Slovenský mládežnícky orchester predstavil svoju víziu. Chce pomáhať mladým do praxe

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Umeleckej praxe sa študentom hudobných škôl u nás nedostáva ani zďaleka toľko, koľko by pre svoju budúcu profesiu potrebovali. Aj to bol jeden z hlavých dôvodov pre vznik Slovenského mládežníckeho orchestra, ktorý sa premiérovo predstavil 7. apríla 2017 na festivale Allegretto v Žiline.

Pohnútka založiť teleso, ktorého hlavnými protagonistami by boli študenti umeleckých škôl, prišla zo strany Hudobného centra v roku 2016 v súvislosti s koncertným turné Európskeho mládežníckeho orchestra. V každom meste, v ktorom orchester vystúpil, bol totižto „predkapelou“ národný mládežnícky orchester.

„Slovenský mládežnícky orchester však ako taký neexistoval, čo vedenie Hudobného centra zobralo ako príležitosť na zostavenie takéhoto telesa. Energia, ktorá sa počas spomínaného koncertu v priestoroch Slovenského rozhlasu šírila bola natoľko motivujúca, že sme rozhodli v aktivite pokračovať,“ uviedol pre Opera Slovakia Adrián Rajter z manažmentu Slovenského mládežníckeho orchestra.

Slovenský mládežnícky orchester,
foto: Roderik Kučavík

Pomoc pre profesionálne orchestre

Projekt, realizovaný v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR, ponúka študentom príležitosť nadobúdať cenné skúsenosti prostredníctvom detailnej prípravy a koncertného predvedenia náročných symfonických projektov pod vedením renomovaných dirigentov a popredných orchestrálnych hudobníkov. Ideológiou nie je iba podať pomocnú ruku mladým hudobníkom, ale v konečnom dôsledku aj pomôcť profesionálnym orchestrom, aby na ich konkurzy prichádzali hráči čo najlepšie pripravení.

„Hranie v orchestri je veľmi špecifické jednak preto, že zdieľate niekoho iného víziu a tiež, že je to veľká komorná hra kde musíte vedieť, kedy máte byť dobrým partnerom a kedy byť v popredí. My, ktorí s hráčmi pracujeme, veľmi profitujeme z ich úvodného talentu a snažíme sa im len rozšíriť obzor,“ uviedol dirigent Slovenského mládežníckeho orchestra Martin Majkút.

Na príprave programu v rámci festivalu Allegretto sa podieľalo množstvo interpretov z praxe ako Jozef Horváth, ktorý mal na starosti sláčikovú sekciu, ďalej Zoltán Janikovič – kontrabasy, drevené dychové nástroje – Ronald Šebesta, plechové dychy – Albert Hrubovčák a bicie – Kiril Stoyanov. Vedúcej pozície dirigenta sa ujal Martin Majkút, ktorý už niekoľko rokov pôsobí ako šéfdirigent Rogue Valley Symphony Orchestra v americkom Oregone. Ako sám uviedol, v našich hráčoch vidí neuveriteľný potenciál na to, aby sa stali špičkovými profesionálmi. „Myslím si, že sú tu lepší hráči, ako boli v mojej generácii a hovorím to nie len pre ich schopnosti, ale že cítim, že táto generácia hrá srdcom, že ich motivácia je správna a sú tu kvôli hudbe. Nie všetci z nich šli do hudby s tou motiváciou, že sa z nich stanú milionári. Chcú sa stať v prvom rade dobrými hudobníkmi,“ prezradil Majkút.

Martin Majkut,
foto: Roderik Kučavík

Okrem mladých členov, tvorili orchester aj skúsení hráči z rozličných hudobných telies. „Profesionáli, ktorí prišli ako výpomoc, majú v orchestri nesmierne dôležitú úlohu, pretože sú mladým naozajstnou oporou,“ konštatoval Rajter.

Konkurzy za hráčmi „vycestovali“

Orchester bol zostavený na základe konkurzov v Košiciach, Banskej Bystrici, Žiline a Bratislave. „Rozhodli sme sa, že na konkurzy nepozveme hráčov z celého Slovenska do Bratislavy (takýto pokus bol asi pred dvomi rokmi a prišli len sedemnásti hudobníci), ale že vycestujeme za hudobníkmi tam, kde sa nachádzajú konzervatóriá a vysoké umelecké školy,“ prezradil Rajter. Konkurzy a podmienky prijatia boli pripravené v spolupráci s riaditeľmi štátnych konzervatórií a vedením hudobných fakúlt VŠMU a Akadémie umení v Banskej Bystrici. „Konkurzov sa zúčastnilo 89 hudobníkov, z ktorých sme nakoniec vybrali 57 členov,“ dodal Rajter. Podľa slov Rajtera mali jednotlivé konkurzy v porovnaní s tým, čo prichádza v praxi priateľskú atmosféru a skôr charakter workshopu. „Komisie pracovali s mladými ľuďmi tak, aby zistili, čo v nich je, čo možno ani sami ešte netušia a nie ukázať im to, čo nevedia,“ dodal.

Podarí sa udržať kontinuitu?

Umelecké teleso vzniklo v nadväznosti na niekdajšiu Hudobnú mládež Slovenska, ktorá vznikla v 70-tych rokoch minulého storočia. Išlo o aktívne hnutie, ktoré malo na Slovensku niekoľko sto buniek. „Pre tieto bunky organizovala Slovenská filharmónia pravidelne koncerty, bohužiaľ časom zaniklo pracovné miesto manažéra Hudobnej mládeže v Slovenskej filharmónií a došlo k prerušeniu kontinuity. O oživenie projektu sa približne pred pätnástimi rokmi pokúšal profesor Miloš Jurkovič, no po niekoľkých rokoch fungovania sa znovu nepodarilo kontinuitu udržať,“ vysvetlil Rajter.

Slovenský mládežnícky orchester,
foto: Roderik Kučavík

Rovnako vyjadril nádej o udržanie projektu a vytvorenie tak tradície. „Veríme, že s pomocou Ministerstva kultúry a entuziazmom mladých hudobníkov sa nám podarí projekt zastabilizovať a urobiť z toho súčasť mladých hudobníkov, kde získajú veľmi cenné skúsenosti do profesionálnej praxe,“ uzavrel Rajter.

Slovenský mládežnícky orchester odohral v rámci Allegretta orchestrálnu skladbu slávnostnú predohru Naše Slovensko Mikuláša Moyzesa, Dvořákovu Symfóniu č. 9 e mol „Z nového sveta“ op. 95 a Čajkovského Koncert pre klavír a orchester č. 1 b mol op. 23. Najbližšie čaká orchester júlový letný workshop, kde sa miesto Martina Majkúta za dirigentským pultom objaví holandský dirigent David Porcelijn.

Ako však sám Majkút prezrádza, nevníma to vôbec sebecky. „Ak budem môcť, veľmi rád sa ku spolupráci vrátim. Na druhej strane nechcem, aby z tohto vznikol exkluzívny klub. Dvere musia byť otvorené oboma smermi a pre mladých je len dobré, ak dostanú priestor na prácu s nimi aj iní ľudia, iní dirigenti,“ uzavrel.

Pripravila: Adriana Banásová

informácie o aktivitách Slovenského mládežníckeho orchestra sú k dispozícii TU…

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Adriana Banásová

spravodajkyňa a publicistka

Zanechajte komentár