SND uvádza v dvoch exkluzívnych večeroch Fashion Ballet ’22 svetové premiéry štyroch autorských choreografií

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V Slovenskom národnom divadle sa v rámci programu Fashion Ballet ’22 uskutočnia v dňoch 26. a 27. mája 2022 svetové premiéry troch baletných diel slovenských autorov, pôsobiacich v zahraničí Kristíny Paulin, Romana Novitzkého, Lukáša Timuľaka a Adriana Ducina, sólistu Baletu SND pôvodom z Moldavska. Názov projektu napovedá, že dôležitou súčasťou choreografií je umelecké stvárnenie kostýmového dizajnu v podaní popredných medzinárodne uznávaných slovenských módnych návrhárov Martina Hrču, Borisa Hanečku, Lukáša Krnáča a Pavla Dendisa.

Všetky štyri choreografie budú uvedené exkluzívne iba počas dvoch večerov bez plánovaných repríz ako pilotné predstavenia dlhodobejšieho projektu Fashion Ballet s ročnou periodicitou. Na stretnutí s novinármi k tejto udalosti tlačová tajomníčka SND Izabela Pažítková oznámila, že na budúci ročník Fashion Ballet ’23 SND nepozve módnych návrhárov, ale návrhárky.

Tlačová konferencia k premiére predstavenia Fashion Ballet ’22 v Balete SND, foto: Ľudovít Vongrej/Opera Slovakia

Idea uskutočniť v SND tento typ umeleckého programu sa začala rodiť v hlave dramaturga Baletu SND Kristiána Kohúta niekedy v októbri 2018, kedy mal možnosť navštíviť predstavenia New York City Ballet vo veľkej zlatej sále Kochovho divadla, jednej z impozantných budov umeleckého komplexu Lincolnovho centra.

Ako píše na úvod programového bulletinu, okrem diel Balanchina, Robbinsa (jeho choreografiu The Concert Balet SND uviedol v rámci predchádzajúcej premiéry Rukopisy majstrov), Wheeldona či Pecka ho zaujali programy nazvané 21st Centrury Choreographers, počas ktorých sa uvádzali viaceré choreografie „odeté do kostýmov začínajúcich i etablovaných módnych dizajnérov, svetových i lokálnych, vážnu hudbu striedala elektronická, prvky klasického baletu sa miesili so streetdancom. Hľadisko šalelo.

…Fúzia baletu a módy fungovala rovnako dobre ako spojenie tradície s modernosťou. Hľadanie odpovedí na otázku, prečo sme zabudli na prirodzené spojenie módy a tanca, ktoré výborne fungovalo už v čase romantizmu, bolo v tom momente akútnejšie ako hlad. O štyri roky neskôr, v tieni rodiaceho sa bratislavského downtownu, prišla príležitosť dať šancu slovenským tvorcom zistiť, či spojenie baletu a módy bude fungovať aj na Slovensku.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografia Two, kostýmová skúška predstavenia, kostýmový návrhár Boris Hanečka a tanečníci, foto: Juraj Žilinčár / SND

Idea realizovať takýto projekt v SND vznikla, podobne ako pri Rukopisoch majstrov, ešte v časoch lockdownu. „Hľadali sme divácky atraktívne umelecké presahy, obohacujúce náš balet. Prvým projektom tohto druhu bol komponovaný program Balet&Sľuk/Tancom k sebe, ktorý sa aj po roku teší obrovskému diváckemu záujmu. Druhým je práve Fashion Ballet´22. Choreografov sme oslovovali podľa kvality a energie, ktorú vedia priniesť na javisko. Keď sme mali pokope finálnu štvoricu – Kristínu Paulin, Romana Novitzkého, Lukáša Timuľaka a Adriana Ducina, obrátili sme sa na odborníkov z módneho priemyslu.

Z odporúčaní vzišla štvorica módnych dizajnérov: Martin Hrča, Boris Hanečka, Lukáš Krnáč a Pavol Dendis. Na základe istej typológie tvorby sme ich dali do párov s choreografmi. S odstupom času to vnímam trochu ako risk, ale našťastie si po umeleckej stránke všetci rozumeli a vznikli veľmi zaujímavé kreácie.“ dodáva pre Opera Slovakia K. Kohút a charakterizuje aj umelecký prejav jednotlivých choreografov:

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, kostýmoví návrhári Boris Hanečka, Pavol Dendis, Martin Hrča, Lukáš Krnáč, foto: Boris Halečko

„Všetci štyria majú akademické vzdelanie, ľudovo povedané prešli „baleťáckym tréningom“. Technika klasického tanca sa podpísala pod tvorbu každého jedného z nich, ale každý ju posúva niekam inam. Kristína Paulin je určite ovplyvnená tvorbou slávneho Johna Neumeiera, Lukáš Timuľák holandskou tanečnou scénou. Musím povedať, že bolo fascinujúce sledovať choreografov pri procese tvorby. Znalé oko dokáže rozpoznať jednotlivé inšpirácie, odčítať individuálne pohybové preferencie a vnímať autorské posuny tanečnej estetiky do 21. storočia. Každý z choreografov úplne inak pracuje s vybratým naratívom, úplne odlišne vníma hudbu, pohybovú dynamiku… Verím, že divák dokáže oceniť vysokú mieru talentu mladých tvorcov.“

Ku koncepcii programov pozostávajúcich z viacerých kratších baletov hovorí: „Veľkú časť svetového baletného repertoáru tvoria kratšie jednodejstvové balety alebo miniatúry. Krátke baletné formy spopularizoval začiatkom 20. storočia ikonický súbor Sergeja Ďagileva Les ballets russes a odvtedy sú programy zložené z viacerých choreografií veľmi obľúbené na celom svete. Môžu totiž ponúknuť v rámci jedného večera hneď niekoľko diametrálne odlišných zážitkov. Tak ako tomu bolo napríklad pri Rukopisoch majstrov.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografia Extravaganza, kostýmová skúška predstavenia, foto: Juraj Žilinčár / SND

Pokiaľ ide o vzťah medzi baletným umením a módnym návrhárstvom, choreografka Kristína Paulin v rozhovore pre SND spomína, že z „histórie je zaujímavá dvojica Igor Stravinskij a Coco Chanel, ktorí sa navzájom inšpirovali a vďaka vzájomnej podpore sa ich tvorbe darilo“. Lukáš Timuľak zasa pripomenul „spoluprácu izraelskej choreografky Sharon Eyal a značky Christian Dior“ a podotkol, že tento typ kooperácie prináša nové spôsoby vyjadrenia, novú estetiku a posúva tanečné umenie dopredu. „V romantizme to boli hviezdne tanečnice, ktoré udávali módne trendy v Paríži, v 20. storočí pre baletné produkcie tvorili ikony ako Versace, Dior, Chanel a ďalší.“ uzatvára bulletin.

K dramaturgii samotného predstavenia Fashion Ballet ´22 K. Kohút pre Opera Slovakia povedal: „Autori jednotlivých choreografií síce dostali pri výbere tém voľné ruky, ale dramaturgicky sme ich usmernili, aby sa zamerali na vizuálny koncept, a to na ľudské telo v pohybe a na dizajnérske modely. Z toho vyplynulo, že všetky štyri minibalety sú v podstate divertissementy, ale to neznamená, že nemajú obsah.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografka Kristína Paulin, foto: Juraj Žilinčár / SND

Prvým z nich je ICARUS, vychádzajúci z príbehu jedného z najznámejších gréckych mýtov ako alegória k privysokým métam, prehnaným ambíciám a pýche. Choreografka Kristína Paulin s módnym návrhárom spolupracuje po prvý raz. Ani Martin Hrča sa na tvorbe so žiadnym choreografom doteraz nepodieľal. Pre K. Paulin je „veľmi dôležitá literárna predloha, idea. Príbeh je začiatkom môjho kreatívneho procesu“,bez neho „nemôžem začať“. Podľa nej „je dobré, ak má človek veľké ambície, musí byť však opatrný“, pretože „ho môžu aj zničiť.“ Vo svojom balete sa sústredila „na jeho symboliku, ideu a posolstvo, ktoré chcem divákom odovzdať. Rovnako silnou inšpiráciou bola hudba – Stravinského Symfónia C dur. Táto dynamická skladba pridala mojim myšlienkam celkom novú dimenziu.“

M. Hrča videl v spracovaní tejto témy možnosť vniesť novú energiu do azda až príliš prerozprávaného príbehu a priblížiť vzletnosť a silu antických názorov súčasníkovi. „Pre môj rukopis je typická práca so siluetou, snaha vytvoriť z tela akýsi novotvar, nevnímať ho len ako formu na šaty.“ píše sa v bulletine. Svojimi kostýmami štylizoval ľudské telo pomerne masívnymi tvarmi (krídla, svaly).

Na tlačovej konferencii priznal, že ich konečný tvar bol výsledkom pomerne dlhého a zložitého procesu, počas ktorého musel doslova experimentálne zisťovať, pokiaľ ešte môže zájsť, aby tanečníkovi nebránil vo voľnom pohybe. Sám o tom v bulletine hovorí: „Bolo mi jasné, že musím použiť materiály, v ktorých sa tanečníci budú môcť hýbať, napriek tvarom, ktoré sú veľmi výrazné. Čo sa týka farieb, vychádzal som z energie hudby a choreografie, ktorá je veľmi dominantná, ostrá, excentrická, sýta. Preto som ako nosnú farbu použil veľmi sýtu petrolejovú až malachitovú modrú v kontraste so zlatou.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografia Icarus, foto: Juraj Žilinčár / SND

V alternáciách účinkujú Romina Kołodziej, Tatum Shoptaugh, Viola Mariner, Siina Ailasmaa, Seungyong Lee, Emanuele Ferrentino, Francisco Garcia, Marián Kuchar, Jean-Michel Reuter, Gerardo Gonzales Villaverde, Damani Campbel Williams, Mattheus Segrini Rocon, Mergim Veselaj.

Vypočujte si tiež:
S Kristiánom Kohútom a Lukášom Timulákom o Fashion Balet Gala (podcast)

Autorom choreografie druhého baletu TWO (Dvaja) je Lukáš Timuľak. Kostýmy navrhol líder slovenskej módnej scény Boris Hanečka. L. Timuľak už päť rokov spolupracuje s módnou dizajnérkou Annemarie van Harten pôsobiacou v Holandsku. B. Hanečka navrhoval kostýmy pre niekoľko tanečných podujatí, pre balet ich však vytvoril po prvý raz. Vytvoril aj kostýmy pre operné inscenácie v Štátnom divadle Košice či Štátnej opere v Banskej Bystrici.

„Ballets Suédois (Švédsky balet) v Paríži v 20-tych rokoch 20. storočia integrovali pohyb, hudbu, výtvarnú stránku, drámu, film a poéziu do jedného koherentného celku, holistického zážitku pre diváka a zmenili tak spôsob prežívania a chápania umenia. Tento spôsob spoločnej tvorby s umelcami z rôznych disciplín je mi veľmi blízky.“ hovorí v bulletine L. Timuľak. V balete Two spoločne s B. Hanečkom a pôvodne newyorským skladateľom Henrym Vegom, žijúcim v súčasnosti v Holandsku, skúmajú spôsoby, ako zosúladiť svoje nápady do vzájomnej synergie.

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreograf Lukáš Timuľak a tanečníci, skúška choreografie Two, foto: Boris Halečko

H. Vegu L. Timuľak oslovil so zámerom prepojiť idylicky pôsobiacu barokovú hudbu minulosti s realitou súčasnosti. Základom originálnej hudby pre tento balet, v ktorom účinkuje len jeden tanečný pár, je krátka melodická myšlienka G. F. Händela, spracovaná na spôsob variácií. Ich rôzna nálada umožňuje vyjadriť nielen „elementy spájania, neoddeliteľnosti cez princípy jin a jang, ktoré vyjadrujeme choreografiou a zároveň kostýmom“, napríklad milovanie či vášeň, ale aj vzájomné spory a nezhody.

B. Hanečka k tomu dodáva, že „idea Lukášovej choreografie vychádza z polarity bielej a čiernej, ktorá vytvára isté pnutie“ a vyjadruje aj dualitu ženského a mužského elementu. „Snažili sme sa, aby nevzniklo klišé, … riešime farebné presahy, uvažujeme, či sa čierna farba-nefarba bude vpíjať do bielej“ a o nejednoznačnosti hraníc medzi nimi… Podľa neho „Návrhy a skice sú len návodom, ale až vtedy, keď má tanečnica na sebe hotový model a dokáže sa v ňom pohybovo vyjadriť, ide o finálnu a rozhodujúcu fázu procesu. Tanec a móda majú z môjho pohľadu prienik v pohybe, kráse a gracióznosti pohybu ženského a mužského tela. Pohyb na móle považujem tiež za istý spôsob tanca.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografia Two, foto: Juraj Žilinčár / SND

Spolupráca B. Hanečku s prezidentkou Zuzanou Čaputovou mu pred dvomi rokmi otvorila novú kapitolu v profesionálnom živote – tvorbu kreatívnych návrhov pre političku vníma ako novú výzvu.

Na javisku sa v alternáciách predstavia Olge Chelpanova/Ema Dobešová a Kristian Achberger/Adrián Szelle.

Tretí balet UNLIKE (Na rozdiel od…) poukazuje na význam individuality v spoločnosti. Jeho choreograf, sólista Baletu SND Adrian Ducin zistil zvláštny vzťah módneho návrhára Pavla Dendisa k čiernej farbe a „zdalo sa mi, že by sa to dalo v rámci mojej témy dobre využiť. Čierna ako symbol ochrannej vrstvy, pod ktorou ukrývame to, čo je vnútri. Vnútri sme každý iný, farebný. Farby predstavujú našu individualitu.“ P. Dendis k tomu dodáva: „Inšpiroval som sa … túžbou odlišovať sa, byť v niečom iný ako ostatní, no zároveň strachom odhaliť sa. Témou diela je hľadanie vlastnej originality … farbami chceme vyjadriť jedinečnosť každého tanečníka, zadefinovať jeho charakter.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografia Unlike, kostýmová skúška predstavenia, choreograf Adrian Ducin a tanečníci, foto: Juraj Žilinčár / SND

V súlade s tým je aj krédo A. Ducina „Mojím cieľom je neopakovať to, čo v mojej tvorbe bolo, ale vždy hľadať niečo nové.“ P. Dendis zasa hovorí, že „Mojím zámerom je, aby sa človek, ktorý nosí kúsok z mojej tvorby, cítil komfortne a zároveň jedinečne.“ Tak pristupoval aj k tanečníkom.

Originálnu hudbu pre tento balet skomponoval Remo Klačanský. A. Ducin doteraz vytvoril viaceré choreografie, napríklad Grand polonaise (2010) z Čajkovského opery Eugen Onegin, Par (2014) na Bachov klavírny koncert č. 3, Jaded Dawn (2016, hudba W. A. Mozart) a Last Call (2016, hudba F. Chopin), No way (2017, hudba Phillip Glass), Musica Istropolitana (2017, hudba Alexander Moyzes), Osem dní v týždni/Beatles Go Baroque (2018, hudba P. Breiner), Bolero a Mare (2021, hudba M. Ravel), avšak spolupráca s módnym tvorcom je pre neho novým a veľmi silným podnetom. P. Dendis s baletom spolupracuje prvý raz, s divadlom sa však už na tvorbe podieľal v začiatkoch mojej kariéry, keď navrhoval kostýmy pre činoherné predstavenia.

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografia Unlike, foto: Juraj Žilinčár / SND

V alternáciách účinkujú Reona Sato/Veronika Yungová, Sarah Millner/Juliana Ondrášiková, Mattheus Sengrini Rocon/Joran Valcke, Seiru Nagahori.

Autorom poslednej choreografie EXTRAVAGANZA je Roman Novitzký, prvý sólista Stuttgartského baletu. Šesť rokov pôsobil aj v Balete Slovenského národného divadla, kde sa stal prvým sólistom a tancoval všetky hlavné roly v klasickom, neoklasicistickom a modernom repertoári. Pre SND vytvoril choreografiu v rámci programu Balet&Sľuk/Tancom k sebe. S osobnosťou zo sveta módy však ešte ako choreograf nikdy nespolupracoval. Návrhy kostýmov vytvoril Lukáš Krnáč, ktorý síce už pre divadlo tvoril, Fashion Ballet je však jeho prvou spoluprácou s baletom.

R. Novitzký balet poňal ako módnu prehliadku spracovanú do choreografickej kreácie – roztancovanej módnej šou. Touto metaforou tlmočí publiku odkaz diela – človeka na ceste za slobodou a prezentuje ho cez estetiku pohybu, tanca a kostýmov. Doslova hovorí: „Zaujímalo ma, kam až sa dá v choreografii a pohybe zájsť, bola to trošku bláznivá cesta. … Zistil som, … kde existujú isté limity a tie sme, myslím, teraz zbúrali.“ K svojej budúcnosti hovorí: „Dúfam, že môj rukopis sa ešte stále formuje, lebo som ešte len na začiatku svojej choreografickej kariéry. Nerád by som bol nejako zaškatuľkovaný.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreograf Roman Novitzký, foto: Juraj Žilinčár / SND

Obidvaja umelci sa od začiatku zamerali na 80-te roky. Vymieňali si postrehy a inšpirácie zo sveta tanca, módy a populárnej hudby tých čias, hoci sú príliš mladí na to, aby ich osobne zažili. L. Krnáč k tomu dodáva, že na vysokej škole sa učil históriu módy a študoval aj videoklipy tých čias, na základe čoho si vytvoril konkrétnu predstavu.

„Pre mňa to boli široké plecia, kombinácia športového oblečenia a color blockigu, odkazy na kultové hviezdy, akými boli napríklad Jane Fonda, v popkultúre Madonna, Prince, Michael Jackson atď. a iné veľké značky, ktoré sa v tom čase dostávali do ulíc…“ píše sa v bulletine. K svojim kostýmovým návrhom hovorí, že „Práve jedna výrazná farba dáva charakter každému kostýmu aj tanečníkovi. Funkčnosť bola tentoraz prvoradá … a ak som mal predstavu niečoho výraznejšieho, riešil som to cez doplnok.“

Fashion Ballet ’22, Balet SND, 2022, choreografia Extravaganza, foto: Juraj Žilinčár / SND

Hudbou k baletu Extravaganza je mix z tvorby 80-tych rokov: New Dorp New York/Sbtrkt (Aaron Jerome), Satisfied/Prince, Too Funky/George Michael. V alternáciách účinkujú Emily Bromberg, Sarah Millner, Viola Mariner/Isa Ichikawa, Ilinca Ducin/Lilit Hogtanian, Ana Carolina Pitta de Crvalho/Margaux Bortoluzzi, Anna Vágnerová/Ema Dobešová, Adrián Szelle/Kristian Achberger/Seiru Nagahori, Seungyong Lee/Raphael Schuster/Joran Valcke, Jean-Michel Reuter/Filip Manca, Gerardo Gonzalez Villaverde, Emanuele Ferrentino/Joran Valcke.

Zo záverečného vyjadrenia K. Kohúta pre Opera Slovakia vyberáme: „Môžem povedať, že všetci štyria dizajnéri predstavia skôr umelecké diela než oblečenie na každý deň. Asi je dôležité povedať, že diváci v hľadisku uvidia pred každou choreografiou aj kratučké dokumenty o tom, ako jednotlivé kostýmy a choreografie vznikali. Celej inscenácii to dodá úplne iný rozmer, pretože divák bude môcť porovnať východiskové idey autorov s finálnym javiskovým tvarom. Takýto pohľad do „divadelnej kuchyne“ môžeme považovať za istý druh nevšednej exkluzivity.“

Pripravil: Ján Marták

Fashion Ballet ’22
Balet SND
Premiéry 26. a 27. mája 2022

Dramaturgia: Kristián Kohút
Dramaturgia filmových dokrútok: Eva Gajdošová
Filmové dokrútky: Slepačí bujón
Asistenti choreografov: Nikoleta Rafaelisová, Viktória Šimončíková, Juraj Žilinčár

ICARUS

Choreografia: Kristina Paulin
Kostýmový dizajn: Martin Hrča
Hudba: Igor Stravinskij (Symphony in C)

UNLIKE

Choreografia: Adrian Ducin
Kostýmový dizajn: Pavol Dendis
Hudba: Remo Klačanský
Svetelný dizajn: Jozef Miklós

TWO

Choreografia: Lukáš Timuľak
Kostýmový dizajn: Boris Hanečka
Hudba: Henry Vega, Georg Friedrich Händel

EXTRAVAGANZA

Choreografia: Roman Novitzký
Kostýmy: Lukáš Krnáč
Hudba: New Dorp New York/SBTRKT, Satisfied/Prince, Too Funky/George Michael

Účinkujú: sólisti a zbor Baletu SND

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

zástupca šéfredaktora Opera Slovakia, podpredseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista a odborný korektor, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár