Simon Keenlyside ako Rodrigo v Donovi Carlovi na javisku Opery SND

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V sobotu 18. januára 2020 vystúpil v Opere Slovenského národného divadla vo svete uznávaný barytonista Simon Keenlyside ako markíz Posa v repríze inscenácie Verdiho opery Don Carlo.

Inscenáciu som naposledy videl pred rokom (premiéru mala v októbri 2018) a teraz sa mi zdala ešte viac chladná ako pri svojej premiére. Pravda, ani predchádzajúci Don Carlos v réžii Jozefa Bednárika uvedený v roku 1997 sa príliš nevydaril, a tak s nostalgiou musím spomínať na Wasserbauerovo (hoci vtedy nie jednoznačne prijaté) režijné poňatie z roku 1956 s nádhernými kostýmami a nezabudnuteľným výkonom Margity Česányiovej.

G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2020, Adriana Banásová (Tebaldo), Andrea Danková (Elisabetta), Peter Mikuláš (Filipo II.), Simon Keenlyside (Rodrigo), zbor Opery SND, foto: Zdenko Hanout

V recenzovanom predstavení (18. 1. 2020) sa režijný zámer nahradiť realistické herectvo spevákov sošnými postojmi ukázal málo nosným, navyše hosťujúci spevák svojím nervným, na pohybe, mimike a gestike založeným hereckým výkonom (nepripomínajúcim španielskeho granda lež plebejca) doň vôbec nepasoval. Slovinský režisér Diego de Brea v tejto inscenácii pokračoval v módnej tradícii nerešpektovania textu, keď v momente, v ktorom panovník žiada, aby stráže odzbrojili jeho syna, na javisku nebolo jediného vojaka. Hoci nie som priaznivcom zásahov do partitúry, nudnú a retardačnú baletnú hudbu v scéne autodafé by som oželel.

G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2020, Peter Mikuláš (Filipo II.), Simon Keenlyside (Rodrigo), foto: Zdenko Hanout
G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2020, Monika Fabianová (Princezná Eboli), Adriana Banásová (Tebaldo), dámsky zbor Opery SND, foto: Zdenko Hanout

Popri kvalitnom výkone britského barytonistu držal spevácku zložku na úrovni Peter Mikuláš ako Filip II., hoci jeho snaha po dynamickom a výrazovom nuansovaní je miestami trocha prehnaná. Aj mezzosopranistka Monika Fabianová s istotou zvláda náročný, vysoko položený part a fakt, že jej hlasový materiál pôsobí menej „teplo“ v úlohe zákernej Eboli nevadí. Dobre znel aj bas Jozefa Benciho v úlohe Inkvizítora.

G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2020, Peter Mikuláš (Filipo II.), Jozef Benci (Veľký inkvizítor), zbor Opery SND, foto: Zdenko Hanout

Tenorista Tomáš Juhás je príliš lyrickým a nie vždy vyrovnane spievajúcim Carlom, no vokálnym problémom tohto naštudovania sa ukázal výkon Andrey Dankovej ako Elisabetty. Krásny zjav je málo, hoci zdá sa, že bratislavské publikum sa s tým uspokojilo. Sopranistka tvorí raz pekné raz menej pekne znejúce tóny, no kameňom úrazu je hlavne zvládnutie vysokej polohy, z ktorej buď predčasne „uteká“, alebo ju (čo je ešte horšie) intonačne nedoťahuje. Dirigent Martin Leginus zabúdal krotiť orchester, najmä jeho dychovú zložku, ktorá vo forte prekrývala spevákov.

Hosťujúci Simon Keenlysinde vystúpil v Opere Slovenského národného divadla už v novembri 2018 ako skvelý Rigoletto. V porovnaní s touto kreáciou mu Posa z Dona Carla sedel o poznanie menej, hoci jeho výkonu nemožno nič podstatné vyčítať. Pri porovnaní vychádzam z toho, že postava šaša okrem technickej perfekcie bola skvele výrazovo kreovaná spevácky aj herecky, čo úloha Carlovho priateľa a kráľovho dôverníka dostatočne neumožňuje. V nej treba jednoducho klásť dôraz na legátový spev a správne frázovanie. Umelec ich síce ovláda, no k autentickému „talianskemu“ chápaniu spevu mu trocha chýba viac vrúcnosti vo farbe i kreovaní notového zápisu.

G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2020, Simon Keenlyside (Rodrigo), Tomáš Juhás (Don Carlo), foto: Zdenko Hanout

Spevákov výkon vrcholil v pôsobivo zvládnutej scéne Posovho lúčenia sa so životom bez problémov zaspievaným v ľahu. Napriek drobným pripomienkam treba jeho hosťovanie v Opere Slovenského národného divadla hodnotiť ako úspešný a významný, hoci v poslednej dobe skôr ojedinelý čin, ktorý môže pozitívne vplývať na motiváciu súboru. Hosťujúci speváci vždy boli „soľou“ operných predstavení. Nielen za Nedbalovcov ale aj v 60. a 70. rokoch minulého storočia až po „Dvorského hostí“ (Freni, Milnes, Cappuccilli). Častejšie hosťovania dnes sťažujú finančné problémy ale aj moderne koncipované operné réžie. Bez „cudzích“ spevákov sa však náš operný život stáva dosť stereotypným.

Autor: Vladimír Blaho

písané z reprízy 18. 1. 2020

G. Verdi: Don Carlo
Opera SND

Hudobné naštudovanie a dirigent: Martin Leginus
Réžia: Diego de Brea
Scéna: Diego de Brea, Jaroslav Valek
Kostýmy: Blagoj Micevski
Zbormajster: Pavel Procházka

osoby a obsadenie reprízy 18. 1. 2020

Filipo II.: Peter Mikuláš
Don Carlo: Tomáš Juhás
Rodrigo, markíz Posa: Simon Keenlyside
Veľký inkvizítor: Jozef Benci
Elisabetta di Valois: Andrea Danková
Princezná Eboli: Monika Fabianová
Mních (Zjavenie Karola V.): Ján Galla
Tebaldo / Anjelský hlas: Adriana Banásová
Gróf Lerma: Michal Želonka
Kráľovský posol: Martin Gyimesi

www.snd.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku