S rešpektom – Martha Argerich a Daniel Barenboim prvýkrát spolu s Berlínskou filharmóniou

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Zriedka sa uskutočňujú kultúrne počiny, ktoré možno porovnať so stretnutiami na najvyššej úrovni. Tri rovnaké koncerty na začiatku roka 2023 v sídle Berlínskej filharmónie takou udalosťou nepochybne boli. Stretli sa na nich dvaja osemdesiatnici, pochádzajúci z Buenos Aires, klaviristka Martha Argerich a dirigent a klavirista Daniel Barenboim. Hudbou Roberta Schumanna a Johannesa Brahmsa dokumentovali vyše sedem desaťročí staré umelecké partnerstvo. Ich koncerty patria k tým eminentným.

Martha Argerich a Daniel Barenboim sú priateľmi od detstva, ich spoločným menovateľom je výnimočnosť a spoločnou priateľkou hudba. Ich cesty životom sa vyvíjali rôznymi smermi, ale opätovne si našli čas na intenzívne momenty vo dvojici. Nimi obdarúvali nielen seba, ale hlavne svoje publikum. Nezabudnuteľné ostanú jedny z posledných šťastných chvíľ, štvorručné klavírne vystúpenia pri príležitosti osemdesiatin Marthy Argerich v roku 2021 v Hamburgu (písali sme o tom TU…). Vtedy nepodstatne mladší gentleman Barenboim robil svojej kolegyni, čerstvej osemdesiatničke, na pódiu aj garde.

Martha Argerich, Daniel Barenboim, Berlínska filharmónia, 2023, foto: Monika Rittershaus

Medzičasom je aj Daniel Barenboim osemdesiatnik. Plánované vystúpenia koncom roku 2022 musel kvôli vážnym zdravotným problémom odrieknuť. Aj koncert chystaný na 15. novembra, v deň jeho okrúhlych narodenín, na ktorom mal vystúpiť ako klavirista a dirigent, bol zrušený.

Po týždňoch, ba mesiacoch odmlky sa situácia zmenila, Barenboim sa vrátil na pódium. Už na Silvestra a začiatkom toho roku stál znova za dirigentským pultom, aby celebroval nič menšie ako Beethovenovu Deviatu symfóniu.

Na dni 6., 7. a 8. januára 2023 Berlínska filharmónia pozvala publikum na výnimočný koncert, akoby dodatočný k 80. narodeninám Daniela Barenboima. On sám ako hosť Berlínskych filharmonikov orchester dirigoval, jeho hosťom zas bola klaviristka Martha Argerich. Historická udalosť! Títo dvaja výnimoční umelci stáli vôbec prvýkrát spolu na pódiu Berlínskej filharmónie čo sa prejavilo na mimoriadnom záujme publika.

Martha Argerich, Daniel Barenboim, Berlínska filharmónia, 2023, foto: Monika Rittershaus

Pôvodný náročný program, Čajkovského Prvý klavírny koncert a Lutosławského Koncert pre orchester, sa tri dni pred prvým koncertom zmenil. O zmene dramaturgie rozhodli – podľa oficiálnej informácie – všetci zúčastnení. Šlo zrejme o výber diel menej náročných na koncentráciu i fyzické zvládnutie. Z tohto hľadiska boli napokon Klavírny koncert Roberta Schumanna a Druhá symfónia Johannesa Brahmsa lepšou voľbou.

Napätie z očakávaného koncertu dvoch géniov súčasného hudobného sveta bolo veľké a pár hodín pred prvým koncertom ho ešte vystupňovala prekvapivá správa médií, že Daniel Barenboim ku koncu mesiaca oznámil svoju rezignáciu na post Generálneho hudobného riaditeľa Staatoper Unter den Linden. Nepochybne bolestivé rozhodnutie vzdať sa miesta, ktoré zastával vyše 30 rokov. Ale jeho zdravotný stav mu, ako sa vyslovil, nedovoľuje vykonávať túto náročnú funkciu naplno.

Toto rozhodnutie sa dalo čakať, predsa však spôsobilo zemetrasenie v kultúrnych, predovšetkým hudobných kruhoch. Nahradiť jeho všestrannú umeleckú, organizačnú a charizmatickú osobnosť nebude ľahké. Berlínskemu, nemeckému, ale i medzinárodnému hudobnému životu vtlačil svojou osobnosťou nezmazateľnú pečať. Nikto to po ňom nebude mať ľahké. Čiastočnou náplasťou na rezignáciu bolo maestrovo rozhodnutie ostať za dirigentským pultom tak dlho, ako mu to zdravotný stav umožní.

Prečítajte si tiež:
Maestro Daniel Barenboim – 80-ročný svetobežník na vrchole kariéry

Ani sa nepamätám, či som už niekedy pred koncertom cítila toľkú nedočkavosť, úctu a rešpekt. Schumannov Klavírny koncert patrí k dielam, ktoré hrá Argerich celý život, dokonale ho pozná a dokáže z neho vylákať celú romantickú dušu. Brahmsova Druhá Symfónia je zasa hádam najkrajšou romantickou symfonickou pastorálnou idylou s prímesou vedľajších, vážnejších myšlienok. Aké posolstvo týchto diel prinesú dvaja umelci? Koncert 7. januára som sledovala v špičkovej Digitálnej koncertnej hale Berlínskej filharmónie spolu s tisícami poslucháčov na celom svete.

Martha Argerich, Daniel Barenboim, Berlínska filharmónia, 2023, foto: Monika Rittershaus

K naladenému orchestru vykročili po pár schodíkoch na pódium Martha Argerich a Daniel Barenboim, dvaja osemdesiatnici. Vzájomnú podporu a oporu našli v držaní sa za ruky, burácajúca koncertná sieň ich s porozumením sprevádzala. Sotva zaujali miesta na svojich stoličkách, už zazneli prvé tóny. Argerich sa so všetkou vervou od začiatku zmocnila vedenia, čiastočne aj kontaktu s filharmonikmi. Cez klávesy ponúkla veľký hudobný príbeh romantických tónov a akordov, poskytla nám možnosť načúvať nespočetné rozhovory medzi sólom a excelentnými orchestrálnymi vstupmi. Dovolila nám vstúpiť do pokojných i búrlivých pasáží, nechala nás obdivovať bezchybnú techniku a čarovné rubata.

Druhú časť vyrozprávala ako básnik! Pritom hrala len pre seba a okolo nej bol iba Robert Schumann. Barenboim sa stiahol do pozície profesionálneho pozorovateľa, ktorý pozná dielo do poslednej pomlčky lepšie ako hocikto iný. Ako po celý večer, aj Schumanna absolvoval bez partitúry a posediačky, bez väčších zásahov do diania v orchestri. Až vo finále sa dal strhnúť energiou sólistky.

Daniel Barenboim, Berlínska filharmónia, 2023, foto: Monika Rittershaus

Po poslednom tóne stálo publikum okamžite na nohách a frenetický potlesk utíchol až keď sa Argerich s Barneboimom posadili za krídlo a Barneboim otvoril noty Jeux d’enfants op. 22 (Detské hry) od Georgesa Bizeta, podobné Schumannovým Detským scénam.

Ako prídavok zahrali štvorručne piatu skladbičku Petit mari, petite femme (Malý manžel, malá manželka), pozostávajúcu z dialógov hádajúcich sa a zmierených manželov. Hrali dokonale, rozumejúc si bez slov, tak ako už celé desaťročia. Veľký rešpekt – aj kvôli chvejúcim sa rukám maestra Barenboima!

Martha Argerich, Daniel Barenboim, Berlínska filharmónia, 2023, foto: Monika Rittershaus

Po prestávke bol na rade Brahms, jeho nádherná Druhá symfónia. Barenboim ju má v malíčku a predsa bol vďačný za oporu, ktorú dostal od filharmonikov. Striedme a úsporné boli gestá tohoto geniálneho dirigenta, tempom symfónii vštepili viac bukolického charakteru, ako v nej je. Miestami od dirigovania dokonca upustil a dianie v orchestri, sediac opretý o zábradlie dirigentského stupienka, iba sledoval. Jeho taktovka však prekvapivo ožila v štvrtej časti – dodala Brahmsovi majestátnosti, viedla k zamatovej kráse sláčikov a symfóniu ukončila v plnej orchestrálnej sile.

Očividne vyčerpaný dirigent vedel komu ďakovať – úžasnému orchestru. Pohnuté publikum burácalo dlhé minúty – až kým sa Barenboim nepoďakoval každej dáme v orchestri kvetmi, ktoré po jenom vyberal zo svojich kytíc…

Daniel Barenboim, Berlínska filharmónia, 2023, foto: Monika Rittershaus

V čase keď píšem tieto riadky, je len pár hodín do posledného z troch historických koncertov v Berlínskej filharmónii. Závidím všetkým, ktorí majú šancu byť pri tom. S úctou a nekonečným obdivom prajem maestrovi Danielovi Barenboimovi a prvej dáme klavíra, Marthe Argerich, úspešný večer.

Autor: Agata Schindler

písane zo sledovania koncertu v Digitálnej koncertnej hale Berlínskej filharmónie 7. januára 2023

Berliner Philharmoniker
Berlín, 6., 7. a 8. január 2023

Daniel Barenboim, dirigent
Martha Argerich, klavír

Robert Schumann: Koncert pre klavír a orchester a mol, op. 54
Johannes Brahms: Symfónia č. 2 D dur, op. 73

www.berliner-philharmoniker.de

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár