Schubert a Dvořák na adventnom koncerte v bratislavskej Redute

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Do Slovenskej filharmónie sa vrátil život. Po minulotýždňovom orchestrálnom koncerte nasledoval koncert s bývalým šéfdirigentom Emmanuelom Villaumom a o dva dni na to, v prvú adventnú nedeľu, sa Reduta zaplnila abonentmi ďalších cyklov a spontánnymi hosťami, aby si vypočuli adventný koncert s dielami Franza Schuberta a Antonína Dvořáka.

Na koncertnom pódiu sa stretli Slovenský komorný orchesterSlovenský filharmonický zbor, ktoré sa zvyknú schádzať pri nevšedných aktivitách Slovenského komorného orchestra pri uvádzaní diel s duchovným posolstvom a obsahom. Umelecký vedúci Ewald Danel, ktorý orchester vedie od roku 2001, nadväzuje na tradíciu, ktorú vytvoril jeho zakladateľ Bohdan Warchal, ale ide ďalej. Otvára orchester smerom ku klasicizmu, ale i súčasným autorom, ale predsa si každým koncertom uctieva pamiatku majstra a svojho učiteľa.

Tentokrát padla programová voľba na Omšu G dur, D. 167 Franza Schuberta, v poradí druhú omšu iba 18-ročného majstra. Napísal ju v priebehu týždňa. Dielo sa etablovalo v repertoári na koncertných pódiách, ale v Rakúsku aj ako súčasť slávnostných bohoslužieb. V omši sú tri sólové party – všetkých troch sa ujali členovia Slovenského filharmonického zboru – sopranistka Marianna Gelenekyová, tenorista Ivan Rychlo a basista Andrej-Marek Kaňa.

Marianna Gelenekyová, Ewald Danel, Ivan Rychlo, Andrej-Marek Kaňa bas, Slovenský komorný orchester, 2020, foto: Ján Lukáš

Najviac skúseností so sólovými vystúpeniami má vďaka zvučnému sopránu s obdivuhodným rozsahom a nosnosťou Marianna Gelenekyová. So cťou vyšla aj z tohto koncertu, najviac istoty bolo cítiť v tercete v časti Benedictus, ktorá je trojhlasným kánonom a v partnerstve s mužskými sólistami vynikol jej hlas i kultivovaná deklamácia. A potom jej dobre vyšla aj časť Agnus dei, kde opäť dominoval soprán. Korektné výkony podali aj obaja mužskí sólisti.

Schubert musel byť pre Slovenský filharmonický zbor istou odmenou za pauzu na pódiu, hoci počas účinkovania vo Viedenskej štátnej opere v produkcii Eugena Onegina i pripravovanom hosťovaní v Prahe núdzu o prácu zbor nemá. Jeho zvuk bol mäkký, poddajný a Schubert bol prepracovaný tempovo i dynamicky tak, aby vo veľkej sále dobre vyznel. Práca Jozefa Chabroňa, ktorý stojí na čele zboru od sezóny 2013/14, je pedantná a prináša medzinárodné úspechy, a tak zbor pokračuje vo svojich ambicióznych šľapajách.

Marianna Gelenekyová, Ewald Danel, Ivan Rychlo, Andrej-Marek Kaňa bas, Slovenský komorný orchester, Slovenský filharmonický zbor, 2020, foto: Ján Lukáš

Slovenský komorný orchester si udržuje svoje publikum zaujímavými programami a pestovaním dobrej hudby na vynikajúcej interpretačnej úrovni. Omladený súbor prináša dobrú energiu a rešpektuje svojho umeleckého vedúceho. A má prečo. Skúsený huslista, koncertný majster Slovenskej filharmónie a žiadaný pedagóg a dirigent v krajine na opačnej strane zemegule, ktorá sa odrazu stala veľmi ďalekou – v Japonsku. Diriguje rád a dobre.

Menej som ocenila nápad uviesť Biblické písně Antonína Dvořáka vo verzii pre orchester a zbor. Výsostne intímna výpoveď českého skladateľa, v ktorej sa v ďalekom New Yorku obracia k Bohu a hľadá seba, svoju vieru a hlboké city, sa mi v podaní veľkého zboru (odhadujem 40 hlasov) zdala ochudobnená o pôvab jediného sólistu. Zbor spieval unisono, Biblické písně sú skomponované pre tmavý mužský hlas – barytón alebo bas, čo pre vysoké ženské hlasy, ale aj tenory, nie je prirodzená poloha. Zbor je, samozrejme, profesionálne teleso, ktoré vie zúžiť výraz, šeptať pianissimá, v radostných oslavných piesňach s potešením burácal, hoci zachovávajúc si svoj kultivovaný výraz, takže nútil aj rezervovaného poslucháča, akým som bola ja, prijať aj takúto verziu diela.

Marianna Gelenekyová, Ewald Danel, Ivan Rychlo, Andrej-Marek Kaňa bas, Slovenský komorný orchester, 2020, foto: Ján Lukáš

Dvořák sám určil dielo pre hlas a klavír a až oveľa neskôr zinštrumentoval aspoň polovicu z 10 piesní. České texty žalmov z Kralickej biblie ešte znásobujú intimitu diela. Mne osobne utkvel v pamäti impozantný výkon slovenskej speváckej legendy – basistu Sergeja Kopčáka v parížskom Chráme sv. Márie Magdalény, známej Madeleine, kde s organistom Jánom Vladimírom Michalkom pred rokmi, tiež v predvianočnom období, fascinoval svojou citlivou interpretáciou tohto diela na koncerte, zorganizovanom slovenskou diplomaciou, vyše 1000 ľudí. Francúzi si na to spomínajú dodnes…

Slovenský komorný orchester prežíva slávnostné obdobie, blíži sa termín jeho 60. narodenín a my sa môžeme tešiť na ten istý program, s akým Warchalovci vystúpili na ich prvom koncerte vo februári 1961. A verme, že Slovenskému filharmonickému zboru sa podarí uskutočniť jeho cestovateľské umelecké plány smerom do Prahy a do Rakúska.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 29. 11. 2020

Záznam koncertu je k dispozícii v online archíve SF TU…

Adventný koncert Schubert/ Dvořák
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
Nedeľa 29. novembra 2020

Slovenský komorný orchester
Slovenský filharmonický zbor
Ewald Danel, umelecký vedúci, dirigent
Jozef Chabroň, zbormajster
Marianna Gelenekyová, soprán
Ivan Rychlo, tenor
Andrej-Marek Kaňa, bas

Franz Schubert: Omša G dur, D. 167
Antonín Dvořák: Biblické piesne, op. 99

www.filharmonia.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Viera Polakovičová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku