SND uviedlo derniéru Mozartovej opery Così fan tutte

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – V stredu 22. januára 2020 sa v historickej budove SND konala derniéra Mozartovej opery Così fan tutte. Posledné predstavenie komédie nielen o ženskej (ne)vere v réžii Mareka Weissa zaznelo pod taktovkou Ondreja Olosa.

Dvojicu premiér inscenácie Mozartovej opery Così fan tutte uviedla Opera SND 22. a 23. januára 2016 v historickej budove SND. Pod hudobné naštudovanie sa podpísal vtedajší hudobný riaditeľ Opery SND Friedrich Haider, rakúsky dirigent špecializujúci sa na Mozartovo dielo a operu zinscenoval poľský režisér Marek Weiss, ktorý touto inscenáciou debutoval na javisku našej prvej opernej scény.

Podnetom pre uvedenie jednej z trojice Mozartových posledných operných diel neboli pre vtedajšie vedenie Opery SND len výročia narodenia a smrti autora, ale aj dôležitosť tohto diela v repertoári operného divadla.

foto zo skúšky opery Così fan tutte v Opere SND, režisér Marek Weiss počas skúšky so sólistami, 2016, foto: Alena Klenková

,,Pestovanie Mozartovskeho repertoáru je veľmi dôležité pre každé divadlo, ktoré chce napredovať, ktoré chce ponúknuť všetkým zložkám profiláciu na tomto teréne, pretože tak Mozart ako povedzme Verdi alebo Wagner sú autori, ktorí nám zanechali veľké operné hudobné posolstvo a ktoré nás vždy v určitých časových odstupoch vyzýva k určitým generačným výpovediam. Do repertoáru Opery SND sme preto zaradili jedno z veľkých dominantných, dobre známych Mozartových populárnych geniálnych diel, ktoré pochádzajú z poslednej etapy jeho tvorby.“, povedal na stretnutí s novinármi k premiére v januári 2016 vtedajší riaditeľ Opery SND Slavomír Jakubek.

Weissovu inscenáciu Così fan tutte uviedli v Opere SND dva roky po premiére poslednej Mozartovej opery La clemenza di Tito, ktorá zaznela na profesionálnej slovenskej opernej scéne v roku 2014 po prvýkrát. Uvedenie Così fan tutte bolo pokračovaním série Mozartoviek v Opere SND, kedy k dvom starších inscenáciám – Don Giovanni a Čarovná flauta (sú súčasťou aj aktuálneho repertoáru SND), postupne pribúdali ďalšie opery salzburského génia. Všetky štyri Mozartove opery zazneli v SND pod taktovkou Friedricha Haidera.

W. A. Mozart: Così fan tutte, Opera SND, 2016, foto: Pavol Breiner

,,Opera Così fan tutte neskrýva nejaký špeciálny motív, ale už len samotný Mozart ako osobnosť je celková inšpirácia. Môžem len zopakovať, čo sa už viackrát povedalo, že je to hudba, ktorá sa nás okamžite hlboko dotkne, je taká blízka, ale zároveň ešte stále skrýva isté nerozlúštené tajomstvá. Così fan tutte je pre mňa veľmi tragická, hlavne čo sa týka druhého dejstva. Zatiaľ čo v prvom hudba krásne plynie to druhé je, práve naopak, akoby prerušované, finále pozostáva z viacerých páuz.

Najtragickejší je pre mňa záver, ktorý vlastne vôbec nie je vyjadrením veselosti, aj keď je napísaný ako allegro presto, ale skôr ako svetlo na konci tunela. Aj Mozart tam má poznámku sotto voce, čiže jemné spievanie, volanie. Samozrejme, čo je typické pre Mozartovskú hudbu, je jej priezračnosť.“, povedal pre Opera Slovakia pred premiérou Così fan tutte autor hudobného naštudovania Friedrich Haider, ktorý v bulletine k opere napísal okrem iných zaujímavostí aj úvahu o tónine E dur, v ktorej je dielo skomponované.

Svetová premiéra opery Così fan tutte sa konala 26. januára 1790 v Burgtheatri vo Viedni a v tomto roku si pripomenieme 230. výročie od jej uvedenia. V Slovenskom národnom divadle ju po prvýkrát uviedli 19. novembra 1932 v hudobnom naštudovaní šéfa a dirigenta operného súboru Karla Nedbala a v réžii Bohuša Vilíma.

W. A. Mozart: Così fan tutte, Opera SND, 1932, Žofia Napravilová (Fiordiligi), Marie Řezníčková-Safierová (Dorabella), foto: Archív SND
W. A. Mozart: Così fan tutte, Opera SND, 1971, R. Štúrová (Dorabella), F. Livora (Ferrando), M. Hájossyová (Fiordiligi), R. Szücs (Gugliemo), foto: Jozef Vavro (Archív SND)

Nasledovali ďalšie naštudovania: 18. 12. 1971 (dir. Zdeněk Košler, rež. Karel Jernek), 19. 6. 1982 (dir. Gerhard Auer, rež. Miroslav Fischer), 17. 1. 1998 (dir. Marcello Buffalini, rež. Pavol Smolík) a pod jeho piate uvedenie, ktoré v premiére zaznelo 22. a 23. januára 2016, sa podpísali dirigent Friedrich Haider a režisér Marek Weiss.

V SND neuviedli úplne novú inscenáciu, ale zapožičali si ju z Poľska, kde ju pôvodne uviedli v júni 2013 v Komornej opere vo Varšave a následne v Baltickej opere v Gdaňsku, kde je od roku 2008 riaditeľom režisér Marek Weiss. Tento poľský divadelný tvorca prijal pozvanie do Bratislavy na základe osobnej skúsenosti a dobrej spolupráce s Friedrichom Haiderom, s ktorým pracoval na inscenácii Così fan tutte v Gdańsku a uznáva ho ako veľkého znalca Mozarta. Na javisku Opery SND dielo v roku 2016 naštudovali v novom speváckom obsadení.

Podľa slov režiséra Mareka Weissa je Così fan tutte jedným z Mozartových majstrovských diel, jedna z najťažších opier pre scénické stvárnenie, pretože je veľmi komplikovaná. ,,Všetci režiséri a dirigenti, ktorí sa snažia urobiť len akúsi komédiu, nerozumejú, o čo v nej ide. Myslím, že táto opera ide veľmi hlboko a je dôležité robiť ju len jedným spôsobom. V tejto opere je debata o tom, čo znamená byť úprimný a čestný, žiť iba s jedným človekom do konca svojho života.

W. A. Mozart: Così fan tutte, Opera SND, 2016, Juraj Hollý (Ferrando), Peter Mikuláš (Don Alfonso), Daniel Čapkovič (Guglielmo), foto: Pavol Breiner

Don Alfonso, typický filozof ako Voltaire alebo Marivaux, vraví, že nie je možné byť úprimný a zároveň žiť iba s jedným človekom. A navrhuje akúsi hru, vskutku experiment. Diabolskou ideou tohto experimentu je, že milovaní chlapci Ferrando a Guglielmo nielenže predstierajú kohosi iného – preoblečú sa za Albáncov – ale, samozrejme, toto preoblečenie je iba hrou, pretože nikto neverí, že dievčatá Fiordiligi a Dorabella ich nespoznajú. No a keďže sa navzájom rozpoznali, táto hra by bola veľmi naivná, ale Mozart partnerov vymenil.

V tejto opere je to čosi neuveriteľné. Predstierajú, že sú kýmsi iným, odlišným, ale vymenili si partnerov, pričom všetci o tom veľmi dobre vedia vrátane dôsledkov. Vedia, že začínajú byť s iným partnerom práve tak, ako ich vlastní partneri sú zasa s niekým iným. Toto všetko sa stane odrazu v jednom okamihu.“, povedal pre Opera Slovakia Marek Weiss, ktorý toto dielo nevníma ako komédiu, ale dielo s hlbším zmyslom. ,,Na konci opery, keď sa všetko vyjasní, keď sa všetci vrátia k svojím vlastným partnerom, hudba znie veľmi smutno a dramaticky, pretože Mozart vedel, že po tomto experimente sa už nedá žiť tak, ako predtým. Všetko sa zmenilo, urobili čosi, čo zlomilo ich legálny život. Už nikdy nebudú šťastní.“ Celý predpremiérový rozhovor s režisérom Marekom Weissom si prečítate TU…

W. A. Mozart: Così fan tutte, Opera SND, 2016, Aleš Jenis (Guglielmo), Martin Gyimesi (Ferrando), foto: Pavol Breiner

Inscenačný tím dotvorili zbormajster Ladislav Kaprinay, autorka scény a kostýmov, poľská scénická a kostýmová výtvarníčka Hanna Szymczak a dramaturg Martin Bendik. Opera Così fan tutte v SND zaznela v pôvodnom znení a slovenský preklad talianskeho libreta Lorenza da Ponteho (libretistu trojice Mozartových opier) zabezpečila Michaela Jurovská. Dvojdejstvové dielo v Opere SND naštudovali podľa vydania Alkor-Edition Kassel GmbH (Neue Mozart Ausgabe), Bärenreiter Praha s. r. o.

Opera Così fan tutte bola v repertoári SND od 22. januára 2016 a uviedli ju 19-krát vrátane dvoch premiér a derniéry 22. januára 2020. Za dirigentským pultom sa vystriedali traja dirigenti: autor hudobného naštudovania Friedrich Haider, Ondrej Olos a v máji 2017 inscenáciu v obnovenom uvedení hudobne naštudoval Peter Valentovič. Do inscenácie spolu s ním vstúpili aj dvaja ďalší predstavitelia Despiny a Dona Alfonsa.

W. A. Mozart: Così fan tutte, Opera SND, 2019, Jana Šrejma Kačírková (Fiordiligi), Jozef Benci (Don Alfonso), Denisa Hamarová (Dorabella), foto: Zuzana Fischerová

V hlavných postavách sa v alternáciách predstavilo šestnásť domácich aj hosťujúcich umelcov. Veselú Neapolčanku Fiordiligi stvárňovali sopranistky Eva Hornyáková a Jana Šrejma Kačírková a jej rozšafnú sestru Dorabellu si zahrali mezzosopranistky Monika Fabianová a Denisa Hamarová. Ich polovičkami boli dvaja vojaci, ktorí prisahajú na vojenskú česť, že vernosť svojich drahých podrobia skúške. Guglielmom, snúbencom Fiordiligi, boli barytonisti Daniel Čapkovič a Aleš Jenis a Ferranda, Dorabellinho milého stvárňovali tenoristi Martin Gyimesi, Juraj Hollý či Aleksandr Kunach.

V role veselej komornej Despiny sa alternovali Jana Bernáthová, Andrea Vizvári, Mária Rychlová, Zdislava Bočková a kostým ufrflaného filozofa Dona Alfonsa si počas štvorročnej životnej púte inscenácie na Slovensku obliekali Peter Mikuláš, Jozef Benci a František Ďuriač. Spoluúčinkoval orchester a zbor Opery SND.

Na derniére 22. januára 2020 pod taktovkou Ondreja Olosa účinkovali Eva Hornyáková, Monika Fabianová, Aleš Jenis, Martin Gyimesi, Andrea Vizvári a Jozef Benci.

W. A. Mozart: Così fan tutte, Opera SND, 2016, Martin Gyimesi (Ferrando), Eva Hornyáková (Fiordiligi), Aleš Jenis (Guglielmo), foto: Pavol Breiner

Recenzie inscenácie

Recenziu premiér sme na Opera Slovakia priniesli v článku Terézie Ursínyovej Così fan tutte v SND: Škola milencov s morálnym odkazom. Jednu z repríz (v marci 2019) recenzoval pre Opera Slovakia Pavol Unger v článku Zažiadal sa mi Mozart, obnovený v Opere SND. Český portál Portál Opera plus zverejnil recenziu premiér v článku Pavla Ungera Così fan tutte v Bratislavě. A pod čarou k situaci v SND. Pod názvom Tak to robia všetky? V Bratislave nie zverejnil denník Pravda recenziu Pavla Ungera a Michaela Mojžišová recenzovala premiéry pre časopis Týždeň v článku Mozartovská swingers párty. Vladimír Blaho zverejnil recenziu premiéry na portáli Nové slovo v článku Prima la musica.

Premiéra Così fan tutte bola spojená aj s abdikáciou Friedricha Haidera z pozície hudobného riaditeľa Opery SND. Svoj odchod na základe vlastného rozhodnutia ohlásil na záver tlačovej konferencie k premiére. Celé vyjadrenie Friedricha Haidera v podobe autentického prepisu z tlačovej konferencie si prečítate TU…

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár