Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

31. januára 2016 Natália Dadíková Sezóna 2015/2016

S režisérom Petrom Weincillerom o návrate Grófa z Luxemburgu na Novú scénu

Peter Weinciller, foto: súkr. archív P.W.
Veľkosť písma
A
A
A
V piatok 29. januára 2016 uviedlo Teatro Colorato Bratislava v spolupráci s Divadlom Nová Scéna premiéru komickej klasickej operety Franza Lehára Gróf z Luxemburgu. Na naše otázky odpovedal riaditeľ divadla Colorato a zároveň aj režisér novouvedeného predstavenia v Štúdiu Olympia na Novej scéne Peter Weinciller.

Po prvýkrát bola uvedená v roku 1909 v Theater and der Wien a vďaka svojim chytľavým melódiám sa dočkala okamžitého výrazného úspechu a na medzinárodných operetných javiskách preto zotrvala dodnes. Zachytáva bohémsku atmosféru Paríža začiatkom 20. storočia. Zápletkou pripomína Veselú vdovu, kde hlavným aktérom zábavy sú Gróf z Luxemburgu – skrachovaný aristokrat a okúzľujúca operná speváčka, ktorí uzavrú fingované manželstvo bez toho, aby sa vôbec videli. Keď sa deň pred vopred dohodnutým rozvodom po prvýkrát náhodne stretávajú, zamilujú sa do seba netušiac, že sú vlastne manželia.

Môžeme piatkové uvedenie Grófa z Luxemburgu považovať za akúsi prvú lastovičku návratu operety do Bratislavy?

Myslím, že to je naším zámerom. Súvisí to tiež s nástupom novej generálnej riaditeľky Novej scény Ingrid Fašiangovej, ktorá „koketuje“ s myšlienkou vrátiť tento žáner späť na Novú scénu, kde v minulosti prekvital a bol taký živý. Naše idey sa teda stretli. Zhodli sme sa však, že operete je potrebné dať o niečo súčasnejší „šat“, aby sa tento žáner stal pre dnešné publikum prijateľným. Či sa nám to podarí, posúdia diváci.

Peter Weinciller, foto: súkr. archív P.W.

Prečo Gróf z Luxemburgu? Ako došlo k výberu tohoto titulu?

Pôvodne ma oslovila jedna šarmantná bratislavská dáma v rokoch, ktorá sa dožadovala, že v Bratislave je silná skupina ,,paničiek“, ,,tetičiek“, ktoré mali veľmi rady operetu a rady by si pri niečom takom prišli na svoje. Vŕtalo mi to v hlave a povedal som si: ,,Prečo nie? Skúsme to!“ Potom začala cesta hľadania vhodného titulu. Gróf z Luxemburgu ma oslovil predovšetkým skrz hudbu. Je to trochu netypické, pretože väčšinou vyberáme tituly podľa témy, obsahu, myšlienky. Hudba je tu svižná, svieža, hravá, má v sebe humor. Rovnako je samozrejme dôležitý aj silný komediálny charakter libreta. A to ma presvedčilo.

Veľmi ma zaujal uchu aj hudbe vyslovene lahodiaci slovenský preklad. Vznikol na vašu objednávku, alebo ide o starší preklad z minulosti?

Nová Scéna pred takmer dvadsiatimi rokmi Grófa z Luxemburgu už uvádzala (v réžii Mariána Chudovského). Mali sme vďaka tomu k dispozícii existujúci preklad Petra Petišku a Tomáša Janovica. Pre zosúčasnenie jazyka sme však spolu s dramaturgom Jurajom Fotulom urobili v texte drobné zásahy a pre lepšiu dynamiku inscenácie viaceré škrty.

V obsadení sa stretávajú dve rôzne generácie – ostrieľaná operetná dvojica Miroslava Marčeková a Igor Šimeg – obaja stálice muzikálov a operiet na jednej strane a generácia mladých spevákov, ktorých výkony publikum pozná zatiaľ predovšetkým z koncertných a operných pódií. Čo z operetného kumštu odovzdávali veteráni mladej nastupujúcej generácii?

Pozitívne na tejto spolupráci bolo, že naši ostrieľaní kolegovia si ešte pamätajú zlatú éru operety na Novej scéne. Snažili sa preto po celý čas primäť svojich mladších kolegov k maximálnej profesionalite. Alebo na druhej strane – snažili sa odbúravať to, čo im v minulosti na operete najviac prekážalo – nánosy hereckých a operných klišé. Išlo nám o čo najväčšiu syntézu – aby herecká, spevácka, pohybová a hudobná zložka boli vyvážené, aby niečo z toho ,,netrčalo“, alebo naopak nezaostávalo. Bazírovali predovšetkým na kvalitu, aby nič nepôsobilo ,,školácky“. Som im za to veľmi vďačný.

V javiskovom stvárnení je viacero vtipných divadelných momentov a množstvo hereckých akcií. Nebolo to pre operných interpretov náročné?

Inscenácia je tak trochu kolážou, pretože sa v nej pohrávame s rozličnými prvkami divadla na divadle, parodovaním istých muzikálovo-operetných konvencií, miešaním reálnych dialógov s lyrickejšími pasážami. Nerád sa v divadle nudím. Preto aj pri réžii sa snažím pamätať na to, aby sa divák nenudil a mal sa na čo dívať. Aby sme udržali jeho pozornosť od začiatku do konca. A s tým sú samozrejme spojené aj zvýšené nároky na interpretov, pretože časový priestor poldruha hodiny je potrebné pútavo naplniť. Podľa prvých diváckych reakcií sa nám to, zdá sa, podarilo…

Franz Lehár: Gróf z Luxemburgu, Teatro Colorato, 2016, foto: Tamara Eliášová
Franz Lehár: Gróf z Luxemburgu, Teatro Colorato, 2016,
foto: Tamara Eliášová

Aké je to produkovať tento typ predstavenia a nebyť zastrešený a dotovaný verejnou inštitúciou?

Ide o produkciu nášho divadla Teatro Colorato, ktoré sa doposiaľ zameriavalo predovšetkým na činoherné projekty a inscenácie. Preto sme pri príprave operety pristúpili na spoluprácu s Novou scénou, ktorá nám v mnohom veľmi vyšla v ústrety. Finančne to však zastrešujeme sami (s čiastočnou podporou Ministerstva kultúry), čo je však neuveriteľne náročné. Pri menších činoherných produkciách je situácia o niečo ľahšia. Pri takomto ,,väčšom“ projekte sú finančné nároky (kvalitní speváci, výprava, kostýmy, živé hudobné teleso, dlhší skúšobný proces a pod.) oveľa, oveľa vyššie. Ale nevzdávame sa!

Čiže bolo treba urobiť vzhľadom k limitovaným finančným možnostiam aj nejaké kompromisy?

Vždy, keď sme na niečom chceli ušetriť, vrátilo sa to ako bumerang a bolo to napokon oveľa drahšie. Od začiatku sme rátali s tým, že to bude komorná inscenácia v komornom priestore. Napriek všetkému som sa v rámci daných možností snažil vychádzať všetkým v ústrety, ako sa len dalo.

Je to aj pre mňa zase nová skúsenosť, ktorá ma posunula opäť o niečo ďalej. Verím, že si tento titul nájde svojho spokojného a prajného diváka!

Pripravila: Natália Dadíková

Franz Lehár: Gróf z Luxemburgu
Teatro Colorato Bratislava v spolupráci s Divadlom Nová Scéna
Štúdio Olympia, Nová scéna
Premiéry: 29.1. a 4.2. 2016

inscenačný tím

dirigent a hudobné naštudovanie: Daniel Simandl
Réžia: Peter Weinciller
libreto a texty piesní podľa nemeckého originálu: Peter Petiška a Tomáš Janovic
dramaturgia a úprava textu: Juraj Fotul
choreografia: Martin Goga
kostýmy: Barbora Yurkovic

Osoby a obsadenie

René, gróf z Luxemburgu: Pavol Oravec
Angelika: Blanka Jílková
Juliette: Marianna Gelenekyová, I. premiéra/ Lenka Jombíková, II. premiéra
Brissard: Tomáš Dedič
Knieža Basil Basilsky: Igor Šimeg
Pani Kokossowa: Miroslava Marčeková
Právnik: Juraj Vodila

komorný orchester The Ladies Ensemble

www.colorato.sk

Gróf z Luxemburgu, plagát

Zdieľať:

O autorovi

Natália Dadíková
spravodajkyňa a publicistka
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

G. Verdi: Nabucco, tlačová konferencia
k premiére Opery SND
(videozáznam Opera Slovakia)