SND uvádza premiéru Offenbachovej opery Hoffmannove poviedky

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Poslednou premiérou aktuálnej divadelnej sezóny Opery SND budú Hoffmannove poviedky s podtitulom fantastická opera od francúzskeho skladateľa Jacquesa Offenbacha. Fantazijné rozprávanie básnika E. T. A. Hoffmanna o jeho nenaplnenej láske k trom ženám zaznie v hudobnom naštudovaní českého dirigenta Tomáša Braunera, debutanta v Opere SND, a v réžii Pavla Smolíka. Premiéra sa uskutoční 14. a 15. júna 2019 v novej budove SND.

,,Hoffmannove poviedky sú záhadnou spoveďou básnika Hoffmanna, ktorý spomína na svoje lásky vo fantazijných súvislostiach. Ako obyčajný smrteľník svoju minulosť prerába, prikrášľuje, deformuje, ale predovšetkým o nej sníva, idealizuje ju a opája sa krásou svojich troch múz – Antonie, Olympie a Giulietty. Ako to v živote býva, realita je podstatne krutejšia ako fantázia a prebudenie trpkejšie ako sen.” uvádza informácia k predstaveniu na webe SND o diele, ktoré pozostáva z troch voľne spojených samostatných príbehov s prológom a epilógom.

Námetom pre vznik operných Hoffmannových poviedok (Les Contes d’Hoffmann) bola pre Offenbacha rovnomenná úspešná činoherná dráma Julesa Barbiera a Michela Carrého (Paríž 1851), ktorých inšpiroval život a dielo, resp. tri poviedky nemeckého právnika, skladateľa, spisovateľa a výtvarníka Ernsta Theodora Amadea Hoffmanna.

J. Offenbach: Hoffmannove poviedky, Opera SND, 2019,
Monika Fabianová (Nicklausse), Rafael Alvarez (Hoffmann), zbor Opery SND,
foto: Anton Sládek

Hudobný skladateľ a okrem iného aj violončelový virtuóz či hráč v orchestri parížskej Opéry-Comique Jacques Offenbach (1819 – 1880), ktorého 200. výročie narodenia si v tomto roku pripomíname (prinesieme o tom samostatný článok), je považovaný za zakladateľa operety. Hoffmannove poviedky – opéra fantastique (fantastická opera) sú v jeho viac ako stovke javiskových diel zábavného divadla jedinou operou a zároveň vrcholným dielom.

Offenbach zomrel 5. októbra 1880 a Hoffmannove poviedky nedokončil. Touto úlohou bol následne poverený francúzsky hudobný skladateľ Ernest Guiraud, no napriek tomu dielo nemá výslednú verziu a ponúka viacero interpretácií. K jednotlivým úpravám diela došlo pred jej uvedením, ale aj po svetovej premiére, ktorá sa konala štyri mesiace po Offenbachovej smrti 10. februára 1881 v Théâtre de l’Opéra-Comique v Paríži.

Na slovenskej profesionálnej opernej scéne Hoffmannove poviedky po prvýkrát zazneli už v prvej sezóne novovzniknutého SND 9. júna 1920 (dirigent: Ferdinand Ledvina, réžia: Bohuš Vilím). Za rôznymi podobami Hoffmannových poviedok sa pred blížiacou sa premiérou novej inscenácie v Opere SND poohliadol operný kritik a publicista Vladimír Blaho v článku Pred premiérou Hoffmannových poviedok v Opere Slovenského národného divadla.

J. Offenbach: Hoffmannove poviedky, Opera SND, 2019,
Róbert Smiščík (Spalanzani), Eva Bodorová (Olympia), zbor Opery SND,
foto: Anton Sládek

Nová inscenácia v hudobnom naštudovaní Tomáša Braunera a v réžii Pavla Smolíka prichádza na javisko SND po 27 rokoch a je v poradí deviatym uvedením diela na našej prvej opernej scéne.

Pôvodným zámerom predošlého vedenia Opery SND (pri plánovaní sezóny 2018/2019) bolo uviesť Hoffmannove poviedky v historicky prvej slovensko-ukrajinskej koprodukcii Opery SND s Akademickým divadlom opery a baletu vo Ľvove v réžii Andriya Zholdaka a s hudobným naštudovaním Rastislava Štúra. Nove vedenie Opery SND v apríli 2019 oznámilo zmenu realizačného tímu. ,,V súvislosti s premiérou inscenácie opery Jacquesa Offenbacha Hoffmannove poviedky si vás dovoľujeme informovať, že vo vysokom štádiu rozpracovanosti projektu pripravovanej premiéry odstúpil od spolupráce koprodukčný partner – národná opera z ukrajinského Ľvova.” informovala tlačová tajomníčka SND Izabela Pažítková prostredníctvom tlačovej správy, ktorá dôvod odstúpenia od spolupráce bližšie nekonkretizovala. O pôvodnom zámere predchádzajúceho vedenia Opery SND sme v máji 2018 informovali TU…

Autorom hudobného naštudovania je český dirigent Tomáš Brauner, ktorý týmto predstavením debutuje na javisku Opery SND. ,,Je to veľká francúzska opera, mimoriadne romantická, majú v nej veľké zastúpenie citové prejavy, nálady a fantázia. Otvára sa v nej priestor pre akýkoľvek výraz od lyriky cez poéziu až po drámu a jej hudba znie poslucháčsky veľmi prístupne. Zaujímavé je, že napriek tomu, že Offenbach bol operetný skladateľ, a človek by azda očakával isté jednoduchšie postupy, vôbec to tak nie je. Naopak, toto dielo je veľmi závažná dráma, jednotlivé časti sú veľmi ucelené a opernú zložku majú jednoznačne dotiahnutú do konca. Preto sa s veľkým úspechom hráva na celom svete.” uviedol v rozhovore pre Opera Slovakia Tomáš Brauner, ktorý sa s týmto dielom streto po druhýkrát.

,,Mal som to šťastie robiť Hoffmannove poviedky už pred siedmimi rokmi v divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Nebolo to pre mňa teda nové dielo. Avšak hrali sme tam trochu inú verziu ako tu. V SND sme po konzultácii s dramaturgom a režisérom dospeli k zasa inej verzii a považujeme ju za viac-menej ideálnu pre bežnú divadelnú prevádzku.

Vytvoriť jednoznačnú dramatickú líniu Hoffmannových poviedok je veľmi ťažké. Keby sa totiž ponechali všetky árie, ansámbly a iné čísla, ktoré sa časom ponachádzali, zozbierali a priložili k tejto opere, nadobudla by trvanie takmer štyri hodiny. Viaceré z nich priamo nesúvisia s dejom. Preto sa pre divadelné účely kvôli upevneniu dramatickej línie niektoré z nich môžu vynechať, prípadne použiť škrty. Treba však byť opatrný, pretože je dôležité, aby sa neporušili vzťahy medzi postavami a dej.” dodal pre Opera Slovakia autor hudobného naštudovania Tomáš Brauner, ktorý sa za dirigentským pultom v Opere SND bude alternovať s Petrom Valentovičom. Celý rozhovor s Tomášom Braunerom si prečítate TU…

Tlačová konferencia k premiére Hoffmannových poviedok v Opere SND, 2019,
foto: Ľudovít Vongrej

Režisérom inscenácie je Pavol Smolík. ,,Hoffmannove poviedky prinášajú tri príbehy rámcované prológom a epilógom. Hoffmann, skrachovaný umelec, si pred kumpánmi-pijanmi spomína na svoje tri lásky. Prvou bola Olympia: žena – bábka, umelý výtvor génia a podvodníka Spalanzaniho, ktorý priniesol Hoffmannovi trpké sklamanie. Druhou Hoffmannovou milou sa stalo chorľavé dievča, Antonia, ktoré však vzťah k Hoffmannovi vymenilo za milovaný spev. No a napokon sa nešťastník zahľadel do Giulietty, dámy s pochybnou povesťou, ktorá ho priviedla až k vražde. Vo všetkých Hoffmannových tragédiách mal pritom prsty podlý a nenávistný Lindorf, ktorý sa počas deja predstavuje v štyroch podobách zla.” uviedol pre Opera Slovakia k príbehu novej inscenácie Opery SND Pavol Smolík a dodáva:

,,Ako inscenačný tím sa usilujeme v Hoffmannových poviedkach popri samotnom sujete jednotlivých príbehov hľadať a vnímať ich skryté významy: je príbeh o Olympii len čudnou rozprávkou, alebo je za ním aj niečo iné? Čo dnes znamená ,,umelá žena”? Žena – výtvor fantázie? Ale aj žena – ideál? Nemá v tom dnešná spoločnosť tak trochu chaos? A ďalej: nie je nám vnútorný boj Antonie voliť kariéru alebo rodinu až príliš povedomý? Je kariéra pokušením? Je rodina príťažou? Stoja tieto dve veci zákonite proti sebe? Odchádza Antonia po smrti do raja, pretože túžila po kráse – alebo bude jej posmrtný život skôr zaťažený následkami umeleckej sebastrednosti, ktorá jej zabránila rozvinúť nový život? A napokon: čo znamená tá časť príbehu o Giuliette, v ktorej táto spupná žena ,,zoberie Hoffmannovi tvár”? Rozprávkový obraz – alebo hrozivo reálnu možnosť?

To všetko sú otázky, ktoré Hoffmannove poviedky ponúkajú – a ktoré, spolu s kongeniálnou Offenbachovou hudbou, už riadne dlho provokujú fantáziu tvorcov po celom svete. Máloktoré dielo inšpirovalo a inšpiruje natoľko rozmanité inscenačné podoby ako práve táto opera. A my sa usilujeme do ich spektra vložiť svoj vlastný pohľad na operného hrdinu Hoffmanna – človeka, ktorý hľadal šťastie na základe zvláštnych a ťažko čitateľných kritérií…” skonštatoval Pavol Smolík.

J. Offenbach: Hoffmannove poviedky, Opera SND, 2019,
Ľubica Vargicová (Antonia), Gustáv Beláček (Miracle),
foto: Anton Sládek

,,Hoffmannovými poviedkami nastavujeme zrkadlo súčasného sveta aj cez rôznorodú societu ľudí pohybujúcich sa okolo divadelného prostredia. Je to spoločenstvo, ktoré sa voyersky prizerá Hoffmannovým príbehom, ale ak má zaujať stanovisko, odvracia svoju tvár, vysmieva sa, alebo zostáva pasívne. Prostredníctvom kostýmov eskalujem túžbu ľudí po univerzálnej kráse, vkuse, ba až uniformite. To, čo predpisujú trendy a posúvajú médiá by sa malo plniť. Potieranie osobnej identity je ,,najsprávnejšou voľbou?!” Byť účastníkom všetkého, všetko komentovať, ale podľa možnosti ostať anonymným. Tak to umožňujú médiá, či vývoj technológií.” uviedla pre Opera Slovakia k ideovej koncepcii novej inscenácie SND kostýmová výtvarníčka Ľudmila Várossová a k jednotlivým Hoffmannovým príbehom dodáva:

,,Každý z troch vyrozprávaných príbehov v opere je odlišný nielen v hudbe, ale i výtvarnom riešení. Rozlišujem ich nielen farebne, ale i kostýmovým slovníkom. Postavy v nich sú mierne hyperbolizované, pretože aj Offenbachova hudba tečie vo veľkých oblúkoch. Kostýmy v Olympii hraničia s grotesknosťou a hýria ostrými farbami. Antonia má pôsobiť clivo, záhadne, až metafyzicky – je v kostýmoch malebne pastelová a proporčne predlžujúca. Giulietta je mierne dekadentná, až nevkusná, tak ako to býva na spoločenských akciách. Nuž a biela, červená a čierna sú večne IN. Ľudí z našich príbehov stretávame okolo seba dnes a predsa sú bizarní. Nuž a Hoffmann s Nicklausom? Na pohľad všední – putujú romanticky nepoučení svojimi životmi. Aj to je cesta – ako prežiť…”

J. Offenbach: Hoffmannove poviedky, Opera SND, 2019,
D. Hamarová (Nicklausse), M. Gyimesi (Pitichinaccio), A. Kohútková (Giulietta), zbor Opery SND,
foto: Anton Sládek

Scénu navrhol Jaroslav Valek, ktorý pre časopis SND Portál uviedol: ,,Pracovať na titule, ktorý patrí tematicky k najzaujímavejším a z pohľadu potreby vkladu inscenačného kumštu, je mimoriadnou výzvou. História vzniku a inscenačná tradícia „Hoffmanniek“ takou výzvou určite je. Divadelný orbis pictus alebo hry divadla na divadle, multimetaforickosť príbehu, možnosť rôznorodých výkladov, ako aj tvorby skutočne „autorsky správneho“ umiestnenia prostredí, je pre výtvarníka scény tým najvzrušujúcejším podnetom. Na takúto prácu však treba primerané tvorivé obdobie, ktoré sa v tomto prípade nepodarilo z rôznych dôvodov vytvoriť.”

Hoffmannove poviedky zaznejú v SND v pôvodnom znení s francúzskym libretom autorskej dvojice Jules Barbier – Michel Carré a so slovenskými titulkami, ktoré pre SND pripravila Alexandra Braxatorisová. Zbory naštudoval Pavel Procházka, autorom videoprojekcie je Martin Kákoš, svetelný dizajn Martin Račko, pohybová spolupráca Jaroslav Moravčík a dramaturgom je Martin Bendik. Scénu vyrobili Umelecko-dekoračné dielne SND. Diváci sa budú môcť s dielom či inscenáciou zoznámiť aj na Dramaturgických úvodoch pred jednotlivými predstaveniami.

Jacques Offenbach: Hoffmannove poviedky
Opera SND, nová budova
Premiéry 14. a 15. júna 2019

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie: Tomáš Brauner
Dirigenti: Tomáš Brauner, Peter Valentovič
Zbormajster: Pavel Procházka
Réžia: Pavol Smolík
Scéna: Jaroslav Valek
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Videoprojekcie: Martin Kákoš
Choreografia: Jaroslav Moravčík
Svetlá: Martin Račko
Dramaturg: Martin Bendik

osoby a obsadenie

Hoffmann: Rafael Alvarez, Mickael Spadaccini
Olympia: Jana Bernáthová, Eva Bodorová
Antonia: Eva Hornyáková, Ľubica Vargicová
Giulietta: Linda Ballová, Adriana Kohútková
Lindorf/Coppélius/Miracle/Dapertutto: Gustáv Beláček, Jozef Benci
Nathanaël/Cochenille/Frantz/Pitichinaccio: Martin Gyimesi, Róbert Remeselník
Crespel/Luther: Martin Malachovský, Juraj Peter
Hermann/Schlémil: Ján Ďurčo, František Ďuriač
Nicklausse: Monika Fabianová, Denisa Hamarová
Andrés/Spalanzani: Ján Babjak, Ivan Ožvát, Robert Smiščík
Matka Antonie (hlas): Jitka Sapara-Fischerová, Denisa Šlepkovská

spoluúčinkuje zbor a orchester SND

www.snd.sk

video

záznam tlačovej konferencie k premiére Hoffmannových poviedok (video Opera Slovakia)

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár