Slovenská operná obec opäť smúti – odišla sopranistka Marta Nitranová

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Tridsať rokov bola neprehliadnuteľným zjavom bratislavskej opernej scény. Prešla mimoriadne širokým repertoárovým spektrom. Spočiatku ju nebolo ľahké zaradiť. Dramatický soprán? Mezzosoprán? Každopádne živel, zapamätateľný vo všetkých postavách. Takou bola Marta Nitranová.

Žiaľ, od 19. mája 2021 o nej musíme hovoriť v minulom čase. Chýbal len týždeň do osláv jej 79. narodenín. Skonala v španielskom meste Badajoz, kde v poslednom čase žila u svojej dcéry Carmely, z manželstva s klaviristom Alexandrom Cattarinom. Marta Nitranová sa narodila 26. mája 1942 v Bratislave, kde vyštudovala spev na Konzervatóriu u Magdy Móryovej. Neskôr ju na súkromných hodinách viedol aj Stanislav Mjartan.

Na dosky Opery Slovenského národného divadla vstúpila ešte ako hosť, v prvom slovenskom uvedení opery Gian-Carla Menottiho Konzul. Na premiére začiatkom júla 1966 namiesto naštudovanej postavy Anny Goméz musela pohotovo zaskočiť v postave Talianky, pričom jedine jej pôvodná úloha bola alternovaná. Zachránila tak premiéru, na ktorej dominovali súrodenci Oľga a Bohuš Hanákovci ako manželia Sorelovci. Získala si rešpekt a v posledný deň roku 1966 ďalšiu premiérovú príležitosť.

G. Puccini: Triptych/Plášť, Opera SND 1968, Gustáv Papp (Luigi), Marta Nitranová (Giorgetta), foto Jozef Vavro/Archív SND

Opäť to bola opera 20. storočia. V Brittenovom Albertovi Herringovi sformovala vtipnú postavu mladej Nancy, určenú pre mezzosoprán. K prvým kreáciám patrila jej veku vzdialená Luciina Matka v opere Peter a Lucia od Miroslava Bázlika a mulatka Bersi v Giordanovom Andrea Chénierovi. S pôvodnou slovenskou tvorbou je spätá ďalšia Nitranovej postava, tento raz už hlavná, v opere Udatný kráľ od Alexandra Moyzesa. V alternácii s Máriou Kišonovou-Hubovou vytvorila portrét Ženy.

Svojím tmavším talianskym timbrom, dramatickým materiálom a plnokrvným herectvom sa priam našla vo veristickej Pucciniho jednoaktovke Plášť ako Giorgetta (1968). V roku 1969 sa po sofijskej speváckej súťaži spred roka, rozhodla skúsiť šťastie v Rio de Janeiro a obsadila tretie miesto. Doma ju čakali tri rozdielne úlohy. Ešte predtým v januári musela svoj objemný hlas „krotiť“ v titulnom parte Händelovho Xerxa (alternovala s mezzosopranistkou Oľgou Hanákovou), potom prišla belcantová Adalgisa v Belliniho Norme a napokon (po doštudovaní Feneny v Nabuccovi) triumfovala ako Katarína v Gréckych pašiách Bohuslava Martinů. Slovami Jaroslava Blaha v Hudobnom živote „obsiahla všetky polohy postavy – od veristickej vášnivosti a živočíšnosti až po pasáže lyrickej ženskej nehy a čistého citu v premene charakteru“.

J. Cikker: Rozsudok, Opera SND, 1979, Marta Nitranová (Isabel), foto: Archív SND

Lavírovanie medzi sopránom a mezzosopránom sa síce obmedzilo, no tmavá farba jej sopránu zvádzala inscenátorov obsadzovať ju aj v susednom fachu. To nebol prípad Mileny zo Svätopluka od Eugena Suchoňa, do ktorej vložila veľkú dávku vášne. A potom opäť iná sféra: Cherubín v Mozartovej Figarovej svadbe a z menších Mercedes v Bizetovej Carmen. V sezóne 1972/73 si odskočila do talianskeho Trevisa, cibriť si štýl u Marcella del Monaco, brata slávneho tenoristu Maria. Po návrate si vyskúšala Pucciniho titulnú Toscu, no v roku 1974 sa naskytla príležitosť pre Nitranovej naturel akoby šitá.

Prečítajte si tiež:
Jubilejné sezóny Opery SND v retrospektíve (seriál)
Takí sme (v Opere SND) boli…
Takí sme (v Opere SND) boli…, (pokračovanie)

V závere sezóny 1973/74 súbor Opery SND uviedol po prvýkrát černošskú operu Georgea Gershwina Porgy a Bess. Pod taktovkou Tibora Freša a v réžii Güntera Lohseho v hlavných úlohách drámy excelovali Marta Nitranová (Bess), Juraj Hrubant (Porgy) a Juraj Martvoň ako Crown. Bola to nezabudnuteľná syntéza emotívneho, technicky neľahkého spevu a strhujúceho herectva v postavách vzdialených od bežných charakterov .

G. Gershwin: Porgy a Bess, Opera SND, 1974, Juraj Wiedermann (Jim), Marta Nitranová (Bess), foto: Jozef Vavro/Archív SND

Ďalšou previerkou hlasovej výzbroje, expresívneho výrazu a hereckého stotožnenia sa s postavou, bola Katarína Maslovová vo Vzkriesení od Jána Cikkera (1976). Na margo Marty Nitranovej opäť citujem Jaroslava Blaha z Hudobného života: „Nachádza v Kaťuši všetky jej polohy – dievčenskosť, naivitu, zúfalstvo, otupenosť a vulgárnosť prostitútky, pokoru, morálnu silu, pokojnú vyrovnanosť…“.

V tej istej sezóne oblieka kostým Ortrudy z Wagnerovho Lohengrina, v ďalšej je intrigujúcou Marínou v Musorgského Borisovi Godunovovi. O jej Varvare z Janáčkovej Káte Kabanovej píše v Pravde kritik Marián Jurík: „Marta Nitranová priamo exceluje v úlohe Varvary a odkrýva svoje dosiaľ neuplatnené herecké vlohy“.

K Eugenovi Suchoňovi sa vracia po Milene zo Svätopluka ako Katrena v Krútňave. Dramaticky plnokrvná, citovo otvorená, bohatá na  výrazové odtiene. V Krútňave, po boku Andreja Kucharského ako Ondreja, hosťuje dve sezóny aj  v mníchovskom Theater am Gärtnerplatz.

E. Suchoň: Krútňava, Opera SND, 1978, Marta Nitranová (Katrena), Andrej Kucharský (Ondrej), foto: Archív SND

Po expresívnej Marte v Nížine Eugena D´Alberta sa opäť stretáva s pôvodnou slovenskou tvorbou. Akýže priestor v tých časoch na prvej scéna mali domáci skladatelia! V Cikkerových novinkách stvárňuje Isabel v Rozsudku a Estellu v Obliehaní Bystrice. Medzitým sa pokusne vracia do mezzo polohy ako Verdiho Eboli. V roku 1984 sa Marta Nitranová dočkala i jej naturelu blízkej, veristickej Santuzzy z Mascagniho Sedliackej cti.

No ešte zreteľnejší úspech jej vyniesla titulná rola v Šostakovičovej Kataríne Izmajlovovej. V časopise Film a divadlo som napísal: „Jej hra má priam činoherné dimenzie, keď spája účinný javiskový typ s charakterovou štúdiou, vyjadrenou v pohybe, gestách, mimike“. V roku 1986 dostáva šancu popasovať sa s Janáčkovou Kostolníčkou, ktorej vtláča hlasovú, a hereckú presvedčivosť.

D. Šostakovič: Katarína Izmajlovová, Opera SND, 1984, Sergej Kopčák (Boris), Marta Nitranová (Katarína), foto: Kamil Vyskočil/Archív SND

Nasledujú ďalšie menšie postavy, medzi nimi aj jedna charakterovo netradične zvýraznená. Je ňou Marta v Bednárikovej legendárnej inscenácii Gounodovho Fausta. „Marta je nielen hriešnicou, ale náčelníčkou hriešnych žien. Výrazné herecké farby Marty Nitranovej harmonizujú s dramatických stvárnením postavy, ktorá je tu nielen tradičnou epizódkou, ale výrazným kontrastom naivnej Margaréty“, napísal v Hudobnom živote Ladislav Čavojský.

V deväťdesiatych rokoch už zásadné príležitosti neprichádzali, no Marta Nitranová nelenila. Kňažná de Bouilllon v Cileovej Adriane Lecouvreur, Marcellina vo Figarovej svadbe, Orlofsky v Netopierovi, Matka v Offenbachových Hoffmannových poviedkach, Flora v Traviate. V Komornej opere vypomohla ako Zita v Pucciniho Giannim Schicchim. So svojím materským súborom hosťovala viackrát v pražskom Národnom divadle, vo Wiesbadene, Edinburghu, Jeruzaleme. Individuálne aj inde.

J. Cikker: Obliehanie Bystrice, Opera SND, 1983, Ondrej Malachovský (Gróf Štefan Pongrác), Marta Nitranová (Estella), foto: Jozef Vavro/Archív SND

Z angažmánu v Slovenskom národnom divadle odišla pomerne skoro, no za sebou mala tri desiatky sezón a takmer päťdesiat postáv. Mnohé z nich, diametrálne odlišných pováh, sa výrazne zapísali do slovenskej opernej histórie. Každému sa azda stotožní s inou tvárou. Niekomu s tmavou pleťou Bess, iným v niektorej zo štyroch Katarín. Z pera Bohuslava Martinů (Grécke pašie), Jána Cikkera (Vzkriesenie), Dmitrija Šostakoviča (Lady Macbeth z Mcenska) či Katreny zo Suchoňovej Krútňavy. Dlhší čas sme o Marte Nitranovej nepočuli. O to bolestnejšie správa o jej úmrtí vo vzdialenej krajine prekvapila.

Autor: Pavel Unger

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár