Skvelá Gilda Simony Šaturovej

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Inscenácia Rigoletta Giuseppe Verdiho patrí v repertoári Opery SND k tým „v strednom veku“. Premiéru mala na jeseň 2013 a naša prvá operná scéna ju uviedla pri príležitosti 200. výročia narodenia skladateľa. Mnohí odborníci i bežní diváci vnímali túto premiéru ako isté sklamanie. Uctiť si významné výročie významného skladateľa priemernou inscenáciou jeho bežne uvádzanej opery určite nie je adekvátne. Aký je bratislavský Rigoletto dnes, po vyše troch rokoch?

Koncepcia nemeckého režiséra Martina Schülera už v čase premiéry nevzbudila nadšenie a ani čas nepotvrdil jej kvality. Vlastne sa ani o žiadnu veľkú koncepciu nejedná. Je to až na zopár detailov úplne bežná ilustratívna inscenácia, ktorá sa vďaka svojmu atraktívnemu vizuálu, situovanému do bližšie nešpecifikovanej doby 20. storočia (scéna Hans Dieter Schaal, kostýmy Susanne Thomasberger), iba tvári ako súčasné divadlo. Na fotografiách vyzerá dobre, no inak je plná starožitného operného pátosu vo vedení spievajúcich hercov a aranžovaní zboru. Celkové vyznenie je chladné, bez emócií – nejde v línii drámy, štylizácie, ani psychológie. Nepomohli ani pridané vraždy a zjavenie ducha Gildy v závere, skôr devalvovali účinok dominantného tragického motívu. Pozitívom vtedajšej novinky bolo hudobné naštudovanie Friedricha Haidera a niektoré spevácke výkony (Kyungho Kim, Andrea Vizvári, Monika Fabianová, Jozef Benci).

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2017,
Simona Šaturová (Gilda), Alexander Krasnov (Rigoletto),
foto: Alena Klenková

Punc výnimočnosti tejto inscenácii ponúkla repríza z 20. januára 2017, predovšetkým vďaka hosťovaniu svetovo renomovanej slovenskej sopranistky Simony Šaturovej v postave Gildy. Ďalším lákadlom bol ruský barytonista Alexander Krasnov v titulnej postave. Napriek zvučným menám bolo v hľadisku priveľa voľných miest.

Simona Šaturová je hlasovo i herecky ideálnou predstaviteľkou Gildy a potvrdila to aj v tomto predstavení. Jej vokálna koncepcia je silno ovplyvnená historicky poučenou interpretáciou starej hudby a postave mimoriadne sedí. Jej krehký farebný soprán sa úplne prirodzene vynáral z hudobného pradiva Verdiho hudby a s pozoruhodnou ľahkosťou sa niesol ponad orchester. Gilda Simony Šaturovej mala vrúcnu strednú polohu, suverénne žiarivé výšky, trilky, široký dynamický a výrazový register, citovú angažovanosť a presvedčivé herectvo. Alexander Krasnov ako Rigoletto striedal silné a slabšie miesta i pamäťové výpadky. Nebola síce ohlásená indispozícia, no opatrný výkon by tomu nasvedčoval. V strednej polohe bol schopný i dramatickejšieho výrazu, no výšky sa snažil príliš neexponovať. Aj herecky bol jeho výkon rozkolísaný a často vydarenú silnú gestiku striedali prázdne pohybové klišé.

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2017,
Tomáš Juhás (Vojvoda), Miriam Maťašová (Grófka Ceprano), Alexander Krasnov (Rigoletto),
foto: Alena Klenková

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2017,
Alexander Krasnov (Rigoletto), Ján Galla (Sparafucile), Daniel Čapkovič (Monterone),
foto: Alena Klenková

Tenoristovi Tomášovi Juhásovi úloha Vojvodu vokálne príliš nesedí, trápi sa s mnohými frázami i výškami. Postava už od režiséra nedostala jasný herecký profil a po troch rokov je tento fakt ešte viac zreteľný. Sparafucile je akoby šitý na telo Jánovi Gallovi, ktorý ho obdaril presvedčivým (až mladícky pôsobiacim) energickým herectvom a optimálnym speváckym výkonom. Denisa Hamarová si postavu Maddaleny herecky doslova užila, čo pretavila aj do spoľahlivého speváckeho výkonu. Daniel Čapkovič v úlohe Monteroneho pôsobí priam luxusne a do budúcnosti by som ho videl ako veľmi perspektívneho Rigoletta. Výkon Orchestra Opery SND pod vedením Martina Leginusa rozhodne nebol reprízový. Spočiatku sa síce vyskytlo zopár nepresností, no postupne sa rozohral k nadštandardnému výkonu. Dirigentovi sa opäť podarilo aj napriek neveľmi priaznivej akustike opernej sály v novej budove SND účelne vyvážiť spevácku a orchestrálnu zložku. Viacerými strhujúco vypracovanými miestami a vhodnými tempovými korekciami obohatil pôvodné hudobné naštudovanie. Podobne Zbor Opery SND podal sústredený výkon hodný svojej povesti.

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2017,
foto: Alena Klenková

Celkový pozitívny pocit z reprízy mnohým divákom trocha naštrbili nefunkčné titulky. Dvojjazyčné ospravedlnenie riaditeľa Opery SND, ktoré zaznelo z reproduktorov pred predstavením, dáva nádej, že aj nové titulkovacie zariadenie bude bilingválne.

Autor: Jozef  Červenka

písané z reprízy 20. 1. 2017

Giuseppe Verdi: Rigoletto
Opera SND
premiéra: 4. a 5. októbra 2013
repríza 20. januára 2017

Hudobné naštudovanie: Friedrich Haider
Dirigent: Martin Leginus
Réžia: Martin Schüler
Scéna: Hans Dieter Schaal
Kostýmy: Susanne Thomasberger
Zbormajster: Pavel Procházka
Dramaturgia: Martin Bendik

osoby a obsadenie

Vojvoda: Tomáš Juhás
Rigoletto: Alexander Krasnov
Gilda: Simona Šaturová
Sparafucile: Ján Galla
Maddalena: Denisa Hamarová
Monterone: Daniel Čapkovič

www.snd.sk

článok aktualizovaný 25. 1. 2017 o 0:15 hod. – doplnený o aktuálne fotografie z recenzovaného predstavenia

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT), od roku 2021 šéfdramaturg Opery SND.

Zanechajte komentár