Šéf košickej opery Karol Kevický: Opera je kolos, ktorý opätovne nerozbehnete lusknutím prstov

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Rovnako ako všetky kultúrne inštitúcie na Slovensku (prípadne v celej Európe), aj opera Štátneho divadla Košice sa vďaka uvoľneným opatreniam týkajúcich sa sociálneho odstupu môže nadýchnuť do ďalšej fázy fungovania počas pretrvávajúcej pandémie. Akým spôsobom sa predstavia členovia opery divákom? Ako pracoval tunajší operný súbor počas uplynulých mesiacov? Ako vyzerajú vízie na budúcu sezónu? Na tieto a ďalšie otázky nám odpovedal riaditeľ opery košického divadla Karol Kevický.

Na Slovensku vstúpili do platnosti mnohé uvoľnenia, výsledkom čoho je aj možnosť hrať pre obmedzený počet divákov. Čo konkrétne to pre košickú operu znamená? Hoci divadlo oficiálne ukončilo 30. apríla sezónu, predstavia sa ešte členovia košickej opery v tejto sezóne nejakým spôsobom divákom?

Žiaľ, nie. Napriek tomu, že došlo k nejakým uvoľneniam, naďalej platia určité hygienické opatrenia, ktoré pre nás znamenajú, že do divadelnej sály nemôže vstúpiť taký počet divákov, aby bolo predstavenie rentabilné. Okrem toho, opera je istým spôsobom kolos, ktorý opätovne nerozbehnete lusknutím prstov. Na druhej strane sme však pripravili v spolupráci s RTVS netradičný koncert v komornejšom obsadení pod názvom Re-Štart, na ktorom sa okrem opery spolupodieľali aj činohra a baletný súbor. Týmto projektom sme aspoň symbolicky chceli aj naďalej zostať v kontakte s našim milovaným publikom.

Prečítajte si tiež:
Štátna opera v Banskej Bystrici znovu privíta divákov. V júni uvedie 5 predstavení
Slovenské operné divadlá a hudobné inštitúcie fungujú v krízových režimoch

Je možné v týchto dňoch plnohodnotne skúšať s orchestrom, zborom, sólistami, alebo môžete pracovať v obmedzených podmienkach?

Postupne, ako nastávalo uvoľňovanie, sme mohli začať pomaly cvičiť a skúšať – spočiatku individuálne, neskôr v menších skupinkách. Napriek tomu však muselo divadlo dodržiavať isté hygienické opatrenia a miestnosti podľa prísnych pravidiel pravidelne dezinfikovať. Stále sme však nemohli skúšať plnohodnotne a tomu sme prispôsobili aj dramaturgiu spomínaného programu pre televíziu. Približne tri mesiace bola činnosť súboru v podstate paralyzovaná.

Nahrávanie programu Re-Štart, RTVS a Štátne divadlo Košice, 2020, foto: Archív ŠKDE

Ako ste tieto mesiace využili? Na čom pracovali individuálne členovia orchestra, zboru a sólisti? Na čo ste napríklad využili tento čas v administratíve? Obrazne povedané – človek zavretý doma mal čas na dôkladné jarné upratovanie…

V podstate ste si už odpovedali v samotnej otázke. Čo sa týka administratívy a kancelárie, je pravda, že sme konečne mali s kolegyňami čas na dokončenie starých restov, archiváciu dokumentov a podobne. Umelci cvičili individuálne, väčšinou doma, alebo v rámci možností, ktoré mali k dispozícii, pretože do divadla bol vstup pre všetkých zakázaný. Samozrejme, že to nikdy nenahradí plnohodnotnú skúšku s kolegami, ale bolo to nutné na to, aby sa všetci udržali v relatívne dobrej hráčskej a speváckej kondícii.

Mnohé svetové operné domy streamovali záznamy operných predstavení pre divákov. Spomedzi slovenských ste tak urobili len vo vašej opere. V banskobystrickej Štátnej opere aj bratislavskej Opere Slovenského národného divadla tvrdia, že im to neumožňujú autorské práva. Ako to, že v Košiciach to šlo? Môžete prosím trochu objasniť túto problematiku?

Všetko je to len o komunikácii a dobrej vôli. V tomto smere majú na tom veľkú zásluhu moje kolegyne Jana Gregová – tajomníčka opery a Zuzana Kundrátová – produkčná opery, ktoré v spolupráci s marketingom a právnym oddelením v čase vrcholnej pandémie boli v neustálom kontakte s našimi umelcami a hosťami a vybavovali s nimi povolenia na uvedenie vybraných titulov. V tomto smere patrí nemalá vďaka aj všetkým agentúram a umelcom, ktorí nám povolenie dali a vzdali sa autorských práv na toto neľahké obdobie, pretože aj oni si uvedomovali, aké dôležité je zostať v kontakte s divákom, i keď za veľmi zvláštnych okolností.

Prečítajte si tiež:
Viedeň, Mníchov, Berlín či New York sprístupňujú svoje operné produkcie a koncerty klasickej hudby cez internet
Cesta okolo sveta: známe i menej známe divadlá prinášajú bohatú nádielku opery online
La Scala klope na dvere vašej obývačky
Glosa na nedeľu. Je máj, streamov čas, ale aj čas myslenia na budúcnosť

Hoci táto sezóna je veľmi špecifická, jej podstatná časť prebehla podľa plánov, môžete ju zhodnotiť?

Áno, v podstate môžeme povedať, že bola vydarená, i keď mimoriadne krátka. Opera pripravila dve úspešné premiéry – Traviatu Fidelia, v hudobnom naštudovaní šéfdirigenta Viniciusa Kattaha, s novými tvárami v sólistickom obsadení a ponúkla aj osvedčený, i keď v tomto prípade netradičný Novoročný koncert, ktorý som tentoraz výnimočne osobne dirigoval. Okrem toho sme sa zúčastnili aj na zájazde v Prahe, kde sme sa v rámci festivalu OPERA 2020 v Stavovskom divadle predstavili s operou Falstaff v réžii Jiřího Menzela. Žiaľ, dobre rozbehnutú sezónu predčasne ukončila nešťastná pandémia a poslednú premiéru opery Werther a zájazd do Slovenského národného divadla v Bratislave sme už nestihli realizovať.

Štátne divadlo Košice, foto: Joseph Marčinský

Pred niekoľkými dňami prišlo na poste generálneho riaditeľa Štátneho divadla k zmene. Čo to bude konkrétne znamenať pre operný súbor? Dostali ste už nejaké informácie o prípadných chystaných zmenách, o smerovaní divadla ako takého a podobne?

Zatiaľ nie. S novým generálnym riaditeľom som mal možnosť riešiť v týchto dňoch len akútne administratívne, organizačné a personálne záležitosti a presunutie najbližších umeleckých zámerov, ktoré sme nemohli uskutočniť vzhľadom na už spomínanú pandémiu. Ako viete, opera Štátneho divadla Košice má pripravený viacročný dlhodobý dramaturgický plán – vrátane sezóny 2022/2023 – ktorý som v mnohých prípadoch predrokoval aj s inscenátormi, respektíve hosťujúcimi sólistami a dirigentmi – v opere to inak ani nejde. Či sa však nový generálny riaditeľ stotožní s týmto smerovaním, alebo bude chcieť divadelné kormidlo nasmerovať do iných umeleckých vôd, to v tejto chvíli neviem, ale predpokladám, že jednotlivých riaditeľov súborov bude o svojej koncepcii informovať na ďalších spoločných stretnutiach.

Prečítajte si tiež:
Rudolf Hromada: Štátnej opere narušila pandémia koronavírusu plány, ambície aj ciele
Igor Valentovič: Živá umelecká výpoveď je pre mňa imaginatívnejšia…
Karel Hampl: V Štátnom komornom orchestri Žilina sa postupne vraciame do normálneho režimu

Rastislav Štúr: V Opere SND chceme nadviazať na vypredané predstavenia spred koronakrízy

Začali sa už predávať vstupenky na jesennú časť sezóny. Predpokladám, že budúcu sezónu máte naplánovanú. Ako bude vyzerať? Aké chystáte premiéry? Presunuli ste Werthera, ktorý mal mať premiéru ešte v tejto sezóne? Ako veľmi ste museli budúcu sezónu, ktorú ste už mali načrtnutú pred pandémiou, zmeniť?

Čo sa týka dramaturgického plánu, zatiaľ viem potvrdiť presunutie rozpracovanej prípravy premiéry Werthera na 27. novembra 2020. Potom by mala nasledovať plánovaná Tosca na konci februára 2021 a sezónu ukončíme operou Romeo a Júlia Charlea Gounoda, ktorá sa presúva z jesenného obdobia na koniec mája 2021 namiesto avizovanej Normy. Plán predstavení je momentálne koncipovaný do konca kalendárneho roka a druhú polovicu nasledujúcej sezóny budeme priebežne pripravovať podľa toho, ako sa bude vyvíjať situácia ohľadne COVIDu-19. Fakt je ten, že máme pripravených niekoľko verzií, ktoré však v tejto chvíli nemá zmysel podrobne predstavovať.

Karol Kevický, foto: Joseph Marčinský

Je pravdepodobné, že cestovanie krížom-krážom po svete bude ešte nejaké obdobie obmedzené. Je tu možnosť pre slovenské kultúrne inštitúcie siahnuť po slovenských sólistoch, ktorí sú za normálnych okolností rozlietaní po celom svete?

Aj touto myšlienkou sme sa zaoberali, ale do konca kalendárneho roka budeme kvôli finančnej situácii hrať čo najviac s využitím výlučne domácich sólistov. Hostí angažujeme len do predstavení, v ktorých sa bez nich nezaobídeme – zahraničných len vo veľmi obmedzenej miere.

Ak by sme súhlasili s porekadlom ´všetko zlé je na niečo dobré´, čo dobré by ste vy osobne z postu riaditeľa opery prisúdili tejto pandemickej kríze? 

O pozitívach by som mohol rozprávať len v osobnej rovine, ale z pohľadu šéfa opery a v oblasti interpretačného a umeleckého života v tom nevidím nič dobré.

Rozprávala sa: Dáša Juhanová

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Dáša Juhanová

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku