Simona Šaturová a Alexander Krasnov po prvýkrát ako Gilda a Rigoletto na javisku Opery SND

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – V piatok 20. januára 2017 milovníci opery zažijú na javisku Opery SND dva debuty v repríze Schülerovej inscenácie Verdiho Rigoletta. Prvou debutantkou bude slovenská sopranistka žijúca v Prahe Simona Houda-Šaturová, ktorá sa bratislavskému publiku v role Gildy predstaví po prvýkrát a druhým debutantom bude ruský barytonista Alexander Krasnov, ktorý stvárni hlavnú postavu Rigoletta. Predstavenie zaznie pod taktovkou Martina Leginusa.

Bratislavská inscenácia Verdiho opery Rigoletto mala premiéru v októbri 2013 v hudobnom naštudovaní Friedricha Haidera a v réžii nemeckého režiséra Martina Schülera. Od jej premiéry sa v hlavných postavách predstavili viacerí umelci a v repríze inscenácie 20. januára 2017 sa v nej po prvýkrát predstavia aj ďalší dvaja. Prvou z nich bude jedna z najžiadanejších slovenských sopranistiek na medzinárodnej scéne Simona Houda-Šaturová žijúca v Prahe, ktorá už rolu Gildy spievala na viacerých prestížnych operných scénach, ale bratislavskému publiku sa v nej predstaví po prvýkrát.

Simona Houda-Šaturová,
foto: Tomas Houda

Prvú Gildu stvárnila Simona Šaturová v roku 2012 v Štátnej opere Praha a v tejto inscenácii účinkuje dodnes. „Gilda bola po mnohých komických postavách moja prvá tragická rola a bola som šťastná, že môžem konečne na javisku zomrieť. Spievala som ju v troch inscenáciách. Veľký prínos po stránke interpretačnej bola spolupráca s Robertom Carsenom v Bruseli v roku 2014. V inscenácii sústredil na Gildu veľkú pozornosť a podarilo sa nám vytvoriť napínavý oblúk vo vývoji tejto postavy od naivného, bezhlavo zamilovaného dievčaťa, cez utrpenie zo zrady až po ženu, ochotnú sa za svoju lásku obetovať.”, uviedla pre Opera Slovakia známa sopranistka.

G. Verdi: Rigoletto, Théâtre de la Monnaie v Bruseli, 2014,
Simona Houda-Šaturová (Gilda)
foto: ps Opera Slovakia

,,Dodnes ťažím z tohto precízneho naštudovania. Z bežného operného príbehu o láske sa pre mňa stala napínavá dráma o obetovaní sa. Navyše ária „Caro nome“, počas ktorej som lietala na hojdačke šesť metrov nad javiskom, bol geniálny nápad ako sprostredkovať divákovi pocity zamilovanej Gildy vznášajúcej sa v iných sférach. Odvtedy, vždy keď ju spievam, aspoň na chvíľu privriem oči, aby som sa znovu vznášala“, hovorí o svojej Gilde Simona Šaturová, ktorá v poslednom období okrem koncertov a bežných repertoárových predstavení pracovala aj na opernej produkcii Mozartovej opery Mitridate, re di Ponto v Théâtre de la Monnaie v Bruseli (máj 2016), kde stvárnila rolu Ismene. Najbližšie nové naštudovanie opernej postavy ju čaká v drážďanskej Semperoper v apríli 2017, kde sa predstaví ako Konstanze v novej produkcii Mozartovej opery Únos zo serailu pod taktovkou anglického dirigenta Christophera Mouldsa.

G. Donizetti: Nápoj lásky, Opera SND, 2012,
Otokar Klein (Nemorino), Simona Šaturová (Adina), Aleš Jenis (Belcore), Katarína Polakovičová (Gianetta),
foto: Alena Klenková

Simonu Šaturovú, ktorej tlieskali v Carnegie Hall v New Yorku, v Paríži, Londýne, Ríme, v Buenos Aires, Osake…, na festivaloch v Salzburgu či Edinburgu a na rôznych iných prestížnych javiskách a koncertných pódiách, mohli diváci Opery SND zažiť ako Adinu v opernej inscenácii Nápoj lásky v marci 2012. Bratislavskému publiku je taktiež známa aj z koncertov v Redute, ktoré priniesla agentúra Kapos. V júni 2013 vystúpila ako koncertná partnerka svetovej opernej hviezdy Mariusza Kwieciena na mimoriadne úspešnom bratislavskom koncerte v Slovenskej filharmónii a na svojom prvom vianočnom koncerte na Slovensku v decembri 2015 spolu so svojím hosťom, barytonistom Pavlom Remenárom, zaspievala výber z kantátového a operného repertoáru.

Spolu so Simonou Šaturovou do Bratislavy po prvýkrát zavíta aj ruský barytonista Alexander Krasnov, ktorý sa predstaví v hlavnej postave Rigoletta. Pod taktovkou Martina Leginusa ďalšie postavy stvárnia sólisti Opery SND Tomáš Juhás (Vojvoda), Ján Galla (Sparafucule), Denisa Hamarová (Maddalena), Denisa Šlepkovská (Giovanna), Sergej Tolstov (Monterone) a ďalší.

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2013,
Tomáš Juhás (Vojvoda),
foto: Jozef Barinka

Giuseppe Verdi: Rigoletto
Opera SND
premiéra: 4. a 5. októbra 2013
repríza 20. januára 2017

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie: Friedrich Haider
Dirigent: Martin Leginus
Réžia: Martin Schüler
Scéna: Hans Dieter Schaal
Kostýmy: Susanne Thomasberger
Zbormajster: Pavel Procházka
Dramaturgia: Martin Bendik

osoby a obsadenie reprízy 20. januára 2017

Vojvoda: Tomáš Juhás
Rigoletto: Alexander Krasnov
Gilda: Simona Šaturová
Sparafucile: Ján Galla
Maddalena: Denisa Hamarová
Giovanna: Denisa Šlepkovská
Monterone: Sergej Tolstov
Marullo: František Ďuriač
Borsa: Ivan Ožvát
Gróf Ceprano: Juraj Peter
Grófka Ceprano: Miriam Maťašová
Sluha: Ján Keder
Páža: Katarína Flórová

www.snd.sk

Simona Houda-Šaturová

Simona Šaturová absolvovala spev na bratislavskou konzervatóriu. Svoje spevácke vzdelanie ďalej prehlbovala na majstrovských kurzoch Ileany Cotrubas vo Viedni a u Magreet Honig v Amsterdame. Je stálym hosťom Théâtre de la Monnaie v Bruseli, kde okrem postáv Ilie, Sandriny a Servilie úspešne stvárnila i Violettu (rež. Andrea Breth, dir. Ádám Fischer) a Gildu (rež. Robert Carsen, dir.Carlo Rizzi). Často spolupracuje s Aalto-Musiktheater v Essene (Violetta, Adina, Konstanze, Elettra, Donna Anna) a Oper Frankfurt (Lucia, Pamina, Oscar, a Madama Cortese).  Účinkovala v Teatro Colón Buenos Aires, Megaron Athens, Théâtre du Châtelet in Paris a Opéra de Monte-Carlo.

Simona Houda-Šaturová,
foto: Tomas Houda

Simona Houda-Šaturová je taktiež žiadanou koncertnou speváčkou, z významných produkcií treba spomenúť jej účinkovanie v Carnegie Hall s Philadelphia Orchestra, na Salzburger Festspiele, spoluprácu s Toronto Symphony Orchestra v Kanade, Orchestre de Paris, koncert pod vedením Ivána Fischera s Mníchovskou filharmóniou, novoročný koncert Haydnovho Stvorenia s Londýnskou filharmóniou pod taktovkou Ádáma Fischera. Absolvovala turné s Philippom Herreweghem a Orchestre des Champs-Elysés. (Festivaly Edinburgh, Rheingau, San Sebastian, Warsaw a.i.) Vystúpila aj v Osake s Osaka Symphony pod vedením Eijim Ouem. V roku 2008 okrem iného absolvovala turné po Nemecku so svetoznámym barytonistom Thomasom Quasthoffom s oratóriom Elias F. Mendelssohna-Bartholdyho pod taktovkou Helmuta Rillinga.

K dirigentom, s ktorými spolupracuje, patria: Chritoph Eschenbach (The Philadelphia Orchestra, Orchestre de Paris, NDR Sinfonieorchester), Manfred Honeck (Pittsburgh Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic), Ádám Fischer (London Philharmonic Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightment), Jiří Bělohlávek (Česká Filharmonie), Helmuth Rilling (Israel Philharmonic Orchestra, Toronto Symphony Orchestra), Iván Fischer a Christopher Hogwood (Münchner Symphoniker), Tomáš Netopil (Orchestra Accademia Nazionaledi Santa Cecilia) a Philippe Herreweghe (Orchestre des Champs-Elysés).

Simona Houda-Šaturová je držiteľkou Ceny Nadácie Charlotty a Waltera Hamelových za vynikajúce spevácke výkony (Lübeck 2007) a ceny Thálie za najlepší operný výkon v roku 2001.

V roku 2016 vydal Supraphon nahrávku opery Ariane a Dvojkoncertu Bohuslava Martinů. Na tomto CD sa hlavnej role v jednoaktovej opere, ktorú Martinů napísal za necelý mesiac v lete 1958, ujala Simonou Šaturovou so sprievodom Essenských filharmonikov s dirigentom Tomášom Netopilom. K jej ostatným nahrávkam patrí aj CD ,,Decade“ (2014) mapujúce desaťročie, kedy sa v rozmedzí 1771 – 1781 stretáva vyzretý a úspešný Mysliveček s mladučkým Mozartom. CD okrem iného obsahuje štyri skladby uvedené ako svetové premiéry. Jej diskografia obsahuje tiež adventné a vianočné skladby na CD s názvom „Gloria“ na čele s výnimočnou uspávankou Panny Marie od Tarquinia Merula a kompozíciami Zbyňka Matějů Ad te Domine. K 200. výročiu úmrtia Josepha Haydna vyšlo v máji 2008 vo vydavateľstve Orfeo profilové CD “Haydn Arias“, ktoré získalo ocenenie časopisu The Gramophone “Editor’s Choice 2009“. S Českým filharmonickým zborom nahrala CD Mozartovych duchovných skladieb (vyd. Arco Diva) a pre vydavateľstvo Hänssler se podieľala na projekte Haydnových omší s dirigentom Helmutom Rillingom. Nahrávka Mahlerovej 2. symfónie s Philadelphia Orchestra vyšla vo vydavateľstve Ondine a získala ocenenie Supersonic Award podobne ako ocenenie nemeckých kritikov Preis der deutschen Schallplatten Kritik. Obidve tieto ocenenia získala i nahrávka “Requiem and Miserere” od Johanna Adolfa Hasseho (Carus Verlag).

Alexander Krasnov

Alexander Krasov patrí v súčasnosti medzi popredných ruských vokálnych umelcov. Študoval na Uralskom štátnom konzervatóriu M. P. Musorgského a hneď po jeho absolutóriu začal spolupracovať s viacerými významnými ruskými opernými divadlami. V súčasnosti má na svojom konte celý rad úspešných kreácií v Michailovskom i v Mariinskom divadle v Sankt Peterburgu, vo Veľkom divadle v Moskve i v Štátnom akademickom divadle opery a baletu v Jekaterinburgu.

Alexander Krasnov

Spomedzi postáv, ktoré na týchto scénach stvárnil, možno vyzdvihnúť Verdiho Jaga z Otella, Tomského z Čajkovského Pikovej dámy, Grjazneho z Korsakovovej Cárskej nevesty, Ruslana z Glinkovho Ruslana a Ľudmily, ale i Pucciniho Scarpiu z Tosky, Mefistofela z Gounodovho Fausta či Wagnerovho Holanďana. Medzi prvé zahraničné scény, kde sa Krasnov za krátky čas predstavil, patrí Lotyšská národná opera v Rige. Po nej nasledovali onedlho Deutsche Oper am Rhein, Deutsche Oper Berlin, Viedenská štátna opera i Palm Beach Opera. Operný repertoár umelca dnes tvorí vyše dvadsať titulov. Sú to diela klasických i moderných ruských autorov ako i veľké diela francúzskej, talianskej i nemeckej hudobnodramatickej literatúry. Alexander Krasnov je nositeľom ocenenia Bravo za rok 2014, a to za najlepšiu mužskú opernú rolu, ktorou bol v jeho podaní Jago z opery Otello Giuseppe Verdiho.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

zdroj: SND, saturova.com

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár