Skončili sa Konvergencie venované Bachovi

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Po kompletoch Šostakovičových a Bartókových sláčikových kvartet, po edícii venovanej Beethovenovi a Stravinskému priniesol medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie (um. riaditeľ Jozef Lupták) bratislavskému publiku od 4. do 15. februára 2020 nadčasovú hudbu nemeckého barokového génia Johanna Sebastiana Bacha.

Festivalová dramaturgia ponúkla šesť koncertných večerov, súčasťou bol aj detský koncert v spolupráci so Základnou umeleckou školou M. Ruppeldta, organový recitál nemeckého organistu Wolfganga Zerera a prednáška renomovanej muzikologičky Christine Blanken z Bachovho inštitútu v Lipsku.

Prednáška Christine Blanken, Konvergencie, 2020, foto: Martina Šimkovičová
Robert Cohen, Konvergencie, 2020, foto: Viki Kollerová

Na zimnej edícii festivalu zaznelo všetkých šesť Brandenburských koncertov pod vedením vynikajúceho huslistu Igora Karška, komplety Suít pre sólové violončelo v podaní britského violončelistu Roberta CohenaJozefa Luptáka, Goldbergovské variácie v interpretácii špičkového klaviristu Mikiho Skutu, či komplet Sonát a partít pre sólové husle v podaní husľových virtuózov Ilyu Gringoltsa Milana Paľu.

Pozvanie na festival prijal aj svetoznámy hráč na čembale Mahan Esfahani. Festival uzavrelo partnerské podujatie, koncert súboru starej hudby Solamente naturali (um. vedúci Miloš Valent), ktorý v rámci svojho cyklu spolu s dielami Johanna Michaela Bacha uviedol aj slávnostné kantáty Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort a Die Elenden sollen essen.

Celkovo na festivale vystúpilo viac ako 35 domácich a zahraničných interpretov s návštevnosťou cez 1700 návštevníkov, viaceré koncerty boli vopred vypredané.

Milan Paľa, Konvergencie, 2020, foto: Viki Kollerová
Miki Skuta, Konvergencie, 2020, foto: Viki Kollerová

Ideou Konvergencií je spájanie a podpora domáceho interpretačného umenia, v tomto zmysle festival aj tentokrát sprostredkoval publiku na sólových recitáloch to najlepšie zo slovenskej i zahraničnej scény, okrem toho vytvoril inšpirujúci priestor pre stretnutie renomovaných domácich i zahraničných hudobníkov nad partitúrou Brandenburských koncertov.

Festival bol súčasne miestom, ktoré bolo rovnako otvorené hudobníkom špecializujúcim sa na barokovú hudbu (Esfahani, Gringolts), ale tiež veľmi osobným a subjektívnym pohľadom na tvorbu nemeckého barokového génia (Paľa, Cohen, Skuta). Táto otvorenosť bola prítomná aj v prípade naštudovania Brandenburských koncertov, ktorého sa zúčastnili významné osobnosti zo sveta starej hudby, ako čembalistka Barbara Maria Willi a viacerí členovia domácich súborov starej hudby, ale tiež vynikajúci sóloví a komorní hráči s „univerzálnym“ repertoárovým záberom.

Festivalový tím Konvergencií 2020, foto: Viki Kollerová

Za všetkých si zmienku zaslúžia čilská hobojistka Blanca Gleisner alebo virtuózna srbská trubkárka Laura Vukobratović. Komplexný a koncentrovaný pohľad na Bachovu tvorbu, ktorý Konvergencie v priebehu niekoľkých dní publiku umožnili v historických priestoroch Zrkadlovej siene Primaciálneho paláca a Veľkého evanjelického kostola, je v domácom kultúrnom priestore výnimočný.

Konvergencie pokračujú v septembri

Hlavá časť v poradí už 21. ročníka festivalu Konvergencie sa bude konať v druhej polovici septembra a prinesie tradične komorné večery v kombinácii s väčšími projektami. Tešiť sa možno na ďalšie inšpirujúce spájania – od skvostnej komornej hudby nášho regiónu, cez hudbu Mariána Vargu v novom šate, krásu stredovekých piesní v podaní škandinávskych umelcov, či Beethovena v nečakanom spracovaní.

www.konvergencie.sk

Informovala: Ivana Schwarz, Konvergencie

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku