Spevácky dar Anny Netrebko k jubileu Viedenskej štátnej opery

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
K oslavám 150-ročnej Wiener Staatsoper prispeli tiež špičkoví speváci, hosťujúci v opere Umberta Giordana Andrea Chénier. V štyroch májových predstaveniach (20., 24., 28. a 31.) tejto 23-ročnej inscenácie (v réžii Otta Schenka) spievala titulnú ženskú hrdinku Maddalenu di Coigny, dnes azda najžiadanejšia svetová sopranistka Anna Netrebko. Jej partnerom (v živote i na scéne) bol Yusif Eyvazov v role básnika Andrea Chéniera.

Hviezdnu dvojicu doplnil po dva večery vynikajúci taliansky dramatický barytonista Luca Salsi ako revolucionár Carlo Gérard (zvyšné dve predstavenia spieval túto rolu rumunský barytonista George Petean). Viedenskému hosťovaniu Netrebko a Eyvazova predchádza krátka história cesty tejto speváckej manželskej dvojice k najznámejšej opere talianskeho skladateľa Umberta Giordana.

Anna Netrebko rolu Maddaleny spievala prvýkrát v milánskom Teatro alla Scala r. 2017 pri tradičnom otvorení tunajšej opernej sezóny (na sviatok sv. Ambróza) po boku s Yusifom Eyvazovom a Lucom Salsim. Dirigentom inscenácie, v réžii Maria Martoneho, bol umelecký šéf milánskeho operného domu Riccardo Chailly. (Priamy prenos ponúklo našim poslucháčom Rádio Devín, televízny prenos bol s miernym časovým oneskorením na ČT Art alebo na nemecko-francúzskom kanáli ARTE).

U. Giordano: Andrea Chénier, Teatro alla Scala, 2017,
Yusif Eyvazov (Andrea Chénier), Anna Netrebko (Maddalena de Coigny),
foto: Marco Brescia & Rudy Amisano

Zo šiestich predstavení v Miláne si Anna Netrebko ešte „odskočila“ spolu s Eyvazovom (29. decembra 2017) do Budapešti, kde spievala Maddalenu na koncertnom uvedení diela pre Maďarskú štátnu operu na scéne Erkelovho divadla. Na koncertnom predvedení v Budapešti spieval barytónový part Gérarda azerbajdžanský barytonista Elchin Azizov.

Po sérii milánskych predstavení a koncertnom uvedení v Budapešti odložila Netrebko svoju Maddalenu na „zimný spánok“, aby ju prebudila až po roku a pol v sérii štyroch viedenských predstavení(!). V tom bolo hosťovanie Netrebko – a jej dvoch partnerov v hlavných rolách – ozajstným umeleckým darom k jubileu operného domu na Ringu. (Píšem o predstavení 24. 5. 2019). Veď išlo len o druhé scénické uvedenie danej opernej postavy so svetoznámou ruskou sopranistkou (s rakúskym pasom) na scéne, ktorá je Anne Netrebko druhým domovom (vo Viedni tiež býva).

Na prelome apríla a mája minulého roku spieval (na štyroch predstaveniach) Andrea Chéniera vynikajúci nemecký tenorista Jonas Kaufmann. Partnerkou v role Maddaleny de Coigny mu bola vynikajúca nemecká sopranistka Anja Harteros, ktorá, žiaľ, na hodnotenom predstavení ohlásila zdravotnú indispozíciu. (Recenziu tejto opernej inscenácie sme priniesli TU…). Videla som Chéniera s Kaufmannom v inscenácii z Mníchova (vďaka TV prenosu), autenticky vo Viedni a ešte r. 2015 v prenose tejto opery z Royal Opera House v sieti CINEMAX.

Kaufmann je momentálne najžiadanejší, najpresvedčivejší, vokálne najkoncentrovanejší a herecky najpresvedčivejší Chénier v opernom svete! Bolo by určite zaujímavé, keby Anna Netrebko niekedy spievala s týmto svetovým nemeckým tenoristom, čo by znamenalo umelecké vyžarovanie dvoch speváckych špičiek. Zrejme sa to však v najbližších rokoch nestane, pretože o šesť rokov mladší manžel Netrebko Yusif Eyvazov je väčšinou neoddeliteľným tenorovým partnerom primadony aj v iných inscenáciách.

U. Giordano: Andrea Chénier, Viedenská štátna opera, 2019,
Yusif Eyvazov (Andrea Chénier), Anna Netrebko (Maddalena di Coigny),
foto: Michael Pöhn

Vedľa Anny Netrebko, ktorá kreuje rolu Maddaleny v premyslenom, pritom úžasne precítenom a dynamicky úžasnom vypracovaní, od najjemnejších, pritom vždy istých vlasových, no stále zvučných pianach, cez narastajúce citové napätie, až po dramatické vrcholy, má jej životný i umelecký partner Yusif Eyvazov prierazný dramatický tenor, s farebným potenciálom, určite aj veľkým citovým prežívaním, no v jeho prejave chýba väčšia mäkkosť a okrúhlosť fráz i tónov. Jeho výšky sú kovové, bez jediného technického zaváhania. Strhuje drámou, menej citovým vyznaním. V poslednom čase sa však k zmenil fyzicky: zoštíhlel, takže je na javisku šarmantným hrdinom.

Tento ohnivý rodák z Alžíra, kde bol jeho otec hosťujúcim profesorom meteorológie, vyrástol v azerbajdžanskom Baku. Po počiatočnom hlasovom školení na akadémii v Baku, sa ako 20-ročný odsťahoval do Talianska, kde bol žiakom Franca Corelliho a bulharskej sopranistky Gheny Dimitrovej. V decembri 2015 si Eyvazov a Netrebko povedali ,,áno” v Sasko-koburskom paláci v centre Viedne, čo bola nadlho pikantéria nielen pre viedenské médiá. Odvtedy ide ich kariéra väčšinou ruka v ruke.

U. Giordano: Andrea Chénier, Viedenská štátna opera, 2019,
Luca Salsi (Carlo Gérard), Yusif Eyvazov (Andrea Chénier),
foto: Michael Pöhn

Anna Netrebko je považovaná za jednu z najvýznamnejších ženských operných hviezd súčasnosti. Ohromujúca plnosť a sila jej hlasu i herecké schopnosti tejto divy ju prirovnávajú k Marii Callas, čo nevystihuje ani tak farbu hlasov oboch speváčok, ako ich neochvejnú slávu na vrchole kariéry, dramatický nerv v speve i hre, s ktorými táto – pôvodom ruská umelkyňa z Krasnodaru – kreuje postavy rôznych štýlových období a národností: od Mozarta, cez klasických ruských autorov, k Donizettimu, Gounodovi, Puccinimu, Leoncavallovi, Ponchiellimu, až k veľkým verdiovským rolám (Aida, Leonora v Trubadúrovi, Lady Macbeth).

Andrea Chénier a jeho dramatická Maddalena z opery talianskeho majstra Umberta Giordana sú blízke verdiovskej dramatickosti ženských hrdiniek. Vocal splendor – lesk a nádhera hlasu Anny Netrebko, dramatická intenzita jej herectva, hudobné prežívanie postavy sú prítomné v každej chvíli Netrebkovej roly bývalej šľachtickej dcéry Maddaleny. Tej, ktorá vo víre Veľkej francúzskej revolúcie stráca všetko – i vlastný život, aby získala chvíle veľkej lásky k básnikovi Chénierovi. Vo vášnivom duete so Chénierom Ecco l´altare…Ora soave, sublime ora d´amore je spev Netrebko podporený absolútnym technickým ovládaním hlasových prechodov, jedinečnou kvalitou tónov vo všetkých výrazových nuansách a absolútnou muzikálnou istotou.

U. Giordano: Andrea Chénier, Viedenská štátna opera, 2019,
Yusif Eyvazov (Andrea Chénier), Orhan Yildiz (Roucher), zbor VŠO,
foto: Michael Pöhn

Je takmer nezávislá od gesta dirigenta, ktorým bol so spevákmi priam dýchajúci Marco Armiliato. Ešte väčší dynamický náboj zaznel vo veľkej árii Maddaleny La mamma morta… Ak k vokálnej hodnote večera s dvomi hlavnými predstaviteľmi a zvučným dramatickým barytónom svetoznámeho dramatického barytonistu Luca Salsiho (ako Carlo Gérard) pripojíme diferencovane vypracovaný a „fajnovo“ hrajúci Orchester der Wiener Staatsoper i celý ensembel Wiener Staatsoper, môžeme hovoriť o nádhernom dare umelcov k jubileu európskej Mekky operného umenia – Viedenskej štátnej opery. Do nej prichádzajú mladé talenty, aby sa stali slávnymi, a potom sa vracajú ako spevácke hviezdy, zahrnuté nekonečným potleskom publika, ktoré vie ohodnotiť skutočné umenie.

Tak to bolo aj na ostatnom stretnutí s Annou Netrebko, Yusifom Eyvazovom, Luca Salsim, ale aj ďalšími sólistami či bezchybným zborom (zbormajster Thomas Lang) v Andrea Chénierovi, ktorý zaznie v tejto sezóne s Annou Netrebko ešte 31. mája. Žiaľ, v budúcej sezóne Netrebko nevystúpi v Staatsoper ani raz. O to vzácnejšie je jej tohtoročné hosťovanie.

Autor: Terézia Ursínyová

písané z reprízy 24. 5. 2019

O výročí Viedenskej štátnej opery sme písali v článku Pavla Ungera Viedenská štátna opera, náš najbližší sused, má 150 rokov a v článku Dáši Juhanovej Viedenská štátna opera chystá veľkolepé oslavy.

Umberto Giordano: Andrea Chénier
Viedenská štátna opera

Dirigent: Marco Armiliato
Réžia: Otto Schenk
Scéna: Rolf Glittenberg
Kostýmy: Milena Canonero
zbormajster: Thomas Lang

osoby a osadenie reprízy 24. mája 2019

Andrea Chénier: Yusif Eyvazov
Carlo Gérard:Luca Salsi
Maddalena: Anna Netrebko
Bersi: Virginie Verrez
Grófka di Coigny: Donna Ellen
Madelon: Monika Bohinec
Roucher: Orhan Yildiz
Pietro Fléville: Manuel Walser
Fouquier Tinville: Alexandru Moisiuc
Mathieu: Wolfgang Bankl
Abbé: Peter Jelosits
Incroyable: Carlos Osuna
Majordomus: Marcus Pelz
Dumas: Marcus Pelz
Schmidt: Ryan Speedo Green

Orchester a zbor Viedenskej štátnej opery

www.wiener-staatsoper.at

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Terézia Ursínyová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár