Slovenský filharmonický zbor sa po boku Berlínskej filharmónie predstavil v Baden-Badene a v Berlíne

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Slovenský filharmonický zbor absolvoval umelecký zájazd do Nemecka, kde sa s Berlínskou filharmóniou, medzinárodným obsadením sólistov a uznávaným dirigentom Kirillom Petrenkom predstavil na Veľkonočnom festivale v Baden-Badene a následne na domovskom koncertnom pódiu Berlínskych filharmonikov. Na programe boli dve Čajkovského opery – Piková dámaJolanta.

Slovenský filharmonický zbor je samostatným koncertným telesom Slovenskej filharmónie, ktoré nás pravidelne reprezentuje nielen na domácich a zahraničných koncertných pódiách, ale aj na zahraničných operných javiskách. Na jeho čele sa od roku 1946 vystriedalo množstvo renomovaných osobností.

„Slovenský filharmonický zbor pravidelne vystupuje na popredných zahraničných koncertných a operných scénach. Pochváliť sa môže vyše tridsaťročnou spoluprácou s Viedenskou štátnou operou či účasťou na najväčšom festivale klasickej hudby BBC PROMS v londýnskej Royal Albert Hall, naposledy v roku 2017 pod taktovkou jedného z najžiadanejších dirigentov súčasnosti Semyona Bychkova.“ uviedol generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner. SFZ sa naposledy predstavil vo Viedenskej štátnej opere v roku 2020 v novej produkcii Čajkovského Eugena Onegina (písali sme o tom TU…)

Jozef Chabroň a Slovenský filharmonický zbor počas skúšky Čajkovského opery Piková dáma na Veľkonočnom festivale v Baden-Badene, 2022, foto: Archív SF

Na jar 2022 nás toto teleso reprezentovalo v dvoch nemeckých mestách, kde od 13. marca až do 24. apríla absolvoval so svojim zbormajstrom Jozefom Chabroňom a manažérkou Marianou Kuškovou šesťtýždňový umelecký zájazd. V Nemecku spolupracovali s Berlínskymi filharmonikmi, s ktorými vystúpili na tradičnom a rešpektovanom Veľkonočnom festivale v Baden-Badene (9. – 18. apríla 2022) a na dvoch koncertoch v Berlínskej filharmónii (21. a 24. apríla 2022).

Berlínski filharmonici sú jedným z najlepších orchestrov sveta, ktorý spolupracuje so svetovou špičkou dirigentov a sólistov. Svoju históriu začali písať v roku 1882 a na jar tohto roku oslávili 140. výročie svojho vzniku. Na jeho čele stojí od roku 2019 medzinárodne etablovaný ruský dirigent Kirill Petrenko. Berlínski filharmonici od roku 2013 spolupracujú s Veľkonočným festivalom v Baden-Badene, kde sa počas deväťročnej spolupráce podieľali na príprave desiatich operných inscenácií.

Na rok 2023 organizátori ohlásili uvedenie diela Richarda Straussa Die Frau ohne Schatten v hudobnom naštudovaní Kirilla Petrenka a v réžii americkej opernej režisérky Lydie Steier. Zároveň treba dodať, že tento festival je jediným miestom, kde diváci môžu zažiť Berlínskych filharmonikov hrať v rámci inscenovaného operného predstavenia.

P. I. Čajkovskij: Piková dáma, Veľkonočný festival Baden-Baden, 2022, Vladislav Sulimsky (Gróf Tomskij), Slovenský filharmonický zbor (muži), foto: Monika Rittershaus

,,Na spoluprácu Slovenský filharmonický zbor oslovila manažérka Veľkonočného festivalu v Baden-Badene pred rokom, kedy už bola pandémia v plnom prúde. Prejavili sme záujem od začiatku s tým, že neboli žiadne záruky, či sa projekt uskutoční. Napriek tomu sme v sezóne rezervovali požadovaný časový úsek, aby sa spolupráca mohla realizovať. Spomedzi viacerých oslovených zborov si na základe referencií (účinkovanie v Salzburgu a vo Viedenskej štátnej opere, CD nahrávky) vybrali práve Slovensky filharmonický zbor.“ uviedla pre Opera Slovakia Mariana Kušková, manažérka SFZ.

Veľkonočný festival v Baden-Badene otvorila v sobotu 9. apríla 2022 premiéra Čajkovského opery Piková dáma, ktorou vyvrcholil takmer mesačný skúšobný proces. Na tomto festivale sa Slovenský filharmonický zbor predstavil po prvýkrát. Predstavenie sa konalo vo Festspielhause – najväčšom opernom divadle (nemá vlastný súbor) a koncertnej sále v Nemecku so špičkovou akustikou a kapacitou 2 500 miest.

Festspielhaus Baden-Baden, foto: Andrea Kremper

Dielo zaznelo v hudobnom naštudovaní Kirilla Petrenka a v réžii známej zohratej dvojice Moshe Leiser a Patrice Caurier. V sólach sa predstavilo medzinárodné spevácke obsadenie Arsen Soghomonyan (Hermann), Vladislav Sulimsky (gróf Tomskij), Boris Pinkhasovič (knieža Jeleckij), Doris Soffel (Grófka), Elena Stikhina (Líza), Aigul Achmetšina (Polina), Christophe Poncet de Solages (Čaplickij), Margarita Nekrasová (Guvernantka), Anatolij Sivko (Surin), Jevgenij Akimov (Čekalinskij) a Mark Kurmanbajev (Narumov).

,,S Kirillom Petrenkom sme spolupracovali po prvýkrát. Je to špičkový dirigent s jasnou umeleckou predstavou, veľký detailista, z ktorého srší obrovský hudobný rešpekt. Zároveň je ale veľmi nenápadným, skromným až introvertným človekom. Ale keď ho vidíte neustále pracovať, či s orchestrom, sólistami, na nespočetnom množstve skúšok alebo aj cez prestávky, nadobudnete dojem, že hudbou žije doslova 24 hodín denne. Každú jednu skúšku si nahrával, doma analyzoval a na druhý deň doťahoval všetky drobné detaily. Má vynikajúceho asistenta, s ktorým tvoria veľmi dobrý tím. Každá skúška s ním bola pre mňa aj pre zbor veľkým zážitkom“, priblížil Jozef Chabroň spoluprácu s Kirillom Petrenkom.

Skúšobný proces SFZ sa začal už v decembri 2021 v Bratislave. ,,Najprv sme sa s jazykovou koučkou prehrýzli textami, aby naša ruština znela čo najautentickejšie. Na svetových scénach je to dnes už úplná samozrejmosť a veľmi sa na jazykovú autenticitu dbá. Išlo napríklad aj o také detaily, kedy v opere znie kodifikovaná ruština a kedy staroslovienska, cirkevná. Nakoniec sám Puškin, autor literárnej predlohy, bol jedným z tých, ktorí sa zasadzovali o kodifikáciu spisovnej ruštiny. Ide často o detail, jednu samohlásku v slove.

P. I. Čajkovskij: Piková dáma, Veľkonočný festival Baden-Baden, 2022, Slovenský filharmonický zbor, foto: Monika Rittershaus

Potom sme sa v rámci hudobného naštudovania postupne prepracovali cez všetky naše hudobné čísla. Bola to pomerne pestrá práca, pretože zbor tu má veľké mohutné tutti časti, komorné ženské zbory, ,,mozartovský“ Tretí obraz je zasa odkazom na Čajkovského najobľúbenejšieho skladateľa. Miesto tu má duchovný chorál a pomerne dramatické a burácajúce finále v podaní mužského zboru naopak ukončuje chorál a capella v mrazivom pianissime. Keď zaznel v Baden-Badene, ešte aj technici v zákulisí zmĺkli a so zatajeným dychom počúvali.

Bolo to pre nás prvé stretnutie s týmito Čajkovského opernými dielami, ale my sa v tomto repertoári cítime doma, keďže sme na medzinárodné pódiá často prizývaní hlavne na účinkovanie v slovanských tituloch. Máme slovanskú spevácku školu, farbu, vynikajúcu výslovnosť, vyslovene nám táto tvorba svedčí a vieme sa v nej ukázať v najlepšom svetle.

Po dôkladnej príprave oboch opier sme 13. marca odcestovali do Baden-Badenu, kde nás čakala preberacia skúška s Kirillom Petrenkom a následne sme tri týždne skúšali s režisérskym duom Moshe Leiser a Patrice Caurier. Nasledoval štandardný divadelný proces – hlavná skúška s klavírom, štyri orchestrálne skúšky, generálka v kostýmoch, premiéra 9. apríla a tri reprízy 12., 15., a 18. apríla.“ uviedol pre Opera Slovakia k skúšobnému procesu Jozef Chabroň.

P. I. Čajkovskij: Piková dáma, Veľkonočný festival Baden-Baden, 2022, sólisti a Slovenský filharmonický zbor, záverečný klaňačka, foto: Monika Rittershaus

,,Organizátori mali štandardné požiadavky. Zbor musel byť k dispozícii na scénické skúšky od polovice marca 2022. Pol roka pred začiatkom produkcie si vyžiadali miery a fotografie členov zboru, aby výtvarník Agostino Cavalca mohol vybrať dobové kostýmy pre 65-členný zbor. Tri mesiace pred plánovanou cestou sa začali hudobne skúšky so zbormajstrom Jozefom Chabroňom v Bratislave. Začiatkom tohto roka sa z Paríža doviezli zapožičané kostýmy a prebehli prvé kostýmové skúšky s A. Cavalcom v Bratislave.

Prípravu komplikovala zhoršujúca sa pandemická situácia, početný výskyt pozitívnych prípadov v zbore, ako aj požiadavka organizátorov angažovať len očkovaných spevákov. Pandemické opatrenia v Nemecku boli začiatkom roka veľmi prísne a pravidlá sa začali postupne uvoľňovať až začiatkom marca, krátko pred našim vycestovaním.“ uviedla pre Opera Slovakia Mariana Kušková, manažérka SFZ, ktorej úlohou bolo okrem iného na mieste koordinovať scénické a kostýmové skúšky, denne informovať zbor o harmonograme skúšok, ktorý sa menil podľa potrieb režisérov, kostymérov aj dirigenta. Manažér je v tomto prípade mediátorom medzi manažmentom divadla, jeho prevádzkou, zbormajstrom a členmi zboru.

Na programe Veľkonočného festivalu v Baden-Badene bolo aj koncertné uvedenie poslednej Čajkovského opery Jolanta (17. 4. 2022), v ktorom takisto s Berlínskymi filharmonikmi pod taktovkou Kirilla Petrenka účinkoval opäť aj Slovenský filharmonický zbor. V sólových postavách sa predstavili Sonya Yoncheva (Jolanta), Mika Kares (René, kráľ Provence), Liparit Avetisyan (gróf Vaudémont), Andrey Zhilikhovsky (Robert, vojvoda Burgundský), Michael Kraus (Ibn-Hakia), Margarita Nekrasova (Marta), Anna Denisova (Brigitta), Victoria Karkacheva (Laura), Dmitry Ivanchey (Alméric) a Nikolay Didenko (Bertrand).

P. I. Čajkovskij: Jolanta, Veľkonočný festival Baden-Baden, 2022, koncertné uvedenie opery, Nikolay Didenko, Anna Denisova, Victoria Karkacheva, Margarita Nekrasova, Sonya Yoncheva, Kirill Petrenko, Liparit Avetisyan, Mika Kares Michael Kraus, Andrey Zhilikhovsky, Dmitry Ivanchey, Berlínski filharmonici, Slovenský filharmonický zbor, 2022, foto: Monika Rittershaus

Po festivalových predstaveniach Pikovej dámy v Baden-Badene (9., 12., 15., 18. 4. 2022) dielo uviedli v koncertnej podobe aj na domovskom koncertnom pódiu Berlínskej filharmónie. Druhý z koncertov, 24. apríla 2022, bol odvysielaný aj cez Digitálnu koncertnú sieň Berlínskych filharmonikov. Ako pre Opera Slovakia uviedla Anna Kolbert z manažmentu Berlínskej filharmónie, koncert bude dostupný online do siedmich dní od odvysielania priameho prenosu a zároveň dodala, že Digitálna koncertná sieň Berlínskych filharmonikov má okolo 75 tisíc aktívnych užívateľov, viac ako 45 tisíc permanentiek a cca 28 tisíc prístupov poskytuje pre rôzne vzdelávacie inštitúcie.

Vďaka tejto spolupráci si mohli milovníci opery priamy prenos pozrieť aj v Goetheho inštitúte v Bratislave, kde sa o úvodné slovo k dielu a jeho uvedeniam na Slovensku postarali Andrej Šuba, dramaturg festivalu Konvergencie a jeho hostka Michaela Mojžišová, operná historička, kritička, vedecká pracovníčka Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV a predsedníčka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov.

Úvod k priamemu prenosu Čajkovského opery Piková dáma s Berlínskymi filharmonikmi a Slovenským filharmonickým zborom z Berlína v Goetheho inštitúte v Bratislave, 2022, Andrej Šuba, Michaela Mojžišová, foto: Ľudovít Vongrej / Opera Slovakia

,,Pre Slovenský filharmonický zbor bola táto spolupráca historická. Prvýkrát na Veľkonočnom festivale v Baden-Badene, prvá spolupráca s Kirillom Petrenkom, po viac ako desiatich rokoch spolupráca s Berlínskou filharmóniou, ktorá na tomto festivale hrá operu jedinýkrát v roku v orchestrálnej jame divadla a my sme boli toho súčasťou. Prvotriedni sólisti, medzinárodný realizačný tím – či už scénografi, kostyméri, maskéri, choreografi, osvetľovači. Práve konfrontácia a spolupráca s tými najlepšími prispieva k umeleckému rastu SFZ. Verím, že nám skvelé kritiky, ktoré vyšli po premiére a nešetrili chválou na výkon zboru, otvoria ďalšie dvere k spoluprácam na najprestížnejších svetových pódiách.“ zhodnotil pre Opera Slovakia výsledok umeleckého reprezentačného zájazdu SFZ Jozef Chabroň.

O produkcii napísali:
Piková dáma v Baden-Badene sa odohráva v nevestinci. Slovenský filharmonický zbor v produkcii exceloval (dennikn.sk)
BADEN-BADEN/ Festspielhaus: PIQUE DAME (onlinemerker.com)
Kirill Petrenko und die Berliner Philharmoniker beeindrucken mit Tschaikowskys Oper „Pique Dame“ (www.tagesspiegel.de)
„Pique Dame“ in der Berliner Philharmonie: Petrenko zelebriert ein Fest der russischen Oper (klassik-begeistert.de)
Die Philharmoniker mit „Pique Dame“: Was für eine großartige, dankbare Oper! (berliner-zeitung.de)
Berliner Philharmoniker und Kirill Petrenko: „Pique Dame“ von Peter Tschaikowsky (rbb-online.de)

Margarita Nekrasová, Boris Pinkhasovič, Aigul Achmetšina, Vladislav Sulimsky, Kirill Petrenko, Doris Soffel, Elena Stikhina, Jevgenij Akimov, Anatolij Sivko, Mark Kurmanbajev, Christophe Poncet de Solages, Berlínski filharmonici, Slovenský filharmonický zbor, 2022, foto: Monika Rittershaus

Nešlo o prvú spoluprácu Slovenského filharmonického zboru s Berlínskou filharmóniou. V roku 2011 spoločne v Berlíne uviedli tri abonentné koncerty, na ktorých zaznel okrem iného výber z Musorgského opery Boris Godunov s Ferrucciom Furlanettom či Štyri ruské piesne pod taktovkou maďarského dirigenta Petra Eötvösa. Koncert je stále dostupný v Digitálnej koncertnej sieni Berlínskych filharmonikov (www.digitalconcerthall.com). Z ostatných významných umeleckých aktivít Slovenského filharmonického zboru v Berlíne možno pri tejto príležitosti spomenúť aj účinkovanie na otváracom koncerte sezóny ďalšieho významného orchestra Konzerthaus Berlin koncom augusta 2019 (písali sme o tom TU…).

,,Po návrate z Nemecka čaká SFZ účinkovanie v repríze opery Boris Godunov vo Viedenskej štátnej opere. Na sklonku sezóny popri koncertoch na domácich pódiách s Mozartovým Rekviem v Piešťanoch, v Slovenskej filharmónii a Skalici čakajú zbor tri zahraničné účinkovania. Mužská časť uvedie oratórium Král Oidipus Igora Stravinského vo švajčiarskom Winterthure, ženská časť vystúpi na domácej scéne v diele Gustava Holsta Planéty. Na záver sezóny predvedie SFZ Beethovenovu Symfóniu č. 9d mol na koncertoch v Dortmunde a Novom Sade. Sezónu zavŕši koncertom v Nitre.“, informovala o najbližších aktivitách SFZ Mariana Kušková.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár