Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

14. novembra 2022 Dita Marenčinová Sezóna 2022/2023

Štátna filharmónia Košice ponúkla skladby Elgara a Janáčka

Bruno Philippe, Finnegan Downie Dear, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK
Veľkosť písma
A
A
A
Na abonentný koncert Štátnej filharmónie Košice dňa 10. novembra 2022 boli zaradené skladby anglického skladateľa Edwarda Elgara (1857 – 1934) a Leoša Janáčka (1854 – 1928), teda dvoch rovesníkov s odlišným vnímaním a realizáciou hudobného mystéria. Koncert dirigoval Finnegan Downie Dear a sólistom večera bol Bruno Philippe.

Edward Elgar patril vo svojej dobe k elitám anglického hudobného skladateľského sveta. Štýlovo svojimi skladbami reprezentoval neskorý romantizmus, prípadne možno o ňom hovoriť ako o postromantikovi. Vo svojom jedinom Koncerte pre violončelo a orchester e mol, op. 85 sa rozhodol pre štyri časti, ktoré prechádzajú attaca z prvej do druhej a z tretej do štvrtej časti.

Bruno Philippe, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Sólista koncertu, viackrát ocenený violončelista Bruno Philippe, svojou hrou vyjadroval nesmiernu empatiu k hudobnej štruktúre Elgarovho diela. S absolútnou prirodzenosťou zvládal náročné pasáže, sugestívne využíval viacero výstupov alebo vstupov sólového violončela z komplexu a do komplexu orchestrálnej hry. V mimoriadne dynamickej interpretácii s rovnakým zanietením reflektoval melancholické, ale aj dramatické pasáže koncertu či zmeny tempa.

Dirigent Finnegan Downie Dear (v minulej sezóne hosť na Košickej hudobnej jari, kde dirigoval medzi inými aj Mahlerovu Symfóniu č. 1 „Titan“) bol aktívnym „spoluhráčom“ pri formovaní hudobne celistvej interpretácie.

Napriek tomu, že Leoš Janáček žil v rovnakom období ako Edward Elgar, v žiadnom prípade a v žiadnej forme nepatrí do romantizmu. Jeho osobitej hudobnej reči a hudobnej výpovedi nesvedčí žiadne škatuľkovanie a medzi skladateľmi mu patrí samostatné miesto. Tento plne individuálny typ skladateľa natrvalo zaujal pevné miesto v dejinách hudby 20. storočia.

Finnegan Downie Dear, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Na koncert bola zaradená suita z hudby jeho neskorej opery Vec Makropulos. Napísal ju na vlastné libreto podľa hry Karla Čapka. Suitu, hudobný výňatok z troch dejstiev opery, aranžoval do symfonickej podoby uruguajský dirigent a skladateľ José Serebrier. Janáček, tvorca tzv. „nápěvkovej“ teórie, vychádzajúcej za každých okolností z intonácie ľudskej reči, tzv. nápěvky mluvy ideálne uplatňoval vo všetkých svojich dielach, a teda aj vo všetkých siedmich operách.

Finnegan Downie Dear, viackrát ocenený mladý dirigent, pochopil vo svojom poňatí hudobnú útočnosť Janáčkových motívov, ich dravosť a dynamickosť, dokázal ich spolu so Štátnou filharmóniou Košice uchopiť a emočne vyjadriť v organickom, výrazovo naplnenom celku.

Finnegan Downie Dear, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Leoš Janáček, skladateľ, ktorý kladie vysoké nároky na interpretov, na ich schopnosť vniknúť do jeho výrazovej hudobnej komunikácie a do jeho vlastnej, nezávislej kompozičnej techniky, vyvíja na interpretov svojej hudby ozajstný útok na technicko-emočný potenciál každého z nich. Mladý dirigent a orchester ŠF ten žiadaný prienik k Janáčkovi uskutočnili.

Autor: Dita Marenčinová

písané z koncertu 10. 11. 2022

Elgar / Janáček
Dom umenia Košice
10. novembra 2022

Štátna filharmónia Košice
Finnegan Downie Dear, dirigent
Bruno Philippe, violončelo

Edward Elgar: Koncert pre violončelo a orchester e mol op. 85
Leoš Janáček: Suita z opery Vec Makropulos (arr. José Serebrier)

www.sfk.sk

Zdieľať:

O autorovi

Dita Marenčinová
muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

P. I. Čajkovskij: Panna orleánská
Deutsche Oper am Rhein
záznam predstavenia z augusta 2023
dirigent: V. Alekseenok, réžia: E. Stöppler
hrajú: M. Kataeva, S. Luttinen, A. Nesterenko, S. Khomov, L. Fatyol T. Grümbel, E. Abdulla, R. Šveda, B. Pop...
viac info TU...