Simona Šaturová, Jana Kurucová, Juraj Hollý a Zee Zee so Slovenskou filharmóniou a Petrom Altrichterom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Traja slovenskí sólisti, pôsobiaci v zahraničí, Simona Šaturová, Jana Kurucová a Juraj Hollý prijali pozvanie na abonentný koncert Slovenskej filharmónie 1. a 2. decembra 2022, aby s pravidelne hosťujúcim dirigentom Slovenskej filharmónie, českým umelcom Petrom Altrichterom uviedli Symfóniu č. 2 B dur „Lobgesang“, op. 52 Felixa Mendelssohna Bartholdyho. V prvej polovici koncertu odznel v podaní čínskej klaviristky Zhang Zuo „Zee Zee“ jeden z najlepších klavírnych koncertov viedenského majstra Wolfganga Amadea Mozarta, Koncert pre klavír a orchester č. 24 c mol, KV 491.

Mozart je vždy lahôdkou, ale pre interpretov veľmi náročnou, pretože jeho faktúra je jasná, priezračná a musí sedieť každá nota. Zee Zee je umelkyňa so vzdelaním z čínskych umeleckých učilíšť a z prestížnej newyorskej Juilliard School, ale študovala aj na Peabody Institute. Z bulletinu som sa nedozvedela, o akú školu ide, tak dopĺňam, že je privátnym zariadením John Hopkins University v Baltimore a najstarším konzervatóriom v Amerike. Založil ho finančník a filantrop George Peabody v 19. storočí. Zee Zee tam študovala u Leona Fleishera a Alfreda Brendela. Je výherkyňou medzinárodných súťaží, o. i. Kráľovej Alžbety v Bruseli. Referencie viac než sľubné. V Bratislave vystúpila po prvýkrát. Jej kalendár je plný zaujímavých hosťovaní s významnými orchestrami sveta.

Zhang Zuo „Zee Zee“, Petr Altrichter, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Mladá umelkyňa je akýmsi prototypom umelca, pochádzajúceho z ázijského sveta. My Európania si tento svet predstavujeme ako nesmierne húževnatý, pracovitý, súťaživý. V 20. storočí jeho umelci zaplavili svetové orchestre a nejeden z nich dnes patrí k svetovej špičke.

Zee Zee má vynikajúcu techniku, hrá precízne, bez jedinej chybičky, dodržuje predpísané tempá, spolu s Mozartom spieva nádherné melódie aj dramatické pasáže, ktorých je v jednom z dvoch molových koncertov majstra neúrekom. Filharmonici sú vo formáte klasického orchestra pod vedením Altrichtera rovnako snaživými a presne hrajúcimi partnermi. Z dirigenta bolo cítiť akýsi otcovský prístup, ktorý umelkyňa určite nepotrebuje, iba jej čínska kultúra káže byť zdvorilou, úslužnou a vďačnou za možnosť hrať Mozarta a so Slovenskou filharmóniou. Tej úcte sa musíme priučiť.

Zhang Zuo „Zee Zee“, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

V Paláci umení v Bruseli nezvíťazí hocikto, ale Zee Zee nie je povýšenecká. Ak aj cítime, že jej Mozart je trochu iný, ako sme zvyknutí, a ak hľadáme jeho srdce a dušu v riave tónov, predsa to neuberá na kráse hudby ani večera. Publikum je vďačné a klaviristku odmeňuje s nádejou, že od nej ešte niečo bude počuť. A počulo (Schumann).

Uviesť Symfóniu č. 2 „Lobgesang“ Felixa Mendelssohna Bartholdyho, je veľmi pekným dramaturgickým činom Slovenskej filharmónie a pozvať ako sólistov naše mimoriadne úspešné zahraničné sólistky a sólistu je chvályhodné. Symfónia-kantáta je dielom, ktoré skladateľ napísal 7 rokov pred smrťou (zomrel iba 48-ročný), a dnes sa často hráva.

Hudba Felixa Mendelssohna Bartholdyho čelila wagneriánom i samotnému Wagnerovi, antisemitom či kritike za svoje tonálne cítenie a staromódne skladby. Prešlo 170 rokov a diela objaviteľa zabudnutého J. S. Bacha dnes žijú všade na svete.

Petr Altrichter, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Lobgesang vznikol v roku 1840 k 400. výročiu vynálezu kníhtlače Johannesom Gutenbergom. Je to vlastne symfónia s tromi časťami, za ktorou nasleduje Lobgesang – Chválospev (vďaka redakcii Slovenskej filharmónie za kompletne uvedené texty v origináli i v slovenskom preklade Jely Krčméryovej-Vrteľovej). Symfónia je klasicky čistá, príjemná na počúvanie a obľúbený český dirigent mal v hráčoch pevnú oporu. Zo sólistov soprán a tenor dominujú a veľkú úlohu má zbor.

Mimoriadne vydarené boli sóla všetkých troch protagonistov. Sopranistku Simonu Šaturovú, medzinárodne etablovanú umelkyňu, pochádzajúcu z Bratislavy a žijúcu v Prahe, som zažila ako sólistku v tomto diele aj vo viedenskom Musikvereine nielen pred rokmi, keď ho spievala po prvýkrát, ale aj v tomto roku, keď debutovala s Viedenskými filharmonikmi, okrem toho aj vo Francúzsku, Bambergu či Štokholme. Existuje aj nahrávka s Tonkünstlerorchester (dirigent Andrés Orozco-Estrada) z roku 2011.

Simona Houda Šaturová, Petr Altrichter, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Šaturovej hlas má potrebnú silu aj výraz a umelkyňa dokáže precítiť dielo tak, aby bol v popredí jeho dynamiky obsah – chvála Boha. Jej dikcia je absolútne zrozumiteľná – to je vecou techniky a tú má Šaturová veľmi dobrú. Je na vrchole svojej kariéry, rolu vynikajúco zvládla.

Obaja ďalší sólisti, Jana KurucováJuraj Hollý, ktorých domovom sú nemecké a rakúske scény, boli taktiež ideálnymi predstaviteľmi. Kurucová, momentálne pôsobiaca v Hamburskej opere, bola istou odmenou, pretože prišla na jediný vstup pre mezzosoprán, ale práve ten bol vrcholom monumentálneho diela. V duete so Šaturovou vynikajúco ladili svojimi hlasovými farbami.

Jana Kurucová, Simona Houda Šaturová, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Kurucová zaplnila svojím volumenom celú sálu – podobne ako nedávno v úlohe Lišiaka v Janáčkovej opere Príhody líšky Bystroušky v Theater an der Wien. Jej hlas ešte stále dozrieva do krásy, umelkyňa ho vie ovládať tak, aby bez problémov zvládla kantilénu, lyrické a postupne aj mladodramatické party. U oboch sólistiek bolo evidentné obrovské prežívanie tohto duchovného diela. A všetkým trom sólistom boli nemecké texty rozumieť aj bez náhľadu do bulletinu!

Potešila som sa aj zo stretnutia s Jurajom Hollým, o ktorom som čítala v rakúskych novinách, kde ho prirovnávali k slávnemu Fritzovi Wunderlichovi. Práve na filharmonickom koncerte som si na to spomenula. Jeho farba hlasu je naozaj prenikavá a dikcia zrozumiteľná. Odspieval mužsky, v čistej línii.

Juraj Hollý, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Veľká vďaka patrí Petrovi Altrichterovi, ktorý je v bratislavskej Redute doma a má dobrý vzťah s orchestrom, ktorý s nadšením reaguje na jeho pokyny. Napokon, práve orchester Slovenskej filharmónie je priam závislý na dirigentovi – vie sa vypäť k mimoriadnemu výkonu, ak ho umelec inšpiruje. A o zbore ani nevraviac. Je ozdobou filharmónie a každé stretnutie s ním je veľkým umeleckým zážitkom. A má taktiež skvelú nemčinu, ktorá lahodila uchu. Pozvanie rakúskeho zbormajstra Thomasa Langa z Viedenskej štátnej opery na naštudovanie diela bolo veľkým bonusom pre Slovenský filharmonický zbor.

Jana Kurucová, Simona Houda Šaturová, Petr Altrichter, Juraj Hollý, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Trochu ma vyrušilo neformálne tlieskanie dirigenta takmer okamžite po odznení Mozarta a aj Mendelssohna, nehovoriac o pobádaní odchodu hráčov a spevákov z pódia. Potlesk ku koncertu patrí a zo zahraničia sa môžeme učiť, že hráči vstanú až potom, keď publikum dotlieskalo.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 1. 12. 2022

Mozart / Mendelssohn
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
1. a 2. decembra 2022

Petr Altrichter, dirigent
Thomas Lang, zbormajster
Simona Houda Šaturová, soprán
Jana Kurucová, mezzosoprán
Juraj Hollý, tenor
Zhang Zuo „Zee Zee“, klavír
Slovenská filharmónia
Slovenský filharmonický zbor

Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pre klavír a orchester č. 24 c mol, KV 491
Felix Mendelssohn Bartholdy: Symfónia č. 2 B dur Lobgesang, op. 52

www.filharmonia.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár