Šanca pre mladých

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pre adeptov hudobných interpretačných profesií je nesmierne dôležité, aby ešte počas svojich štúdií mohli predviesť to, čo sa naučili pred publikom. Umelecké školy im pre to vytvárajú možnosti vo svojich vlastných priestoroch. Tam však ich vystúpenia majú akúsi „rodinnú“ atmosféru a nie sú ozajstnou konfrontáciou mladého hudobníka s publikom.

Už pár rokov Slovenská filharmónia dáva študentom bratislavských konzervatórií a VŠMU šancu vystupovať (v rámci cyklu Junior) aj v sále, v ktorej sa po celý rok (a najmä počas BHS) stretávajú priaznivci hudby (zámerne vynechávam „vážnej“, pretože referujúci o populárnej hudbe drzo hovoria o nej ako o hudbe) s vyzretými, často prvotriednymi orchestrami, inštrumentalistami či spevákmi. Pravda, na našu hudobnú omladinu musíme mať trocha iné kritériá, veď od talentov k majstrom je dlhá cesta. V každom prípade koncert kolektívnych telies Konzervatória v Bratislave i jeho študentov – sólistov bol (18. januára) nielen zaujímavý ale aj pôsobivý. Dojem trocha kazili len zrejme menej hudobne vzdelaní „príbuzní“ vystupujúcich, ktorí tlieskali po každom úseku viacčíselnej skladby. Ale aj to sa dá zobrať ako pozitívum. Vďaka ich ratolestiam sa možno postupne nenaučia len to, ako sa na koncertoch správať, ale aj získajú ozaj pozitívny vzťah k vážnej hudbe. Zaiste budú existovať aj výnimky, akou bola moja susedka na koncerte, ktorá sa po celý čas hrala s mobilom.

Koncert Konzervatória v Bratislave, 2017,
sólisti, Symfonický orchester a zbor Konzervatória,
foto: Archív Konzervatória v Bratislave

Dramaturgia koncertu kombinovala neošúchané skladby s notoricky známymi. K tým prvým patril Koncert pre husle a orchester č. 1g mol, op. 26 Maxa Brucha (2. a 3. časť) a po prestávke sakrálne zborové skladby Jána Levoslava Bellu. Dvaja mladí speváci zato volili operné hity, čo je škoda, ak zvážime, že vo vlastných priestoroch často počujeme od študentov aj „objavné“ čísla programu. Symfonický orchester Konzervatória v Bratislave dirigoval už relatívne skúsený dirigent, zbormajster a skladateľ Juraj Jartim. Má elegantné gesto a hudbu decentne prežíva so svojím orchestrom. Pri interpretácii romantickej Bruchovej hudby sa nedal strhnúť k nadmernej expresivite orchestra a ponechal rozhodujúci priestor talentovanej huslistke Anabele Patkolo. Na rozdiel od jej technickej hry klavirista Miloš Biháry sa chopil prvej časti Čajkovského Koncertu pre klavír a orchester č. 1 b mol, op. 23 s úžasnou vervou podčiarkujúc patetické struny partitúry. Tenorista Štefan Horváth, ktorý už v SND vystúpil v detskej verzii Predanej nevesty, vlastní pomerne príjemný lyrický tenor, isté rezervy má ešte v spôsobe interpretácii. Vojvodova ária La donna é mobile z Rigoletta si napriek istej jednoduchosti žiada bravúrne ľahučké kĺzanie sa hlasu, majstrovské frázovanie a istotu výšok. Spevákovi v tomto smere ešte trocha chýbala suverenita a v prvej slohe chybne zvládol rozhodujúcu frázu (muta d´accento e di pensier).

Koncert Konzervatória v Bratislave, 2017,
Anabela Patkoló,
foto: Archív Konzervatória v Bratislave

Mezzosopranistka Katarína Porubanová sa úspešne popasovala s Habanerou Carmen a jej pekný hlas časom môže získať aj väčšiu výrazovú variabilitu a pre interpretáciu spomínanej árie potrebnú väčšiu dávku zmyselnosti a zle skrývanej vášnivosti. Jej spev sprevádzal sýty zvuk zboru. Po prestávke ma šokoval nástup Speváckeho zboru bratislavského Konzervatória. Prezentovalo sa obrovské zborové teleso, kým v minulosti si ho pamätám skôr ako komorný zbor hraničiaci s vokálnou skupinou. V časoch, v ktorých sa na ostatných stredných školách (gymnáziách či stredných odborných školách) prestalo spievať, kontinuitu medzi zborovým spevom detí a dospelých môžu pomôcť udržať práve konzervatoriálne zbory. Tri samostatné Bellove skladby a potom Nedeľná omša č. 6 C dur sú napísané neokázalo, majú skôr vnútornú silu než vonkajškovú okázalosť či efektnosť. Hlasové skupiny zneli pomerne vyvážene, hoci (tradične) predsa dominovala väčšia farebnosť ženských hlasov. Celkovo koncert bol dôstojnou prezentáciou úrovne budúcej generácie koncertných umelcov a publikum oprávnene zaujal.

Autor: Vladimír Blaho

Koncert Konzervatória v Bratislave
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
18. januára 2017

Symfonický orchester Konzervatória v Bratislave
Spevácky zbor Konzervatória v Bratislave
Juraj Jartim, dirigent
Iveta Weis Viskupová, zbormajsterka
Anabela Patkolo, husle
Miloš Biháry, klavír
Štefan Horváth, tenor
Katarína Porubanová, mezzosoprán

Max Bruch: Koncert pre husle a orchester č. 1g mol, op. 26 (2. a 3. časť)
Peter Iľjič Čajkovskij: Koncert pre klavír a orchester č. 1 b mol, op. 23 (1.časť)
Giuseppe Verdi: La Donna è Mobile ária Vojvodu z opery Rigoletto
George Bizet: L’amour est un oiseau rebelle…. Habanera, ária Carmen z I. dejstva opery Carmen
Ján Levoslav Bella
Protector noster
Ave Maria
Veni Sancte Spiritus
Nedeľná omša č. 6 C dur

www.konzervatorium.sk

www.filharmonia.sk

fotogaléria

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár