Skončil sa 19. ročník festivalu komornej hudby Konvergencie

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Nedeľný koncert vo Veľkom evanjelickom kostole (23. 9. 2018) uzavrel Čajkovského skladbou Suvenír z Florencie v poradí už 19. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Počas 7 dní festival ponúkol 9 koncertov, ktoré navštívilo viac ako 2000 poslucháčov.

Súčasťou programu boli aj sprievodné podujatia: čítanie o hudbe s Robertom Rothom, premietanie filmu Varga režisérky Sone Maletz, predkoncertné rozhovory a interpretačné kurzy s britským violončelistom Robertom Cohenom a kanadským violistom Juanom-Miguelom Hernandezom. Medzi viac než štyrmi desiatkami skladieb, ktoré v rámci festivalu zazneli, boli aj štyri svetové premiéry slovenských autorov (Marián Varga, Vladimír Godár, Martin Burlas, Ľuboš Bernáth).

Konvergencie 2018, čítanie o hudbe s Robertom Rothom,
foto: Mišenka Plantážnik

Na otváracom koncerte vo Veľkom evanjelickom kostole vystúpila na Konvergenciách po prvýkrát Iva Bittová. Hudbou Mariána Vargu, Vladimíra Godára a Luciana Beria si festival pripomenul nedávne jubileum tejto charizmatickej speváčky. Na koncerte premiérovo zazneli vokálny cyklus pre hlas a violončelo Vladimíra Godára s názvom Suňíčko a skladba Sollo cello pre J. L. z roku 2011 od Mariána Vargu. Iva Bittová na koncerte zaspievala aj výber z Vargových piesní, ktorých aranžmány pripravil Vladislav „Slnko“ Šarišský. Vyvrcholením koncertu bolo uvedenie Beriových Folk Songs, ktoré vďaka charizme Ivy Bittovej a jej skúsenostiam z rozličných štýlov a žánrov zazneli v originálnej a strhujúcej podobe.

Konvergencie 2018, Iva Bittová,
foto: Martina Šimkovičová

Radosť z hudby

Fanúšikovia hudby Deža Ursinyho si prišli na svoje druhý festivalový deň. Nespravodlivo zabudnutá hudba nedokončeného muzikálu P + L (Peter a Lucia) od Deža Ursinyho ožila v priestoroch Novej Cvernovky vďaka Dorote Nvotovej, Jakubovi Ursinymu a skupine Talent Transport. Koncert bol spojený s prezentáciou albumu, ktorý pokrstila autorka libreta Alta Vášová. Tá na tomto projekte spolupracovala tiež s básnikom a prekladateľom Jánom Strasserom.

Konvergencie 2018, Peter a Lucia,
foto: Jarmila Uhlíková

Výnimočný zážitok čakal aj návštevníkov Klarisiek, kde na treťom festivalovom koncerte zneli talianske renesančné a ľudové piesne o láske v podaní hudobníkov zo súboru Oni Wytars. Netradičným koncertom bol aj koncert súboru Barokksolistene pod vedením huslistu Bjarteho Eikeho v design factory. Projekt Alehouse Sessions, ktorý v Bratislave predstavili, získal nedávno prestížne nemecké ocenenie Opus Klassik Preis. Počas večera znela v uvoľnenej atmosfére pestrá hudba 17. storočia: od námorníckych pesničiek a ľudových melódií, cez clivé balady až po hravé úpravy diel „vážnych majstrov“. Všestranní hudobníci s hereckým talentom predviedli veľkú dávku radosti z hudby. Viacerí návštevníci koncertu ho označili ako doteraz „najveselší“ na festivale.

Konvergencie 2018, Oni Wytars,
foto: Martina Šimkovičová

Konvergencie 2018, Alehouse Session,
foto: Martina Šimkovičová

Bratislavská noc komornej hudby si symbolicky uctila 100. výročie vzniku spoločného štátu Čechov a Slovákov komornou hudbou Jána Levoslava Bellu, Eugena Suchoňa, Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka. Na koncerte premiérovo vystúpilo české Eben Trio v zložení Roman Patočka (husle), Jiří Bárta (violončelo) a Tereza Fialová (klavír). Počas večera znela aj súčasná hudba, ktorú zastupovali premiéry skladieb Ľuboša Bernátha (Večný tmel bytia) a Martina Burlasa (The Black Swan), ktoré autori venovali pamiatke Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

Konvergencie 2018, Bratislavská noc komornej hudby,
foto: Jarmila Uhlíková

Konvergencie sú známe prekvapivými dramaturgickými spojeniami. Koncert nazvaný Zjasnená noc, ktorý voľne nadväzoval na úspešné februárové predvedenie Beethovenových neskorých kvartet súborom Brodsky Quartet, predstavil diela skladateľov, ktorí žili a tvorili vo Viedni (Brahms, Beethoven, Schönberg). „Festivalový debut“ na ňom absolvovali huslista Dalibor Karvay a speváčka Alena Kropáčková.

Konvergencie 2018, Zjasnená noc,
Dalibor Karvay, Jordana Palovičová a Robert Cohen,
foto: Martina Zuzana Šimkovičová

Záverečný koncert s názvom Souvenir bol pomenovaný podľa populárneho Čajkovského sexteta Suvenír z Florencie. Ďalším „suvenírom“, ktorý festival Konvergencie na koncerte ponúkol publiku, bola skladba Il tramonto (Západ slnka) pre mezzosoprán a sláčikové kvarteto v sugestívnom predvedení Evy Šuškovej. Stravinského Elégia pre sólovú violu bola pozvánkou na zimnú časť festivalu. Zabudnúť nemožno ani na otvorenie festivalu, ktoré patrilo symbolicky umeleckému riaditeľovi Jozefovi Luptákovi a jeho pedagógovi z Royal Academy of Music, významnému britskému violončelistovi Robertovi Cohenovi.

Konvergencie 2018, Souvenir, Eva Šušková,
foto: Martina Zuzana Šimkovičová

Konvergencie pokračujú

„Tento ročník by som nazval emocionálnym. Od koncertu s Ivou Bittovou, cez premiéry pre Jána a Martinu, fantastických hudobníkov zo súboru Barokksolistene s projektom Alehouse Sessions, vystúpenie Oni Wytars, až po koncerty s názvami Zjasnená noc či Souvenir. Vo všetkom boli neuveriteľne silné emócie. Bol to pre mňa veľmi silný ročník. Spojenia s vynikajúcimi hudobníkmi a zároveň priateľmi ako Robert Cohen, Juan-Miguel Hernandez či skvelí Milan Paľa, Martin Ruman, Eva Šušková, Jordana Palovičová a ďalší. Všetky koncerty niesli v sebe silnú emóciu.“ hodnotí 19. ročník festivalu Konvergencie jeho zakladateľ Jozef Lupták. Konvergencie pripravujú už po štvrtý raz zimnú sériu koncertov, tentokrát venovanú Igorovi Stravinskému. V podaní viacerých hudobníkov zaznejú od 11. – 17. februára 2019 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu Svätenie jari, Príbeh vojaka, Concerto “Dumbarton Oaks” a ďalšie diela tejto veľkej skladateľskej osobnosti.

Zdroj: Festival Konvergencie

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár