Šéf košickej opery Roland Khern Tóth: Nebojíme sa ponúknuť ambicióznu sezónu

1

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opera Štátneho divadla Košice vstupuje do novej sezóny 2021/2022 s ambicióznymi plánmi. Tri nové inscenácie a niekoľko projektov, ktoré vznikli počas minulej sezóny a väčšinu z nich ponúklo divadlo divákom online, ožijú v tejto sezóne na javisku aj za prítomnosti divákov. Okrem toho opera chystá niekoľko koncertov či publikáciu venovanú Edite Gruberovej. O plánoch do najbližších mesiacov sme sa porozprávali so šéfom košickej opery Rolandom Khern Tóthom.

Máte za sebou prvú sezónu na poste riaditeľa opery košického divadla a kvôli pandémii rozhodne nebola ideálna. Ako ste ju videli vy?

V uplynulej sezóne sme vnímali a na vlastnej koži zažili, ako sa pre pandémiu zatvorili divadlá po celom svete, vyprázdnili hľadiská operných domov, zrušili mnohé produkcie a projekty. Pandémia vniesla neistotu do divadelného života i života divákov aj umelcov, nedokázala však umlčať umeleckú výpoveď, ktorú chce naše divadlo ponúknuť divákovi i v tejto dobe.

Je pravda, že košické divadlo ako jedno z mála na Slovensku dokázalo fungovať a vytvárať nové inscenácie…

Zložitá situácia vyprovokovala vedenie a umelcov na celom svete vytvárať iné formy umenia a prinášať ich inou cestou divákovi. Tvorili sme v prázdnych divadlách, na upravených javiskách i hľadiskách, s odstupmi a v komornejšej forme. Posledný rok a pol ukázal, aké dôležité bolo pre divadlá zostať kreatívnym. Nezáležalo na tom, či sme veľké, malé, svetové či regionálne divadlo. Po celom svete divadlá produkovali online predstavenia, ktoré vďaka kreativite a jedinečnej interpretácii zostanú ako pripomienka tohto obdobia pre budúcnosť.

Štátne divadlo Košice, foto: internet

Novú sezónu začne operný súbor dvoma inscenáciami, ktoré ste pripravili ešte počas tej minulej…

Kálmánova opereta Vojvodkyňa z Chicaga má premiéry 22. a 25. septembra, nasledovať bude Donizettiho Roberto Devereux s premiérami 30. septembra a 1. októbra. Ďalšia bude prvá premiéra pre už aktuálnu sezónu – 29. a 30. októbra zaznie Massenetov Werther. Koncom januára čaká divákov jeden z najznámejších operných titulov – Pucciniho Tosca. Poslednou opernou premiérou sezóny bude v máji Kráľ Roger od Karola Szymanowského, výnimočné dielo dvadsiatych rokov 20. storočia, ktoré dobýja v posledných rokoch svetové scény nielen svojím exotickým námetom, ale i hudbou, ktorá je moderná i opojná, expresívna i mystická, slovanská i západná zároveň.

Prečítajte si tiež:
Kálmánova Vojvodkyňa z Chicaga v Košiciach vo veľkom štýle

Košická lekcia belcanta – Donizettiho Roberto Devereux po prvýkrát na Slovensku scénicky
Zimnou cestou k svetovým métam. V Košiciach s duom Pavol Bršlík – Róbert Pechanec
Mahlerovo Manželstvo v piesňach – unikátny projekt košického divadla
Košická Traviata s kaméliami

Na rozdiel od toho, ako boli košickí diváci zvyknutí za posledných niekoľko sezón, to tentoraz nebudú len tri obligátne nové inscenácie, ale aj množstvo menších projektov a koncertov. Čo všetko ste pripravili?

Už 10. októbra to bude galakoncert, ktorým oslávime životné jubileum slovenského tenoristu Petra Dvorského. Vynikajúca slovenská sopranistka Slávka Zámečníková, sólistka Viedenskej štátnej opery, zaspieva v novembri v Košiciach sólo v hlbokom diele poľského skladateľa Henryka Góreckeho – v jeho 3. symfónii – pod vedením nového šéfdirigenta Opery Štátneho divadla Košice Petra Valentoviča. Ďalej uvedieme naživo predstavenie Alma a Gustav Mahler: Manželstvo v piesňach, ktoré bolo počas pandémie odvysielané online a v ktorom participujú všetky tri súbory košického divadla. Naživo si ho diváci budú môcť vychutnať 26. novembra.

Alma a Gustav Mahler: Manželstvo v piesňach, Štátne divadlo Košice, 2020, príprava streamu, Peter Valentovič, orchester ŠDKE, inscenačný tím, foto: Joseph Marčinský/ŠDKE

Peter Mazalán – autor, režisér, performer a spevák – prinesie v decembri autorskú interpretáciu Bachovej kantáty ´Ich habe genung/Už stačí´ v spojení s textami Hermanna Hesseho, ktorá má prispieť k diskusii o tolerancii a rovnosti medzi ľuďmi. V minulej sezóne online odvysielané predstavenie Schubertovej Zimnej cesty predstaví 6. decembra 2021 svetoznámy tenorista Pavol Bršlík v premiére v decembri naživo. V druhej časti sezóny prinesie operný súbor scény z Wagnerovho veľkolepého opusu o protiklade lásky a smrti, dňa a noci z opery Tristan a Izolda, hudobne naštudované ešte počas minulej sezóny pod vedením Petra Valentoviča.

Navyše divadlo pripravuje originálne memoáre venované Edite Gruberovej. Kedy budú pripravené pre čitateľa? 

Po zrušení niekoľkých minuloročných predstavení sa pani Gruberová v novembri rozhodla pre koniec svojej viac ako 50-ročnej profesionálnej kariéry. Niekoľko faktorov nás priviedlo k myšlienke vzdať hold kráľovnej belcanta vydaním prvého originálneho memoáru s názvom Edita Gruberová: Život v obrazoch. A tak si pripomenúť jej rozlúčku s operným svetom, rovnako ako aj osláviť jej 75-te narodeniny.

Viera Polakovičová, Michaela Suchá, Barbara Klimo, Edita Gruberová, Pavel Unger, Elena Schäfer, stretnutie pri príprave knihy ,,Edita Gruberová: Život v obrazoch“, foto: FB Michaela Suchá

Autorom myšlienky je študentka VŠMU Michaela Suchá, na tomto projekte spolu s pani Gruberovou a rovnako aj so šéfdirigentom Petrom Valentovičom. Barbara Klimo, dcéra pani Gruberovej, napísala do knihy eseje. Operný kritik Pavel Unger zmapoval do knihy bohatú kariéru Edity Gruberovej počas viac ako päťdesiat rokov trvajúcej výnimočnej speváckej dráhy. Odborným garantom textov je muzikologička Viera Polakovičová. Sme radi, že na tejto knihe so Štátnym divadlom spolupracujú tie najvýznamnejšie operné inštitúcie ako La Scala, Salzburské slávnosti, Metropolitná opera, Bavorská štátna opera, Viedenská štátna opera, londýnska Covent Garden, Teatro Real v Madride, Liceu, Opera de Paris a ďalšie.

V porovnaní s predchádzajúcimi sezónami, ale aj v porovnaní s tým, čo chystajú ostatné súbory v Košiciach, je to pomerne ambiciózna sezóna. S trochou nadhľadu – neprehnali ste to?

Je pravda, že naše divadlo má až päť premiér v septembri. Treba si to však rozmeniť na drobné. Pripravujeme v podstate štandardné tri nové operné tituly, tak ako sa to robilo aj doposiaľ. To bude Werther, ToscaKráľ Roger. Na začiatku sezóny ponúkneme síce tiež nové inscenácie – Vojvodkyňu z ChicagaRoberta Devereux – ale tie sú už hotové, tie len vyberieme zo zásuvky. Čo sa týka napríklad Werthera, ten bol naplánovaný už pred niekoľkými sezónami, takpovediac sme ho zdedili, scénický dizajn sme už v podstate vyrobili. Do projektu však vstupuje nový režisér – Alexander Wiegold, veľký znalec Goetheho diela. Scéna bude od Michala Syrového, kostýmy od Tomáša Kyptu, dielo hudobne pripravuje Vinicius Kattah.

G. Donizetti: Roberto Devereux, Štátne divadlo Košice, 2021, Eva Bodorová (Kráľovná Alžbeta), zbor, foto: Joseph Marčinský
E. Kálmán: Vojvodkyňa z Chicaga, Štátne divadlo Košice, 2021, Eva Bodorová (Mary), Martin Stolár (Mr. John Bondy), zbor, foto: Joseph Marčinský

Pucciniho Tosca bola tiež v košickom divadle v dlhodobom pláne a po májovom koncerte, na ktorom sa predstavili divákom naživo jubilanti Tatiana Paľovčíková-Paládiová a Jaroslav Dvorský, sme si uvedomili, že teraz je ten správny čas im obom ponúknuť hlavné postavy v tomto diele, z ktorého na spomínanom koncerte zaznelo množstvo náročných árií a duetov. Interpretačne bude Tosca pripravená ´klasicky´, v réžii Antona Korenčiho, ktorý režíroval operu Roberto Devereux. V rámci výtvarného vnímania sa však chceme posunúť k niečomu netradičnému, scénu pripraví skvelá slovenská výtvarníčka Lucia Tallová, kostýmy známy návrhár Boris Hanečka.

Na záver sezóny to ako nový titul bude Kráľ Roger, menej známa opera, ktorá však ponúka pohľad na to, čo v podstate v terajšej dobe zažívame. Ľudia žijú v istej spoločnosti a myslia si, že žijú správne, no zrazu príde ktosi, kto im otvorí oči… Je to opera, ktorá je veľmi náročná pre zbor a aj preto sme ju zaradili po Tosce, v ktorej zbor nemá až takú veľkú úlohu. Zboristi potrebujú pracovať kvôli hlasovej hygiene a budú mať dostatok času pripraviť sa na taký náročný kus. A Toscu sme na zimu zaradili aj preto, že je to obdobie náročné zo zdravotného hľadiska. Je jednoduchšie v tom čase pripravovať operu s menším počtom postáv, ako veľký projekt. Vyskúšali sme si to počas príprav Vojvodkyne z Chicaga, bolo v pandemickej situácii náročné udržať mimo zdravotného rizika viac než 150 účinkujúcich. Takže aby som sa vrátil k otázke – čo sa týka operných inscenácií, nepripravujeme ich viac, než tu bolo dlhodobým zvykom.

Pustili ste sa však do menších projektov, ktoré zaznejú na javisku len jednorázovo, do mnohých koncertov. Prečo prišlo takéto rozhodnutie?

Chceme takpovediac vytiahnuť na svetlo aj orchester. Sú to skvelí umelci, mnohí aj so sólistickými ambíciami, no počas väčšiny sezóny sú v orchestrálnej jame. Chcel som, aby sa aspoň niekoľkokrát za sezónu dostal orchester na javisko.

F. Schubert: Zimná cesta, Štátne divadlo Košice, 2021, Róbert Pechanec, Pavol Bršlík, foto: Joseph Marčinský/ŠDKE

Je to rozhodnutie inšpirované európskymi trendmi, ktoré nastoľujú veľké operné domy a tiež často pripravujú koncerty?

Operné orchestre by sa mali profilovať aj v rámci koncertov. Máme v pláne niekoľko projektov, zakaždým sme vyberali diela, kde je veľmi dôležitý spevácky sólista. Slávka Zámečníková sa predstaví v diele Henryka Góreckeho, Pavol Bršlík v Schubertovej Zimnej ceste. Tu premiérovo pripravujeme prvý projekt, ten druhý sme už ponúkli online, tiež po ňom siahneme do zásuvky. Rovnako ako v prípade Mahlera či Wagnera, aj keď toho sme nestihli ponúknuť online, pretože zasiahol vírus a ochorel nám štáb už pripravený na nakrúcanie hotového projektu. Áno, ponúkame ambicióznu sezónu – mnohé veci sú však už naskúšané, hotové, len ich chcem ponúknuť naživo.

Áno, mnohé projekty máte už takpovediac pripravené, no súbory ich budú interpretovať naživo a je to pomerne široký rozsah od operety cez Mahlera a Wagnera až po Szymanowského. Čo na to členovia súboru?

Podľa mňa je úlohou riaditeľa opery vybrať taký repertoár, ktorým podporí umelcov, ktorých má k dispozícii. Keď som nastúpil, povedal som si, že nebudem hodnotiť spevákov. Veď sú dospelí ľudia, veľmi dobre vedia, aké sú ich plusy a mínusy. Z môjho pohľadu je dôležité nájsť diela, do ktorých keď ich obsadíme, budú sa dobre cítiť. Budú sa o to viac navzájom inšpirovať a posúvať ďalej.

Druhá vec však je, že tu máme menší počet sólistov a nedokážeme nimi obsadiť všetko. Sezónu sme naplánovali tak, aby sa každý z nich počas nej dostal k dôležitej novej úlohe, no pri niektorých dielach sme nútení siahnuť aj po hosťoch. Ale to je úplne v poriadku, aj niektorí naši sólisti hosťujú v iných slovenských a českých divadlách, takže je prirodzené, že aj my máme hostí.

Z dramaturgického hľadiska máte sezónu prepracovanú a pripravenú. Druhé vec je, ako to bude vyzerať z hľadiska praktického, najmä kvôli hygienickým opatreniam. Ako ste pripravení?

Popravde – táto sezóna je dramaturgicky pripravená tak, ako keby sa žiadna pandémia nekonala. To bol prvý plán. A v druhom uvidíme, ako sa veci vyvinú a čo sa podarí zrealizovať. Môže sa totiž stať, tak ako minulý rok na začiatku sezóny, že niekto prinesie covid na scénu a budeme nútení divadlo zatvoriť na základe rozhodnutia príslušných hygienických orgánov.

Andrej Petrovič, Anton Korenči, Roland Khern Tóth, riaditelia umeleckých súborov Štátneho divadla Košice pri príprave koncertu Úcta hrdinom, 2020, foto: Joseph Marčinský

Hoci sme však veľkú časť minulej sezóny boli zatvorení pre divákov, nezatvorili sme sa pre umelcov a stále sme sa snažili pracovať. Je možné, že to tak bude aj túto sezónu – budeme teda pripravovať nové projekty a buď ich nakrútime a ponúkneme online, alebo si ich odložíme opäť do zásuvky a vyberieme odtiaľ neskôr. Toto sú veci, ktoré si nikto nedovolí dlhodobo predpovedať, v divadle sme sa naučili ísť takpovediac z týždňa na týždeň a prispôsobovať sa aktuálnej situácii na Slovensku.

Kultúrne inštitúcie sa majú orientovať podľa kultúrneho semafora. Ako to teda bude konkrétne vyzerať v košickom divadle, keďže mesto Košice sa nachádza v červenej fáze semafora?

Rozhodli sme sa fungovať v takzvanom OTP režime, to znamená, že vstup do divadla majú umožnení diváci očkovaní, testovaní, alebo tí, ktorí prekonali covid. Okrem toho máme možnosti testovať pravidelne zamestnancov, čo budeme určite robiť.

Nebola na stole aj otázka toho, že by ste hrali len pre zaočkovaných divákov, kedy môže divadlo ponúknuť väčšiu kapacitu?

Tá otázka tu bola, aj sme sa ňou zaoberali, ale od organizátorov aj iných ako kultúrnych podujatí máme skúsenosti, že ak nastavia režim, v ktorom prijímajú len zaočkovaných divákov, ubudne im záujem o zhruba 70 percent. To je priveľa. Zrejme nie je reálne očakávať, že zaplníme kapacitu len očkovaným publikom. Ďalšia dôležitá vec je, že ľudia zmenili svoje správanie. A mnohí tí, ktorí sú hoc aj zaočkovaní a v štandardných podmienkach by chodili pravidelne do divadla, sa hromadným podujatiam ešte stále radšej vyhnú.

Rozmýšľali ste teda ako to zmeniť? Akým marketingom prilákať ľudí, ktorí sa ešte stále boja vrátiť do divadla?

Mali sme napríklad Deň otvorených dverí, počas ktorého sme akcentovali že sme stále tu pre divákov a zároveň sme sa snažili ich ubezpečiť, že robíme všetko pre bezpečnosť počas predstavení.

Roland Khern Tóth, foto: Jozef Barinka

Viete aj to, ako budete fungovať pre publikum počas bordovej a čiernej fázy?

Ministerstvo kultúry vypracovalo covid semafor pre kultúrne inštitúcie. Veľmi dúfame, že divadlo nebude nikdy zatvorené – budeme však rešpektovať nariadenia a v prípade, že napríklad bude zákaz vychádzania od 21. hodiny, posunieme začiatok predstavení na 18-tu hodinu. Naše plány sa takpovediac zúžili na interval jedného týždňa, keďže sa situácia ohľadne semaforov môže zmeniť každú stredu.

Prečítajte si tiež:
Kultúra sa už nezavrie. Vláda SR prijala nový kultúrny semafor

Pomohlo košickému divadlu v snahe nestratiť divákov aj to, že ste počas toho, ako ste nemohli privítať publikum, pripravovali online výstupy? Že ste sa takpovediac nestratili dlhodobo z očí?

Potešili nás pozitívne ohlasy umelcov, kritiky ale aj kolegov z iných divadiel, či zo zahraničia. Či už od kolegov z opery SND alebo od našich slovenských sólistov, ktorí účinkujú v zahraničí. Keď sme odvysielali Roberta Devereux, videlo ho vedenie opery La Scala aj viedenskej Staatsoper. Cez navstevnik.sk si napríklad na online projekt s hudbou Mahlera kúpilo vstupenku viac ako sto návštevníkov. Môže to vyzerať ako malé číslo, ale hovoríme o Mahlerovi, o online projekte, ktorý navyše aj odvysielala neskôr RTVS. Roberta Devereux videlo online viac ako tritisíc divákov.

Som rád za tieto možnosti, ako ostať s publikom v divadle, ale rozhodne nechceme ďalšiu sezónu pripravovať online projekty, chceme privítať divákov. Lebo my síce môžeme pripraviť tortu, ale čerešničku na ňu dokáže položiť len divák! Bez diváka a potlesku divadlo krváca.

Rozprávala sa: Dáša Juhanová

Roland Khern Tóth

Na Konzervatóriu v Bratislave vyštudoval hudobnú teóriu a akordeón v triede Tibora Rácza, pokračoval štúdiom zahraničného obchodu a cestovného ruchu na Vyššej odbornej škole v Bratislave a univerzitné štúdiá absolvoval na Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave v roku 2007.

Od roku 2006 viedol zastúpenie svetoznámeho letného operného open-air festivalu Opernfestspiele St.Margarethen, kde neskôr pôsobil ako umelecký konzultant. Pravidelne spolupracoval pri operných a koncertných projektoch pre festival Classic.Esterházy so Slovenskou filharmóniou, Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu, Slovenským filharmonickým zborom, Zborom SND, Bratislavským chlapčenským zborom a poprednými slovenskými sólistami.

Pôsobil ako výkonný manažér Opery SND a umelecký poradca generálnych riaditeľov SND. Bol iniciátorom opery Dorian Gray Ľubice Čekovskej pre Operu SND a pripravil prvé vystúpenia renomovaných operných hviezd ako J. Cura, E. Kulman, A. Netrebko, E. Schrott na doskách SND.

Súčasne zastrešoval pre Súkromné nadácie Esterházy, založené kňažnou Melindou Esterházy so sídlom v Eisenstadte, mediálnu komunikáciu v strednej a východnej Európe a umelecké poradenstvo pre klasickú hudbu. V rámci sólových koncertov na Zámku Esterházy v Eisenstadte a v open-air aréne St.Margarethen opakovane spolupracoval s opernými sólistami ako Montserrat Caballé, Elîna Garanča, Barbara Frittoli a Marcelo Alvárez.

V rokoch 2014 až 2017 pozval Symfonický orchester Slovenského rozhlasu na viaceré koncertné vystúpenia v Rakúsku. Vo viedenskej koncertnej sále Musikverein orchester sprevádzal Annu Netrebko, Yusifa Eyvazova, Hiblu Gerzmavu a Dimu Bilana pod taktovkou V. Spivakova. SOSR ďalej vystúpil počas charitatívneho podujatia LifeBall na viedenskom Radničnom námestí, ktorý bol naživo prenášaný v televíziách ORF a ZDF.

V pozícii intendanta dcérskej spoločnosti Súkromných nadácií Esterházy, Arenaria GmbH, bol zodpovedný za relaunch operného festivalu v St. Margarethen. Pripravil produkciu Pucciniho Tosky a premiéru opery pre deti Snehová kráľovná S. Banevicha. Iniciátorom a umeleckou patrónkou pre túto produkciu bola Anna Netrebko. Vo svojej pozícii úspešne zmenil smerovanie operného festivalu a jeho renomé. Inovatívna inscenácia Tosky priniesla vysokú vypredanosť predstavení a medzinárodné média prirovnali umeleckú úroveň k Bregenzer Festspiele. Vystúpili poprední sólisti svetových operných scén, ako Martina Serafin, Marco Vratogna, Yusif Eyvazov a účinkoval Orchester Státní Opery Praha pod taktovkou Michaela Güttlera.

Pre spoločnosť Life+Celebration Concert so sídlom vo Viedni z pozície umeleckého šéfa pripravil vo viedenskom Burgtheatri operný galakoncert v máji 2017 s medzinárodnými opernými hviezdami ako René Pape alebo Sumi Jo. V spolupráci s rakúskou televíziou ORF realizoval v decembri 2017 priamy prenos omše s Mozartovým Requiem v Dóme Sv.Štefana, v ktorom vystúpili prvotriedni sólisti pod taktovkou renomovanej kanadskej dirigentky Keri-Lynn Wilson.

Desať rokov je spolupracovníkom opernej divy Anny Netrebko a dcéry Emmericha Kálmána pani Yvonne Kálmán, s ktorou sú ambasádormi diel svetoznámeho operetného skladateľa. Pre Boľšoj teatr v Moskve pripravili v spolupráci s budapeštianskou Operou a Palácom umenia MUPA galakoncert venovaný E. Kálmánovi. Je iniciátorom pripravovaného filmového projektu mapujúceho život slávneho operetného skladateľa v spolupráci s Maďarským filmovým fondom. Žije v Bratislave a vo Viedni, hovorí po slovensky, nemecky, anglicky a maďarsky. (zdroj životopisu: ŠDKE)

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Jeden komentár

Zanechajte komentár