S Tobiasom Niederschlagom o prestížnom telese Gewandhausorchester v Lipsku a dvoch festivaloch

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Exkluzívny rozhovor pre Opera Slovakia poskytol pán Tobias Niederschlag, šéf Koncertnej kancelárie prestížneho orchestrálneho telesa Gewandhausorchester Leipzig. V rozhovore priblížil prácu pri manažovaní tohto orchestra, hovoril o aktivitách telesa v čase koronakrízy a predstavil aj programy a plány Mahlerovho festivalu, na ktorom v roku 2021 plánujú uviesť všetky Mahlerove symfónie či Šostakovičovho festivalu, kde okrem iného premiérovo zaznie desať Šostakovičových kompozícií.

Gewandhausorchester so sídlom v budove Gewandhausu v Lipsku patrí k špičkovým orchestrom na medzinárodnej úrovni a v súčasnosti je so svojimi 185-mi hudobníkmi najväčším profesionálnym orchestrom na svete. Zároveň je najstarším koncertným orchestrom v nemecky hovoriacich krajinách založeným z vôle občanov mesta, teda nie rozhodnutím panovníkov.

video

Hudobné teleso je činné ako koncertný orchester v budove Gewandhausu, ďalej ako operný orchester v lipskej opere a ako orchester chrámovej hudby v lipských mestských kostoloch, predovšetkým ako sprievodca chlapčenského zboru Thomanerchor v Thomaskirche.

Šéfdirigenti Gewandhausorchestra nesú titul „Gewandhauskapellmeister“. Tento titul patril napríklad Felixovi Mendelssohnovi Bartholdymu, Arthurovi Nikischovi, Brunovi Walterovi, Franzovi Konwitschnému, Václavovi Neumannovi a Kurtovi Masurovi. Od februára 2018 je Gewandhauskapellmeistrom dirigentská hviezda pochádzajúca z Rigy Andris Nelsons, ktorý stál aj za dirigentským pultom tohtoročného prestížneho Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov (písali sme o ňom TU…). Viac informácií o orchestri nájdete na www.gewandhausorchester.de.

Pán Niederschlag, ste šéfom Koncertnej kancelárie Gewandhausorchestra Lipsko, sídlite v architektonicky zaujímavej budove Gewandhausu, ktorá bola odovzdaná do používania v roku 1981 v starom meste Lipska. K vaším povinnostiam patrí okrem iného dramaturgické a obsahové plánovanie 230-tich podujatí vášho domu ročne. Ide o realizáciu dohôd medzi Gewandhauskapellmeistrom, riaditeľom Gewandhausu a orchestrálnou kanceláriou od prvých ideí až po podpísanie zmlúv. Tieto podujatia pozostávajú z koncertov v Lipsku i na rôznych turné a zahŕňajú aj komornú, organovú a zborovú hudbu, novú hudbu, klavírnu, vokálnu a salónnu hudbu ako i festivaly. Závideniahodná úloha! Ale ako sa to dá všetko zvládnuť? Popíšte prosím čitateľom Opera Slovakia vaše pracovné dni.

Zostavenie takéhoto koncertného plánu má dočinenia s množstvom komunikácie: interné porady, uznesenia ku konkrétnym projektom, komunikácie s pracovníčkami koncertnej kancelárie, strategické porady – to všetko určuje môj pracovný deň. Medzitým telefonujem alebo vediem elektronickú korešpondenciu s umeleckými agentúrami z celého sveta. Pritom ide predovšetkým o angažmány, dohody o programoch a rokovania o honorároch. Je toho veľa a potrebuje to okrem odbornosti aj vysokú dávku flexibility.

Ale to najnapínavejšie sú večerné koncerty a osobné stretnutia s umelcami, to je žatva plodov vlastnej práce a obraz toho, či plány vyšli. To mi dáva veľa energie! Každý deň je iný, často pracujem na programových ideách aj mimo kancelárie. Doma, v uvoľnenej atmosfére, prichádzajú obyčajne tie najlepšie myšlienky.

Tobias Niederschlag, foto: Matthias Creutziger

V neutešenom čase pandémie koronavírusu sa teraz nemôžu uskutočňovať plánované koncerty, ale hudba nestíchla. Čo sa deje v týchto dňoch u vás, v Gewandhause v Lipsku?

Aj nás shutdown prekvapujúco zasiahol. Zo dňa na deň sa nekonali žiadne koncerty, Gewandhaus bol pre publikum zatvorený. V zákulisí sme sa najprv koncentrovali na digitálne projekty a na webe sme prezentovali program so záznamov našich koncertov. Vznikli aj nové nahrávky rôznych zoskupení orchestra, aj s hudobníkmi na voľnej nohe. Tieto koncerty sme nazvali „Leipzig klingt weiter“ (Lipsko znie ďalej), pričom bolo pre nás dôležité poskytnúť pódium práve umelcom, ktorých existencia je v tomto čase ohrozená. (pozn. red.: videá v rámci tejto iniciatívy sú zverejnené TU…).

Medzičasom možno hudobníkov Gewandhausu ale zažiť i naživo! Už niekoľko týždňov sú s malými open-air-koncertami na cestách po celom meste v zariadeniach sociálnych služieb, kde pozývajú na „dvorné koncerty“. Svojím abonentom ponúkajú zasa „záhradné koncerty“. Záujem a nadšenie sú veľké. Kedy už možno zažiť hudobníka z Gewandhausu vo vlastnom dome?

Video: Hudobníci Gewandhausorchester v zariadeniach sociálnych služieb.

Okrem toho je od 7. júna Gewandhaus znova otvorený a v Mendelssohnovej sieni ponúkame malý „letný festival“. S dohromady devätnástimi, hlavne komornými koncertmi, môžeme adekvátne ukončiť sezónu – samozrejme pri zachovaní aktuálnych pravidiel. Koncerty trvajú 60 minút, v sále je maximálne 80 poslucháčov. Sezónu uzavrie Gewandhauskapellmeister Andris Nelsons dvomi koncertmi – dychovým a sláčikovým. Mali sme veľkú radosť, vstupenky boli v krátkom čase vypredané. Publikum sa asi nevie dočkať, aby si konečne zasa vypočulo živú hudbu.

Ako sa darí hudobníkom tohto špičkového orchestra? Sú materiálne zabezpečení?

Gewandhausorchester patrí k tým najvýznamnejším nositeľom kultúry v svetovom meradle a v kultúrnopolitickom živote Lipska je, zaplať pánboh, pevne zakotvený. Plán pracovných miest nie je v dôsledku krízy ohrozený, naši hudobníci sú dostatočne zabezpečení. Ale aj tak neboli posledné mesiace pre hudobníkov ľahké: napriek dennému cvičeniu a mnohým malým projektom svoju skutočnú pracovnú náplň nemohli realizovať. Mnohí túžia konečne opäť hrať so svojimi kolegami v orchestri.

Tak, ako inde na svete, nielen že ste museli oznámiť zrušenie koncertov publiku, ale aj stornovať ťažko uzavreté zmluvy s prominentnými hudobníkmi, ktorí možno nebudú pre vás znova tak rýchlo k dispozícii. To bolo pre obidve strany iste bolestivé…

Mnohé storná boli v skutočnosti veľmi bolestivé, koncerty sa plánovali už niekoľko rokov. Na debut takých dirigentov ako je Sir Antonio Pappano alebo na dôležité projekty s Andrisom Nelsonsom a naším čestným dirigentom Herbertom Blomstedtom sme sa už dávno tešili. Teraz hľadáme možnosti, ako by sme mohli mnohé stornované projekty čím skôr realizovať. To však nie je jednoduché, pretože plánovanie na najbližšie dva-tri roky je v pokročilom stave.

Z celkového pohľadu boli posledné mesiace značne turbulentné: mnohé spontánne porady k aktuálnej situácii, rušenie zmlúv s umelcami a agentúrami, potom zasa spontánne nové plány počas platnosti nových podmienok – to všetko sa postaralo o to, že som nemal dlhú chvíľu, ba práve naopak…

Gewandhausorchester v Gewandhause v Lipsku, zdroj foto: FB Gewandhausorchester
Gewandhaus Lipsko, sídlo Gewandhausorchestra, zdroj foto: gewandhausorchester.de

Odkedy plánujete hrať znova v plne obsadenom Gewandhause?

To je otázka, ktorá teraz zamestnáva všetkých pracovníkov v kultúre – a treba úprimne povedať: nevieme to! V súčasnosti dávame dohromady jesenný program, spojený s mnohými ďalšími otázkami: Koľko hudobníkov bude môcť od septembra sedieť na pódiu, koľko návštevníkov v publiku? Ako sa budú dať zohľadniť možnosti mnohých abonentov? Ako sa podarí toto všetko plánovať tak flexibilne, aby sme mohli pri ďalšom uvoľnení opatrení rýchlo reagovať? To je tá najväčšia výzva aktuálnej situácie: žiť s permanentnou nevedomosťou, zachovať si najvyššiu flexibilitu a hracie možnosti využiť tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť. Ale to sa týka všetkých oblastí nášho života.

Vrchol novej koncertnej sezóny ste plánovali našťastie na máj 2021. Mimoriadnu pozornosť ste venovali doposiaľ zriedka spomínanému dvojročnému pôsobeniu Gustava Mahlera v Lipsku, v lipskej opere. Okrem toho Mahler v Lipsku komponoval svoje dve prvé symfónie. To sa stalo príležitosťou, že si u vás takmer dva týždne budú podávať kľučky špičkoví dirigenti, orchestre, sólisti a zbory. Priblížte našim čitateľom čo sa u vás chystalo.

Medzinárodný Mahlerov festival sa uskutoční v Lipsku už po druhý raz: prvýkrát sa uskutočnil v Gewandhause v roku 2011, vtedy sme si pripomínali 100. výročie úmrtia tohto skladateľa. Pre Gewandhaus je novou príležitosťou nadviazať na úzke vzťahy s Mahlerom, ktorý počas pôsobenia ako Kapellmeister v Lipsku dirigoval v opere takmer denne. Na festivale 2021 budú uvedené všetky jeho symfónie.

Popri Gewandhausorchestri, ktorý pod vedením Andrisa Nelsonsa prinesie na začiatok a záver veľké vokálne symfónie – Druhú a Ôsmu, sa predstavia špičkové orchestre z Viedne, Berlína, Amsterdamu, Londýna, Mníchova a Drážďan ako i Gustav Mahler Jugendorchester. Plánuje sa už niekoľko rokov, započalo sa s tým v čase, keď som ešte nebol v Gewandhause. Do Lipska som prišiel v roku 2017 zo Sächsische Staatskapelle Dresden a plánovanie tohoto orchestra na Mahlerov festival v Lipsku som zažil ešte z drážďanskej perspektívy.

video

Zažiť v Lipsku počas dvanástich dní desať svetových orchestrov s hudbou Gustava Mahlera je zvodná predstava. Obsažný informačný materiál vyšiel pri tejto príležitosti dvojjazyčne, nemecky a anglicky. Počítate výraznejšie s medzinárodným publikom? Aký je záujem publika dnes, rok pred festivalom? Je treba počítať s vysokými výdavkami za vstupenky…

Úroveň cien je vysoká, ale nie vyššia ako to bežne býva pri hosťovaní špičkových orchestrov. Okrem toho ponúkame i vstupenky v nižších cenových kategóriách. Ale veľa vstupeniek už niet: program sme predstavili v máji 2019, teda dva roky pred festivalom a vtedy sme začali i s predajom vstupeniek. Behom niekoľkých dní sa väčšina koncertov vypredala a existuje veľa záujemcov z celého sveta, ktorí navštívia celý festival. Počítame naozaj s internacionálnym publikom, preto sme zaviedli viacjazyčnú komunikáciu. Úvody pred koncertmi sa uskutočnia v nemčine a angličtine, i texty v bulletinoch vyjdú dvojjazyčne. Tešíme sa na tieto udalosti a dúfame, že sa všetky plány uskutočnia! Do mája 2021 máme našťastie ešte trošku času!

Od Gustava Mahlera nie je vôbec ďaleko k veľkému symfonikovi 20. storočia, Dmitrijovi Šostakovičovi. Sú si predovšetkým bytostne príbuzní. Pán Niederschlag, ste spoluzakladateľom a umeleckým šéfom medzinárodného festivalu Internationale Schostakowitsch Tage Gohrisch (Sächsische Schweiz), založeného v roku 2010 a uskutočňujúceho sa každoročne. Šostakovič skomponoval v obci Gohrisch, v horách Saského Švajčiarska, svoje najintímnejšie dielo, 8. sláčikové kvarteto, ktoré vďaka vám zaznieva na tomto mieste znova a znova v rôznych variantoch…

Ôsme sláčikové kvarteto je skutočne kľúčové dielo v Šostakovičovom odkaze. Pohnutým spôsobom v ňom vyjadril utrpenie pod sovietskym režimom. Existujú mnohé jeho spracovania, to najslávnejšie zrejme pre sláčikový orchester od Rudolfa Barschaia, ktoré sa Šostakovičovi tak páčilo, že ho zaradil do zoznamu svojich skladieb. Toto sláčikové kvarteto komponoval Šostakovič v júli 1960 počas pobytu v letovisku Kurort Gohrisch ako hosť vlády NDR vo vtedajšom hosťovskom dome rady ministrov, v dnešnom parkhoteli Albrechtshof. Šostakovič sa v Saskom Švajčiarsku zrejme dobre cítil. V roku 1972 tam prišiel znova, vtedy so svojou mladou manželkou Irinou Antonovnou, ktorá dnes zastrešuje náš festival.

Tobias Niederschlag na zastávke autobusu v Gohrisch na Šostakovičovom námestí, foto: Anders Lindstad
Koncertná stodola, Gohrisch, foto: FB Medzinárodné Šostakovičové dni, Gohrisch

Založili ste festival na zelenej lúke, čo bolo dosť odvážne. Ako vlastne vznikol? Kto ho organizuje? Kto ho financuje?

S niekoľkými nadšencami z Drážďan a obce Gohrisch, boli medzi nimi i zástupcovia orchestra Sächsischen Staatskapelle, sme v roku 2009 založili spolok „Schostakowitsch in Gohrisch“, ktorý mal vlastne iba zachovať spomienku na tamojšie Šostakovičove pobyty. Ale rýchlo vysvitlo, že na tomto mieste musí zaznieť aj Šostakovičova hudba, najlepšie pravidelne. Tak vznikla myšlienka malého, trojdňového festivalu, zodpovedajúceho času, v ktorom komponoval Šostakovičov svoje 8. sláčikové kvarteto.

Prvý festival sme uskutočnili v roku 2010, presne 50 rokov po Šostakovičovej prvej návšteve letoviska Gohrisch. Toto jubileum sme nechceli nechať nepovšimnuté. Medzičasom sme sa dostali až k 11. ročníku, na festivale sme privítali mnoho mimoriadnych umelcov, muzicírujúcich bez honorárov, iba z nadšenia pre vec! Publikum pozostáva z hostí regiónu, ale aj z celého Nemecka a zo zahraničia. Medzičasom vznikla „medzinárodná Šostakovičova rodina“, ktorá sa rok čo rok stretáva v letovisku Gohrisch, aby zažila v prispôsobenej stodole koncerty s dobrou akustikou.

Medzinárodné Šostakovičové dni, Gohrisch, foto: FB festivalu

Ako pri podobných aktivitách toho druhu, chýbali na začiatku peniaze. Prvý festival sme uskutočnili bez finančnej podpory, iba s veľkým nadšením členov spolku a dobrovoľnými pomocníkmi z obce. Situácia bola ťažká aj nasledujúce roky, aj keď nám čoskoro pomohla nadácia kultúry Slobodného štátu Sasko (Kulturstiftung des Freistaates Sachsen). Zistilo sa totiž, že v kooperácii so Sächsische Staatskapelle vzniklo v obci Gohrisch niečo jedinečné, čo sa stalo rýchlo známe aj mimo regiónu.

Od roku 2019 máme spoločnú organizačnú štruktúru s festivalom „Sandstein und Musik“. Je to spoločnosť s ručením obmedzeným s naším konateľom Martinom Steudem, ktorá nám po prvýkrát zabezpečila finančnú istotu. Ale jedinečný charakter festivalu sa nezmenil: umelci a návštevníci sa vo svojom nadšení pre Šostakoviča stretávajú na autentickom mieste.

Z celkom nenápadného festivalu započatého na mieste, kde neexistuje koncertné krídlo, ba ani koncertná sieň (festival sa netradične koná v spoločnej veľkej murovanej stodole miestnych poľnohospodárov) sa medzičasom stala Mekka pre znalcov a milovníkov Šostakoviča z celého sveta. Začiatkom júla sa mal uskutočniť jeho 11. ročník. Ale v tomto roku je všetko inak, aj vy ste museli aktuálny ročník festivalu zrušiť. Ako ste sa vysporiadali s touto situáciou? Podarilo sa vám niečo zachrániť?

Po jubilejnom vlaňajšom desiatom ročníku sme si aj v tomto roku predsavzali veľa: keď nič iné, tak sa v programe vyskytovalo desať (!) prvých uvedení Šostakovičovej tvorby, okrem toho po prvýkrát i tanečný projekt na hudbu 8. Sláčikového kvarteta a diela tohtoročného jubilanta Ludwiga van Beethovena, ktorého Šostakovič zbožňoval… V máji sme museli všetky plány odvolať, i keď boli vstupenky takmer vypredané. Stodola, z ktorej treba pred festivalom každý rok prácne odstrániť uskladnené obilie a slamu, je iba provizórium a musí sa po každý raz kompletne pripraviť a zariadiť. Naviac, bezpečnostné opatrenia by sme logisticky i finančne nezvládli. Muselo sa myslieť i na to, že v stodole by našla miesto iba malá časť publika inak plnej 500-miestnej sály.

Okrem toho náš festival žije úzkymi kontaktami medzi návštevníkmi a umelcami – to všetko by bolo riskantné. Mnohí umelci plánovaní na tento rok ale prisľúbili účasť na budúci rok, takže s nimi môžeme v roku 2021 dohnať zameškané. Festival sa uskutoční od 24. do 27. júna 2021 a deň predtým ho v paláci kultúry v Drážďanoch otvorí mimoriadny koncert Sächsische Staatskapelle. Očakávania sú už teraz veľké!

Medzinárodné Šostakovičové dni, Gohrisch, koncertná stodola, foto: Oliver Killig

Musíme sa teda avizovaných premiér vzdať? Na tie sa tešili návštevníci z celého sveta…

Nie, premiér sa nemusíme vzdať. Aj pre mňa bolo prvoradou záležitosťou udržať si ich. Každopádne nás dohonia! Skutočnosť, že na festivale môžeme neustále prezentovať niečo nové od Šostakoviča, je veľké šťastie. Vďačíme za to úzkym kontaktom s Irinou Šostakovičovou a jej Šostakovičovým centrom v Paríži s riaditeľom Emmanuelom Utwillerom, ktorí nás veľmi podporujú. V tejto súvislosti hrá centrálnu úlohu aj muzikologička Oľga Digonskaja, ktorá vedie Šostakovičov archív v Moskve a neustále naráža na neznáme rukopisy. To je niekedy detektívna práca. Za tieto mimoriadne zásluhy sme ju plánovali v tomto roku vyznamenať Šostakovičovou cenou. Aj to vybavíme na budúci rok.

Od začiatku sme pokladali za dôležité na mieste, kde Šostakovič vytvoril niečo nové, aj niečo nové prezentovať. Z toho dôvodu sme v uplynulých ročníkoch priniesli mnohé premiéry takých tvorcov ako sú napríklad Sofia Gubajdulina, Krzysztof Penderecki, Arvo Pärt, Krzysztof Meyer a Mieczysław Weinberg, na ktorého dnešnej „renesancii“ má festival svoj podiel.

Šostakovičov festival sa stal medzičasom aj dôležitým hospodárskym faktorom pre vidiecky región, v ktorom sa koná. Bez sponzorov by sa však nikdy nebol uskutočnil. Ako zachádzate so sponzormi v tejto situácii? Ako sa správajú oni po zrušení festivalu? Festival predsa potrebuje podporu aj v terajšej situácii…

V súvislosti s našou novou štruktúrou máme inštitucionálnu podporu Slobodného štátu Sasko, ktorá závisí od získania vlastných finančných prostriedkov. Takže sme stále odkázaní na sponzorov a darcov, bez ich podpory by sme festival nemohli uskutočniť. V tomto smere je náš konateľ neustále na cestách. Teraz je ešte zavčasu hovoriť o tom, ako nás pandémia materiálne zasiahla. Ukáže sa to pravdepodobne až na budúci rok – ale veľmi dúfame, že straty nebudú obrovské.

Medzinárodné Šostakovičové dni, Gohrisch, koncertná stodola, foto: Agata Schindler

Kde a kedy bude možné sledovať alternatívny program Medzinárodných Šostakovičových dní Gohrisch, ktorý pripravujete? Čo sľubujete publiku?

Na alternatívnom programe pracujeme na vysoké obrátky. Ponúkneme ho na internete v pôvodnom festivalovom termíne, teda začiatkom tohto júla. Obsahovať by mal deväť z desiatich pôvodne plánovaných prvých uvedení. Prezentovať ich budú traja vynikajúci klaviristi, ktorí sa prihlásia z celého sveta: Yulianna Avdeeva bude hrať v pavilóne hotela Albrechtshofu v Gohrischi, Dmitry Masleev v Čajkovského koncertnej sieni v Moskve a Daniil Trifonov v svojej obývačke v Connecticute v USA. Všetci traja okamžite pochopili historický význam projektu. Ešte nikdy sa neuskutočnili premiéry deviatich Šostakovičových diel – i keď krátkych – na jednom a tom istom koncerte!

Silných partnerov sme našli v rozhlase MDR ako producentovi, v televízii ARTE Concert a vydavateľstve Deutsche Grammophon, ktorí nám pomôžu šíriť stream globálne. Detaily uverejníme aj na našom webe. V tomto projekte vidíme šancu ostať v kontakte s publikom, prípadne priateľov hudby na celkom svete informovať o našom festivale a možno ich aj podnietiť k návšteve festivalu v letovisku Gorisch. Live-zážitky a osobné stretnutia v stodole stream nahradiť nemôže, to si uvedomujeme. V tom zmysle je veľkou nádejou, že sa na budúci rok všetci v zdraví a pohode zasa na festivale v Gohrisch stretneme!

Rozprávala sa: Agata Schindler

Viac informácií o Šostakovičovom festivale na www.schostakowitsch-tage.de.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku