Ostrava – Úspešne sa skončila jedna z najväčších udalostí súčasnej hudby na svete, ktorá tohto roku priniesla stovku skladieb a až tretinu z nich v svetovej premiére. Na Ostravských dňoch 2015 uviedli aj súčasné opery. Organizátorom festivalu je Ostravské centrum nové hudby.
Ostravské centrum novej hudby (OCNH) vzniklo v roku 2000 za účelom organizovania Ostravských dní – Inštitútu a Festivalu novej hudby, ktorý dava skladateľom, hudobníkom a muzikológom príležitosť pracovať s poprednými predstaviteľmi súčasnej hudby. V roku 2005 založilo OCNH medzinárodný komorný orchester Ostravská banda a od roku 2002 organizuje v spolupráci s Janáčkovou filharmóniou Ostrava mimoriadne koncerty. Od roku 2012 usporadúva OCNH v spolupráci s Národným divadlom moravskosliezským v Ostrave festival súčasnej opery NODO (New Opera Days Ostrava / Dni novej opery Ostrava). OCNH tiež vydáva odborné publikácie.
Virtuóznym vystúpením Reinholda Friedricha, na ktorom zaznel Koncert pre trúbku Bernda Aloisa Zimmermanna, skončilo v Dome kultúry v Ostrave 8. bienále inštitútu a festivalu Ostravské dni 2015. Diváci svojím nadšeným potleskom ocenili výkony sólistov, dirigentov, Ostravskej bandy a Janáčkovej filharmónie Ostrava na záverečnom koncerte festivalu. Aktuálny ročník festivalu Ostravské dni sa konal od 21. do 29. augusta 2015 a popri už tradičných priestoroch – Dom kultúry mesta Ostravy, Janáčkovo konzervatórium, kostol sv. Václava, Galéria výtvarného umenia a obe budovy Národného divadla moravskosliezskeho – ponúkol na koncerty súčasnej hudby i priestory nové – kryté námestie Trojhalí Karolína a Staré koupelny Provozu Hlubina.

Ostravské dni 2015,
foto: Martin Popelář, archív OCNH
Piatkový (21.8.) päťhodinový večer priniesol performance, improvizácie, koncert husľového dua String Noise, operu Rudolfa Komorouse a film s autorským výstupom Jennifer Walshe.
Sobota (22.8.) patrila osemhodinovému Minimaratónu elektronické hudby v dramaturgii Michala Rataja. Odohrával sa na dvoch miestach a zúčastnilo sa ho deväť autorských formácií.
Oficiálne otvorenie festivalu sa uskutočnilo v sobotu 23.8. v Trojhalí Karolína, veľkom priestore, ktorý poskytol výborné akustické zázemie trom orchestrom a skladbám pre tri orchestre. Vrcholom večera bolo uvedenie Gruppen Karlheinza Stockhausena.

foto: Ostravské dni,
Ostravské dni 2015,
foto: Martin Popelář, archív OCNH
Pondelkové a utorkové koncerty (24. a 25. 8.) patrili vystúpeniam medzinárodného orchestra Ostravská banda, ktorý vznikol pred desiatimi rokmi ako rezidenčný orchester festivalu. Vďaka skúškam, ktoré trvali aj dvanásť hodín denne, a vysokému profesionálnemu nasadeniu všetkých hráčov mohla Ostravská banda sprevádzať festival až do konca, vrátane predvedenia dvoch opier. Začiatok festivalového týždňa patril tiež recitálu klaviristu Daana Vandewalleho so skladbami Christiana Wolffa alebo nočným štyri hodiny trvajúcim sólam.
Stredu (26.8.) otvorilo Elole klavírne trio z Drážďan a fama Q z Prahy. Potom nastúpila viac ako osemdesiatčlenná Janáčkova filharmónia Ostrava, aby zahrala svetové premiéry Petra Baklu, Michala Rataja, Feldmanov Koncert pre hoboj (sólista Vilém Veverka), Koncert pre trombón Iannisa Xenakisa (sólista William Lang) či POEndulum Helmuta Oehringa (sólista David Moss).
Veľkú stredu s obdivuhodnými výkony Janáčkovej filharmónie vystriedal subtílnejší štvrtok v kostole sv. Václava. K Ostravskej bande sa pridal rezidenčný zbor Ostravských dní Canticum Ostrava s Jurijom Galatenkom. Záver dňa potom patril iskrivému vystúpeniu Cimbálové muziky Irvina Venyše, ktorá vznikla výhradne pre Ostravské dni.

Ostravské dni 2015,
foto: Martin Popelář, archív OCNH
V piatok (28. 8.) bolo možné navštíviť dve opery – Afterword Georga Lewisa a Mistrovská díla Petra Kotíka. V Divadle Jiřího Myrona a Divadle Antonína Dvořáka tak pri tejto príležitosti spievalo sedem spevákov z USA. O premiérach týchto opier sme informovali TU… Piatkový večer sa predĺžil vystúpením mladých skladateľov v Provozu Hlubina do neskorej noci.
Popoludnie v sobotu (29 .9.) patrilo ďalším ôsmym skladbám účastníkom Inštitútu Ostravských dní a vyvrcholil už spomínaným záverečným koncertom, na ktorom zazneli v svetovej premiére kompozície Alexa Minceka, technicky náročný Bergerov Kammerkonzert (sólisti Hana Kotková a Daan Vandewalle), Ligetiho Double Concerto (sólisti Daniel Havel a Jan Souček), svetová premiéra Ben Richtera s klavírnym sólom Keiko Shichijo.
Poslednou skladbou deväťdňového maratónu súčasnej hudby bola klasicko – jazzová fúzia z 50. rokov 20. storočia Nobody Knows de Trouble I See už spomínaného Zimmermanna s charizmatickým sólom Reinholdom Friedrichom.
V službách Ostravských dní tento rok pracovali dirigenti Johannes Kalitzke, Rolf Gupta, Petr Kotík, Roland Kluttig, Ondřej Vrabec a Carl C. Bettendorf, ktorí viedli takmer 200 hudobníkov z celého sveta. Ostravské dni priniesli v bohatej a rôznorodej dramaturgii popri koncertoch veľkej symfonickej hudby, komornej hudby a troch opier tiež zvukovú inštaláciu Alvina Luciera.

foto: Martin Popelář, archív OCNH
Ostravské dny boli tento rok výnimočné aj vysokou návštevnosťou. Nárast publika, ktoré ide cielene za súčasnou hudbou, bol pre organizátorov najväčším prekvapením.
Ostravské centrum novej hudby aktuálne pripravuje NODO 2016 – Dni novej opery Ostrava. V poradí deviate Ostravské dni by sa mali konať 14. 8.- 2.9. 2017.
Zdroj: Ostravské dni
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.