V pondelok 27. februára 2023 sa v Dortmunde uskutočnilo slávnostné udeľovanie ocenení OPER! AWARDS za kalendárny rok 2022, pre najlepšie osobnosti, kolektívy a inštitúcie medzinárodnej opernej scény v dvadsiatich kategóriách. Ide o jediné ocenenie tohto druhu v Nemecku (krajine s najväčším počtom operných divadiel na svete), ktoré udeľuje nemecký operný odborný časopis OPER! V kategórii Najlepší zbor ocenenie získal Slovenský filharmonický zbor za účinkovanie v Čajkovského opere Piková dáma v Baden-Badene a Berlíne po boku Berlínskych filharmonikov. Najlepšími spevákmi sa stali Lisette Oropesa a Michael Volle, cenu za celoživotné dielo získal dirigent René Jacobs. Zaujímavosťou je, že jedna z kategórii OPER! AWARDS nesie názov Najväčšia nepríjemnosť a organizátori ocenenia chcú týmto poukázať na situácie súvisiace s operným umením.
Tento rok odborná porota oznámila už 5. januára 2023 víťaza v kategórii Najlepšie operné divadlo, ktorým sa stala Opera v Dortmunde. Na jej pôde sa 27. februára 2023 konal galavečer, na ktorom organizátori privítali víťazov všetkých kategórii (prehľad ocenených aj s prekladmi laudácií si prečítate v druhej polovici tohto článku). Ceremoniál bol streamovaný na sociálnych sieťach a stránke @opermagazin a OperaVision (záznam je dostupný TU…). Odovzdávanie cien OPER! AWARDS sa po prvýkrát uskutočnilo mimo Berlína.
Medzi pozvanými hosťami mala zastúpenie aj Slovenská filharmónia. Galavečera sa zúčastnil generálny riaditeľ Marián Turner, zbormajster Slovenského filharmonického zboru Jozef Chabroň, manažérka tohto telesa Mariana Kušková a člen Slovenského filharmonického zboru Ladislav Podkamenský. Prestížnu cenu v kategórii Najlepší spevácky zbor OPER! AWARDS 2023 prevzal za Slovenský filharmonický zbor generálny riaditeľ Marián Turner.

„Dostať prestížne medzinárodné ocenenie Oper! Awards, je mimoriadnou poctou nielen pre Slovenskú filharmóniu a jej vynikajúci zbor, ale pre celé Slovensko. Vďaka špičkovým umeleckým výkonom nášho vokálneho telesa sme sa na pódiu Dortmundskej opery ocitli v spoločnosti Berlínskej filharmónie a ich šéfdirigenta Kirila Petrenka, sopranistky Lisette Oropesy, dirigentov Oksany Lyniv a Gianandrea Nosedu a mnohých ďalších svetových umelcov. To je najlepšia reprezentácia a reklama našej krajiny, akú si môžeme želať,“ dodal generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner.
Slovenský filharmonický zbor ocenenie získal za mimoriadne úspešnú minuloročnú spoluprácu s Berlínskymi filharmonikmi, jedným z najlepších symfonických telies sveta a ich šéfdirigentom Kirilom Petrenkom. Spoločne s medzinárodným obsadením sólistov vystúpili na tradičnom Veľkonočnom festivale (Osterfestspiele) v nemeckom Baden-Badene a na koncertoch v Berlínskej filharmónii. Predstavili sa v dvoch operách Piotra Iľjiča Čajkovského – Piková dáma a Jolanta. Koncertné uvedenie Pikovej dámy bolo naživo odvysielané z abonentných koncertov Berlínskej filharmónie v ich digitálnej koncertnej sieni. O tomto účinkovaní sme písali v článku Slovenský filharmonický zbor sa po boku Berlínskej filharmónie predstavil v Baden-Badene a v Berlíne.


„Veľkolepo predvedená Čajkovského Piková dáma minulý rok v Baden-Badene a Berlíne v naštudovaní Kirila Petrenka a jeho filharmóniou opäť ukázala, že tento silno ruský titul s mohutnými zbormi je univerzálnym hudobným dedičstvom a celkom určite si nezaslúži byť zakázaný. Pri tejto spolupráci zažiaril úžasný, zvučný a hlasovo vyrovnaný Slovenský filharmonický zbor. Založený v roku 1946 ako zbor Slovenského rozhlasu je od roku 1957 telesom Slovenskej filharmónie v Bratislave. Slovenský filharmonický zbor opätovne dokázal, že je jedným z vedúcich operných a koncertných zborov európskej hudobnej scény, spolupracujúci s mnohými svetovými dirigentmi,“ skonštatovali členovia odbornej poroty, ktorá bola zložená z rešpektovaných kritikov a publicistov: Manuel Brug, Uwe Friedrich, Dr. Eleonore Büning, Dr. Kai Luehrs-Kaiser, Dr. Ulrich Ruhnke, Stephan Schwarz-Peters, Christian Wildhagen, Franziska Stürz a Bjørn Woll.
Prečítajte si tiež:
Slovenský filharmonický zbor účinkoval v Berlíne pod taktovkou Christopha Eschenbacha
Slovenský filharmonický zbor hosťoval v roku 2022 na viacerých nemeckých koncertných a operných scénach. V júni 2022 v Dortmunde, v septembri v Mannheime. Nasledovala novembrová spolupráca so šéfdirigentom Konzerthausorchester Berlin Christophom Eschenbachom v Konzerthause Berlin. Bodkou za týmito zahraničnými spoluprácami bol koncert v Stuttgarte, kde zaznela Beethovenova Deviata symfónia d mol op. 125 s Ódou na radosť v naštudovaní významného izraelského dirigenta Dana Ettingera.

Minulý rok pokračovala spolupráca s Viedenskou štátnou operou v obnovenej opernej produkcii opery Boris Godunov Modesta Musorgského, mužská časť SFZ účinkovala v oratóriu Oidipus Rex Igora Stravinského na festivale Le Grand Rituel s Musikkollegium Winterthur vo švajčiarskom Winterthure, či na koncerte v Novom Sade s Belehradskou filharmóniou v rámci Beethovenovho maratónu pod vedením dirigenta Gabriela Feltza.
„Rok 2022 bol pre Slovenský filharmonický zbor výnimočný. Konfrontácia a spolupráca s tými najlepšími dirigentmi, orchestrami a sólistami prispieva k jeho umeleckému rastu. Verím, že nám všetky tieto zahraničné spolupráce, skvelé kritiky, ktoré nešetrili chválou na výkon zboru, otvoria ďalšie možnosti predstaviť sa na najprestížnejších svetových pódiách,“ povedal Jozef Chabroň, zbormajster Slovenského filharmonického zboru.
Ocenenie OPER! AWARDS 2019 za celoživotné dielo získala v minulosti výnimočná slovenská sopranistka Edita Gruberová.
Prečítajte si tiež:
Edite Gruberovej udelili v Berlíne Oper! Awards za celoživotné dielo
Ocenený Slovenský filharmonický zbor sa na domácej pôde, v Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie najbližšie predstaví na marcovej dvojici koncertov 23. a 24. marca 2023 spolu s orchestrom Slovenská filharmónia a šéfdirigentom Danielom Raiskinom. Na koncerte venovanom 30. výročiu vzniku Slovenskej republiky zaznie oratórium Óda na radosť Jána Cikkera a Symfónia č. 9 d mol Ludwiga van Beethovena.

Ďalší držitelia ocenení OPER! AWARDS 2023 a preklady laudácií
Najlepšie operné divadlo
Opernhaus Dortmund
,,Opernhaus Dortmund sa pod vedením intendanta Heriberta Germeshausena príkladne otvorila mestskej občianskej spoločnosti prostredníctvom inovatívnych formátov ako We DO Opera!, čím sa stala predmetom záujmu a cieľom pre domácich a medzinárodných operných profesionálov a nadšencov. Inteligentný hrací plán, zahŕňajúci raritný, ako aj základný operný repertoár, angažmán výnimočných spevákov a sympózium Wagner-Kosmos, ktoré je v tejto podobe jedinečné, urobili z Opery Dortmund v roku 2022 nevyhnutnú zastávku pre všetkých, ktorí majú záujem o operu.“
Najlepšia speváčka
Lisette Oropesa
,,Prakticky cez noc, od účinkovania v Meyerbeerových Hugenotoch v Paríži r. 2018 zmenila tvár operného sveta. Americká sopranistka Lisette Oropesa do neho priniesla svoju vlastnú ľahkosť, dokonca aj pôvabnosť, ale predovšetkým neslýchaný aromatický, štylisticky flexibilný zvuk. S ľahkosťou prepožičiava romantickému repertoáru dynamiku, ale zablysne sa aj v barokovej hudbe. Na Salzburskom festivale bola minulý rok agilnou Luciou di Lammermoor, stále prívetivou napriek svojmu šialenstvu. V Londýne stvárnila magnetizujúcu Alcinu a na CD nahrávke nečakane dramatickú, ale šťavnatú Theodoru.“


Najlepší spevák
Michael Volle
,,V oku tornáda, ktorým bol nový Prsteň Nibelungov Dmitrija Čerňakova v Berlíne, jeden spevák prekvital a celkom sa stotožnil s jeho dynamizmom. Nemecký barytón Michael Volle je už roky popredným Holanďanom, Hansom Sachsom a Wotanom. S nekonečnými rezervami dokonca objavuje vo svojich úlohách lyrické prvky, sledujúc kroky veľkých spevákov minulosti, ako sú Hans Hotter, Rudolf Bockelmann a Hermann Uhde. V prospech svojej farebnej palety nezanedbáva ani taliansky repertoár. Michael Volle je v súčasnosti na vrchole svojej wagnerovskej zdatnosti.“
Najlepší dirigent
Gianandrea Noseda
,,Intendant a operný režisér Andreas Homoki ho požiadal, aby prevzal jeho nový Prsteň Nibelungov v Zürichu. Gianandrea Noseda spočiatku nebol nadšený, nakoniec však zmenil názor. Našťastie! Pretože Noseda nadchol divákov aj kritikov svojím novým pohľadom na monumentálnu partitúru. Pod jeho taktovkou je Wagnerove „patriotické belkanto“ viac ako len účelovým vyjadrením, stáva sa jasným zvukom a spievaným naratívom. Noseda je už dlho známy ako majster talianskej opery a dobrá voľba pre francúzsky a ruský repertoár. Teraz v Zürichu ukázal, že je aj skvelým adeptom na Wagnera.“

Najlepší režisér
Claus Guth
,,Claus Guth má rozpoznateľný štýl a veľmi často ho oslovujú doma aj v zahraničí. Ruka v ruke s takýmto úspechom prichádza riziko repetitívnosti. V roku 2022 však uskutočnil štyri celkom originálne inscenácie: surrealistickú Janáčkovu Vec Makropulos v Berlínskej štátnej opere, kde sa živá Emilia Marty kvôli rekonvalescencii uloží do ľadovej komory a atmosférou jednoduchého, politicky a emocionálne nabitého Dona Carla ako Verdiho sviatok v Neapole. Po ňom mal mimoriadne šťastnú ruku na dve súčasné diela: temný a chladný Bluthaus od Georga Friedricha Haasa, ktorý neustále vyvoláva emocionálne poryvy v divadle Cuvilliés v Mníchove a svetovú premiéru opery Pascala Dusapina Il viaggio, Dante v Aix-en-Provence, ktorú obliekol do šatu podvratného revuálneho divadla.“
Najlepší orchester
Berlínski filharmonici
,,Bez orchestra niet opery! Orchester poskytuje hudobný základ pre spevákov a umožňuje efektívny rozvoj ich hlasov. A aký ušľachtilý zvukový koberec rozvinula Berlínska filharmónia v Čajkovského Pikovej dáme: svižná, spontánna a čerstvá exegéza partitúry! Živo vykreslené a štýlovo čisté, niekedy až luxusne krásne, občas drsné a tvrdé zvuky orchestra, ktorý dokázal byť zároveň oslňujúci aj intímny. Jeho hudobníci dráždili každý drobný detail tejto zázračnej partitúry.„

Najlepšia svetová premiéra
Eurydice – Die Liebenden, blind
„Eurydika žije, Orfeus je mŕtvy pri jej nohách. Vari sme si tento mýtus stále zle vykladali? Skladateľ Manfred Trojahn si vo svojej verzii antického námetu, uvedenej v opere v Amsterdame, myslí, že áno. Eurydika len hrá svoju rolu alebo ukazuje svoje pravé ja? Prúd vedomia sa zasekáva a potáca ako vlak na rozheganých koľajach. A vskutku, aj sprievodca vlaku vystupuje v „príbehu“, ktorý s ohľadom na hudobné tradície pripomína Wagnerovho Tristana a Izoldu. Popri troche povrchového herectva je dielo, skúmajúce psychologické hĺbky, v dobrých rukách režiséra Pierra Audiho a dirigenta Erika Nielsena. Cesta vlakom do minulosti, ktorá ponúka nádej pre budúcnosť opery.“
video
Najlepšie predstavenie
Die Teufel von Loudun
,,Toto temné súčasné dielo o politike, viere, klamoch a šialenstve stálo ako výkričník na mníchovskom opernom festivale 2022. Režisér Simon Stone a scénický výtvarník Bob Cousins dôsledne nasmerovali náš pohľad k nadčasovému obsahu príbehu, hudobný riaditeľ Vladimir Jurowski a Bavorský štátny orchester premenil neľútostnú partitúru na divácky zážitok. Na čele s bezvýhradne presvedčivým obsadením sólistov sa ako Jeanne blysla Aušrinė Stundytė.“
video
Najlepší scénograf
Ulrich Rasche (R. Strauss: Elektra, Grand Théâtre de Genève)
,,Ulrich Rasche sa so svojimi scénografiami, inšpirovanými gréckou antikou veľmi široko uplatňuje v nemecky hovoriacich oblastiach. V opere debutoval r. 2022 Straussovou Elektrou v Ženeve. Premiéra sa zmenila na triumf pre hudbu, režijnú koncepciu a herecké obsadenie. Rasche zostal verný sám sebe: jeho minimalistickým poznávacím znamením je permanentný pohyb hercov, prechádzajúcich alebo bežiacich cez tmavé zadymené priestory, osvetlené lúčmi svetla, ponad pohybujúce sa sudy, valčeky a dopravné pásy. V Ženeve všetci defilovali po jednej rotujúcej ploche, ktorá sa dala nakloniť a zdvihnúť, hľadajúc všetko možné, aby pôsobili, akoby boli na pódiu heavymetalového koncertu. Prečo nie? Richard Strauss je koniec-koncov operný hardrockový skladateľ.„
video
Najlepší návrhári kostýmov
Ersan Mondtag a Annika Lu (Antikrist v Deutsche Oper Berlin)
,,Farebné potpourri: to je recept na mnohé, i keď nie všetky diela Ersana Mondtaga. Vždy je najlepší ako svojský scénický a kostýmový výtvarník, niekedy mu pomáha spolutvorca. V prípade surového, v podstate nehrateľného Antikrista od Rueda Langgaarda ním bola Annika Lu. V Deutsche Oper Berlin sa tento protiklerikálny hudobný pamflet na pomedzí apokalypsy a znovuzrodenia rozvinul do triumfu predstavivosti a krikľavého vzývania expresívnych 20. rokov minulého storočia. Zmätočné, ale hypnotizujúce: Boh ako obludná nahá bábka a Veľká babylonská neviestka v masívnom korpulentnom šrafovanom kostýme.“
video
Najlepší sólový album
Jonathan Tetelman Arias
,,Giacomo Puccini je jeho obľúbeným skladateľom, no Jonathan Tetelman našťastie odolal pokušeniu zaradiť populárne obohrané tenorové hity tohto sem-tam trochu sentimentálneho majstra opery. Namiesto toho ponúka zmes francúzskej lyriky, talianskych zvukov trúbok a čírej radosti z hudobnej vynaliezavosti. Jeho hlas je všestranný a zdá sa, že nepozná žiadne technické hranice. Vo väčších scénach Tetelman dáva najavo, že má celkom pod kontrolou aj náhle premeny medzi napätím a pokojne vyrovnanou zvučnosťou. V duetách s partnerkou Vidou Miknevičutė sa vyhýba sebapresadzovaniu a aj v interakciách s dirigentom Karlom Markom Chichonom sa prejavuje ako tímový hráč.“
video
Najlepšia operná nahrávka
Robert le Diable (Palazzetto Bru Zane)
,,Nadácii Palazzetto Bru Zane sa už niekoľko rokov darí úspešne objavovať (prevažne) perly francúzskeho romantizmu a ukážkovo ich vydávať s uznávanými špecialistami na tento repertoár. Robert le Diable ako jedno z ťažiskových diel Giacoma Meyerbeera je ďalšou akvizíciou do ich edičného plánu. Ako sa už stalo zvykom, umelecká kvalita nahrávky v spolupráci s Opéra National de Bordeaux je veľmi vysoká. Odborník na Meyerbeera Marc Minkowski diriguje vynikajúce obsadenie spevákov na čele s Johnom Osbornom, Erin Morley a diabolským Nicolasom Courjalom. Ďalší presvedčivý príspevok k Meyerbeerovej renesancii.„
video
Najlepší debutant
Konstantin Krimmel
,,Úžasné – máme tu vášnivého piesňového a koncertného speváka, tenoristu – nadšenca, ktorý sa ako člen zboru v rodnom Ulme nakazil divadelným vírusom a ešte pred tridsiatkou sa mu podarilo zaradiť do súboru Bavorskej štátnej opery. Ako barytón! Konstantina Krimmela natoľko baví hudba a rozprávanie príbehov, až jednoducho musel skončiť na javisku. Tu sa môže radovať či frflať alebo nás očariť či rozveseliť ako Papageno. Jeho hlas a muzikálnosť si získavajú kritikov, no ešte viac divákov. Či už na ocenených nahrávkach alebo v opere: Konstantin Krimmel je v medzinárodnom meradle jedným z najvšestrannejších a najsľubnejších mladých nemeckých barytonistov.“
video
Najlepšie znovuobjavenie
FOKUS ’33
,,Venovanie celej série inscenácií zabudnutej hudobnej dráme prvej tretiny 20. storočia určite povedie k niekoľkým novým vzrušujúcim stretnutiam: FOKUS ’33 je príkladný muzikologický výskumný projekt v spolupráci s Operou Bonn, ktorý vrátil na javisko diela ako Meyerbeerov Ein Feldlager in Schlesien (Vojenský tábor v Sliezsku) alebo Asrael od Alberta Franchettiho. Na sprievodných informatívnych podujatiach a v debatách sa súčasný pohľad na tento repertoár rozširuje a večer v opere sa potom stáva zmyslovým zážitkom s vycibreným historickým povedomím. Dôvody, prečo tieto diela upadli do zabudnutia, sú také rozmanité ako ony samé.“

Najlepší festival
Festival d’Aix-en-Provence
,,V roku 1998 Francúz Stéphane Lissner so slávou omladil nádherný, no starnúci Festival lyrique d’Aix-en-Provence, Salzburg Stredomoria. Belgičan Bernard Foccroulle v týchto snahách pokračoval v rokoch 2007 a 2018. A libanonský svetobežník Pierre Audi, žijúci v Amsterdame od roku 2019 dvíha latku ešte vyššie. Rok na to si síce koronavírus vynútil zlom, avšak ročníky 2021 a 2022 bohaté na mimoriadne rozmanité nové inscenácie a svetové premiéry, niekedy až so šiestimi novinkami za sebou, možno považovať za výnimočné. Najmä pre ich kvalitu a originalitu, ako aj pre prekvapivý mix barokovej opery a svetových premiér. A aby toho nebolo málo, Audi dokonca objavil dve nové miesta konania.„
Najlepšia iniciatíva pre udržateľnosť zdrojov
Musiktheater im Revier & Theater Regensburg
,,Rok 2022 bol rokom, keď sme všetci museli čeliť novým výzvam, pokiaľ ide o naše využívanie zdrojov. Ak sú úspory energie a nižšie emisie uhlíka súčasťou agendy, je to skvelé. Musiktheater im Revier Gelsenkirchen a Theater Regensburg zbierali údaje o svojich spotrebách energie od roku 2020 a nezávisle od seba zistili, že najväčšiu časť tvoria predstavenia a mobilita publika. Prešli teda na LED osvetlenie, zlepšili spoluprácu s hromadnou dopravou, recyklovali scénické návrhy, zmenili odpadové hospodárstvo. Hovoríme: držte sa toho, skopírujte si to a uistite sa ako Gelsenkirchen a Regensburg, že máte po ruke platné údaje ako najlepší základ pre správne a udržateľné rozhodnutia.“
Vynikajúce angažmán
Oksana Lyniv
,,Bola prvou dirigentkou na festivale v Bayreuthe a prvou ženou, ktorá viedla taliansky operný orchester: tieto úspechy urobili z Oksany Lyniv vzor pre optimistickú mladú generáciu dirigentiek. Je však vzorom aj pre svoju občiansku angažovanosť tvárou v tvár Putinovej brutálnej agresívnej vojne proti jej rodnej krajine: je neúnavná vo svojom záväzku voči mladým hudobníkom na Ukrajine a snaží sa zachrániť ukrajinskú kultúru pred ruskou uzurpáciou. Svojou hudbou a angažovanosťou ponúka osobitný príspevok k tomu, aby dala nádej a silu ľuďom vo svojej vlasti.“

Celoživotné dielo
René Jacobs
,,Medzi majstrami starej hudby je jedným z najodhodlanejších a najlepších operných dirigentov. Prostredníctvom prvých vydaní diel Cestiho a Cavalliho, ako aj katalógových klasík od Monteverdiho po Händela, začal René Jacobs mapovať oblasť barokovej opery a neskôr svoj záber rozšíril aj na neskoršie obdobia. Prešiel sa okolo Beethovena a nedávno doputoval až k Weberovmu Čarostrelcovi. Popri tejto ceste sa stal aj najvýznamnejším súčasným mozartovským operným dirigentom. Ako vždy, neustále zvedavý, v tejto sezóne dirigoval svoju prvú Vivaldiho operu Il Giustino (ktorú predtým odmietol). Za svoj veľký prínos, ktorý ešte zďaleka nezavŕšil, mu s radosťou udeľujeme OPER! AWARD za celoživotné dielo.„

Najväčšia nepríjemnosť
Divadelné nádvorie v Krefelde
,,Ak chcete navštíviť operu v Krefelde, musíte sa predierať cez miestnu drogovú scénu. Na parkovisku divadla sú díleri, jeho nádvorie je útočiskom pre drogovo závislých bezdomovcov so všetkými sprievodnými javmi: násilím, zúfalstvom, ničením, odpadkami, smrťou. Žargón mestského oddelenia verejného poriadku túto politiku opisuje ako „balíkovanie“. Znamená to: „vylúčiť a vyhodiť“. Ale spolu s týmto peklom ľudského nešťastia, vyprodukovaného spoločnosťou, potichu chátra a vyhadzuje sa aj časť kultúry. Verejné volanie 530-tich zamestnancov divadla v Krefelde o pomoc ostalo v novembri bez odozvy. Už lockdown ukázal, o koľko sa súčasná generácia politikov vzdialila od umenia, keďže už takmer vôbec nenavštevuje divadlá, kiná či koncerty a kultúru považuje iba za alternatívu víkendovej zábavy. V Krefelde následky páchnu do neba.“
O SFZ informovala: Martina Tolstova, tlačová tajomníčka SF, o všetkých ocenených informovala Ulrich Ruhnke z OPER! AWARDS
Zdroj: SF, OPER! AWARDS
video