Slovenská filharmónia privítala českých umelcov

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V Bratislave sa znova začínajú rozbiehať online koncerty bez publika. Slovenská filharmónia ponúkla dva online koncerty. Prvým bol klavírny recitál ukrajinského poslucháča Prof. Mariána Lapšanského Bohdana Kovala, druhým symfonický koncert s českými hosťami. Uskutočnil sa 29. januára. Oba je možné naďalej sledovať na stream.filharmonia.sk.

Zaujal ma program i interpretácia. Dvaja z trojice uvedených skladateľov boli českí autori a aj interpreti prišli k nám z Čiech – zavítal k nám dobre známy dirigent Petr Altrichter a hviezda, sólový fagotista Jan Hudeček. Zatiaľ čo dirigent Altrichter je u nás udomácnený, obľúbený, orchester profituje z jeho nadhľadu, umu a dirigentskej skúsenosti a vzťah orchestra a dirigenta je veľmi priateľský, Jan Hudeček je pre Slovensko objavom.

Jan Hudeček, Petr Altrichter, Slovenská filharmónia, 2021, foto: Alexander Trizuljak/SF

Sólo fagotistu Opery Národného divadla v Prahe, rodáka z Českých Budějovíc, predchádzal chýr o úspešnom mladom virtuózovi. Po absolútnom víťazstve v kategórii dychových nástrojov na Medzinárodnej súťaži mladých hudobníkov „Citta di Barletta“ v Taliansku sa stal laureátom Medzinárodnej interpretačnej súťaže Pražská jar.

Jan Hudeček uviedol so Slovenskou filharmóniou Koncert pre fagot a orchester českého skladateľa Jiřího Pauera, dielo z roku 1949. Pauer bol dlhoročným riaditeľom Českej filharmónie či riaditeľom Národného divadla v Prahe za čias totality. Že bol nadaným skladateľom, o tom svedčí aj táto absolventská práca autora. Jej hlavnou devízou je to, že sólista prezentuje celú škálu svojho umenia. Nápadité témy, ale aj formové spracovanie je svieže i v dnešnej dobe. Sólovej koncertnej literatúry pre fagot nie je veľa, preto rozumiem, že Hudeček siahol po tomto diele a hral vynikajúco. Orchester s Petrom Altrichterom boli pre výnimočného sólistu veľkou oporou pri tomto rozsiahlom diele.

Jan Hudeček, Petr Altrichter, Slovenská filharmónia, 2021, foto: Alexander Trizuljak/SF

Z hľadiska dramaturgie boli nápadité predovšetkým ďalšie dva tituly – na úvod koncertu to bola Hudba z opery Čert a Káča, op. 112, B 201 Antonína Dvořáka a to Predohra k 3. dejstvu – Pekelný tanec z 2. dejstva. Je to veľmi príjemné a osviežujúce dielo, ktoré zaznieva iba málokedy. Operu Čert a Káča napísal Dvořák pred Rusalkou, štyri roky pred koncom života. Bolo to obdobie, kedy sa s vervou vrhal do písania opier ako diel, ktoré sú najbližšie k širokej verejnosti. Je to pre Dvořáka typické dielo, kde sa snúbi rozprávka s tanečnosťou a ľúbivosťou, je svižné, zároveň dojímavo hrejivé a najmä v Pekelnom tanci bujaré a strašidelné. Dvořák, svetový český bard, rozpoznateľný po prvom takte.

Na tvárach hráčov Slovenskej filharmónie bola pohoda. Ich výkon bol korektný, poddával sa pokynom dirigenta, tušiac, že ich online sledujú mnohí diváci a ešte viac si ich koncert vypočuje následne.

Ako úžasne profitujeme z našej blízkosti a prepojenosti s českou hudobnou scénou, toho bolo neklamným dôkazom aj pozvanie Petra Altrichtera hosťovať v bratislavskej Redute. Jeden z najvýznamnejších českých dirigentov, ktorý upútal na seba pozornosť ako laureát Medzinárodnej dirigentskej súťaže v Besançone, s raketovým nástupom na koncertné pódium slávnej Českej filharmónie za čias Václava Neumana, má dnes doslova svetovú kariéru. Je to hĺbavý typ umelca, so samozrejmým vzťahom k českej literatúre, jej spevnosti, hravosti, ale aj dráme, ktorý má veľmi široký svetový repertoár. Stretnutia s ním sú vždy obohatením.

Petr Altrichter, Slovenská filharmónia, 2021, foto: Alexander Trizuljak/SF

Slovenská filharmónia naštudovala na druhú polovicu koncertu Symfóniu č. 4 c mol „Tragickú“, D. 417 Franza Schuberta. Zo známych interpretácií tejto symfónie mi mimoriadne konvenuje predstava Claudia Abbada. Zažila som s ním unikátne kompletné uvedenie Schubertových symfónií v interpretácii Mozarteumorchester Salzburg na Salzburských festivalových hrách v roku 2008. Možno je to preto, že mi majster dovolil sedieť na všetkých skúškach v slávnom Mozarteu…

Pri sledovaní Slovenskej filharmónie s českým hosťom Petrom Altrichterom som zažívala podobnú preduchovnelú krásu diela ako vtedy v Salzburgu, hlavne jeho pomalých častí. Dirigent zvýraznil vnútornú dramatickú výstavbu diela 19-ročného majstra, obe rýchle časti prinášali do hry svetlo a radosť napriek názvu symfónie a jej zavádzajúcej c-molovej tónine, evokujúcej nadväznosť na Beethovenovu Osudovú symfóniu. Schubert bol jednoznačne vrcholom celého koncertu.

Petr Altrichter, Slovenská filharmónia, 2021, foto: Alexander Trizuljak/SF

Perlička na záver – ako vždy, výborná práca nahrávacieho tému streamboyz Slovenskej filharmónie. Hoci som si detaily naozaj užívala a sú unikátne, lebo sú naživo, poslucháč je akoby pri tom, chýbal mi častejší záber na dirigenta. V istom momente som ho doslova „vyhľadávala“, ale to je, samozrejme, moja rýdzo subjektívna potreba. A potešilo ma v tomto čudnom čase, že v Redute svietili všetky tri lustre počas celého koncertu. Bolo to symbolické svetlo nádeje…

Autor: Viera Polakovičová

písané z online prenosu 29. 1. 2021

Slovenská filharmónia
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, 29. januára 2021
Cyklus D/E – Hudba troch storočí, odvysielané cez stream.filharmonia.sk

Slovenská filharmónia
Petr Altrichter
, dirigent
Jan Hudeček
, fagot

Antonín Dvořák: Hudba z opery Čert a Káča, op. 112, B 201
Predohra k 3. dejstvu – Pekelný tanec z 2. dejstva
Jiří Pauer: Koncert pre fagot a orchester
Franz Schubert: Symfónia č. 4 c mol Tragická, D.417

www.filharmonia.sk | stream.filharmonia.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Viera Polakovičová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku