Silvester s Jonasom Kaufmannom a Kirillom Petrenkom v Berlíne

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V posledný deň starého roka ponúkla Berlínska filharmónia s tenoristom Jonasom Kaufmannom a svojím šéfdirigentom Kirillom Petrenkom tri rovnaké koncerty. Do svojej koncertnej siene pozvala s klasickým repertoárom od Verdiho, Mascagniho, Čajkovského a Prokofjeva, ale i s opusmi Talianov Nina Rotu a neznámeho Riccarda Zandonaia. Svojimi tradičnými koncoročnými koncertami oslovili Berlínski filharmonici milióny poslucháčov na celom svete.

Svetoznámy tenorista Jonas Kaufmann bol samozrejme mimoriadnym hosťom. Je umelcom, ktorý neustále objavuje nový repertoár, študuje nové roly, doma je tak vo Wiener Staatsoper, v Metropolitnej Opere, ako i v Royal Opera House v Londýne a vyzná sa v talianskom, nemeckom i francúzskom tenorovom repertoári. New York Times ho označili za „currently the hottest tenor in opera” (najžiarivejší tenor v opere).

Kedysi boli vypredané silvestrovské koncerty udalosťou jedného mesta, jednej koncertnej siene, jedného orchestra či dirigenta. Dnes sú globálnou záležitosťou nielen v čase ich uskutočnenia, ale už aj dlho predtým. Súčasné komunikačné možnosti umožňujú bez problémov získavať cenné informácie a byť všade tam, kam nás môže moderná technika premostiť.

Silvestrovksý koncert Berlínskej filharmónie, 2022, Jonas Kaufmann, Kirill Petrenko, Berlínska filharmónia, foto: Monika Rittershaus

Dlho avizovaný koncert Berlínskych filharmonikov so sólistom Jonasom Kaufmannom bol pochopiteľne okamžite vypredaný. So vstupenkou si však návštevníci koncertu kúpili aj pochybnosti, či sa napokon uskutoční. V poslednom čase musel tento svetový tenorista odrieknuť nejedno predstavenie kvôli hlasovej indispozícii. Jonas Kaufmann, držiteľ ceny OPUS Klassik v kategórii Spevák roka 2022, svojou prítomnosťou nakoniec ozdobil koncoročné koncerty Berlínskych filharmonikov. Spolu so šéfdirigentom tohto orchestra Kirillom Petrenkom tak stáli na sviatočnom pódiu dvaja umelci, ktorých obdivuje celý svet.

Pod talianskym slnkom, taký bol názov silvestrovských koncertov. Na programe mali skladby talianskych skladateľov, ktorí sa postarali o slávne operné diela, ale i diela skladateľov ruských, pre ktorých sa taliansky príbeh lásky Romea a Júlie stal žriedlom inšpirácie. Berlínski filharmonici pod Petrenkovým presným vedením nás ale od prvého momentu vyviedli z prípadného omylu, že koncert bude mať bezstarostný obsah.

Predohrou k Verdiho opere Sila osudu naznačili, že nás prevedie vážnymi i nešťastnými momentmi života, ktoré majú ďaleko od slnečného Talianska. V obsahu takmer každej z uvedených skladieb bola prítomná smrť. Ako prvá zaznela ária Alvara La vita è inferno all’infelice… Oh, tu che in seno agli angeli z tretieho dejstva opery Sila osudu. Preslávili ju najmä legendárni Traja Tenori. Jonas Kaufmann sa v nej pred publikum postavil vo všetkej svojej sympatickej skromnosti. Jeho prednes (i zjav) bol však podmanivý so širokým základom hlasu a úvodnými opatrnými, ale jasnými výškami.

Silvestrovksý koncert Berlínskej filharmónie, 2022, Jonas Kaufmann, Berlínska filharmónia, foto: Monika Rittershaus

Opera Giulietta e Romeo Taliana Riccarda Zandonaia, dirigenta, skladateľa a korektora Rossiniho opier, ponúkla Kaufmannovi naštudovať pre nás neznámu áriu Romea Giulietta! Son io! (Júlia, to som ja!) z tretieho dejstva. V nej sa Kaufmannov hlas otvoril a zafarbil teplom. Sólistovi priniesol aj očividný upokojivý pocit úspešného večera.

Tybaldova smrť z Prokofievovho baletu Romea a Júlia ležala v Petrenkových rukách a očiach nabitých energiou. Bola to ukážka prvotriednej umeleckej koexistencie brilantného dirigenta a orchestra. Po nej kulminoval Jonas Kaufmann s áriou Andreu Chéniera Colpito qui m’avete…Un di all’azzurro spazio z prvého dejstva rovnomennej opery Umberta Giordana. Jeho emóciou presiaknutý vláčny a intonačne bezchybne žalujúci tenor bol pevný aj v najvyšších polohách. Áriu stvárnil priam javiskovo a vyslúžil si veľký potlesk.

Silvestrovksý koncert Berlínskej filharmónie, 2022, Kirill Petrenko, Berlínska filharmónia, foto: Monika Rittershaus

Vo verizme Petrenko pokračoval s ušľachtilo stvárneným Intermezzom z Mascagniho opery Cavalleria rusticana, vzdialeným všetkej sladkosti, aby pripravil vyvrcholenie večera. V slávnej rozlúčkovej árii Turiddu s matkou z opery rozohral Kaufmann všetky svoje vokálne i herecké danosti. Mamma, quel vino è generoso mu poskytla priestor na dynamicky a charakterovo pôsobivo sa meniaci tenor, z ktorého vynášal rôzne farebné registre vyúsťujúce do nádherného finále.

Vzájomne dojatí dirigent a sólista sa objali a spečatili svoje dlhé roky spoločného pôsobenia v opere v Mníchove, kde sa v ich interpretáciách uskutočnilo spolu 40 predstavení. Tu by sa mohol koncoročný koncert Berlínskych filharmonikov aj skončiť, ale prehovoriť nechali ešte dvoch skladateľov, s hudbou ktorých sa zatiahnutá obloha ako svitanie na lepšie časy rozjasnila.

Silvestrovksý koncert Berlínskej filharmónie, 2022, Jonas Kaufmann, Kirill Petrenko, Berlínska filharmónia, foto: Monika Rittershaus

Technicky na mimoriadnej úrovni zneli hlavne plechové dychové nástroje vo výbere z excelentnej a rytmicky neobvykle zaujímavej orchestrálnej hudby Nina Rotu k Felliniho filmu La strada. No a Čajkovského romantické Talianske capriccio bolo vzletnou a elegantnou bodkou za Silvestrom Berlínskej filharmónie. Dirigentský mág Kirill Petrenko, pochádzajúci zo sibírskeho Omsku, je sám osobnosťou, ktorá svet nerozdeľuje, ale spája, a ktorá dokáže každý druh hudby ponúknuť na najvyššej umeleckej úrovni.

V jednom z prídavkov spolu s famóznym tenorom Jonasa Kaufmanna nechali zaznieť známu pieseň lásky Parla più piano od Nina Rotu z filmu Krstný otec, adresovanú miliónom poslucháčov na celom svete ako perlu hudobnej literatúry i „literatúry lásky“. Milióny načúvali priam nadpozemsky zaspievanému textu v tomto zmysle: „Hovor ticho a nikto to nebude počuť, žijeme pre našu lásku Ty a ja, nikto nepozná pravdu, ani obloha nás tam zhora nepozoruje, ostanem stále pri Tebe…“

Silvestrovksý koncert Berlínskej filharmónie, 2022, Jonas Kaufmann, Kirill Petrenko, Berlínska filharmónia, foto: Monika Rittershaus

A keďže koncert mal viacerých verejných šíriteľov, tento song paralelne obletel zemeguľu ako mierumilovný a láskyplný silvestrovský pozdrav cez Digitálnu koncertnú sieň do množstva kín po celej Európe, rozhlasu a televízie Arte, kde si ho možno v archíve pozrieť do konca marca 2023.

Autor: Agata Schindler

písané zo sledovania koncertu v Digitálnej koncertnej sieni 31. 12. 2022

Silvestrovský koncert Berlínskej filharmónie 2022
Kirill Petrenko, dirigent
Jonas Kaufmann, tenor

G. Verdi: Sila osudu, Predohra
G. Verdi: La vita è inferno all’infelice … Oh, tu che in seno agli angeli
ária Alvara z opery Sila osudu
R. Zandonai: Giulietta! Son io!, ária Romea z opery Júlia a Romeo
S. Prokofjev: Romeo a Julia, Suita č. 1 op. 64a, Tybaldova smrť
U. Giordano: Andrea Chénier, Un di all‘ azzurro, ária Andreu
P. Mascagni: Sedliacka česť, Intermezzo
P. Mascagni: Mamma, quel vino è generoso, ária Turridu z opery Sedliacka česť
N. Rota: La strada, Orchestrálna suita 1 a Orchestrálna suita 2
P. I. Čajkovskij: Talianske capriccio, op. 45

www.berliner-philharmoniker.de

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár