Po 16-dňovom hudobnom maratóne v Redute, počas ktorého sa konalo 19 koncertov, na ktorých vystúpilo sedem zahraničných telies, najvýznamnejšie domáce orchestre a súbory, odzneli dve diela žijúcich tvorcov (Čekovská a L. Burlas), rad diel slovenských tvorcov niekoľkých storočí a svetová hudba vrátane avantgardy 20. storočia, sa festival BHS skončil. Na záver už tradične vystúpila Slovenská filharmónia, tento raz na čele s francúzskym dirigentom Alexandrom Blochom. Odzneli diela Roberta Schumanna, Camille Saint-Saënsa a Césara Francka. Spoluúčinkoval Slovenský filharmonický zbor, ktorý pripravil Jozef Chabroň.
Rad sponzorov a partnerov festivalu sa špeciálne pre tento koncert doplnil o Francúzsky inštitút v Bratislave. Ďalšie dva koncerty BHS podporili diplomatické zastúpenia Talianska (1. 10.) a Španielska (24. 9.) a komorný koncert z piesňovej tvorby slovenských skladateľov sponzorovala SOZA (25. 9.).
Prečítajte si tiež:
• Bratislavské hudobné slávnosti 2022 bravúrne otvorila Slovenská filharmónia s Danielom Raiskinom
• Slovenské piesne na BHS boli výborným nápadom dramaturgie
• BHS 2022: Prvý zahraničný orchester prišiel z Prahy, prvý vrchol pripravilo Monte Carlo
• Symfonický orchester Slovenského rozhlasu s dirigentom Ondrejom Lenárdom a huslistom Jurajom Čižmarovičom na BHS 2022
Predohra op. 115 Manfred nemeckého romantika Roberta Schumanna sa považuje za jeho najlepšie symfonické dielo. Ako predloha jej slúžilo rovnomenné dielo anglického básnika Lorda Byrona, s ktorým sa skladateľ stretol už v mladosti. Dramatickú predohru Manfred však skomponoval až potom, ako sa mu v zrelom veku dostal do rúk nemecký preklad básne od teológa Suckowa. Jej premiéra odznela štyri roky pred Schumannovou smrťou.

Aj keď ju autor pôvodne zamýšľal ako melodrámu a vo svojej dobe mala veľký úspech, dnes sa hráva iba jej predohra a takú ju do svojho programu zaradil aj Francúz Alexander Bloch, ktorý v Bratislave vystúpil po prvýkrát. Jej dramatickosť a dynamizmus zvýraznil s energiou mladého umelca, avšak svoju pohybovú indispozíciu mi spomenul až po koncerte. Zato v Schumannovi mal šťastnú ruku. Skladba plynula v šťavnatom romantickom odeve s príjemne motivovanými hráčmi.
Celý program 37-ročného šéfdirigenta Národného Orchestra v Lille so Slovenskou filharmóniou pozostával z diel obdobia hudobného romantizmu. Plynul odľahčene a v radostnej atmosfére. Poslucháči si to určite všimli, najmä keď na pódium vystúpil izraelsko-americký huslista Gil Shaham, Slovenskej filharmónii dobre známy z jej hosťovania na festivale InClassica v Dubaji… (písali sme o tom TU…)

Shaham je vyslovene kontaktný človek, neustále sa usmieva a má veľkú charizmu, ktorou si okamžite získava publikum a šíri dobrú náladu aj v spolupracujúcom orchestri. Pre koncert so Slovenskou filharmóniou si zvolil Husľový koncert č. 3 h mol, op. 61 Camille Saint-Saënsa, skladateľa, ktorý je majstrom elegancie a takmer až impresionistických farieb. Vo svojej interpretácii ich veľmi pôsobivo diferencoval a odstupňoval jednotlivé plochy diela tak, aby vyzneli jeho nuansy. Dialóg s orchestrom a dirigentom bol plný virtuálnych prepojení.
Saint-Saëns neznie u nás na koncertnom pódiu veľmi často, ale vždy je to veľká odmena. Husľový koncert h mol je výpravné dielo, ďaleko presahujúce formát bežného sólového koncertu. Pochádza z roku 1880 a patrí k najznámejším inštrumentálnym dielam tohto francúzskeho skladateľa. Pod taktovkou presvedčivého dirigenta Alexandra Blocha, ktorý francúzskou hudbou priam žije, to vyšlo ladne a nonšalantne.

Francúzsku hudbu hrá celý svet a stále sa darí objavovať nové diela, v ich rámci nové detaily a súvislosti, a v každej ďalšej podobe nadobúda nový tvar.
Prečítajte si tiež:
• Budapeštiansky festivalový orchester šokoval na BHS pikantnými prekvapeniami
• Česká filharmónia so šéfdirigentom Semyonom Bychkovom a huslistkou Lisou Batiashvili na BHS
• BHS 2022: Slovenská filharmónia s lesným rohom v hlavnej úlohe
Dominantou koncertu bola vzácna symfonická báseň Psyché belgicko-francúzskeho skladateľa Césara Francka, ktorého 200. výročie narodenia si pripomína celý kultúrny svet. Život tohto romantického majstra sa viaže predovšetkým na Paríž, kde bol uznávaným organistom, pedagógom, dirigentom a skladateľom. Psyché skomponoval v zrelom veku v roku 1887 (zomrel ako 68-ročný v roku 1890), a to na text Sicarda a Louisa de Fourcauda, inšpirovaný románom Metamorfózy od starovekého berberského básnika Apuleia. Premiéru mala v Paríži v roku 1888 pod taktovkou skladateľa.
Psyché je pohladením duše. Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor (s trojnásobne väčším počtom speváčok ako spevákov) s nadšením reagovali na hosťa. Franckova hudba je nádherná, zbor zapadá do symfonického celku a nielenže poéziu vysvetľuje v dobre zrozumiteľnom originálnom texte (uverejnenom v origináli a v slovenskom preklade v profesionálne napísanom programovom bulletine z pera Ivana Martona), ale domaľováva hudbu špeciálnymi akvarelmi.

Orchester vytvára príbeh Psyché, ktorá navzdory podmienke odkryla svoju tvár a musela zniesť pokorenie a útrapy, ale vo Franckovej symfonickej básni jej Eros odpúšťa a splynú v láske. Skladba bola pre Slovenskú filharmóniu mimoriadnou príležitosťou ukázať kvality jej telies. Orchester aj Slovenský filharmonický zbor odviedli dobrú prácu a v radostnej atmosfére celého koncertu vyrozprávali 50-minútová drámu. Sugestívny šťastný záver, keď milenci stúpajú do nebies, vyspievali zbor a láskyplné harfy.
Bloch ako rodený Francúz, navyše s pohľadom úspešného mladého umelca, ktorý zastáva významný post v jednom zo zaujímavých miest Francúzska – Lille, umožňujúci mu budovať svoj repertoár a aj do hĺbky študovať práve francúzsku hudbu, bol pre našich filharmonikov prínosom.
Prečítajte si tiež:
• Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia s dirigentom Jurajom Valčuhom a klaviristom Behzodom Abduraimovom na BHS
• Filozof organu Johannes Zeinler
• BHS 2022 pred finále hostili dve filharmónie – z Košíc a Londýna
• Recenzie BHS 2022
Koncert bol dôstojným záverom festivalu. Snaha organizátorov koncertného života a najmä festivalov upútať zaujímavými dramaturgickými nápadmi a kombináciou divácky osvedčených a výnimočných, menej hrávaných diel čo najširšie publikum, padla na úrodnú pôdu.

Ostáva dodať, že výstava v priestoroch Slovenskej filharmónie bola tento rok venovaná akademickej maliarke Xenii Bergerovej, autorke diela zobrazeného na umeleckom plagáte festivalu BHS.
Autor: Viera Polakovičová
písané z koncertu 8. 10. 2022
Záverečný koncert 57. ročníka BHS
Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor
Bratislavské hudobné slávnosti 2022
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
8. októbra 2022
Slovenská filharmónia
Slovenský filharmonický zbor
Alexandre Bloch, dirigent
Jozef Chabroň, zbormajster
Gil Shaham, husle
Robert Schumann: Manfred, predohra, op. 115
Camile Saint-Saëns: Koncert pre husle a orchester č. 3 h mol, op. 61
César Franck: Psyché, symfonická báseň
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.