Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

7. júla 2015 redakcia Sezóna 2014/2015

Skončil sa 7. ročník festivalu mládežníckych orchestrov a zborov Šengenský poludník

Šengenský poludník 2015, Galakoncert na Terase, foto: Bohdan Dohovič
Veľkosť písma
A
A
A
Košice – Koncert zboru filipínskych vysokoškolákov z UP Manila Chorale uzavrel v pondelok v poľskom Krakove program 7. ročníka Medzinárodného festivalu mládežníckych orchestrov a zborov Šengenský poludník. Festival, ktorý organizuje sláčikový orchester Musica Iuvenalis, aj v tomto roku priniesol pár prekvapení a množstvo vynikajúcich koncertov nielen v Košiciach.

Hudba v podaní mladých nadšencov je každoročným lákadlom začiatku kultúrneho leta nielen v Košiciach, ale aj vo Vysokých Tatrách či ďalších miestach regiónu. Svedčia o tom zaplnené kostoly a ďalšie miesta, na ktorých sa odohrávali dve desiatky koncertov. Mnohé priniesli neuveriteľnú atmosféru. „Určite najlepšiu sme zažili na galakoncerte v kostole svätého Gorazda na košickom sídlisku Terasa. Postarali sa o ňu nielen chlapčenský zbor z Mukačeva či Harmonia z Cieszyna, ale najmä naši filipínski priatelia z UP Manila Chorale, ktorí na každom svojom koncerte potvrdzovali, prečo patria medzi stovku najlepších amatérskych speváckych zborov na svete. Práve na Terase sme s nimi zažili niečo, čo prežívajú najväčšie hviezdy. Päť posledných piesní v ich podaní vždy končilo ováciami publika, ktoré po každej spontánne vstávalo a tlieskalo postojačky. Mňa osobne prekvapili, ba možno povedať až šokovali informáciou, že len minimum spevákov zo zboru pozná noty. Počas tých troch rokov čo sa s nimi poznáme som to vôbec nepredpokladal,“ hovorí riaditeľ festivalu Igor Dohovič o „hviezdnom“ zbore z druhého konca zemegule.

Šengenský poludník 2015, Galakoncert na Terase, foto: Miroslav Vacula
Šengenský poludník 2015,
Galakoncert na Terase,
foto: Miroslav Vacula

Vrcholom festivalu bol aj v tomto roku záverečný koncert viac ako stočlenného medzinárodného orchestra a zboru Šengenský poludník v košickom Kostole Premonštrátov. Riaditeľ festivalu pre hudobníkov, ktorých spojil festival, opäť vybral poriadne náročnú skladbu – Stabat Mater Karola Szymanowského. Podobne ako pri Verdiho Requiem (2012), Mozartovej Korunovačnej omši C dur (2013) či Rossiniho Petite Messe Solennelle (2014) aj v tomto roku trvala príprava na koncert len niekoľko skúšok. Napriek tomu v spojení s pobožnosťou krížovej cesty ponúkla hudba Szymanowského v podaní orchestra a zboru a sólistov Lucie Knotekovej, Gabriely Hübnerovej a Mariána Lukáča pod taktovkou Igora Dohoviča skvelý hudobný zážitok a mnohým divákom prebehovali telom zimomriavky. Viacerí po odznení posledných tónov dokonca ostali sedieť a pýtali sa, či to už skončilo alebo ešte odznie aj niečo iné. „Po každom takomto záverečnom koncerte príde veľký pocit úľavy. Skladby, ktoré dokáže z niekoľkých skúšok predniesť mladí hudobníci, patria medzi náročné diela svetovej hudobnej literatúry. A to ako ich zvládajú je dôkazom toho, že hudba je pre nich naozaj vášňou. A som rád, že sa nám darí už sedem rokov práve na Šengenskom poludníku týchto mladých muzikantov z viacerých krajín spájať a prostredníctvom ich hudby prenášať pozitívnu energiu na našich divákov,“ dodal riaditeľ festivalu Igor Dohovič. O programe 7. ročníka festivalu sme informovali TU…

www.sengenskypoludnik.eu

Informoval: Svjatoslav Dohovič, ŠP

Zdieľať:

O autorovi

redakcia
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

Videozáznam tlačovej konferencie Národného divadla Košice k sezóne 2023/2024