Slovenský rozhlas sa rozoznel dielami Piotra Iľjiča Čajkovského pod taktovkou Ondreja Lenárda

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na treťom abonentnom koncerte Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu (12. 11. 2021) potešil 14-ročný Ryan Martin Bradshaw uvedením slávneho Čajkovského Klavírneho koncertu b mol, op. 23 a šéfdirigent Ondrej Lenárd zaradením jeho Symfónie č. 6 h mol, op. 74, Patetickej.

Koncerty Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu vo Veľkom koncertnom štúdiu bratislavskej rozhlasovej pyramídy sú istým spôsobom výnimočné. Vysielajú sa naživo, takže sú pre publikum v sále a zároveň pre rozhlasových poslucháčov. Veľkým bonusom je budovanie archívu vzácnych nahrávok. Aj o pár desiatok rokov, keď budeme spomínať na začiatky mladého umelca Ryana Martina Bradshawa, do neho redaktori s potešením siahnu. A tak je to už aj teraz, keď sa obzeráme za prácou šéfdirigenta Ondreja Lenárda.

Nevýhodou rozhlasovej sály je štúdiová akustika, hudba znie menej šťavnato. Výhodou je však oddané a neformálne publikum melomanov. Jednoducho povedané, nikto do rozhlasu nechodí ukazovať svoje nové večerné šaty – atmosféra je vždy žičlivá.

Ondrej Lenárd, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, foto: Milan Krupčík / RTVS

Najskôr k orchestru. Dnes vyše 90-ročné teleso, pri ktorom sa vystriedal rad vynikajúcich dirigentov a medzi nimi aj Ondrej Lenárd ako súčasný šéfdirigent, ktorý túto funkciu zastával aj v Slovenskej filharmónii a Slovenskom národnom divadle. Svojím rukopisom sa výrazne zapísal do dejín slovenského interpretačného umenia. Táto významná osobnosť stojí pred veľkým symfonickým orchestrom, počas ostatných rokov často okliešťovaným necitlivými zásahmi, kvôli ktorým sa nemohol vyvíjať bez výpomocí a v symbióze koncertných a nahrávacích aktivít tak, ako by sa mal.

Hrať Čajkovského Symfóniu č. 6 h mol, op. 74, Patetickú, bolo pre toto teleso určite odmenou. Krásne dielo vystihuje podstatu ruskej duše geniálneho skladateľa a siahajú po ňom koncertné domy a dirigenti celého sveta. Aj keď sa v niektorých momentoch hráči akoby navzájom nepočuli a dirigent musel zvýrazňovať svoje gestá, celkovo symfónia vyznela vo svojej dramatickosti a melodickej kráse tak, že sme mohli precítiť autorovu životnú spoveď a spolu s ním v záverečnom Adagio lamentoso stíchnuť.

Veľké umenie vyžaduje od dirigenta a orchestra aj najznámejšie Čajkovského dielo – Koncert pre klavír a orchester b mol, op. 23. Byť partnerom klaviristovi, prípadne ho nabádať a viesť tak, aby bol umelecký tvar čo najdokonalejší, to je náročné aj pri zrelých majstroch klavíra a ešte náročnejšie pri spolupráci so zázračným dospievajúcim Ryanom Martinom Bradshawom. Aj keď už nie je celkom dieťaťom – síce hrá od svojich siedmich rokov, avšak tento mesiac už bude mať pätnásť. Zreje do chlapčenskej krásy a za osem rokov hry na klavíri získal nielen výbornú techniku, ale aj pódiovú skúsenosť. A obdivujeme aj poéziu jeho interpretácie.

Ryan Martin Bradshaw, Ondrej Lenárd, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, foto: Milan Krupčík / RTVS

Aj keď sa Slovensko nemôže pochváliť možnosťami už v základnom školstve systémovo viesť mimoriadne talentované deti, SOSR má veľkú zásluhu na podpore tohto mladého umelca, keďže ho vo februári tohto roka menoval za svojho prvého rezidenčného umelca, z čoho vyplýva možnosť častej prezentácie s orchestrom. Jasný cieľ šéfdirigenta je podpora mimoriadnych talentov – v programe koncertov SOSR figuruje aj ďalší mladý umelec, huslista Teo Gertler.

Ryan Martin Bradshaw študuje na viedenskej Universität für Musik und darstellende Kunst v triede Prof. Vladimira Kharina. Intenzívne sa zúčastňuje na medzinárodných klavírnych súťažiach, odkiaľ prichádza ako víťaz. Doposiaľ má na konte až 17 laureátskych titulov. Je teda nebojácny, súťaživý typ, virtuóz. V Čajkovského Klavírnom koncerte, ktorý akoby sa z hľadiska faktúry a náročnosti k jeho krásnemu mladému veku ani nehodil – hoci práve s týmto dielom sa stal víťazom súťaže Concertino Praga – ukázal, že ho ovláda nielen technicky, ale dokáže sa sústrediť aj na krásu kantilény a výrazu. Zatiaľ čo v klasickom repertoári nadchýna trblietavými rýchlymi tempami, v tomto romantickom opuse ukázal pozoruhodný zmysel pre výraz, jeho pianissimá spievali.

Ryan Martin Bradshaw, Ondrej Lenárd, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, foto: Milan Krupčík / RTVS

Je obdivuhodné, aký široký repertoár už tento mladý umelec stihol naštudovať a ako raketovo napreduje. V tejto chvíli je pre neho ponuka SOSR vlastne tou najdôležitejšou, pretože môže pravidelne hrať na pódiu s veľkým orchestrom a spolu s dirigentom cibriť súzvuk. Nedalo sa prehliadnuť, že mu Ondrej Lenárd žičí. Myslím, že sa ešte dočkáme vzácnych koncertov.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 12.11.2021

Tretí abonentný koncert SOSR v sezóne 2021/22
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
12. novembra 2021

Ondrej Lenárd, dirigent
Ryan Martin Bradshaw, klavír
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu

Piotr Iľjič Čajkovskij
Koncert pre klavír a orchester b mol, op. 23
Symfónia č. 6 h mol, op. 74, Patetická

www.sosr.rtvs.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár