Dnes je: nedeľa, 19. 8. 2018, meniny má: Lýdia, zajtra: Anabela

Štátna opera Banská Bystrica premiéruje Pucciniho Toscu

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banská Bystrica – Prvou premiérou novej sezóny banskobystrickej Štátnej opery bude Pucciniho slávna Tosca v hudobnom naštudovaní talianskeho dirigenta Fabia Mastrangela a v réžii slovenského režiséra, herca a pedagóga Martina Hubu. Obaja tvorcovia na javisku Štátnej opery v Banskej Bystrici debutujú. Premiéry sa uskutočnia 14. a 15. októbra 2016. Zároveň je to 270. premiéra v histórii Štátnej opery.

Libreto k Tosce napísali Luigi Illica so svojim spolupracovníkom Giuseppe Giacosom na námet francúzskej drámy Victoriena Sardoua La Tosca (premiérovaná v roku 1887). Obidvaja spolupracovali už predtým na Pucciniho  Bohéme.  Tvorbu opernej Toscy sprevádzali rôzne peripetie a jej svetová premiéra sa konala 14. januára 1900 v Teatro Costanzi v Ríme pod taktovkou talianskeho dirigenta Leopolda Mugnona. ,,Prvé uvedenie Toscy 14. januára 1900 bolo veľkou udalosťou, ktorej sa zúčastnila i kráľovná Margerita či skladatelia Mascagni, Franchetti, Cilèa a ďalší. Hlavnými predstaviteľmi boli: Ereclea Darclée (Tosca) − uznávaná rumunská sopranistka, tenorista Emilio De Marchi (Cavaradossi) a barytonista Eugenio Giraldoni (Scarpia). Premiéra bola prijatá zmiešane. Obecenstvo si  vyžiadalo prídavky Recondita armonia, finále 1. dejstva, Vissi d’arte, E lucevan le stelle a záver dvojspevu Tosca-Cavaradossi 3. dejstva. Záver 2. dejstva prijalo chladne a tlač priniesla veľa chvály, no s viacerými výhradami. Už v marci bola opera pod vedením Artura Toscaniniho uvedená v La Scale a o pol roka ju už hral Londýn, Covent Garden, potom Rio de Janeiro, Buenos Aires, Madrid, Lisabon a ďalšie metropoly. Rok po premiére nasledovala newyorská Metropolitná opera. Počas návštevy Londýna Puccini vzhliadol predstavenie americkej hry Madama Butterfly. Tosca žala úspechy, no on už rozmýšľal nad ďalšou operou.“, hovorí dramaturgička ŠOBB Alžbeta Lukáčová, ktorej celý článok k okolnostiam vzniku Toscy si prečítate tu: Zrod nesmrteľnej Toscy

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016, skúška opery v skúšobni ŠOBB, Martin Huba, Dušan Šimo (Cavaradossi), Beáta Gaálová (Mária Magdaléna), foto: FB ŠOBB

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016,
skúška opery v skúšobni ŠOBB,
Martin Huba, Dušan Šimo (Cavaradossi), Beáta Gaálová (Mária Magdaléna),
foto: FB ŠOBB

Tosca ako príbeh spaľujúcej vášne umocnenej sugestívnou Pucciniho hudbou dnes patrí k zlatému fondu svetovej opernej literatúry a snáď ani neexistuje operné divadlo, kde by tento populárny skvost neuviedli. Nie je tomu inak ani na Slovensku. V takmer storočnej histórii slovenského profesionálneho divadelníctva, bola táto opera zinscenovaná na slovenských operných javiskách viac ako dvadsaťkrát, avšak v tomto období môžu milovníci opery na Slovensku Toscu uvidieť od 14. októbra 2016 len na javisku Štátnej opery v Banskej Bystrici. Opera SND ani Opera ŠD Košice toto dielo vo svojom súčasnom repertoári nemá. Slovenská premiéra Toscy sa konala 27. marca 1920 v Slovenskom národnom divadle. V Banskej Bystrici inscenujú toto dielo po piatykrát. Banskobystrická premiéra sa konala 18. decembra 1965 a ďalšie naštudovania boli v rokoch 1975, 1990 a 2000.

Premiéra novej banskobystrickej inscenácie Toscy sa uskutoční 14. a 15. októbra 2016. Pod hudobné naštudovanie sa podpísal taliansky dirigent Fabio Mastrangelo, ktorý v Štátnej opere debutuje.

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016, skúška opery v skúšobni ŠOBB, Fabio Mastrangelo, Jolana Fogašová, Dušan Šimo, foto: FB ŠOBB

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016,
skúška opery v skúšobni ŠOBB,
Fabio Mastrangelo, Jolana Fogašová, Dušan Šimo,
foto: FB ŠOBB

Fabio Mastrangelo

Fabio Mastrangelo

Fabio Mastrangelo je talianskym dirigentom, vysoko uznávaným v ruských hudobných kruhoch. Pochádza z Bari, klavírnu hru študoval v rodnom meste, v Ženeve a napokon na Royal Academy of Music v Londýne. Od roku 2013 je umeleckým riaditeľom Petrohradského národného divadla Music Hall a šéfdirigentom a hudobným riaditeľom jeho dvoch orchestrov: Severnaja sinfonia a Severnaja simfonietta. Zároveň pôsobí ako šéfdirigent Sinfonica  ARTica − orchestra Jakutskej štátnej filharmónie, a je aj umeleckým vedúcim komorného súboru sólistov Camerata Novosibírskej štátnej filharmónie. Deviatu sezónu pôsobí aj ako hlavný hosťujúci dirigent Novosibírskeho akademického symfonického orchestra a v roku 2015 bol menovaný do rovnakej pozície v Moskovskom symfonickom orchestri Ruskej filharmónie. Je hudobným riaditeľom petrohradského letného operného festivalu Opera všetkým a umeleckým riaditeľom letného hudobného festivalu Klasika na Volge v Togliatti. Jeho nadchádzajúce angažmány zahŕňajú hosťovanie v Dánsku (Aarhus Symphony Orchestra), v Belehrade (Rozhlasový symfonický orchester), v Česku (Česká filharmónia), v Nemecku (Thüringer Symphoniker Rudolstadt), v moskovskom Boľšom teatre, na Festivale klasickej hudby v Dubaji, v Kráľovskej opere v Muscate v Ománe a v Lucerne Hall. Na svojom festivale Opera všetkým uvedie operu Knieža Igor a Figarova svadba. Znovu sa vráti do Operného divadla v Krasnojarsku, na Operný festival Montecantini a do zurrišskej Tonhalle. V posledných rokoch debutoval v Soule (2014), pravidelne spolupracoval s moskovským divadlom Novaja opera (od 2013) a s divadlom Arena di Verona (od 2008). Mnoho rokov pôsobil ako hosťujúci dirigent Mariinského divadla v Petrohrade (od 2007), kde debutoval práve operou Tosca. Výpočet jeho aktivít je rozsiahly a obsahuje spoluprácu s najvýznamnejšími európskymi opernými scénami a orchestrami. V roku 2014 bol Mastrangelovi udelený Rad hviezdy Talianska. Toto ocenenie získal za prínos k rozvoju vzťahov a spolupráce medzi Talianskom a Ruskom a za podporu talianskej kultúry v zahraničí.

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016, Marián Lukáč (Kostolník), Paolo Lardizzone (Cavaradossi), foto: Jozef Lomnický

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016,
Marián Lukáč (Kostolník), Paolo Lardizzone (Cavaradossi),
foto: Jozef Lomnický

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016, foto: Jozef Lomnický

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016,
foto: Jozef Lomnický

Ďalším debutantom v Banskej Bystrici je slovenský režisér a herec Martin Huba, ktorý napriek tomu, že sa venuje činohre, má už za sebou niekoľko operných inscenácií – Juraj Beneš: The Players (2004) a W. A. Mozart: Figarova svadba (2006) – obidve na javisku Opery SND – a v roku 2008 režíroval v Národnom divadle v Prahe Verdiho Falstaffa.

Martin Huba vníma Toscu ako drámu o ľudskej vášni. ,,Človek je obdarený celou škálou vášni ako takých. Jedny sú pozitívne, očarujúce, iné odsúdeniahodné. V Tosce na seba narážajú fyzické vášne takpovediac politikou a mocou posadnutého človeka a doslova ho trhajú na kusy. Kvôli nim svoju moc, zneužíva a dokonca, ako sa sám priznáva, nachádza potešenie, až erotické vzrušenie v spôsobovaní bolesti a jej využívaní. Bolesť ako taká u ženy ho vzrušuje. Keď už Tosca plače, sám jej to aj hovorí, hnevá sa a zúri. Toto je tá odsúdeniahodná vášeň. Na druhej strane je zasa vášeň Toscy neváhajúcej obetovať život za vyjadrenia akejsi spolupatričnosti so svojou láskou, teda s Cavaradossim. Preto je táto opera o veľkom súboji kontrastných vášní. Je ich tu celá škála a aj v postave Toscy sa navzájom zrážajú: vášnivá láska s vášnivou nenávisťou a vášnivá sexuálna túžba s vášňou k čistej láske. Je tu veľa rozporov, ale pre herca, a myslím si, že aj pre speváka, je rozporuplnosť požehnaním, pretože vtedy vlastne má čo hrať a Tosca je eklatantný príklad, ako z nárazov rôznych typov vášní vzniká dramatický oblúk hrdinov.“ – povedal v rozhovore pre Opera Slovakia Martin Huba. K vizuálu novej inscenácii dodáva: ,,Aj pri uvedomení si faktu, že Tosca je opera na výsosť veristická, snažili sme sa scénické riešenie nezaťažiť zbytočným realizmom. Ten sme zachovali v plnom jeho rozsahu vo vzťahoch dramaticko-operných hrdinov diela, teda medzi Toscou, Cavaradosim a Scarpiom a scénu sme (opakujem, pri zachovaní reálnosti vzťahov) posunuli do surreálneho realizmu. Scénograf Jozef Ciller aj kostýmový výtvarník Peter Čanecký, túto ambíciu prijali a myslím krásne zrealizovali. Celý rozhovor s Martinom Hubom si prečítate tu:  Martin Huba: Príbeh Toscy je večný, pretože aj ľudské vášne sú večné.

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016, Jolana Fogašová (Tosca), Paolo Lardizzone (Cavaradossi), foto: Jozef Lomnický

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016,
Jolana Fogašová (Tosca), Paolo Lardizzone (Cavaradossi),
foto: Jozef Lomnický

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016, Šimon Svitok (Scarpia), Jolana Fogašová (Tosca), foto: Jozef Lomnický

G. Puccini: Tosca, Štátna opera Banská Bystrica, 2016,
Šimon Svitok (Scarpia), Jolana Fogašová (Tosca),
foto: Jozef Lomnický

Autorom scény je slovenský scénograf Jozef Ciller. ,,Pucciniho Tosca patrí medzi desiatku opier, ktoré bežia svetom a tešia hudobníkov aj divákov, pretože toto dielo je úžasné, je to pre mňa taký festival árií. Opera sa začína tým, že maliar Cavaradossi maľuje obraz, a toto umenie mi je veľmi príbuzným oborom. Tento výjav z úvodu opery ovplyvnil aj scénu našej novej inscenácie a vlastne prvýkrát vo svojej scénografickej tvorbe som urobil to, že každé dejstvo má svoju farbu. Vychádzal som z toho, že aj hudba má okrem iného aj farbu a na tom som postavil celé scénické riešenie, ktoré je, myslím si, prekvapivé a dosť čarovné, takže budem rád, ak si ľudia našu novú Toscu pozrú.” Inscenačný tím ďalej tvoria zbormajster Ján Procházka, kostýmový výtvarník Peter Čanecký a dramaturgička Alžbeta Lukáčová. V hlavných postavách sa predstavia domáci aj hosťujúci umelci. Taliansky tenorista Paolo Lardizzone zaspieva na javisku Štátnej opery v Banskej Bystrici po prvýkrát a viacerí účinkujúci debutujú v postavách tejto Puciiniho opery. Operu v 3 dejstvách uvedú v talianskom jazyku.

Giacomo Puccini: Tosca
Štátna opera Banská Bystrica
premiéry 14. a 15. októbra 2016

inscenačný tím

Hudobné naštudovanie a dirigent: Fabio Mastrangelo
Réžia: Martin Huba
Kostýmy: Peter Čanecký
Scéna: Jozef Ciller
Zbormajster: Ján Procházka

osoby a obsadenie

Floria Tosca: Patrícia Macák Solotruková / Jolana Fogašová a. h.
Mario Cavaradossi: Dušan Šimo / Paolo Lardizzone a. h.
Barón Scarpia: Šimon Svitok / Zoltán Vongrey
Cesare Angelotti: Ivan Zvarík / Matúš Bujňák a. h.
Kostolník: Martin Popovič / Marián Lukáč a. h.
Spoletta: Anton Baculík a. h./ Peter Račko a. h.
Sciarrone: Marián Hadraba / Igor Lacko
Žalárnik: Juraj Duda
Pastierik: Darina Benčová / Michaela Kraus

Spoluúčinkujú orchester, zbor a balet Štátnej opery a Detský spevácky zbor Vodopádik pri ZUŠ J. Cikkera v Banskej Bystrici pod vedením Evy Laukovej a Márie Nečesanej

Koncertný majster: Oldřich Husák

www.stateopera.sk

fotogaléria

video: TV Hronka

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár