Silvester v Semperovej opere s Beethovenovou Ódou na radosť a Christianom Thielemannom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na sklonku roku ponúkla Semperova opera v Drážďanoch opäť Silvestrovský koncert, populárny ďaleko za hranicami mesta. Sächsische Staatskapelle Dresden lákala na trojicu rovnakých večerov. Pod vedením šéfdirigenta Christiana Thielemanna po dvadsiatich rokoch znovu zaznela Beethovenova Deviata symfónia. Koncert zaznamenal tradične druhý televízny program ZDF a po odznení prvého večera 29. decembra 2022 sa o pár hodín dostal do sveta. V archíve je k dispozícii do konca marca 2023.

Silvestrovské koncerty v hudobných centrách patria každoročne k obľúbeným kultúrnym i spoločenským podujatiam. Po pandemickej pauze sa stali zvlášť vytúženými, i keď hviezdne obsadenia sa prejavili aj na vysokých cenách vstupeniek. Dramaturgia pozostávajúca z božských iskier hudobnej literatúry však našťastie nestojí nič. Navyše diela, ktoré odznievajú na rozhraní kalendárnych rokov, už dávno patria do hudobnej pokladnice.

Privítať Nový rok Beethovenovou Deviatou symfóniu zaviedol legendárny maďarský dirigent Arthur Nikisch. Počas silvestrovskej noci 1918 ju uviedol s Lipským Gewandhausorchesterom v Krištáľovom paláci v Lipsku. Bolo to podujatie organizované robotníckym vzdelávacím inštitútom v rámci mierovej slávnosti a téma Schillerovej Ódy na radosť zaznela presne o polnoci.

Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden, silvestrovský koncert 2022, foto: Matthias Creutziger

Po viacerých minulých silvestrovských koncertoch v Semperovej opere, na ktorých Christian Thielemann siahol po ľahšom žánri – filmovej či operetnej hudbe – bola Beethovenova Deviata na konci roku 2022 samozrejmosťou, keďže v Európe po 77 rokoch nastalo doteraz najväčšie narušenie mieru od Druhej svetovej vojny. Toto Beethovenove dielo je manifestom najvyšších ideálov, vrcholom a korunováciou ľudského tvorivého ducha.

V roku 1872 napríklad sprevádzalo položenie základného kameňa divadla v Bayreuthe pod taktovkou Richarda Wagnera. Symfónia prešla interpretačným výkladom všetkých veľkých dirigentov, vlastnou deviatou symfóniou na ňu nadviazali viacerí významní skladatelia, jej záverečná Óda na radosť sa stala európskou hymnou…

So Staatskapelle Dresden je Beethovenova Deviata symfónia mimoriadne spätá. Niekdajší kapelník tohoto drážďanského orchestra Richard Wagner sa angažoval za jej pravidelné uvádzanie. V roku 1846 založil tradíciu zaradiť ju do programu na Kvetnú nedeľu dlho predtým, ako sa stala klasikou uvádzanou na Silvestra. Medzičasom ju tento orchester hral viac ako stokrát.

Beethoven, ktorý v čase vzniku svojej poslednej dokončenej symfónie kráčal v tme svojej hluchoty, vykročil aj teraz z temna a dal nám všetkým uzrieť svetlo, ktoré je symbolom mieru, lásky a víťazstva. Od prvého uvedenia vo Viedni v roku 1824 jeho Deviata neustále prekvapuje a je veľkým zážitkom sledovať ju na nahrávkach či živých koncertoch. Je stále rovnaká a vždy iná!

Aj stvárnenie dirigenta Christiana Thielemanna, mimoriadneho znalca všetkých Beethovenových symfónií, prekročilo všetky očakávania na druhom z troch silvestrovských koncertov (30. 12. 2022). Thielemann vyzdvihol predovšetkým tie charakteristické momenty diela, ktoré anticipovali smerovanie hudby budúcnosti. Na jednej strane to bola krehkosť a jedinečnosť hudobných myšlienok tretej časti symfónie označenej ako Adagio molto e cantabile, na druhej strane so všetkou silou sa prelínajúce hudobné pochody druhej časti (Scherzo).

Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden, sólisti, Sächsischer Staatsopernchor Dresden, silvestrovský koncert 2022, foto: Matthias Creutziger

Thielemann formoval dielo pod svojím suverénnym vedením bez partitúry aj čo sa týka dynamiky. Publikum nechal prechádzať sa po hrebeni veľhôr, kde hranice nečujnosti a fortissima ležia tesne vedľa seba. Staatskapelle Dresden, jeden z dynamicky najpoddajnejších orchestrov vôbec, mu bol ideálnym nástrojom na dosiahnutie výslednej architektúry, kulminujúcej vo finálnej časti, kde sa k nástrojom pridáva ľudský hlas – štyria sólisti a zbor. Už len toto robí Beethovenovu Deviatu symfóniu revolučnou, na tento záver čakáme všetci. I keď Beethoven Schillerov text hudobne ošatil tak, že keď niekto nepozná text, sotva túžbe po bratstve rozumie.

Nástup ľudského hlasu však fascinuje a udržiava poslucháča v absolútnom napätí až po finále. Okrem toho ho drží doslova v šachu aj neustále sa meniace tempo – od Presta cez Allegro, Andante, Adagio až po Prestissimo. Thielemanna azda v poslednej časti poháňala predstavivosť hluchého Beethovena, ktorý musel obavy z nedorozumení, ústiacich do vojen čo najhlasnejšie vykričať v bičujúcom prestissime a v neobvyklých harmonických obratoch. Dirigent večera sa napokon zaslúžil aj o vysokú úroveň spevu kvarteta sólistov. Dokonale im pripravil pôdu na vstup do záveru symfónie.

Sólistami boli 29. decembra Camilla Nylund, 30. a 31. decembra Elena Stikhina, pričom obidve zaskakovali za chorú sopranistku Hannu-Elisabeth Müller, altistka Christa Mayer, tenorista Klaus Florian Vogt a basista Georg Zeppenfeld. Spolu s kreatívnym zborom Semperovej opery, spievajúcim v nepohodlných polohách, sa dali niesť dirigentovými rukami, aby na záver spoločne frapovali monumentalitou Beethovenovho posolstva a bezhraničnou explóziou vyrazili plnej Semperovej opere dych.

Neostaňme dlžní informáciu, že v rovnakom termíne sa uskutočnili až tri koncerty, na ktorých odznela Beethovenova 9. symfónia. Drážďanskú filharmóniu dirigoval jej šéfdirigent Marek Janowski, hosťom bol Český filharmonický zbor Brno a do Staatskapelle Berlin sa za dirigentský pult po dlhom čase vrátil Daniel Barenboim, pauzujúci kvôli chorobe. Dirigoval posediačky.

Autor: Agata Schindler

písané z koncertu 30. 12. 2022

Silvestrovský koncert
Semperoper Dresden
Sächsische Staatskapelle Dresden
30. decembra 2022

Christian Thielemann, dirigent
Sächsische Staatskapelle Dresden
Elena Stikhina, soprán
Christa Mayer, alt
Klaus Florian Vogt, tenor
Georg Zeppengeld, bas
Sächsischer Staatsopernchor Dresden
(André Kellinghaus, zbormajster)

Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 9 d mol op. 125

www.staatskapelle-dresden.de

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár