Bratislava – Divadelná sezóna 2015/2016 otvorila svoje brány umeniachtivým návštevníkom. Všetky súbory divadiel na Slovensku pripravili, ako tradične, premiéry. Nesmieme zabudnúť ani na tie baletné, ktoré rozšíria stály repertoár kamenných divadiel. Spolu s prehľadom divadelných baletných premiér prinášame aj program festivalu súčasného tanca Bratislava v Pohybe 2015.
Tanec je umenie staré a mladé zároveň. Staré preto, že od počiatku dôb sa ľudia vyjadrovali práve pohybom, rituálnym tancom so symbolickými významami. Mladé preto, že je náročné na fyzickú kondíciu (zvlášť klasický balet) a preto ho tancujú prevažne mladí tanečníci. Balet je umenie prchavé, efemérne. Je to umenie okamihu, ktoré ako vznikne, tak sa aj stratí, hoci za jeho vzletom, ľahkosťou, dojmom a momentom stojí množstvo energie, sily a potu. Balet je umenie emotívne, môže nám vyrozprávať príbeh, ale vskutku ho ani nepotrebuje. Vnímame ho totiž predovšetkým srdcom a dušou, hoci je vizuálny. Tanec je rozpohybovaný obraz našich vnútorných prežívaní. Poďme sa teda bližšie pozrieť na to, čo v nastávajúcej sezóne s nami pohne.

Eugen Suchoň: Angelika, Balet SND
Viola Mariner (Angelika), Igor Leushin (Peter)
foto: Peter Brenkus
Slovenské národné divadlo
Slovenské národné divadlo nastavilo sezónu na pôvodné diela, ktoré podľa slov riaditeľa baletu Jozefa Dolinského ml. uvedie ako svetové premiéry. Diváci môžu byť zvedaví a v očakávaní štyroch titulov. 26. a 27. septembra sa uskutočnia premiéry Carmen a la Gypsy Devils. Carmen poznajú diváci nielen ako operný titul, ale často je toto hudobné dielo Georga Bizeta aplikované na tanec. SND pristúpilo k tejto voľbe v zmysle pritiahnutia mladého publika do historickej budovy , podobne, ako sa o to snažilo alternatívou Laciho Strika Júlio a Romea. Inscenácia je výsledkom spolupráce Baletu SND, orchestra Cigánski diabli a tanečnej skupiny Credance, kde známy príbeh neskrotnej Carmen dostane novú podobu prostredníctvom netradičnej úpravy Bizetových melódií Ernestom Šarközim v kostýmoch Simony Vachálkovej na scéne Petra Janků a v choreografii a réžii Ladislava Cmoreja.
Po horúcej a vskutku cigánskej Carmen sa koncom novembra objaví na javisku baletu SND príbeh ruského tanečníka a choreografa, tanečnej ikony 20.storočia Václava Nižinského pod príznačným názvom Nižinskij – Boh tanca. Nižinského odkaz budúcnosti svetovému baletnému umeniu , momenty slávy i možných neúspechov a úskalí umelca, Nižinskij aj ako človek, charakter, povaha. To všetko na originálnu hudbu Carla Davisa, na scéne a v kostýmom Marka Baileyho, na libreto, choreografiu a réžiu Daniela De Andradeho. Svetovú premiéru tohto titulu chce balet SND venovať Christopherovi Gableovi, ktorý bol iniciátorom projektu a po dlhoročnom výskume pripravil prvú verziu libreta k tomuto dielu.
Treťou premiérou baletu SND bude Orchestrálna suita Petra Breinera Slovenské Tance, ktorá dostane javiskovú podobu vo svetovej premiére 19. a 20. februára 2016. Podľa slov šéfa baletu SND, túto mimoriadnu udalosť podporí spojenie renomovaných slovenských tvorcov – choreografky Natálie Horečnej, módnej návrhárky Ley Fekete a scénického výtvarníka Petra Janků.
Eurokontext v párnom roku 2016 bude venovaný hudobno-dramatickému a tanečnému divadlu. V jeho rámci pripravuje SND opäť svetovú premiéru tentoraz inscenácie Laban. Venovaná je bratislavskému rodákovi Rudolfovi Labanovi (1879 – 1958), významnej reformátorskej osobnosti tanca 20. storočia. Tento projekt vznikne pod vedením choreografky Šárky Ondrišovej na pôvodnú hudbu Petra Grolla a bude súčasťou programu Tanečného kongresu, ktorý sa pripravuje v spolupráci s Katedrou tanečnej tvorby VŠMU.
Na tlačovej besede odznela z úst Jozefa Dolinského aj informácia, že balet SND plánuje otvoriť Baletnú prípravku SND pre deti od 6 rokov. Ide o projekt dôsledného vyhľadávania talentov a výchovy k umeniu nielen baletnému. Vedenie baletu pokračuje v projekte Umenie pre život na podporu Národného onkologického ústavu a finalizuje program piateho výročného galakoncertu aj v spolupráci s RTVS. Balet SND sa bude zároveň podieľať na svetovej premiére baletu Romeo a Júlia na pôvodnú hudbu Boruta Krzisnika v choreografii Natálie Horečnej v spolupráci s Fínskym národným baletom z Helsínk a v rámci Choreografického ateliéru, platformy na vznik a uvádzanie pôvodných súčasných diel, verí v spoluprácu s VŠMU a v objavení ďalších choreografických talentov.

Korzár, Balet SND,
K. Kaanová (priateľka Birbanta), S. Jegorov (Birbanto), A. Pyzhov (Konrád),
foto: Peter Brenkus
Stály repertoár teda doplnia štyri nové tituly, okrem nich si však diváci môžu pozrieť repertoárové predstavenia z klasiky – Korzár, Labutie jazero, Romeo a Júlia, Sen noci Svätojánskej, Spiaca krásavica, Sylfida, detské predstavenia – Luskáčik, Snehulienka a sedem pretekárov, Z rozprávky do rozprávky, súčasný tanečný večer The Tempest, alebo prvý slovenský balet Angelika.
Štátne divadlo Košice
Exotickým pozadím fantastickej Indie s orientáciou na výsostne klasický balet sa už stihol predstaviť balet Štátneho divadla Košice na premiérach 18. a 19 septembra s Bajadérou. Verzia Vladimira Malakhova oddaná žiarivým, ale elegantným farbám, spolu s divadelnou scénografiou a kostýmami Jordiho Roiga, na libreto Sergeja Chudenkova a Vladimira Malachova, hudbu Ludwiga Minkusa a pod taktovkou dirigenta Petra Valentoviča sa postarala o mimoriadne pôsobivý a kultivovaný večer. Štátne divadlo Košice má v talóne ešte jeden skvelý titul – Spartaka Arama I. Chačaturjana v réžii, choreografii, dramaturgii a na libreto Kirilla Simonova, na scéne a v kostýmoch Pavla Juráša.
Stačí sa obzrieť do minulej sezóny baletu ŠDKE, kedy práve tento choreograf uviedol mimoriadne úspešnú baletnú inscenáciu Anny Kareniny, nominovanú na Divadelné dosky 2014. Môžeme teda tušiť a napäto očakávať, že aj jeho Spartakus na pôsobivú hudbu bude opäť tanečným zážitkom. Ako informuje ŠDKE, vznik baletnej inscenácie Spartakus je zviazaný s dobovými trendmi platnými vo vtedajšej sovietskej baletnej societe. Tento balet na motívy z histórie Rímskej ríše s hudbou Arama I. Chačaturjana prešiel rôznymi javiskovými peripetiami vyvolajúcimi rozporuplné diskusie medzi tvorcami. Rozhodne však Spartakus je materiál, ktorý dáva šance na pozoruhodný finálny tvar. A hoci balet ŠDKE uvedie v tejto sezóne len dve premiéry vo svojom stálom repertoári ponúka zaujímavé tituly ako spomínaná Anna Karenina, Nočná skúška-príprava na muzikál, Smrť v Benátkach, Chaotica, Sándor Márai, Spiaca krásavica, Zvonár u Matky božej, Doktor Jajbolí, Jánošík, Luskáčik, Romeo a Júlia, Labutie jazero, Carmen.
Štátna opera Banská Bystrica
V oblúku kamenných divadiel nesmieme opomenúť ani tanečné predstavenie Šikana v Štátnej opere v Banskej Bystrici v réžii a choreografii Dany Dinkovej, ktorého premiéra sa uskutoční 8. a 9. apríla 2016. Okrem nej si však diváci môžu pozrieť predstavenia Gypsy roots-čili-cigánske korenie, Biele peklo, alebo mne sa to stať nemôže, Ferdo Mravec.

Dana Dinková: Biele peklo alebo Mne sa to stať nemôže,
Štátna opera Banská Bystrica (balet),
foto: ŠOBB
Bratislava v Pohybe 2015
Kamenné divadlá nie sú však jediné, ktoré majú „autorské práva“ na tanečné umenie. A hoci okolnosti (spoločenské, technické, ale predovšetkým finančné) nie sú vždy priaznivé a majú občas za následok zánik aj takých divadiel súčasného tanca, akým bolo donedávna populárne Elle Danse, ešte stále sa drží v kondícii festivalová forma prezentácie súčasného tanca z domu i zo sveta a tým je Asociácia Bratislava v Pohybe. V októbrových dňoch (4.-24. 10.) otvára už devätnásty ročník medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v Pohybe 2015. Diváci si v rámci rôznych divadiel – Historická budova SND, Mestské divadlo POH, A4, alebo v netradičnom priestore Urban House budú môcť zmapovať a porovnať jednotlivé tanečné projekty z rôznych krajín. Tao Dance Theatre z Číny s dielom 6,7, Pocitové rezonancie slovenských tanečníkov Poláková, Korec, Šavel, Prochádzka, Izraelské tanečné divadlo Noa Shadur s dvomi dielami – Shifters a We do not torture People. Milan Tomášik s projektom Lovecká sezóna bude reprezentovať hneď štyri krajiny (Slovensko, Slovinsko, Španielsko, Taliansko), zo Švajčiarska privítame Cie. Philippe Saire s Black Out, z Česka sa predstaví DOT504 Dance Company s ukážkou Collective Loss of Memory, alebo Alessandro Sciarroni z Talianska predvedie kus Jozef -predstavenie pre deti. Bratislava v pohybe zahŕňa aj sprievodný program v podobe prezentácií a workshopov.
Iste nás slovenské divadlá postupne prekvapia aj hosťujúcimi zahraničnými tanečníkmi v domácich inscenáciách, alebo hosťujúcimi divadlami s pozoruhodnými projektmi. Kým však vstúpime do kolotoča premiér, nových podnetov a zážitkov, je k dispozícii stály repertoár jednotlivých divadiel, ktorý diváci nájdu v programoch webových stránok.
Tanec je prchavé umenie a má mnoho podôb. Môže sa vzpínať na špičkách, imaginárne vábivo lietať vzduchom, rovnako ako sa môže váľať po zemi a priznávať realitu. Dokáže často na chvíľu prekonávať zemskú príťažlivosť, na druhej strane sa vie stotožniť so zemou a splynúť s ňou v stabilnej istote. Nech už je to akokoľvek a nech je vkus a názorový diapazón rozdielny a nekompatibilný, tí, čo balet preferujú sa musia zhodnúť v jednom – balet je láska, ktorá príde a ostáva a ak odíde, vždy po nej ostane aspoň silný dojem. Samozrejme za predpokladu, že za niečo stála. Dámy a páni, vstúpte do sveta , ktorý je tak trochu iný , ako ten váš. Možno objavíte niečo, čo ste nečakali. A my , čo sme dávno v ňom, sa pokúsime postupne vstrebávať a hodnotiť , čo nám v tejto sezóne slovenské divadlá pripravili.
Pripravila: Barbara Brathová