V Štátnej filharmónii Košice prebieha 53. koncertná sezóna v prispôsobenom režime podľa pandemickej situácie. Niektoré koncerty sa uskutočňujú v pôvodnom čase, ako napríklad práve recenzovaný koncert cyklu A (17. februára 2022), niektoré sa presúvajú na nový termín.
Na štvrtok 17. februára dramaturgia naplánovala premiéru Koncertu pre husle a orchester slovenského skladateľa Juraja Filasa (1955 – 2021), ktorý žil trvale v Prahe už od 70-tych rokov minulého storočia. Premiéry sa mal zúčastniť aj autor osobne, tým skôr, že bol rodený Košičan, kde aj ukončil štúdium spevu na tunajšom Konzervatóriu. Svoju aprobáciu si rozšíril v Prahe na HAMU o štúdium skladby u prof. Jana Zdeňka Bartoša a známeho českého skladateľa Jiřího Pauera.

Jeho rozsiahla tvorba (vyše 100 skladieb) zaznela v európskych, ale aj v zámorských centrách: Beethovenfest v Bonne, Pražské jaro, Carnegie Hall a Lincoln Center v New Yorku, Tonhalle v Zürichu, ORF Wien, Paríž, Ženeva. Pedagogicky pôsobil na AMU v Prahe, ale aj na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Žiaľ, 31. decembra 2021 ako 66-ročný zomrel. Svetová premiéra Husľového koncertu v Košiciach sa konala už bez jeho účasti.
Filasov Koncert pre husle a orchester nesie názov „Za stratené lásky“. Vznik dvojčasťového diela má svoju históriu. Prvá časť vznikla na podnet významného českého huslistu Ivana Ženatého (2016) a druhú skladateľ venoval pamiatke svojej manželky (2020).
Juraj Filas patrí ku generácii tradične orientovaných skladateľov. Základom pre jeho hudobné myslenie je tonalita. Tá ovláda aj husľový koncert, z ktorého vyžarovala silná emocionalita, podporovaná i častým opakovaním hudobných motívov v tomto duchu tvarovaných a uložená aj do vynikajúcej a zvukovo nápaditej orchestrálnej inštrumentácie. Sólista večera, huslista Ivan Ženatý našiel v lyrických aj citovo búrlivejších pasážach viac, ako len primeraného partnera v orchestri pod vedením dirigenta Leoša Svárovského.

Huslista vytváral s orchestrom spojené nádoby vášnivých citových poryvov. S ľahkosťou zvládal technicky náročné, brilantné pasáže aj mäkké lyrické frázy. Umelcova interpretácia odzrkadľovala spriaznenosť s hudobnou víziou a atmosférou, naplnenou citovými poryvmi prvej časti husľového koncertu, ktorú sám inicioval. Nestrácal kultivovanosť a lahodnosť tónov, dominujúcu nielen v ich drobnokresbe, ale aj v technicky náročných pasážach, kulminujúcich v znásobenom forte. Hudobná komunikácia huslí v rukách Ivana Ženatého, umelca, ovenčeného úspechmi veľkých hudobných centier a spoločností, mala plynulú, zrozumiteľnú zvukovú líniu s absolútnou väzbou na programový zámer skladby.
Úvodnou skladbou koncertu bola Slovácká suita op. 32 českého skladateľa Vítězslava Nováka (1870 – 1949), u ktorého za prvej Československej republiky získavalo kompozičné vzdelanie veľa slovenských skladateľov. Medzi nimi nájdeme aj mená velikánov ako Eugen Suchoň či Alexander Moyzes.

V päťčasťovej suite, patriacej medzi obľúbené čísla koncertov, objavíme v časti Zamilovaní hudbu, ktorá po mnohé roky uvádzala rozhlasové čítanie rozprávok pre deti (čítala Viera Bálintová). Interpretácia tejto, síce absolútne lyrickej suity v podaní dirigenta Leoša Svárovského nepriniesla inú ako tradičnú schému jej ponímania a následného stvárnenia, i keď by sa možno očakávaniam nepriečil istý výrazový posun.
Koncert bol venovaný pamiatke prof. Juraja Filasa
Autor: Dita Mareničnová
písané z koncertu 17. 2. 2022
Štátna filharmónia Košice
Leoš Svárovský, dirigent
Ivan Ženatý, husle
V. Novák: Slovácká suita op. 32
V kostole
Medzi deťmi
Zamilovaní
U muziky
V noci
Juraj Filas: Koncert pre husle a orchester „Za stratené lásky“ (svetová premiéra)
I. Andante
II. Arrivederci…amore (Moderato)