Štátna opera Banská Bystrica premiéruje Verdiho Rigoletta, II. premiéra sa ruší

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Banská Bystrica – Prvou premiérou novej divadelnej sezóny v banskobystrickej Štátnej opere bude známa Verdiho opera Rigoletto v hudobnom naštudovaní Mariána Vacha a v réžii ruskej režisérky Anny Osipenko. Premiéry boli naplánované na 16. a 17. októbra 2015, ale vedenie Štátnej opery oznámilo zrušenie II. premiéry (17. 10.) z dôvodu choroby hlavných predstaviteľov. Náhradný termín oznámia dodatočne. I. premiéra (16. 10.) sa uskutoční v plánovanom termíne.

Svetová premiéra Rigoletta sa konala 11. marca 1851 v benátskom divadle La Fenice, slovenská bola 30. júna 1920 v opere SND. Libretto k tomuto dielu napísal taliansky libretista Francesco Maria Piave (1810 − 1876). Námet hry Victora Huga Kráľ sa zabáva musel prejsť mnohými obmenami, kým prešiel úskalím policajnej cenzúry. Už Hugova hra pred 18-timi rokmi bola v Paríži zakázaná pre svoju „nemorálnu látku“. Ani Piavove prepracovanie nenašlo u rakúskej cenzúry porozumenie. Kráľ František I. francúzsky, ktorý bol znázornený ako preklínaný zhýralec, nesmel byť hlavnou postavou deja. Šašo nesmel svojim zmrzačením urážať oči spoločnosti, mŕtvola vo vreci zase bola zlým príkladom pre obyčajný ľud. Po dlhých ťažkostiach, zmenách prostredia a osôb obhájil predsa Verdi charakter hlavných postáv. A to i napriek tomu, že zhýralý vládca sa musel stať bezmenným Vojvodom dávnych dôb a bol odsunutý do pozadia. K okolnostiam vzniku Rigoletta sme priniesli článok dramaturgičky Štátnej opery v Banskej Bystrici Alžbety Lukáčovej Verdi na prahu skladateľskej zrelosti.

Giuseppe Verdi(1813-1901)

Giuseppe Verdi
(1813-1901)

Opera dosiahla ihneď veľký svetový úspech, ale vzbudila i odpor kritikov. Vytýkali jej, že príliš radikálne zasiahla do ľudského života a vyčítali tejto, tak typicky národnej hudbe, „germanizmus“. Nepochopili, že vývoj hudobného cítenia Verdiho v plnom súlade s pokrokovými tendenciami doby pokračoval tak, ako pokračovať musel. Narastanie dramatického napätia, zhutnenie zvukových foriem a výrazu, zintenzívnenie prežitkov, aké nezávisle na Taliansku vznikalo súčasne v Nemecku vo Wagnerovej tvorbe, úzky súzvuk ariózneho i recitatívneho spevu so slovom a dramatickými situáciami spolu s typickou dynamikou a ľahkou pohyblivosťou Verdiho melódie a bohatou farebnosťou harmónie a orchestrálneho zvuku, vytvárali celkom nový typ talianskej opernej hudby. Verdi vtedy napísal: „Chcem svoju hudbu, či je už krásna alebo škaredá, nielen jednoducho písať, ale chcem jej dať charakter.“

Giuseppe Verdi,: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015, foto: Jozef Lomnický

Giuseppe Verdi,: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015,
foto: Jozef Lomnický

Premiéra Verdiho Rigoletta v banskobystrickej Štátnej opere sa uskutoční v rámci jubilejného 20. ročníka festivalu Banskobystrické hudobné dni 2015. V Banskej Bystrici to bude piate uvedenie tohto titulu. Pod hudobné naštudovanie sa podpíše šéfdirigent banskobystrickej opery Marián Vach, zbormajsterka je Iveta Popovičová. Dielo pre Banskú Bystricu zinscenovala ruská režisérka Anna Osipenko, ktorá prišla do Banskej Bystrice s celým inscenačným tímom – kostýmy Vera Marinina, scéna Viktor Grigorev a choreografia Michail Čajkasov. Táto režisérka už v Banskej Bystrici zinscenovala v roku 2013 Čajkovského Eugena Onegina.

Premiéry boli naplánované na 16. a 17. októbra 2015, ale vedenie Štátnej opery oznámilo zrušenie II. premiéry (17. 10.) z dôvodu choroby hlavných predstaviteľov. Náhradný termín oznámia dodatočne. I. premiéra (16. 10.) sa uskutoční v plánovanom termíne. Obsadenie I. premiéry v čase publikovanie tohto článku nebolo zverejnené na webe Štátnej opery.

V predstavení sa spolu s domácimi umelcami predstavia aj viacerí mladí začínajúci operní speváci.

Giuseppe Verdi: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015, Martin Popovič (Rigoletto), Katarína Procházková (Gilda), foto: Jozef Lomnický

Giuseppe Verdi: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015,
Martin Popovič (Rigoletto), Katarína Procházková (Gilda),
foto: Jozef Lomnický

Anna Osipenko, režisérka

,,Myšlienkové posolstvo Verdiho opery, ktorá mala premiéru v roku 1851, je aktuálne aj dnes. Pri inscenovaní sme sa chceli vyhnúť „obrátenému“ či pomýlenému chápaniu „súčasného = moderného“ režijného spracovania, keď sa dej umelo mechanicky prenáša napríklad do ponorky alebo kozmickej lode. Nechceli sme však urobiť ani naftalínovú historickú rekonštrukciu. V inscenácii sme obdarovali hlavných hrdinov, žijúcich v 16. storočí, súčasnou psychológiou. Nesnažili sme sa Verdiho prerobiť, nevnucujeme nový sujet, ale chceme, aby divák spoznal v postavách opery seba a dnešnú dobu. Spôsob, akým herci na scéne vystupujú, vychádza z toho, že nestvárňujeme dej pohľadom nezaujatého pozorovateľa, ale očami hrdinov opery, ktorým sme vštepili psychológiu dnešného človeka. Tento princíp vizualizujeme v jednotlivých scénach a hereckých výrazoch. Podobne sme pristupovali aj k návrhom scény a kostýmov. Na scéne sme vytvorili priestor, ktorý podčiarkuje chlad spoločnosti. Táto societa je natoľko falošná, konzumná a bezduchá, že ľudia v nej môžu existovať len s maskami. Vojvoda a Rigoletto nie sú antagonisti. Sú ako dve strany jednej mince, obaja sú rovnako vinní zo smrti osoby, ktorú ľúbia. Jedine Gilda je schopná hlbokého a skutočného citu, ktorý jej umožní vyjsť z uzavretého priestoru a dá šancu spoznať LÁSKU.“

Giuseppe Verdi: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015, Katarína Procházková (Gilda), Robert Smiščík (Vojvoda), foto: Jozef Lomnický

Giuseppe Verdi: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015,
Katarína Procházková (Gilda),
Robert Smiščík (Vojvoda),
foto: Jozef Lomnický

Giuseppe Verdi: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015, Martin Popovič (Rigoletto), Katarína Procházková (Gilda), foto: Jozef Lomnický

Giuseppe Verdi: Rigoletto, Štátna opera Banská Bystrica, 2015,
Martin Popovič (Rigoletto), Katarína Procházková (Gilda),
foto: Jozef Lomnický

Giuseppe Verdi: Rigoletto
Opera v 3 dejstvách
Štátna opera Banská Bystrica
I. premiéra 16. októbra 2015
II. premiéra 17. 10. z dôvodu choroby hlavných predstaviteľov zrušená (bude v náhradnom termíne)

Hudobné naštudovanie a dirigent: Marián Vach
Réžia: Anna Osipenko
Dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
Kostýmy: Vera Marinina
Scéna: Viktor Grigorev
Zbormajsterka: Iveta Popovičová
Choreografia: Michail Čajkasov

Osoby a obsadenie:

Rigoletto: Martin Popovič / Zoltán Vongrey
Gilda: Katarína Procházková / Mariana Hochelová a. h.
Vojvoda: Robert Smiščík / Dušan Šimo
Sparafucile: Ivan Zvarík / Ján Galla a. h., Marián Hadraba
Maddalena: Judita Andelová a. h./ Michaela Šebestová a. h.
Monterone: Igor Lacko / Šimon Svitok
Marullo: Igor Bečár a. h./ Csaba Kotlár a. h.
Borsa: Michal Hýrošš / Peter Schneider
Gróf Ceprano: Daniel Kováčik / Matúš Bujňák a. h.
Grófka Ceprano: Michaela Kraus / Monika Kyšková a.h.
Giovanna: Oľga Hromadová / Eva Lucká
Páža: Darina Benčová / Ivana Kurtulíková
Vojak: Karol Kurtulík
Diana: Beata Gaálová / Slavomíra Kaprálová
Dieťa: Barbora Oravcová a. h.
Spoluúčinkujú Orchester, Zbor a Balet Štátnej opery
Koncertný majster: Oldřich Husák

www.stateopera.sk

Giuseppe Verdi, Rigoletto, ŠOBB, plagát

video

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár