnancov, služby si nakupujem u externistov na konkrétne projekty. Takže nemám priebežné náklady so zamestnancami. Snažím sa ísť len do projektov, na ktoré zoženiem peniaze v kombinácii vstupenky-podpora fondov-sponzoring. Preto bude rozhodujúce, koľko peňazí potenciálni partneri vyčlenia na podporu umenia. Obávam sa, že v blízkej budúcnosti práve to bude problém, lebo stále ešte nemáme zákon o sponzoringu. Zostáva dúfať, že Fond na podporu umenia, Nadácia Bratislavy či Bratislavská regionálna dotačná schéma uvoľnia dostatok prostriedkov na kultúru. A samozrejme, aby sme kvalitou našich projektov presvedčili výberové komisie o vhodnosti pridelenia dotácií.

Čo by ste odkázali vašim potenciálnym návštevníkom a potenciálnym partnerom?

Aby si uvedomili, že ,,nielen chlebom je človek živý” a stretnutia s kvalitným umením (nielen speváckym či hudobným) zušľachťujú a napĺňajú človeka. A preto účasť na kultúrnom živote, či ,,konzumácia umenia”, by mala byť súčasťou nášho života. Aby sa nebáli investovať do umenia, čo môže niekedy znamenať i obetu, odmenou však je silný emotívny zážitok, ktorý niekedy pretrvá aj roky, keď už na pominuteľné veci dávno zabudneme.

Rozprával sa: Ľudovít Vongrej

Zoznam uskutočnených koncertov agentúry Kapos

Za 9 rokov činnosti agentúra KAPOS predstavila:

SVETOVÉ OPERNÉ HVIEZDY

Elina Garanča – 12. 10. 2019 (koncert pre BHS)
Adam Plachetka – 6. 11. 2017
Lawrence Brownlee – 9. 10. 2017 (koncert pre BHS)
Javier Camarena & Ariana Kučerová – 11. 4. 2017
Juan Diego Flórez – 10. 2. 2016
Joseph Calleja – 16. 6. 2015
Max Emanuel Cenćič – 6. 12. 2014 (koncert pre BHS)
Piotr Beczala – 25. 4. 2014
Thomas Hampson & Luca Pisaroni – 5. 12. 2013
Joyce DiDonato – 7. 11. 2013
Mariusz Kwiecień & Simona Houda-Šaturová – 17. 6. 2013
Oľga Peretyatko (Pereťaťko) – 6. 3. 2013
Lawrence Brownlee – 14. 6. 2012 Bratislava, 18. 6. 2012 Praha
Cecilia Bartoli – 13. 10. 2011
Juan Diego Flórez – 3. 2. 2011

VEĽKÉ SLOVENSKÉ HLASY

Pavol Bršlík – 17. 9. 2018
Dalibor Jenis & Svetlana Kasyan – 26. 10. 2016
Štefan Kocán & Mária Porubčinová – 11. 2. 2015
Pavol Bršlík – 5. 11. 2014
Simona Houda-Šaturová – 25. 6. 2014
Jana Kurucová – 14. 5. 2013
Adriana Kučerová – 21. 11. 2012
Pavol Bršlík – 5. 6. 2012
Štefan Kocán – 21. 4. 2012

VIANOČNÉ KONCERTY/ADVENTNÝ KONCERT

Slávka Zámečníková s Lúčnicou a SKO – 1. 12. 2019 Bratislava, 4. 12. 2019 Piešťany
Ľubica Vargicová & Peter Mikuláš – 3. 12. 2018 Piešťany, 5. 12. 2018 Bratislava
Jana Kurucová & Martin Gyimesi – 4. 12. 2017 Piešťany, 6. 12. 2017 Bratislava
Vianoce s Lúčnicou – Vianočná omša – 12. 12. 2016 Piešťany, 14. 12. 2016 Bratislava
Simona Houda-Šaturová & Pavol Remenár – 7. 12. 2015 Piešťany, 9. 12. 2015 Bratislava
Jánoška ensemble & Fragile – 2. 12. 2015 Bratislava
Miroslav Dvorský & Andrea Vizvári – 3. 12. 2014 Bratislava, 6. 12. 2014 Piešťany

www.kapos.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku