Schönbergove Gurre-Lieder rozdávajú na najnovšej nahrávke nádheru priehrštím

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Keď v Semperovej opere v Drážďanoch zazneli v marci 2020 trikrát po sebe neskororomantické Schönbergove Gurre-Lieder, zdal sa byť svet hudby ešte v poriadku. Na koncertné pódium Osterfestspiele Salzburg sa v apríli však už tento mega opus s dirigentom Thielemannom a Drážďančanmi nedostal. Práve v tom čase sa začal prepadať koncertný život do čiernej priepasti, z ktorej sa dodnes nevyslobodil.

Oratórium Gurre-Lieder je vo vývoji skladateľa Arnolda Schönberga, ako sám hovorí, kľúčovým opusom. Nám, prostredníctvom najnovšej nahrávky edície Staatskapelle Dresden, pomôže dostať sa aspoň na chvíľu do roviny normality.

Dielo je ódou na lásku a prírodu, je miestom, kde sa nádhera rozdáva priehrštím, kde je aj smútok presvietený slnkom. Legenda – a tak i jej hudobné spracovanie – hovorí o veľkej láske kráľa Waldemara k sedliackemu dievčaťu Tove, ktorú zo žiarlivosti zavraždí kráľovná Helvig. Waldemar ostáva nažive, straší po nociach a necháva svoju lásku vstať z mŕtvych.

Arnold Schönberg (1874 – 1951, foto: Arnold Schönberg Center Wien

Dej sa odohráva v stredoveku v ruine zámku Gurre v severnom Dánsku. Schönberg siahol po texte dánskeho spisovateľa Jensa Petra Jacobsena, nemecký preklad pochádza od Roberta Franza Arnolda. Uvedenie Gurre-Lieder patrí všade, kde sa dostane na program, k nekaždodenným rozhodnutiam dramaturgie. Jeho uvedenie je náročné – na obsadenie umelcami, ale i finančne.

Tak slávnostné javisko a do posledného kútika obsadené hľadisko, ako tomu bolo v prípade uvedenia Schönbergových Gurre-Lieder, zažila Semperova opera naposledy 10. marca 2020. Na scéne muzicírovalo spolu 305 inštrumentalistov a spevákov. Doložme tento obrí interpretačný aparát bez rúšok a odstupov nehudobným záberom poslednej sezóny, ktorá skončila ako dôsledok pandmémie predčasne. Jeho autorom je dlhoročný dvorný fotograf Matthias Creutziger. A to je i jedna z posledných fotografií, ktorú na jar v opere vytvoril. Potom ležal s ťažkým priebehom Covidu19 dlhé dni v umelom spánku. Z choroby sa dodnes spamätáva…

Christian Thielemann, Staatskapelle Dresden, sólisti, zbor, koncert Gurre-Lieder, marec 2020, foto: Matthias Creutziger

V rukách držím doslovné kompendium. Patria k nemu dva čerstvé kompaktné disky Schönbergových Gurre-Lieder a ľutujem, že to nie je DVD. Ide o nahrávku marcového uvedenia tohto hudobného kolosu v Semperovej opere, konkrétne z posledného koncertu 10. marca 2020. Napriek nedávnemu vzniku, sa už dnes stala historickým dokumentom. Je svedectvom ešte normálneho hudobného života v opernom dome spred pár mesiacov.

Manažment tejto inštitúcie potrebu jej vzniku netušil a nahrávku neplánoval. Dôsledky práve vznikajúcej pandemickej situácie ešte neboli zďaleka známe tak, ako ich poznáme dnes. O zaznamenanie koncertov prosili hudobníci. Ich zásluhou vznikla profesionálna nahrávka, ktorá bola pôvodne určená na dokumentáciu.

Na jednej strane cítili, že sú súčasťou mimoriadne pôsobivej interpretácie, na druhej strane videli potrebu toto vokálne-symfonické dielo pre veľký orchester, zbor, piatich spevákov a jedného recitátora zvečniť práve v tomto prvotriednom a inšpiratívnom obsadení. Pod taktovkou Christiana Thielemanna sa na zaznamenanom koncerte predstavili Sächsische Staatskapelle Dresden, Mládežnícky orchester Gustava Mahlera (Gustav Mahler Jugendorchester), dvojzbor pozostávajúci zo Sächsische Staatsopernchor Dresden a MDR-Rundfunkchor, sopranistka Camilla Nylund (Tove), tenorista Stephen Gouldv (jej milenec Waldemar), mezzosopranistka Christa Mayer (Lesná holubica), ďalej basbarytonista Markus Marquardt, tenorista Wolfgang Ablinger-Sperrhacke a recitátor, barytonista Franz Grundheber.

A. Schönberg: Gurre-Lieder, obal CD

Komplet dvoch kompaktných diskov s dvomi priloženými textovými informáciami je exkluzívnym počinom nie len po hudobnej stránke, ale je príkladným aj čo sa týka odborného a ilustračného vybavenia bukletov, pozostávajúcich zo spolu 114 strán. Texty obsahujú všetky relevantné informácie k aktuálnej nahrávke i k vzniku kompozície: poskytujú genézu diela, uvedené sú podrobne všetky jeho časti, kompletný text dánskej legendy v nemčine a angličtine, mená a dvojjazyčné profily všetkých sólistov, všetky mená zboristov a inštrumentalistov.

Už len tá predstava ôsmich fláut, piatich hobojov, siedmich klarinetov, piatich fagotov, desiatich lesných rohov, šiestich trúbiek, jednej basovej trúbky, siedmych pozaún, jednej kontrabasovej tuby, veľkého aparátu bicích, štyroch hárf, čelesty a sláčikov doslova frapuje! Navyše, okrem aktuálneho fotografického materiálu, sú v bukletoch uverejnené aj historické fotografie a dokumenty, ukážky z partitúry, dokonca i maľby Arnolda Schönberga. V každom smere je to zaujímavá lektúra.

S rešpektom kladiem cédéčko do prehrávača. Uvedomujem si mimoriadnosť takmer dvojhodinovej nahrávky. Veď pripomína obdobie, keď zažiť koncert nepatril do sféry luxusu. Ale myslím aj na revolucionára Arnolda Schönberga. Jeho oratórium Gurre-Lieder, ktoré vznikalo 11 rokov, je jeho hudobnému novátorstvu na hony vzdialené. Iba vo vnútornom usporiadaní jeho troch častí je iné, už odvážnejšie, ako sme pri klasických oratóriách zvyknutí.

A. Schönberg: Gurre-Lieder, obal CD

Časti diela vznikali po etapách, rozdielne sú v dĺžke i intenzite, aj vo farbách. Prvá, takmer hodinová časť, je časom lásky, patrí trom sólistom, Tove, Waldemarovi a Lesnej holubici. Orchestrálna predohra a medzihra exponujú témy, motívy a atmosféru. Orchester je nositeľom drámy, premosťuje vynikajúcich sólistov, smeruje k nádhernému spevu katastrofu tušiacej Lesnej holubice.

Druhá časť oratória trvá iba päť minút, jediným protagonistom je nešťastný Waldemar. Ale v tretej časti rozpúta Schönberg všetky pekelné sily a nebeské spevy. Okrem sólistov zapája do diania zbory, delí ich na mužský a miešaný. Spojením inštrumentálnej a vokálnej stránky sa tu pohybuje niekde na úrovni Mahlerovej Symfónie Tisícov. Dosahuje až hymnickú intenzitu ódy na hudbu a lásku, víťazí nad zlými strašidlami.

Camilla Nylund, Christian Thielemann, Staatskapelle Dresden, 2020, foto: Matthias Creutziger

Interpretácia diela pod taktovkou dirigenta Christiana Thielemanna, šéfdirigenta Staatskapelle Dresden, tu kulminuje až na hranu možného či znesiteľného zvuku. Harmonické konštelácie a farby inštrumentácie nechajú v podaní oboch orchestrov iba žasnúť. Zbory sú perfektné v intonácii, stále jednoliate, farebne sýte, sú dokonalým pendantom špičkových sólistov. Pod vedením dirigenta Thielemanna vykúzľujú nepočuteľné pianissimá obrovského aparátu, výrazovo rastú v hymnických forte a fortissimách. Umelecká i technická zvuková kvalita CD dokumentu nemá žiadnu chybu, je perfektná.

Schönbergove Gurre-Lieder sa mi zdajú zrkadlom doby – vtedajšej i dnešnej. Nahrávkou vyjadrujú túžbu po živote a slnkom zaliatej láske. Ich monumentalita uzemňuje, intimita povznáša. Len záver nahrávky poslucháča žiaľ rozčaruje. Tomuto jedinečnému historickému dokumentu chýba aspoň symbolicky ten obrovský aplauz 1300 poslucháčov hľadiska Semperovej opery, ktorých potlesk nemal na živom uvedení konca kraja.

Autor: Agata Schindler

Arnold Schönberg (1874-1951)
Gurre-Lieder für Soli,Chor & Orchester
2 CD
Dirigent: Christian Thielemann
Účinkujúci: Stephen Gould, Camilla Nylund, Christa Mayer, Markus Marquardt, Franz Grundheber, MDR Rundfunkchor Leipzig, Sächsischer Staatsopernchor Dresden, Gustav Mahler Jugendorchester, Staatskapelle Dresden
Vyšlo: 6.11.2020
Seria: Edition Staatskapelle Dresden (Profil)

video
Christian Thielemann hovorí o Gurre-Lieder v rámci pozvánky na uvedenie diela na Osterfestspiele Salzburg 2020. Koncert sa kvôli pandémii koronavírusu neuskutočnil.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku